Får inte officiella "HighRes-texturerna" att lira med community-varianterna

Permalänk
Relik 📜

Får inte officiella "HighRes-texturerna" att lira med community-varianterna

Kort och gott, kan man inte kombinera Beths HighRes-paket med 2K Textures av Nebula? Min tanke var att Nebulas ska kicka in där de finns, med de nya "HD-varianterna" som backup. När jag aktiverar officiella verkar de dock helt köra över 2K-paketet, oavsett hur jag drar runt saker i Nexus-loadern.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Man får dumpa esp-filerna och låta spelet använda BSA-filerna som vanliga resurser istället för prioriterad mod. Det är bara att följa dessa steg

How to use the new Official Hi-Res texture pack with user created mods:

1. Disable or delete the esps that came with the official texture pack.

2. Backup then open
SteamApps\Common\Skyrim\Skyrim_default.ini
&
Documents\My Games\SkyrimSkyrim.ini

3. Change this in both files:
[Archive]
sResourceArchiveList=Skyrim - Misc.bsa, Skyrim - Shaders.bsa, Skyrim - Textures.bsa, Skyrim - Interface.bsa, Skyrim - Animations.bsa, Skyrim - Meshes.bsa, Skyrim - Sounds.bsa

To this:
[Archive]
sResourceArchiveList=Skyrim - Misc.bsa, Skyrim - Shaders.bsa, Skyrim - Textures.bsa, Skyrim - Interface.bsa, Skyrim - Animations.bsa, Skyrim - Meshes.bsa, Skyrim - Sounds.bsa, HighResTexturePack01.bsa, HighResTexturePack02.bsa

4. Save both files.

Now user created mods will be able to override what they need to override in the official texture pack.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är lite klantigt av Bethesda, de kör (oavsiktligt) över Nexus när de lanserar Steam Workshop och Highres-paketet, då moddar med "lösa filer" slutar fungera vilket drabbar massor av Nexus-moddar. Man trodde ju de skulle samarbeta med största modsajten och communityn. I längden kommer väl många att konvertera sina moddar till paket, men i alla fall.

Permalänk
Relik 📜

Well, det fungerade i alla fall! Tack för hjälpen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Det är lite klantigt av Bethesda, de kör (oavsiktligt) över Nexus när de lanserar Steam Workshop och Highres-paketet, då moddar med "lösa filer" slutar fungera vilket drabbar massor av Nexus-moddar. Man trodde ju de skulle samarbeta med största modsajten och communityn. I längden kommer väl många att konvertera sina moddar till paket, men i alla fall

Faktiskt. Men nja, jag ser inte så många positiva kommentarer angående SW på diverse forum. Att använda sig av BSA-filer är händigt så länge det handlar om nytt unikt material. Större moddar tex som har många egna texturer, ljudfiler och modeller kan vara bra att packa på det sättet. Nackdelen då är väl att det inte är så smidigt om man vill kunna släppa patchar eller hotfixar, utan man får då i princip packa om allt och ladda upp hela skiten igen

Men att använda BSA-filer för replacer-moddar som detta är bara ren idioti. Men antagligen så ville dom väl minimera möjliga konflikter med vanliga moddar, och då är ju detta en väldigt effektiv väg att gå, om än fult.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro