Vad är det med folk och Inet egentligen?! Seriöst!

Permalänk
Medlem

Jag handlar i några olika butiker beroende på pris och sortiment och så gör nog de flesta andra också.

Det är klart man hoppas slippa reklamationer. Men Inet är den enda datorbutiken som aldrig klantat sig med leveranserna för mig. Dessutom har Inet hanterat de reklamationer jag haft oturen att behöva göra på ett snabbt och smidigt sätt. Därför brukar det i slutändan bli Inet om inte priset skiljer för mycket.

För övrigt så tycker jag inte särskilt mycket om pingvinstänger så dom har ingen inverkan alls vid valet av butik.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tar Leverans & Support i första hand om inte priset skiljer sig allt för stort därav så väljer jag Inet. Mina personliga erfarenheter är att jag hittils bara fått positiva svar från Inet.

Men rent generellt så finns det personal i mer eller mindre i alla affärer/aktörer som behandlar sina respektive kunder dåligt men man kan inte dra alla över en kant för det, då det finns mycket kompotent personal i respektive butiker.

Även om alla länkar till exempel till Inet så betyder det inte att man måste handla där i slutändan då man borde gå efter personliga preferenser och inte efter andra.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Handlar mest på inet pga att jag i deras butik i sisjön kan plocka ut varor momsfritt väldigt enkelt och det då blir hemskans mycket billigare än de flesta andra butiker

Och om det jag vill ha inte finns i deras utbud blir det oftast komplett då det är billig frakt till deras pick-up-point.

Men kan hålla med om att inet är ganska överreklamerade.

Permalänk
Medlem

Kollar alltid på prisjakt först, och väljer sedan det alternativ som är billigast av de betrodda kedjorna, så som Webhallen, Inet, CDON, Dustin Home etc. En anledning att välja Inet framför CDON är ju också CDON:s katastrofalt överfyllda hemsida. Den känns så himla svårnavigerad om man jämför med Inets enkla menyer.
Är faktiskt lite förvånad att Inets onlinebutik är så pass stor som den är, då deras hemsida såg förbaskat tacky ut ett bra tag innan de tog tag i det och fräshade upp den

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag gillar deras sida. Det är en av anledningarna till att man länkar dit. Smidigt att jämföra och skapa kundvagnar. Bra beskrivningar.

Titta på webhallen istället helkassa beskrivningar.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nikkop:

Jag har kört på CDON på siståne Flera hundralappar billigare om man köper några grejer, och inga problem alls.
Hur de är med reklamation/garanti vet jag inte, men sånt ska man hoppas inte behöver användas ju >: )

De har hanterat mitt reklamationsärende klanderfritt.

De har också klart godkända leveranstider. Jag beställde många delar den 21 december och kunde hämta ut dem den 23.

Frakten är även gratis över 600 kr och annars alltid 29 kr, oavsett vad man köper.

Sen stämmer det att Inets hemsida är betydligt bättre och lättare att navigera i än CDONs.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag tycker t.ex. cdon's hemsida är skitrörig och jobbig att navigera i. Inet har smidigare menyer, sorteringsfunktioner och är mindre rörig.
Kognitiv ergonomi kallas det, användarvänligt och du finner det du söker efter snabbare.

För mig personligen har Inet tagit över efter Datorbutiken riktigt bra. Helt enkelt positiva erfarenheter.

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Hedersmedlem

På tok för dåligt sortiment hos Inet, så det slutar alltid med att köpen går till andra, oftast Komplett eller Misco.

Men jag bryr mig inte heller om pingvinstänger eller "fraktfritt", utan ser till totalpriset och att faktiskt just den produkt jag vill ha finns i sortimentet.

Edit: Glömde en sak som faktiskt gjort att de fått sälja till bekanta: Att de bygger ihop helt valfria komponenter, mycket bra!

glömde en sak
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har haft en hel del garantiärenden hos Inet och de har alltid skött det utmärkt. Vanligtvis har jag fått kreditering med en gång eller fått vänta en timme på svar och lösning.

Permalänk

Nobody touches my pingvinstång.

Inets största akilleshäl är sortimentet. Väldigt litet. Det är synd. Men jag förstår hur dom tänker här.
Men det bästa är att dom faktiskt har fysiska butiker man kan gå till. Allt sker inte bara på nätet.
Jag tycker supporten är bra.

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat att handla i Inets butiker men prisskillnaden är rätt stor mellan web & butik. Tittar man sedan på Inets priser gentemot andra aktörer är skillnaden hyfsat stor.

Testat följande på senare tid:
Dustin - Bra pris men lång leveranstid, beställde en bärbar på söndagen och fick den på fredagen.
JME Data - Billigast på just den produkten jag ville ha. Bra betalningssätt, godkänd fraktkostnad och 2 dagars lev.tid vilket kan tyckas OK.
CDON - Film osv fungerar alltid bra men lev tiderna är långa. De skriver 1-3 dagar och oftast blir det just 3 dagar. Deras plus i kanten är 5% swecrabatt och fri frakt genom jobbet (eller över 600kr)
Indomo - Lätt att beställa, tog en dag att få hem grejjerna. Lite som Inet men med samma problem, lite dyrare och lite sämre sortiment.

Eftersom jag haft turen att aldrig behövt RMA:a något så uttalar jag mig inte om Inets eller någon annans support.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har haft positiv erfarenhet av inet, men inte bättre än många andra ställen. Frakten är bra, men andra har lika bra förutsatt att man beställer i tid. Priserna är ofta lite högre, men service och returärenden har funkat bra. Oftast så länkar jag via inet för deras fantastiska kungvagnstjänst, men kollar upp varje komponent på prisjakt och delar upp ordern mellan inet/cdon/webhallen. Komplett har helt försvunnit för mig sedan pick up point som fraktalternativ slutade vara gratis, deras pick up-lokal ligger hyfsat nära mig, men är ovärt av principskäl nu när dom tar betalt för en tjänst som tidigare varit gratis.

Vad gäller fysisk butik så är det webhallen all day every day för mig, alltid bra service, alltid bra sortiment, alltid bra priser, och jag bor 5 minuter från dera butik på Sveavägen.

Jag tror att Inet har lyckats så bra på SweC tack vare kundvagnstjänsten faktiskt. När nya medlemmar/lurkers går in på köpråd för att läsa så är det inet kors och tvärs över hela sidan, klart man blir påverkad av det och börjar länka inet själv.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått varför inet avgudas så på swec. De är bra ja men knappast utmärkande mot de övriga. Halvdåligt utbud där dessutom hälften av alla produkter verkar ha gul lagerstatus. De två beställningarna jag gjorde förra året från inet klarade de inte av att skicka till nästa dag, något som alina, webhallen och dustin klarade varje gång. Även om jag inser att de normalt sett skickar till dagen efter.

De har helt klart bäst kundvagn att länka till och tillsammans med komplett de enda som har vettiga sidor i mitt tycke. CDON och webhallens sidor är totalt värdelösa i jämförelse. Sedan verkar folk ha stirrat sig blinda på gratis frakt, även om komplett tidigare hade galna fraktkostnader blev större beställningar ofta billigare där ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat mycket från olika butiker på nätet och jämför oftast priser och handlar utifrån det från någon av dom nätbutiker jag litar på.

Hantering av reklamationer är viktig och där har jag erfarenhet av Inet, Komplett och Indomo. Alla har skött det snyggt, Indomo snyggast då jag inte ens behövde skicka tillbaka en billig pryl som var trasig, dom bara skickade en ny.

Webbsidorna är också viktiga, smidigast att navigera tycker jag är Inet, men Komplett brukar ha mer info om produkterna.

Numera är det mest prisjakt som styr var jag lägger min order bland dom som har mitt förtroende, där ser man ju även priserna inkl frakt så det är lätt att jämföra.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag personligen oftast länkar just inet är för att det är väldigt lätt att göra en länkbar kundvagn där jämfört med t.ex cdon där man får länka 1 produkt åt gången.
Handlar det om enstaka produkter dock så är väl prisjakt den bättre sidan att länka imo.
Sen är Inets sida mycket mer lättnavigerad än t.ex cdon
Har personligen bara beställt från inet en gång och då hade jag mitt paket dagen efter, likaså har jag bara beställt från cdon en gång och då hade jag mitt paket en vecka senare, båda hade i lager vid beställning.

Ska jag köpa nytt själv så väger jag upp pris, leveranstid samt om jag upplevt dålig service vid tidigare ärenden, har under de senaste 5 åren endast behövt göra 1 RMA ärende och det var hos Webhallen och löstes på mindre än 5 minuter med positiv utgång så de ligger bra till på den punkten för mig.

Skrivet av Segas:

Sen är det priset...ta te.x Intel SSD 120gb som var mitt senast inköp i måndags...Inet finns knappt med på Prisjakts lista över billigast alternativ, inte ens om man räknar ut gratis frakt för SweC.

Antar att det var en 320 då? För 510 är de 6e billigaste butiken med bara 22kr dyrare än den billigaste och med gratis frakt är de den billigaste.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Köper nästan allt på webhallen. Man beställer på morgonen och sen kan man hämta det samma dag i butiken efter jobbet. Helt perfekt.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite road över att vissa faktiskt verkar upprörda för att andra gillar Inet? Det är uppenbarligen ett företag som har skapat ett förtroende och som många gillar även om de inte är billigast på allt och visserligen kan man självklart diskutera erfarenheter av Inet men att med allvar bli upprörd för att ett företag får mycket rekommendationer ...

De få gånger jag handlat av Inet har allt gått bra och jag har fått mina varor snabbt och smidigt. För mig så är lägsta pris inte avgörande utan de butiker jag väljer att köpa från: Webhallen, Komplett, Dustin, Inet, Alina, väljer jag för jag känner en trygghet och helt enkelt litar på dom.

Självklart måste Inet konstant jobba på att hålla sig i topp men än så länge har de uppenbarligen en mängd med goodwill hos många kunder vilket är varför man rekommenderar dom.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

När jag länkar varor som jag tycker är bra val så är Inet.se's kundvagnar lättast.
När jag handlar åt mig själv så blir det (i fallande ordning) Webhallen, Inet och CdOn (med reservation för om något är slut eller stor prisskillnad).

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Varför Inet hyllas? Dem har ju tydligen ett väldigt stort förtroende hos Sweclockers. Simple as that. Hade dem inte skött sig hade dem troligen inte hyllats. Alla har sin tid, om 5 år så är det säkert en annan webbutik som hyllas och samma frågeställning kommer säkert då med.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Såsom Multiman sagt "lågt utbud".
Men finns varan där så blir de köp pga leverans, bra priser å framförallt kanon support.
Gjorde förfrågan ang ljudkort, men dom vill inte ta in detta så köp får helt enkelt bli till annan aktör (dustin).

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Förstår inte heller riktigt :S Dom är inte alltid billigast, och visst dom skickar snabbt, dock så skickar tex så att du har din vara inom 3 dagar, vem orkar inte vänta 1dag mer och betala mindre? Och förut hade dom bra märken på grafikkort som XFX osv.. nu finns bara GIGABYTE typ...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Använde själv Inet.se när man byggde ihop kundvagnar åt folk på forumet då hemsidan är så otroligt lätt navigerad.
Alina hade jag inte en susning om existerade, Komplett hade orimligt hög frakt, Datorbutiken hade högre priser, så det fick bli Inet.

Att dom sedan gjorde sin kundvagn till länk har ju inte direkt minskat populariteten
Snabbaste frakten i stan utan extra kostnad, gratis frakt över 500kr, GODIS!!!! och en bra support. (Finns inte någon som är perfekt förutom Alina
Dessutom så har Inet ofta haft special erbjudanden för bara Sweclockers medlemmar, tävlingar etc.

Om dom inte vore så populära vore befängt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Förstår inte heller riktigt :S Dom är inte alltid billigast, och visst dom skickar snabbt, dock så skickar tex så att du har din vara inom 3 dagar, vem orkar inte vänta 1dag mer och betala mindre? Och förut hade dom bra märken på grafikkort som XFX osv.. nu finns bara GIGABYTE typ...

Dom blir nästan alltid bland dom billigaste(+/-10kr) om du räknar in den gratis frakten.
Varför vänta en extra dag när du kan få samma kort dagen efter?
Dom har fortfarande XFX mfl, du kanske bara har glömt att dom inte gör Nvidia kort längre?
EVGA, MSI, Powercolor, ASUS, KFA2 och Sparkle har dom utöver XFX och Gigabyte
Gainward, Sapphire, Zotac, PNY är dom märkena dom inte har(som finns i andra sortiment).

Permalänk
Entusiast

Jag bor i Stockholm, och datorbutiksutbudet här är relativt... magert... i brist på bättre ord.
Innan Inet hade en butik i stockholmtrakten, fasst det ett fåtal alternativ:
* Webhallen, med fullkomligt okunnig personal. Får inte ens se varan utan att först betala för den. I huvudsak en TV-spelsbutik som försöker ge sig på datorhårdvara med måttliga resultat.
* Clas ohlson, Kjell&Co med flera. Har inte precis ett "komplett" utbud av datorrelaterad hårdvara.
* Lokala datorbutiker/verkstäder med hårdvara och tillbehör. Återigen brist på ett komplett utbud, och många av dessa har lååångt utdaterat utbud.

De har funnits "välsorterade" datorbutiker i Stockholmstrakten, men dem går i konkurs en efter en, och många av dem har haft "Webbhallen"-syndromet: okunnig personal som enbart strävar efter att sälja kvantitet.

Däremot finns det massor av nätbutiker, men ibland föredrar jag att kunna gå till en butik och hämta den hårdvara jag vill ha. Framförallt kunna se hårdvaran i det verkliga livet.

Så, varför Inet?
Har en butik i stan. Ett bra och uppdaterat utbud av hårdvara. (Dock ej helt komplett). Priserna är inte farligt efter konkurenter. En del saker har bättre priser, vissa andra har lite sämre priser. I det stora hela är skillnaderna inte så stora.

Visst. Jag kan använda pricerunner och ta fram hårdvara där det är som billigast, men resultatet blir att man istället får beställa från femtioelva olika ställen, och slutsumman på frakterna går upp som en raket.

Sedan har vi leveranstiden.
Hittills har Inet nästan aldrig missat en leveranstid i dem fall där man beställt hårdvara som finns på lager.
Det var ett tillfälle, där ett par minnen just tagit slut på lager, och en säljare hade kontaktat mig för att fråga om ett liknande par minnen skulle fungera istället, samma prestanda, ett annat märke.
I det fallet skulle många andra butiker bara restnotera det som var slut och skicka resten.
På den punkten är Inet bättre än många andra butiker.

Sist men inte minst:
Support och hantering av garantiärenden. Där är Inet "bäst" enligt mina erfarenheter.
Där andra tar veckor, månader (i ett fall även nästan 5 månader) så är Inet snabba.
När det kommer till support och hjälp vid beställningar, så sköter sig Inet återigen väldigt bra.
T.ex så hjälpte Inet mig att välja rätt SSD-enhet.
Över telefon: Jag var på väg att lägga en beställning på en SSD jag hade siktat in mig på. Säljaren i telefonen rek. mig en annan SSD till ett liknande pris och prestanda, och orsaken var dem buggar och problem som en del SSD-enheter vid det tillfälet hade.
Ett annat tillfälle satt jag med en krashad hårddisk, inom garantitiden. Jag kontaktar Inet och några dagar senare sitter jag med en ny enhet som ersatt den gamla. Inget knöl eller besvär. Raka puckar. Jag har erfarenheten av andra butiker, som tar veckor/månader på sig i sådana här ärenden.

Jag väljer Inet utifrån mina erfarenheter. Inte utifrån reklamen här hos Sweclockers.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det är absolut inget speciellt med Inet alls, Alina Systems erbjuder också gratis frakt till Sweclockers medlemmar, det är väl isåfall Pingvinstängerna som är skillnaden

Dom jag handlar/handlat ifrån senaste åren

Komplett (Endast under Rea)
Webhallen (Spel / Kablar)
Inet (Speciella saker så som Kylare och Skärmar)
Alina (Allt)

Vilket ordning jag gillar dom?
Alina Systems (Oftast bäst priser, Gratis Frakt)
Webhallen (Dyrare hårdvara, Billigare Frakt)
Inet (Oftast bäst priser, Gratis Frakt)
Komplett (Dyrare på det mesta, Dyr Frakt)

Så nej, Inet är verkligen inget utöver det vanliga, jag skulle säga såhär.. dom har vunnit Bästa Butik flera år, och man får pingvinstänger, det är "Inet" i ett nötskal.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Förstår inte riktigt hysterin heller. Överväger bara Inet om jag planerar att köpa flera dyra delar samtidigt, till ett datorbygge eller liknande. Det är väldigt sällan de har billigast priser i allmänhet.

Permalänk
Medlem

Man vet vad man får, det är det som säljer.

Ofta bra priser, kanske inte lägst, men ofta bra. Betalar hellre 100 kronor mer och köper från Inet än en okänd kedja med få omdömen. Där kommer nästa grej, blixtsnabba leveranser alla gånger jag har beställt från dom. Man 'vet' att om varan finns i lager så har man den i handen x antal timmar senare.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

Håller med om att inet är överreklamerade, jag köper allt mitt på www.webhallen.com dom har minst lika bra priser och finns i city så man slipper frakten som tar onödig tid Men en bra som som inet har som dom andra saknar på sin webplats är att man kan föra en kundvagn och länka den så andra kan ändra den.

Permalänk
Medlem

Även jag gillar Inet, har köpt det mesta där. Hemsidan är schysst uppbyggd, fri frakt över 500kr & snabba leveranstider.
Kan dock hålla med vissa om att utbudet inte är det bästa! Kan förstå att det inte går att ha allt i lager men dom skulle kunna ha ett beställningssortiment också.

Skulle vara grymt om det fanns en sida där du kunde köpa allt du någonsin kan behöva ha till en dator.
Sen att man då kanske får vänta nån vecka för att man vill köpa en "specialare" gör ju inget.
Finns säkert många bra småbutiker i varje stad med. Support your local!!
Själv visste jag inte ens att det fanns en butik som hette xcore.se här i stan förän nån kille längre upp i tråden skrev om den.
Man blir lätt insnöad på stora kända butiker.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Varför tror du inet blir röstade som bästa alltid?

Det är inte för dom faktiskt är bäst på allt, utan att swec mobben vaktar inet med sitt liv.

Jag handlar också på inet, men inte fan alltid, finns ofta andra som är billigare med minst lika bra och bättre service.