Permalänk
Medlem

Pristrenden

Kan någon förklara för mig varför priset på t ex grafikkort har gått upp det senaste halvåret. Över en så lång tid har väl hårdvara alltid sjunkit i pris. Saknas konkurrens? Är det dollarn? När vänder trenden?

För ett år sedan hade vi samma pris som idag.

ex:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=923861,928456,807734,839...

och ett till ex i7 2600K, klicka "Visa prisutveckling":
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=771839

Permalänk
Medlem

nu tittade jag inte så noga men till gång och efterfråga, produkter som är på väg att fasas ut brukar stiga lite i pris.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Rekordmedlem

Priset hänger ihop med hur mycket man kan ta betalt, just nu är det dålig tillgång på hårddiskar och intel och amd har lagt sig i olika segment på cpumarknaden, och konkurerar inte direkt mot varandra, folk köper alltså inte hdd eller datorer på samma sätt utan uppgraderar färdiga system eller väntar på nyheter , typ win 8 och nya cpuer.
Folk har alltså mera pengar över till vissa saker eftersom vissa inte går att köpa eller prioriteras ner, och då kan tillverkarna tjäna mera på vissa saker som folk faktiskt handlar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Priset hänger ihop med hur mycket man kan ta betalt, just nu är det dålig tillgång på hårddiskar och intel och amd har lagt sig i olika segment på cpumarknaden, och konkurerar inte direkt mot varandra, folk köper alltså inte hdd eller datorer på samma sätt utan uppgraderar färdiga system eller väntar på nyheter , typ win 8 och nya cpuer.
Folk har alltså mera pengar över till vissa saker eftersom vissa inte går att köpa eller prioriteras ner, och då kan tillverkarna tjäna mera på vissa saker som folk faktiskt handlar.

fast han länkade till 6950 villket är utgående dock borde den sjuka i pris då man kan tyckas att dom borde bli svårare att sälja när 7950 dyker upp. och 2600k borde nog försvinna också snart då Ivy-Bridge ligger runt hörnet. Jag skulle gissa på att vi just nu ligger mellan där då återförsäljarna vill bli av med dom så snabbt och att deras distributörer har slutat få nya på lager medan massan fortfarande köper så dom blir svårare att få tag på för återförsäljarna = högre pris. fast som sagt det är bara en kvalificerad gissning. Skulle mycket väll kunna vara dollar kursen jag håller inte koll på den.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

när det gäller 2600k så körde väl CDON nån drive där innan jul, där den var med? jag köpte en med swec-rabatt för 2116 spänn då ...

att priser generellt sjunker på datorprylar vet jag inte om jag kan hålla med om ... priset för en viss nivå av prestanda sjunker dock ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kommer till en gräns där mekanik o frakt är huvuddelen av priset, elektroniken i datorer bli billigare i tillverkning ju snabbare den blir, priset ska dock innehålla utveckling o maskiner också, så det är inte helt linjärt samband även om prylen i sig är billigare att göra.
Men kolla här o förundras över tex hdd prisernas utveckling sedan de kom. kolla min sista post där o följ länken så kan ni se priset/mb sedan 50talet.
http://www.sweclockers.com/forum/73-retro/1016629-retro-prisf...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja alltså... priset på "bra" prestanda har ökat generellt om man ser till att reallönerna står hyfsat stilla. Som exempel kan vi ta riggen jag byggde 2008. E8300@6.6ghz ca 900 kr. Asus P5E (x38 chipset) med dubbla 16x pci-e ca 900 kr. 2st hd4850 ca 1350kr st. De var de näst kraftfullaste grafikkorten från amd när jag köpte dom. Det som blivit billigare är väl ram minnen och nätagg. Men det är ändå en marginell skillnad sett till totalkostnaden för resterande delar.

Men för att återgå till ämnet gällande grafikkort, så bibehåller man antagligen prissättningen på utgående modeller för att kunna motivera det höga priset på de senaste tillskotten. Allting är nog medvetet för att kunna flytta upp topmodellerna ett segment och ha en högre prissättning. Topp presterande grafikkort under 2000kr lär förbli ett minne blott.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja alltså... priset på "bra" prestanda har ökat generellt om man ser till att reallönerna står hyfsat stilla. Som exempel kan vi ta riggen jag byggde 2008. E8300@6.6ghz ca 900 kr. Asus P5E (x38 chipset) med dubbla 16x pci-e ca 900 kr. 2st hd4850 ca 1350kr st. De var de näst kraftfullaste grafikkorten från amd när jag köpte dom. Det som blivit billigare är väl ram minnen och nätagg. Men det är ändå en marginell skillnad sett till totalkostnaden för resterande delar.

Men för att återgå till ämnet gällande grafikkort, så bibehåller man antagligen prissättningen på utgående modeller för att kunna motivera det höga priset på de senaste tillskotten. Allting är nog medvetet för att kunna flytta upp topmodellerna ett segment och ha en högre prissättning. Topp presterande grafikkort under 2000kr lär förbli ett minne blott.

när dom släpte 4850 så sikta dom på midend det var inget highend kort. så att säga att priserna höjts pga det är helt fel. 7970 verkar vara det första försöket till ett Highend Singel GPU kort från AMD/ATi sen HD 2900 serien. kan också vara så att dom prissat det högre än 580 för att tjäna extra på det och att dom fortfarande skulle gå med vist ifall dom hade sålt det för tex ~2500 som med 6950 vid release dock är den delen bara ren spekulation.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Det känns helt klart som att "kriget" inom branchen för datorkomponer avtagit. Tillverkarna kanske istället satsar på surfplattor mm. Jag tror att jag avvaktar med datorköp typ 3 månader då volymerna på årets komponenter börjat gå upp lite så att priserna förhoppningsvis gått ned lite. Det positiva kan ju vara att en dator står sig lite längre om utvecklingstakten minskat.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av The Mupp:

när dom släpte 4850 så sikta dom på midend det var inget highend kort. så att säga att priserna höjts pga det är helt fel. 7970 verkar vara det första försöket till ett Highend Singel GPU kort från AMD/ATi sen HD 2900 serien. kan också vara så att dom prissat det högre än 580 för att tjäna extra på det och att dom fortfarande skulle gå med vist ifall dom hade sålt det för tex ~2500 som med 6950 vid release dock är den delen bara ren spekulation.

Sanning med modifikation. 6000-serien släpptes i nivå med dåvarande Fermi, och 6950 presterar också i nivå med GTX 470 (likaså presterar 6970 i nivå med 480). Vad som gjorde att AMD "misslyckades" med sin produktplacering var att NVidia (helt i hemlighet) var redo att släppa 500-serien och till slut tröck ut dem på marknaden precis innan 6000-serien skulle lanseras.

HD 6970, som faktiskt presterar i nivå med flaggskeppet GTX 480, fick därför se sig relegerat till att slåss med NVidia's numera andrakort, det "omsläppta 480't" GTX 570, medan GTX 580 blev ostörd härskare på tronen fram till nu.

Det omsläppet tog faktiskt AMD med förvåning, vilket även deras då avgående VP erkände förra året. De hade inte förväntat sig att NVidia skulle börja skära i sina kärnor mitt under production run (400-kärnorna var fortfarande i full produktion, normalt är det ett produktionsstopp innan man släpper nytt för att bli av med de gamla kärnorna), och det är inte så konstigt då det aldrig hade gjorts förut. De visste också att i sin dåvarande konfiguration kunde man inte släppa Fermi med alla 512 kärnor då det skulle bli för strömkrävande.

Vad hände då med de "överflödiga" 400-serie Fermi-kärnorna? Jo, de används fortfarande till Tesla- och Quadrokorten. Det finns ingen motsvarande "500-serie" hos varken Quadro eller Tesla då dessa faktiskt använder de delar av kärnan (i huvudsak kretsar för GPGPU och CAD-acceleration) som NVidia skar bort ur 500-serien för att få ner effektkraven och värmen.

Likaså var 5000-serien inte alls en dålig serie, den distanserade sig rejält från både Tesla och R700. Att sedan NVidia hade problem med att få ut Fermi var mer grädde på moset för AMD då även AMD själva visste att Evergreen inte var i nivå med var Fermi "borde" vara.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Inflationen har väl även ett finger med i spelet :P...

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Sanning med modifikation. 6000-serien släpptes i nivå med dåvarande Fermi, och 6950 presterar också i nivå med GTX 470 (likaså presterar 6970 i nivå med 480). Vad som gjorde att AMD "misslyckades" med sin produktplacering var att NVidia (helt i hemlighet) var redo att släppa 500-serien och till slut tröck ut dem på marknaden precis innan 6000-serien skulle lanseras.

HD 6970, som faktiskt presterar i nivå med flaggskeppet GTX 480, fick därför se sig relegerat till att slåss med NVidia's numera andrakort, det "omsläppta 480't" GTX 570, medan GTX 580 blev ostörd härskare på tronen fram till nu.

Likaså var 5000-serien inte alls en dålig serie, den distanserade sig rejält från både Tesla och R700. Att sedan NVidia hade problem med att få ut Fermi var mer grädde på moset för AMD då även AMD själva visste att Evergreen inte var i nivå med var Fermi "borde" vara.

eller inte då ATI publikt har gått ut med att deras "nya" strategi är att bygga mindre icke High-End kort för att där går man ofta minus eller har oerhört liten vinst. för att istället bygga kort med mindre GPUer för att försöka träffa den där "Sweet-spot" där de som vill lägga en "vettig summa" på grafikkort är villiga att betala. Och göra dual-GPU kort för High-End. Sen nått man måste tänka på är att vi i den nordiska marknaden lägger mer pengar på hårdvara i snitt än många övriga delar i världen och att vi här på sweclockers lägger ännu mer (i snitt) så att tro tex 580 skulle gått åt som smör i solsken och vart en kassako är lågt i från sanningen (du påstod aldrig det heller det vet jag)

Så för att göra det kort och gott AMD har inte försökt vara herren på teppan med Singel GPU kort på ett bra tag. utan dom har försökt gett vettig prestanda för en vettig peng så att säga. kolla bara på die size mellan Nvidias top kort och ATis så förstår du vad jag menar

Nu är det här sista bara spekulation men det är mycket möjligt att AMD skulle kunna sälja 7970 för 3000kr eller under och fortfarande gå med vinst. men prisat dom högre vid release för att tjäna lite extra kosing. dom har ju redan börjat falla i pris.

6970 har en die size på 389mm2
580 har en die size på 520mm2 (480 har lika stor)
så gissa vilken som är billigast att göra

för jämnförelse så har 7970 en storlek på 352mm2

källa på die size
http://www.anandtech.com/show/4008/nvidias-geforce-gtx-580
http://www.amd.com/us/press-releases/Pages/amd-launches-world...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Antielefant

Det är skitsnack för att dölja att de misslyckats.

Självklart, det är i prisklassen ~$200 där pengarna finns. AMD vet det, NVidia vet det, och vi konsumenter vet det egentligen. Kassakorna är alltså varken GF100/110 eller Evergreen, Tahiti eller Cayman utan lillebröderna GF104/114, Barts och Pitcairn - vad gäller försäljningen.

Däremot går det inte att komma ifrån att det ligger väldigt mycket värde även i high-end, inte minst i prestige vilket gör det betydligt enklare att marknadsföra sig. NVidia har länge kunnat säga "we make the world's fastest GPUs" vilket inte direkt ligger dem i fatet ens när folk snarare tittar på GTX 560, vilket också slagit i att de (trots mindre pengar på direkt marknadsföring) har högre försäljnings- och vinstsiffror på sina mellanklassare än AMD har.

Dessutom ska man inte glömma att high end-korten betalar sig bra. Det är däremot inte mot oss entusiaster de gör det (där går de snarare med minimal vinst om någon) utan i workstation- och servermarknaden. Quadro och Tesla är direkt baserade på NVidias high end-plattform (Quadro/Tesla är samma GPU som GF100, FirePro/FireStream samma som Cayman, men kostar mångdubbelt).

Cayman är däremot långsammare än Fermi, speciellt i GPGPU och CAD, så de korten kostar betydligt mindre och har inte ens i närheten av samma marknadsandelar på den extremt lönsamma professionella marknaden.

Att enbart titta på die size är också en felaktig jämförelse då det i slutändan inte nödvändigtvis betyder att mindre die size = mer pengar. Det betyder bara att kretsen är billigare att tillverka. Ofta nog kan däremot inte AMD ta lika bra betalt för sina kretsar som NVidia vilket som sagt syns i deras snittvinst per grafikkort - de har samma marknadsandelar, men NVidia gör betydligt mer vinst. Däremot tjänar säkert ASUS, MSI etcetera bättre på varje sålt Radeonkort än på varje sålt Geforce.

Skrivet av The Mupp:

eller inte då ATI publikt har gått ut med att deras "nya" strategi är att bygga mindre icke High-End kort för att där går man ofta minus eller har oerhört liten vinst. för att istället bygga kort med mindre GPUer för att försöka träffa den där "Sweet-spot" där de som vill lägga en "vettig summa" på grafikkort är villiga att betala. Och göra dual-GPU kort för High-End. Sen nått man måste tänka på är att vi i den nordiska marknaden lägger mer pengar på hårdvara i snitt än många övriga delar i världen och att vi här på sweclockers lägger ännu mer (i snitt) så att tro tex 580 skulle gått åt som smör i solsken och vart en kassako är lågt i från sanningen (du påstod aldrig det heller det vet jag)

Så för att göra det kort och gott AMD har inte försökt vara herren på teppan med Singel GPU kort på ett bra tag. utan dom har försökt gett vettig prestanda för en vettig peng så att säga. kolla bara på die size mellan Nvidias top kort och ATis så förstår du vad jag menar

Nu är det här sista bara spekulation men det är mycket möjligt att AMD skulle kunna sälja 7970 för 3000kr eller under och fortfarande gå med vinst. men prisat dom högre vid release för att tjäna lite extra kosing. dom har ju redan börjat falla i pris.

6970 har en die size på 389mm2
580 har en die size på 520mm2 (480 har lika stor)
så gissa vilken som är billigast att göra

för jämnförelse så har 7970 en storlek på 352mm2

källa på die size
http://www.anandtech.com/show/4008/nvidias-geforce-gtx-580
http://www.amd.com/us/press-releases/Pages/amd-launches-world...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det är skitsnack för att dölja att de misslyckats.

Självklart, det är i prisklassen ~$200 där pengarna finns. AMD vet det, NVidia vet det, och vi konsumenter vet det egentligen. Kassakorna är alltså varken GF100/110 eller Evergreen, Tahiti eller Cayman utan lillebröderna GF104/114, Barts och Pitcairn - vad gäller försäljningen.

Däremot går det inte att komma ifrån att det ligger väldigt mycket värde även i high-end, inte minst i prestige vilket gör det betydligt enklare att marknadsföra sig. NVidia har länge kunnat säga "we make the world's fastest GPUs" vilket inte direkt ligger dem i fatet ens när folk snarare tittar på GTX 560, vilket också slagit i att de (trots mindre pengar på direkt marknadsföring) har högre försäljnings- och vinstsiffror på sina mellanklassare än AMD har.

Dessutom ska man inte glömma att high end-korten betalar sig bra. Det är däremot inte mot oss entusiaster de gör det (där går de snarare med minimal vinst om någon) utan i workstation- och servermarknaden. Quadro och Tesla är direkt baserade på NVidias high end-plattform (Quadro/Tesla är samma GPU som GF100, FirePro/FireStream samma som Cayman, men kostar mångdubbelt).

Cayman är däremot långsammare än Fermi, speciellt i GPGPU och CAD, så de korten kostar betydligt mindre och har inte ens i närheten av samma marknadsandelar på den extremt lönsamma professionella marknaden.

Att enbart titta på die size är också en felaktig jämförelse då det i slutändan inte nödvändigtvis betyder att mindre die size = mer pengar. Det betyder bara att kretsen är billigare att tillverka. Ofta nog kan däremot inte AMD ta lika bra betalt för sina kretsar som NVidia vilket som sagt syns i deras snittvinst per grafikkort - de har samma marknadsandelar, men NVidia gör betydligt mer vinst. Däremot tjänar säkert ASUS, MSI etcetera bättre på varje sålt Radeonkort än på varje sålt Geforce.

nvidia har mycket störe marknads andelar än ATi och har alltid haft. och jo det stämmer att det finns pengar att tjäna på workstation men den marknaden dominerar också nvidia redan som du skriver och har gjort det länge. men mindre die size = mer chip per wafer = more $ vid lika prestanda och liknande prisätting. som tex atm med 580 vs 7970-7950 dock är det inte en rättivs jämnförelse då dom är olika generationer. tycker det luktar lite nvida fanboy av dig då du ser deras misslyckade och utdragande av 400 serien för att dom inte kunde få dom att inte överhettas och få ut tillräckligt fungerande många chip till något positive.

nu kan du säga att jag är en ATi fanboy för att jag säger att jag tycker det var ett smart val av AMD/ATi att släppa High-End Singel-GPU marknaden då den utesluter typ 98% av marknaden (siffra tagen ur arslet men tror du fattar poängen) sen så håller heller majoriteten av folket inte aktiv koll på marknaden så dom vet inte vem som är bäst så den prestigen även om den är fin påverkar bara en liten skara männsikor. till skillnad från nvidias fail med 400 serien och träkort på scenen m.m som påverkade hela deras serie = alla deras kunder. dom försöker göra stora GPUer som ger massvis med prestanda vilket är bra för dom som vill ha det dock så medför det problem med värme utvekling och jag tror det är därför det första kortet i 600 serien blir till den mobila marknaden.

Men sen så köper dom flesta som jag stöter på som inte är aktivt dator intresserade nvidia för att dom känner igen namnet och dom har haft ett förut så dom tror dom är bra det blir lite av en cirkel i det hela. sen ang "snittvinst per kort" statistiken den får du gärna läka då till. sen kan man säga att det är skitsnack för att dölja ett misslyckades men faktum är att sen dom valde att satsa pengar på kort med mindre Die size så har dom lyckats bättre och fått större marknads andelar och tjänar mer pengar så jag skulle nog kalla det en bättre business plan när dom inte har samma resurser som Nvidia.
det är lite som Intel vs AMD, Intel spenderar mer pengar per år på forsking och utveckling än AMD omsätter det är inte konstigt att dom blir ifrån sprungna på prestanda fronten.

Jag vill också understryka att mitt 8800 GTS vad det bästa kortet jag nånsin haft <3

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av The Mupp:

nvidia har mycket störe marknads andelar än ATi och har alltid haft

Det stämmer inte, senaste gången de kollade var det i princip dött lopp på konsumentmarknaden.

Citat:

men mindre die size = mer chip per wafer = more $ vid lika prestanda och liknande prisätting.

Ja, men enbart om båda lagen kan ta ut samma pris för GPU'n mot sina tillverkare, vilket det länge sagts att AMD inte kan.

Citat:

som tex atm med 580 vs 7970-7950 dock är det inte en rättivs jämnförelse då dom är olika generationer.

7950/70 är prissatta för högt eftersom de inte har någon direkt konkurrens atm, men det är en övergående trend. 580 var högt prissatt eftersom det var det kraftigaste kortet på marknaden, det får kosta därefter.

570/6970 är en bättre jämförelse då korten är lika dyra - tjänar AMD verkligen mer på ett 6970 än NVidia gör på ett 570? Tveksamt, va, när NV tjänar mer per kort sålt? Och då har NVidia samma kostnad för ett 570 som för ett 580 då det är samma GPU.

Citat:

tycker det luktar lite nvida fanboy av dig då du ser deras misslyckade och utdragande av 400 serien för att dom inte kunde få dom att inte överhettas och få ut tillräckligt fungerande många chip till något positive.

Det sade jag inte. Vad jag sade var att AMD inte förväntade sig att NV skulle fixa det så "snabbt", och därmed i princip slå undan benen för AMD's nylansering.

Citat:

nu kan du säga att jag är en ATi fanboy för att jag säger att jag tycker det var ett smart val av AMD/ATi att släppa High-End Singel-GPU marknaden då den utesluter typ 98% av marknaden (siffra tagen ur arslet men tror du fattar poängen) sen så håller heller majoriteten av folket inte aktiv koll på marknaden så dom vet inte vem som är bäst så den prestigen även om den är fin påverkar bara en liten skara männsikor.

Stämmer, sett till den stora massan är varken AMD eller NVidia intressanta längre. De största på grafikmarknaden är Intel med integrerade kretsar.

Sedan underskattar du kraftigt vad prestige gör, speciellt på de stora marknaderna.

Citat:

till skillnad från nvidias fail med 400 serien och träkort på scenen m.m som påverkade hela deras serie = alla deras kunder. dom försöker göra stora GPUer som ger massvis med prestanda vilket är bra för dom som vill ha det dock så medför det problem med värme utvekling och jag tror det är därför det första kortet i 600 serien blir till den mobila marknaden.

Förutom att 500-serien inte är nämnvärt varmare än 6000-serien då? Och 7000-serien är inte direkt energisnåla - 7970 har samma strömförbrukning som ett 580.

Citat:

Men sen så köper dom flesta som jag stöter på som inte är aktivt dator intresserade nvidia för att dom känner igen namnet och dom har haft ett förut så dom tror dom är bra det blir lite av en cirkel i det hela. sen ang "snittvinst per kort" statistiken den får du gärna läka då till. sen kan man säga att det är skitsnack för att dölja ett misslyckades men faktum är att sen dom valde att satsa pengar på kort med mindre Die size så har dom lyckats bättre och fått större marknads andelar och tjänar mer pengar så jag skulle nog kalla det en bättre business plan när dom inte har samma resurser som Nvidia.

Står faktiskt i bådas financial statements som vinstmarginal (GAAP profit, dvs profit minus cost of profit). Det är innan man räknar bort exempelvis R&D och overheadkostnader för marknadsföring etcetera. NVidias är (för Q1 2012) 50,6%, AMD's är (för Q4 2011) 46%. Observera att financial quarter 1 i USA är från 24 september till 24 december.

Citat:

det är lite som Intel vs AMD, Intel spenderar mer pengar per år på forsking och utveckling än AMD omsätter det är inte konstigt att dom blir ifrån sprungna på prestanda fronten.

Stämmer dock inte, AMD och NVidia är ganska likvärdiga i storlek, NVidia är bara ~10% större i omsättning räknat. Visst, NVidia har annat än bara grafikkort typ Tegra, diverse SDK-er och just workstation - men det har i all ära AMD också.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det stämmer inte, senaste gången de kollade var det i princip dött lopp på konsumentmarknaden.

Ja, men enbart om båda lagen kan ta ut samma pris för GPU'n mot sina tillverkare, vilket det länge sagts att AMD inte kan.

7950/70 är prissatta för högt eftersom de inte har någon direkt konkurrens atm, men det är en övergående trend. 580 var högt prissatt eftersom det var det kraftigaste kortet på marknaden, det får kosta därefter.

570/6970 är en bättre jämförelse då korten är lika dyra - tjänar AMD verkligen mer på ett 6970 än NVidia gör på ett 570? Tveksamt, va, när NV tjänar mer per kort sålt? Och då har NVidia samma kostnad för ett 570 som för ett 580 då det är samma GPU.

Det sade jag inte. Vad jag sade var att AMD inte förväntade sig att NV skulle fixa det så "snabbt", och därmed i princip slå undan benen för AMD's nylansering.

Stämmer, sett till den stora massan är varken AMD eller NVidia intressanta längre. De största på grafikmarknaden är Intel med integrerade kretsar.

Sedan underskattar du kraftigt vad prestige gör, speciellt på de stora marknaderna.

Förutom att 500-serien inte är nämnvärt varmare än 6000-serien då? Och 7000-serien är inte direkt energisnåla - 7970 har samma strömförbrukning som ett 580.

Står faktiskt i bådas financial statements som vinstmarginal (GAAP profit, dvs profit minus cost of profit). Det är innan man räknar bort exempelvis R&D och overheadkostnader för marknadsföring etcetera. NVidias är (för Q1 2012) 50,6%, AMD's är (för Q4 2011) 46%. Observera att financial quarter 1 i USA är från 24 september till 24 december.

Stämmer dock inte, AMD och NVidia är ganska likvärdiga i storlek, NVidia är bara ~10% större i omsättning räknat. Visst, NVidia har annat än bara grafikkort typ Tegra, diverse SDK-er och just workstation - men det har i all ära AMD också.

du kan ju inte räkna in AMDs processor del till deras GPU avdeling.
för övrigt, http://store.steampowered.com/hwsurvey
för nått årsen låg amd nere på runt 20-25% så att dom bytt strategi verkar ha gått bra för dom.
sen har du fortfarande inte länkat till där det står svart på vitt att nvidia tjänar mer per kort. och jag tror det mer handlar inräknat OEM marknaden då det är där de stora pengarna ligger

och ang 6970vs570 så då Wafer är den dyraste delen och 6970 har en storlek som är 40% mindre så betyder det att dom går att prissätta mer aggressivt än vad nvidia kan om dom skulle behöva och få in en vist vinst. kommer inte ihåg vid vilken release det var men tror det var vid 48xx släppet då var nvidia tvunga att sälja sina kort med förlust för att kunna konkurera med AMD, Detta gjorde flera av deras partner tillverkare arga och några som vart Nvidia exklusiva gick över till att sälja ATi kort också tex Gainward.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på en fetdumpning av priserna på mellanklasskorten till en bit under tusen kr men det kommer ju aldrig. Har i princip stått stilla sedan förra våren ju.