Spelstudio samlar ihop en miljon dollar från äventyrsfantaster – på ett dygn

Permalänk
Melding Plague

Spelstudio samlar ihop en miljon dollar från äventyrsfantaster – på ett dygn

Den som minns klassiker som Monkey Island, Grim Fandango och Full Throttle kan se fram emot nytt liv till den insomnade äventyrsgenren. Legendarerna Tim Schafer och Ron Gilbert lyckas samla över en miljon dollar på mindre än ett dygn till ett alldeles nytt äventyrsspel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är stolt backer av detta, hoppas verkligen de skapar nått som förnyar genren igen, det hade varit helt otroligt awesome!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Låter bra de

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tar gärna en miljon dollar på ett dygn!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Proffsmoddare

Detta låter sjukt lovande. Monkey Island serien är ju något av de bästa som skapats i spelväg.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Låter ju helt kanon Spel var så mycket bättre på 90-talet

Permalänk

Kan ju inte bli annat än skitbra.

Permalänk
Medlem

Detta hoppas jag blir framtidens melodi!!
Istället för att peningkåta mellanhänder (läs producenter) skall bestämma platform, innehåll etc så får användaren göra det.
Tack vare internätet har ju alla en reklamkanal som är mer eller mindre gratis!
Kan detta vara början till slutet för mellanhändernas regim?

Permalänk
Medlem

Älskar både Tim och Ron så det här blir magiskt, hoppas på back to the roots och inget 3D mumbo jumbo

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Låter ju helt kanon Spel var så mycket bättre på 90-talet

kommer starta krig nu men men....
Spel var inte bättre för du känner bara inte till dom dåliga...
sen så kommer det så enormt många spel atm att om bara 1/1000 var bra så skulle det vara lika många bra spel som för

skrivit på mobilen

Permalänk
Medlem

Nerdpower!

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk

Monkey Island, Grim Fandango och Full Throttle är ju titlar som får nostalgin att bubbla inombords. Dock måste den absoluta favoriten vara Myst, blivit ju några timmar gameplay i dom spelen genom åren om man säger som så Dock måste det vara en bit över tio år sedan man spelade något spel i denna kategorin senast, kommer kunna bli väldigt intressant med en nya release inom kategorin När man kollar release dates på tidigare nämnda titlar så börjar man undra vart tiden tog vägen? Var ju inte igår direkt, även om det känns så...

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem

jag slängde in 30 dollar så fort jag hörde att tim schafer skulle göra ett spel får se om mina pengar är vällagda

Permalänk
Medlem

Om man på ett dygn kan få fram 1.000.000 $ för ett spel, då kan man fråga hur svårt det kan vara att få fram samma summa pengar för att hjälpa behövande runt om i världen.

Jag tycker det är roligt och bra att dom kunde få fram så mycket pengar på den lilla stunden. Men är även deprimerad att det oftast inte alls hamnar i ens närheten av dessa summor när olika grupper, galor, organisationer försöker få pengar för att hjälpa människor i nöd. Detta visar lite hur sjukt folk ändå prioriterar i sitt liv.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Om man på ett dygn kan få fram 1.000.000 $ för ett spel, då kan man fråga hur svårt det kan vara att få fram samma summa pengar för att hjälpa behövande runt om i världen.

Jag tycker det är roligt och bra att dom kunde få fram så mycket pengar på den lilla stunden. Men är även deprimerad att det oftast inte alls hamnar i ens närheten av dessa summor när olika grupper, galor, organisationer försöker få pengar för att hjälpa människor i nöd. Detta visar lite hur sjukt folk ändå prioriterar i sitt liv.

Ja, usch vad hemska vi är som inte ger bort alla våra pengar till andra personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Om man på ett dygn kan få fram 1.000.000 $ för ett spel, då kan man fråga hur svårt det kan vara att få fram samma summa pengar för att hjälpa behövande runt om i världen.

Jag tycker det är roligt och bra att dom kunde få fram så mycket pengar på den lilla stunden. Men är även deprimerad att det oftast inte alls hamnar i ens närheten av dessa summor när olika grupper, galor, organisationer försöker få pengar för att hjälpa människor i nöd. Detta visar lite hur sjukt folk ändå prioriterar i sitt liv.

http://www.sida.se/Svenska/Om-oss/Budget/

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Om man på ett dygn kan få fram 1.000.000 $ för ett spel, då kan man fråga hur svårt det kan vara att få fram samma summa pengar för att hjälpa behövande runt om i världen.

Jag tycker det är roligt och bra att dom kunde få fram så mycket pengar på den lilla stunden. Men är även deprimerad att det oftast inte alls hamnar i ens närheten av dessa summor när olika grupper, galor, organisationer försöker få pengar för att hjälpa människor i nöd. Detta visar lite hur sjukt folk ändå prioriterar i sitt liv.

Skicka ett mail så kanske de skänker överskottet till välgörenhet

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Bästa nyheten på 10 år?

Edit. Hmm 15 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

kommer starta krig nu men men....
Spel var inte bättre för du känner bara inte till dom dåliga...
sen så kommer det så enormt många spel atm att om bara 1/1000 var bra så skulle det vara lika många bra spel som för

skrivit på mobilen

Jag tror du inte förstår vad han menar.
Idag koncentrerar sig nästan alla speltillverkare mest på grafikmotorn, fysikmotorn, effekter, skuggor, ljusförhållanden etc. När dom väl har fixat allt det så börjar dom tänka på vad själva spelet ska handla om...

Förut hade man en spelidé om ett spel, en handling, en story. Sedan gjorde man spelet efter detta efter dom små förutsättningarna man hade inom det grafiska och processormässiga.

Det som skiljer dagens spel är att den totala majoriteten som kommer ut är väldigt tråkiga spel. Visst, dom är sjukt snygga men det finns ingen gnista i spelet. Det är helt enkelt tråkigt att spela. Dom gamla spelen som kom ut som var ju även där så klart en stor del skitspel. Men det fanns mycket mer guldklimpar bland spelen. Spel som byggde på spelkänslan och spelglädjen. Själva spelet behövde inte vara extremt snyggt.
Se lite som på Nintendo som kommit med dom mest seglivade klassikerna. Dom är oftast inte alls snygga men dom är sjukt roliga att spela. Se på Zelda-spelen tex. Inte direkt supersnygga men dom har tusen gånger så mer spelglädje och känsla än alla dessa miljoner FPS-spel som nästan ser ut som verklighet.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

kommer starta krig nu men men....
Spel var inte bättre för du känner bara inte till dom dåliga...
sen så kommer det så enormt många spel atm att om bara 1/1000 var bra så skulle det vara lika många bra spel som för

skrivit på mobilen

Jag har spelat datorspel i snart 21 år och av de spel som finns på min topp 20-30 lista tror jag det endast finns 3-4 spel som är nyare än 2003.

Permalänk
Medlem

Torkar ögonen *nostalgi*

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Snusfri

Underbart
Monkey Island serien, Maniac Mansion, Day of the Tentacle, Larry, Police Quest osv spelade man en massa på 90talet

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Underbart
Monkey Island serien, Maniac Mansion, Day of the Tentacle, Larry, Police Quest osv spelade man en massa på 90talet

Inte glömma en av de mest episka serier någonsin SPACE QUEST

"If the robot droid could laugh, which it is not programmed to do, it would do so. Your pulseray is only effective against living opponents!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Om man på ett dygn kan få fram 1.000.000 $ för ett spel, då kan man fråga hur svårt det kan vara att få fram samma summa pengar för att hjälpa behövande runt om i världen.

Jag tycker det är roligt och bra att dom kunde få fram så mycket pengar på den lilla stunden. Men är även deprimerad att det oftast inte alls hamnar i ens närheten av dessa summor när olika grupper, galor, organisationer försöker få pengar för att hjälpa människor i nöd. Detta visar lite hur sjukt folk ändå prioriterar i sitt liv.

Och här sitter du och roar dig med tekniska prylar och andra saker när du istället kunnat åkt iväg och volontärarbetat! Du tänker så sjukt i ditt liv och prioriterar dig själv före andra! Skäms på dig!

Ont: Låter som en väldigt bra grej detta! Hoppas att det blir något bra av det hela. Välgjort bör det ju bli!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ja, usch vad hemska vi är som inte ger bort alla våra pengar till andra personer.

Varför detta hugg? Du verkar misstolka mig rejält. Skriver inte på något sätt om att alla ska skicka alla sina pengar överallt till folk. Det jag försöker få fram är att på ett litet dygn får en grupp på några få personer runt 7.000.000 kronor för ett spel skull. Men om en världsmusikgala försöker få fram pengar så kanske dom kommer upp till 500.000 kr max...

Det jag menar är att det är lite sjukt att man utan problem kan ge vi säger 100 kr för att stödja ett spel men inte några 100 kr till någon välgörenhet.

Problemet tror jag är att så många grupper som försöker få pengar tar så mycket till cheferna. Om jag ger 100 kr så går kanske 10 kr till dom behövande. Därför så vill man inte ge pengar. Jag är ju likadan. Jag har donerat pengar till vissa ställen som har med IT mm att göra men inte donerat nästan något till mer viktiga saker.

Det du visar är inte frivilligt stöd från enskilda individer. Så tycker din jämförelse är rätt dålig.

Skrivet av jonazz:

Och här sitter du och roar dig med tekniska prylar och andra saker när du istället kunnat åkt iväg och volontärarbetat! Du tänker så sjukt i ditt liv och prioriterar dig själv före andra! Skäms på dig!!

Och här kommer åter någon som inte riktigt förstår vad jag försöker få fram. Allt är inte mellan 1 och 0, svart eller vitt, in eller ut.
Jag pratar inte om att alla ska ge alla sina pengar till alla andra. Jag tycker det är intressant att det på ett dygn ges runt 7.000.000 kr för ett spel men det inte på långa vägar ges lika mycket pengar för att hjälpa folk som behöver nödhjälp.

Tycker inte du det är rätt märkligt?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Gav $15 igår.

Permalänk
Inaktiv

Tror att problemet med välgörenhet är att oftast hamnar dessa pengar väldigt snett. Frågan är hur mycket av det folk betalar in som faktiskt kommer tillgodo någon som behöver det. Sedan har "välgörenhet" ställt till det på många ställen så den delen är också lite tveksam.

I detta fall tror folk på att pengarna faktiskt hamnar där de ska

Permalänk
Medlem

För tankarna tillbaka till Monkey Island-spelen, Beneath a Steel Sky och Broken Sword. :3

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Hedersmedlem

Klart man kastar en näve pengar på Tim, bara tiggarvideon är värd $15.

Detta kommer bli fantastiskt även om spelet suger