Permalänk

i5 2500k temp

Tja

Ville bara kika om det finns några som har bra koll på gällande temp.
Kör nu en i5 2500k stabilt på 4.8ghz och har en temp på ca 67 grader, är den tempen okej vid 100% load?

Permalänk
Medlem

Ja det är en helt ok temp

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

beror på vad du har för kylare, men det är en ok temp

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att 67 grader på 4,8GHz är ok oavsett kylare
Sen beror det mer på vilket test som använts.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra temps, vad kör du för stress test?

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Skulle vilja säga att 67 grader på 4,8GHz är ok oavsett kylare
Sen beror det mer på vilket test som använts.

Jag kör OCCT 4.1.0 under en längre period och har en Noctua NH-U12P SE2 kylare, är det ett bra program för att testa temp och stabilitet?

Permalänk
Skrivet av jonthan:

Riktigt bra temps, vad kör du för stress test?

OCCT 4.1.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rubenskuld:

Jag kör OCCT 4.1.0 under en längre period och har en Noctua NH-U12P SE2 kylare, är det ett bra program för att testa temp och stabilitet?

jag kör samma kylare på 4.5ghz och får högre temps. Prova Prime95 och kolla dina grader där..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av xZistence:

jag kör samma kylare på 4.5ghz och får högre temps. Prova Prime95 och kolla dina grader där..

Okej, det ska jag testa då..

Permalänk

67c i 100% load är väldigt bra för klocken du kör

Permalänk
Skrivet av xZistence:

jag kör samma kylare på 4.5ghz och får högre temps. Prova Prime95 och kolla dina grader där..

Vart i Prime95 hittar jag temps osv?

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

67c i 100% load är väldigt bra för klocken du kör

Okej det låter bra =), man kanske vågar sig på att ställa upp den på 5ghz och se hur den står sig där.. Någon koll på vilken maxtemp i2500k/Sandy Brigde klarar?

Permalänk
Skrivet av rubenskuld:

Okej det låter bra =), man kanske vågar sig på att ställa upp den på 5ghz och se hur den står sig där.. Någon koll på vilken maxtemp i2500k/Sandy Brigde klarar?

Det har väl inte så mycket med temp att göra som vad CPUn faktiskt klarar av utan att bli väldigt instabil, detta är ganska svårt o säga då det värkar vara ganska individuellt vad olika CPUer av samma typ klarar av.

Tror dock utan tvekan att du hittat "the money spot" för din CPU då du kör relativt hög klock med bra temp, dvs att CPUn inte slits nämnbart av din överclockning. Så om du är ute efter ett stabilt system så låt CPUn vara som den är! Om du e ute efter att testa så bränn på men var berädd på konsekvenserna

Dock så som andra användare säger så bör du verifiera i Prime95 för att vara 100%

EDIT: Jaa just fan, din fråga! xD
Såvitt jag vet så har dom flesta Intel's CPUer en "max grad" på 100c innan processorn tar direkt skada. Dock är detta självklart alldeles för hög för att användas, dessutom är jag ganska säker på att Intels "fail safe" kickar in innan det och klockar ner CPUn automatiskt för att förhindra skador

Slutledningen är iaf att, åtminstonde jag, tycker att du ska hålla den klock du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubenskuld:

Okej det låter bra =), man kanske vågar sig på att ställa upp den på 5ghz och se hur den står sig där.. Någon koll på vilken maxtemp i2500k/Sandy Brigde klarar?

72,6 Tcase (CPU temp) och 98 TjMax (Core temp) självklart inge bra att ligga så högt under längre stunder men det är max safe temp enligt Intels specs iaf.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Det har väl inte så mycket med temp att göra som vad CPUn faktiskt klarar av utan att bli väldigt instabil, detta är ganska svårt o säga då det värkar vara ganska individuellt vad olika CPUer av samma typ klarar av.

Tror dock utan tvekan att du hittat "the money spot" för din CPU då du kör relativt hög klock med bra temp, dvs att CPUn inte slits nämnbart av din överclockning. Så om du är ute efter ett stabilt system så låt CPUn vara som den är! Om du e ute efter att testa så bränn på men var berädd på konsekvenserna

Dock så som andra användare säger så bör du verifiera i Prime95 för att vara 100%

EDIT: Jaa just fan, din fråga! xD
Såvitt jag vet så har dom flesta Intel's CPUer en "max grad" på 100c innan processorn tar direkt skada. Dock är detta självklart alldeles för hög för att användas, dessutom är jag ganska säker på att Intels "fail safe" kickar in innan det och klockar ner CPUn automatiskt för att förhindra skador

Slutledningen är iaf att, åtminstonde jag, tycker att du ska hålla den klock du har

Okej tackar så mycket för det bra svaret =), men hur länge bör man köra Prime95 för att veta att sitt system är stabilt? Bör den stå i ett dygn? Har ännu inte fått några högre temperaturer medans jag testar i Prime95.

Permalänk
Skrivet av rubenskuld:

Okej tackar så mycket för det bra svaret =), men hur länge bör man köra Prime95 för att veta att sitt system är stabilt? Bör den stå i ett dygn? Har ännu inte fått några högre temperaturer medans jag testar i Prime95.

Kan tyvärr inte svara på det, eller vill rättare sagt inte då min expertis gällande är sämre än många andra "klockfantasters" här på SWEC.
Tror dock att 24h är overkill för normalt användande, så som jag uppfattat det är 24hish "the shit" för entusiaster som är mer ute efter att pressa prestandan till det yttersta.

Men som sagt, lita inte på mig gällande Prime95 =p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rubenskuld:

Okej, det ska jag testa då..

du kan ladda ner CPU-Z som håller koll på alla dina kärnors temperaturer..
Får du fortfarande bättre så kanske du har en aning bättre kylning i själva lådan. Samt att du kanske applicera kylpastan bättre.. Det får vi se om du nu tänkte köra Prime95 )

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubenskuld:

Okej tackar så mycket för det bra svaret =), men hur länge bör man köra Prime95 för att veta att sitt system är stabilt? Bör den stå i ett dygn? Har ännu inte fått några högre temperaturer medans jag testar i Prime95.

Skulle väl säga iaf 12 timmar för Prime95, runt 2-3 timmar med Intel Burn Test

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Skulle väl säga iaf 12 timmar för Prime95, runt 2-3 timmar med Intel Burn Test

Okej, testa lite så får vi se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Skulle väl säga iaf 12 timmar för Prime95, runt 2-3 timmar med Intel Burn Test

att köra ett test på 12 timmar verkar IMO lite onödigt.. Självklart ju längre den körs ju stabilare porcessor har man. MEN grejen är ju den att processorn SÄLLAN stressas 12 timmar i streck.. Även om datorn är på 24/7 så klockar processorn ner sig så den kommer absolut inte vara på maxa speed..
Körde själv mitt test 7-8 timmar och det räckte för mig del..
Även när man spelar spel så stressas inte prollen till max

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR