Spelstudio samlar ihop en miljon dollar från äventyrsfantaster – på ett dygn

Permalänk
Entusiast

Och där har vi beviset, det finns visst pengar att tjäna på PC-spel. Det handlar bara om att göra bra spel så betalar folk gärna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fan vad najs! Saknar ett sådant spel.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Försökte spela Grim Fandango då det är ett av de bästa spelen någonsin etc etc. Grafiken har jag inget problem med, dock förstördes spelupplevelsen av den låga upplösningen och de usla kontrollerna. Jag spelade max en kvart.

Finns det inte något sätt att porta dessa spel så att folk som inte upplever nostalgin i att traggla med kontrollerna kan spela dem på en modern burk?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Kommer pynta 30 dollars när lönen kommer

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Försökte spela Grim Fandango då det är ett av de bästa spelen någonsin etc etc. Grafiken har jag inget problem med, dock förstördes spelupplevelsen av den låga upplösningen och de usla kontrollerna. Jag spelade max en kvart.

Finns det inte något sätt att porta dessa spel så att folk som inte upplever nostalgin i att traggla med kontrollerna kan spela dem på en modern burk?

Det finns några företag som jobbar med göra "HD" versioner av äldre spel typ MDK 2 HD från BeamDog... men här talar vi inte om några direkt ändrade kontroller eller så.

Permalänk
Medlem

Maniac Mansion for the win. Så grymt spel, har väntat länge på att se det som film. Hoppet är det sista som dör.

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Corsair 16GB CL9 1600Mhz XMS3 - Intel Core i5 2500K 3,8GHz - Cooler Master Hyper 212 Plus - OCZ StealthXStream 2 700W - Corsair SSD Force GT 120GB - Gigabyte Radeon HD5450 1024MB Passivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Bla bla bla...

Vem är du att påstå att det inte är samma folk som skänker till datorspel som skänker till välgörenhetsgalorna? Förutom vad gäller dig själv då där du har information direkt från källan att det handlar om en sådan rutten egoistisk känslokall person. Folk vänder saker till svart och vitt för att förstärka felaktigheterna i ett resonemang, det är inte nödvändigtvis så att de menar det fullt ut. Om du googlar lite kan du säkert få fram en uppskattad siffra på hur mycket världen skänker till olika välgörenhetsändamål under ett genomsnittligt dygn. Jag vågar lova att det var betydligt mer än insamlingen till spelet.

Men nog om det, kan vi inte bara få glädjas över att någon vill ge världen lite mer glädje i varm oskyldig gammal Monkey Island stil?

Jag har spelat de flesta stora text/grafik-äventyrsspelen sedan Voodoo Castle och som någon nämnde tidigare är det förhållandevis ytterst få moderna spel som slår sig in bland dem i topplistan. Monkey Island serien är min absoluta favorit.

Det lär ha påbörjats en Monkey Island film som sedan lades ner och istället blev succén Pirates of the Carribean. Jag skulle lätt donera på samma sätt som till spelet till ett projekt som färdigställer de ursprungliga filmplanen!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Det var riktigt skoj:D

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Ja, usch vad hemska vi är som inte ger bort alla våra pengar till andra personer.

"Alla"

Ja 10 kr är ju "allt" man har...

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Ja man får ju spelet "på köpet" så att säga så det inte helt tokigt.

Finns nivåer där man ger mer så får man mer, art work mm.

Jag ska lätt va med, hade velat haft det man får för 1000 dolares hehe

http://www.kickstarter.com/projects/66710809/double-fine-adve...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Det jag menar är att det är lite sjukt att man utan problem kan ge vi säger 100 kr för att stödja ett spel men inte några 100 kr till någon välgörenhet.

Och hur vet du om de som ger pengar till detta spel inte också skänker pengar till välgörenhet? Eller om man helt enkelt inte har så mycket pengar, och hellre använder de få pengar man har till sin egna underhållning än att ge de till någon okänd person?

Permalänk

Detta gör en så glad så man kan börja lipa!

Permalänk
Medlem

Varje gång jag ser Tim så blir jag ledsen att jag inte fick spela Brütal Legend (kom aldrig på PC), eller att det inte kommer en uppföljare (spelet lyckades inget vidare ekonomiskt). Det och Red Dead Redemption är de enda konsolspel jag verkligen saknar på PC. Nu måste jag nog köra lite Skyrim och slakta runt med 2h yxa samtidigt som foobar2000 pumpar metal i bakgrunden.

Permalänk

Full throttle! Shit! Ingen som vet vart man kan köpa det ?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

mmmm nice köpte Grim Fandango för 350kr på tradera häromdagen. Uscha vilken bra nostalgi!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Hedersmedlem

Bästa nyheten på mycket länge. Givet förhandsköp! Att det kommer på Steam är också trevligt, man har ju lite extra spelpengar över iom att EA vägrar släppa ME3 där.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Full throttle! Shit! Ingen som vet vart man kan köpa det ?

Har man tur kan man hitta spelet för 49:- i rea boxar i spelaffärer

Kan rekommendera LucasArts Adventure Pack annars på Steam

http://store.steampowered.com/sub/2102/?snr=1_7_7_151_150_1

The Dig är en av mina absoluta favoriter

Permalänk
Medlem

"gav" 15dollars. Första gången jag köper ett spel innan recension. Eftersom det nu är skänkt mer än vad dom ville ha innebär det att pengarna går rakt ner i fickan på utvecklarna? eller används det för att utveckla spelet?

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt !!! Enda jag spelat de senaste åren är minecraft (pga grafiken såklart)...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av durutti:

"gav" 15dollars. Första gången jag köper ett spel innan recension. Eftersom det nu är skänkt mer än vad dom ville ha innebär det att pengarna går rakt ner i fickan på utvecklarna? eller används det för att utveckla spelet?

Varför inte läsa på sidan? Svaret finns där.

Skrivet av m0rk:

Har man tur kan man hitta spelet för 49:- i rea boxar i spelaffärer

Kan rekommendera LucasArts Adventure Pack annars på Steam

http://store.steampowered.com/sub/2102/?snr=1_7_7_151_150_1

The Dig är en av mina absoluta favoriter

Dig är en av mina bästa spelupplevelser också. Kommer fortfarande ihåg när jag köpte det på Computer Connection i Malmö 1996.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför inte läsa på sidan? Svaret finns där.

HEHE ojdå. Det stod ju till och med nästan överst. Om det är någon annan som var lite okoncentrerad när dom läste (aka kollade bara på filmen ) står det att alla insamlade pengar ska gå till spelet och dokumentären. Lite tråkigt dock att dom tänker lägga pengar på översättningar. Jag kommer i alla fall vilja spela det på orginalspråket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

och som någon nämnde tidigare är det förhållandevis ytterst få moderna spel som slår sig in bland dem i topplistan. Monkey Island serien är min absoluta favorit.

Det lär ha påbörjats en Monkey Island film som sedan lades ner och istället blev succén Pirates of the Carribean. Jag skulle lätt donera på samma sätt som till spelet till ett projekt som färdigställer de ursprungliga filmplanen!

Har för mig att Pirates of the Carribean filmerna och monkey island spelen båda är inspirerade av samma pirat-attraktion på Disneyland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Att det kommer på Steam är också trevligt, man har ju lite extra spelpengar över iom att EA vägrar släppa ME3 där.

Att inte köpa bra spel bara för att de inte släpps på Steam är fånigt.

Permalänk

Många gamla rävar som längtar tillbaka till svunna tider förstår jag. Dessa var riktigt roliga spel, har haft många trevliga timmar med dessa titlar.

Dock kan jag inte komma över att jag aldrig kommer att få uppleva en ÄKTA uppföljare till alla tiders bästa titlar Fallout och Fallout 2! Är det någon som vet hur man kommer över denna sorg?

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Medlem

Spännande projekt.
Är det någon mer som ska på middag och bowling ?

Permalänk
Medlem

Fyfan vad sweet. Jag drog igång dosbox häromdagen och kör Secret of Monkey Island just nu. När jag spelat igenom det står King's Quest III, Police Quest II och Space Quest IV på tur; mina favoritspel från när det begav sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Om man på ett dygn kan få fram 1.000.000 $ för ett spel, då kan man fråga hur svårt det kan vara att få fram samma summa pengar för att hjälpa behövande runt om i världen.

Jag tycker det är roligt och bra att dom kunde få fram så mycket pengar på den lilla stunden. Men är även deprimerad att det oftast inte alls hamnar i ens närheten av dessa summor när olika grupper, galor, organisationer försöker få pengar för att hjälpa människor i nöd. Detta visar lite hur sjukt folk ändå prioriterar i sitt liv.

det är inte pengarna som är problemet för dem behövande, det är allt runt i kring

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Varför detta hugg? Du verkar misstolka mig rejält. Skriver inte på något sätt om att alla ska skicka alla sina pengar överallt till folk. Det jag försöker få fram är att på ett litet dygn får en grupp på några få personer runt 7.000.000 kronor för ett spel skull. Men om en världsmusikgala försöker få fram pengar så kanske dom kommer upp till 500.000 kr max...

Det jag menar är att det är lite sjukt att man utan problem kan ge vi säger 100 kr för att stödja ett spel men inte några 100 kr till någon välgörenhet.

Problemet tror jag är att så många grupper som försöker få pengar tar så mycket till cheferna. Om jag ger 100 kr så går kanske 10 kr till dom behövande. Därför så vill man inte ge pengar. Jag är ju likadan. Jag har donerat pengar till vissa ställen som har med IT mm att göra men inte donerat nästan något till mer viktiga saker.

Läs vad man får om man donerar. Man ger inte bara iväg pengar, man får något av det också. Man köper en vara på så sätt. En snubbe har donerat $10.000, men inte fasen gör han det för att han bara är rent godhjärtad. Han gör det för att det han får av det är extremt unikt och värdefullt. Båda tjänar på det. Skulle du tänka dig att kunna donera så mycket pengar "bara för att"? Inte direkt.

Permalänk
Medlem

Hög nostalgifaktor på den typen av spel.
Hoppas det blir bra, köper gärna!

Kommer ihåg shadowgate som vi spelade som faaaan i slutet på 80talet:

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.