Permalänk

ssd i 3,5 tum?

halåj jag undrar varför ssd bara finns i 2,5 tum och inte 3,5?
med 3,5 skulle man ju få plats med fler minnes chip

är det någon som håller med?

Permalänk
Medlem

varför skulle man vilja ha dom i 3.5"?
när 2.5" passar i stort sett alla dator konfigurationer som finns
och finns redan nu i stora storlekar så som 512GB
och större är på väg

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Jag undrar också varför vi inte har 3.5"s SDDs, eller varför inte maxa till det med 5.25"!!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

För att SSD byggs för att fungera i alla möjliga datorer, bärbara, servrar, och stationära. i samtliga fungerar det med 2,5" storlek, men inte med 3,5" storlek.

Om man kör på en standard som samtliga följer blir det billigare och lättare för konsumenten.

Permalänk
Medlem

Det finns 3.5'' ssd. T.ex denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=718885

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Det finns SSD i 3,5" upp till 960GB
De är bara inte särskilt vanliga och finns ingen direkt fördel med dem jämfört med 2,5"

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Sen kommer det blir en betydligt högre material kostnad. sen blir ju halva tom då ssder inte bygger på höjden;)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av adam skur:

halåj jag undrar varför ssd bara finns i 2,5 tum och inte 3,5?
med 3,5 skulle man ju få plats med fler minnes chip

är det någon som håller med?

Skrivet av 19KeVVa93:

Jag undrar också varför vi inte har 3.5"s SDDs, eller varför inte maxa till det med 5.25"!!

Som nämnts ovan, ser ingen större marknad för 2TB SSD diskar för absurda mängder pengar i dagsläget. Om 2.5" räcker gott och väl till 512GB+ storlekar och man inte vinner hastighet eller något på att ha en större förpackning så finns det ingen anledning.

Sparar vikt, material, miljö, frakt, lagring och passar fler plattformar med 2.5" SÅ i slutändan sparar vi pengar på att ha dem i 2.5" istället för 3.5"

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Sen kommer det blir en betydligt högre material kostnad. sen blir ju halva tom då ssder inte bygger på höjden;)

Vad gäller höjden så skulle man ju å andra sidan kunna göra en sandwichlösning med flera kretskort, vilket ju t.ex. någon pci-ex-lösning (RevoDrive nånting?) gör.

Men jag håller med övriga talare om att 2,5" är ett fullgott format för ssd. Ser bara fördelar med det formatet, då det alltid finns plats att stuva in en ssd någonstans i ett chassi, speciellt de riktigt små chassina. Mycket smidigt att kunna montera 2,5" ssd med dubbelhäftande monteringstejp också, för den delen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av prixt:

Köp den, för all del, så håller jag mig till 2,5" då allt annat är onödigt

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Som nämnts ovan, ser ingen större marknad för 2TB SSD diskar för absurda mängder pengar i dagsläget. Om 2.5" räcker gott och väl till 512GB+ storlekar och man inte vinner hastighet eller något på att ha en större förpackning så finns det ingen anledning.

Sparar vikt, material, miljö, frakt, lagring och passar fler plattformar med 2.5" SÅ i slutändan sparar vi pengar på att ha dem i 2.5" istället för 3.5"

Sen är inte SSD direkt att rekomendera för lagring, så att ha större än 120GB har ingen fördel alls

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FallenHero:

Sen är inte SSD direkt att rekomendera för lagring, så att ha större än 120GB har ingen fördel alls

Glöm inte bärbara med endast en 2.5" vagga. Då kan det vara rätt gott med mer än 120GB beroende på vad man gör. Allt från resefilmer, Photoshopping, filmredigering på fält, gaming etc.

Så det är en mindre marknad, men det finns absolut användning för stora SSD. Vi som sitter på tunga stationära datorer är en allt mindre minoritet om man ser till det stora hela där ute.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

3,5" är jävligt klumpigt

Permalänk
Medlem

Det är dels lättare att hantera ssd i 2,5" tums format, blir billigare och tillverka osv.

Tidigare så har det varit populärt med ssd i 3,5" format men då alla föredrog 2,5" så.... hittade en gammal på cdon
SSD 3,5"

Det finns ju även brackets som jag tycker är relativt smidigt. Bracket

Har funnits brackets ner till 19:-

Om du vill ha en snabbare ssd finns alltid revodrives.

MVH

Permalänk
Entusiast
Skrivet av adam skur:

halåj jag undrar varför ssd bara finns i 2,5 tum och inte 3,5?
med 3,5 skulle man ju få plats med fler minnes chip

är det någon som håller med?

Det finns 3,5" med massa utrymme men det är så få som har råd med 1 TB SSD så det är och förblir en nischprodukt. Har för mig det finns några enterprisediskar i 3,5" för att det ska vara lättare att montera i servrar. Där är tid pengar och då vill man helst slippa montera diskar i vagga och sedan in i servern.

Det kommer dröja många år innan 2,5" är för litet för att man ska få plats med tillräckligt med minneschips och fortfarande ha en rimlig prisbild.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det kommer dröja många år innan 2,5" är för litet för att man ska få plats med tillräckligt med minneschips och fortfarande ha en rimlig prisbild.

det lär nog inte hända alls, eftersom tillverkningsteknik krymps och framtida minnesbehov kommer rymmas inom samma eller mindre format till samma pris. titta bara med all annan lagring, hårddiskar var monstruösa i sin ungdom, och varför inte jämför en blu-ray med en fin floppy på 8 tum nu är det lite äpplen och päron, men man kan ju kika på ram som ändå är rätt likt, stickorna är ju ungefär lika stora, men på 10 år har vi gått från något hundratal mb till tiotals gb i "samma" fysiska format

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Starric:

det lär nog inte hända alls, eftersom tillverkningsteknik krymps och framtida minnesbehov kommer rymmas inom samma eller mindre format till samma pris. titta bara med all annan lagring, hårddiskar var monstruösa i sin ungdom, och varför inte jämför en blu-ray med en fin floppy på 8 tum nu är det lite äpplen och päron, men man kan ju kika på ram som ändå är rätt likt, stickorna är ju ungefär lika stora, men på 10 år har vi gått från något hundratal mb till tiotals gb i "samma" fysiska format

Det lär nog faktiskt hända eftersom vi redan idag är rätt nära gränsen för vad som är möjligt att göra med kisel innan kvantfenomen kommer och förstör allt. Någonstans runt 10 nm är gränsen och nu är vi nere i 20 nm-klassen. Det är bara ett par generation kvar innan vi måste byta halvledare. Frågan är om grafen eller andra alternativa halvledare kommer hinnas utvecklas eller om vi kommer fastna där ett tag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

det lär nog inte hända alls, eftersom tillverkningsteknik krymps och framtida minnesbehov kommer rymmas inom samma eller mindre format till samma pris. titta bara med all annan lagring, hårddiskar var monstruösa i sin ungdom, och varför inte jämför en blu-ray med en fin floppy på 8 tum nu är det lite äpplen och päron, men man kan ju kika på ram som ändå är rätt likt, stickorna är ju ungefär lika stora, men på 10 år har vi gått från något hundratal mb till tiotals gb i "samma" fysiska format

Eller helt enkelt kolla vad små USB-minnen blivit http://www.inet.se/produkt/4304192/lacie-moskeyto-32gb
Får de in 32GB på den där liilla så behövs det aldrig större, snarare mindre SSD diskar inom ett par år

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det kommer dröja många år innan 2,5" är för litet för att man ska få plats med tillräckligt med minneschips och fortfarande ha en rimlig prisbild.

Priset per kretsyta går snarare upp än ner. Det som gör att priset går ner är att antal transistorer per yta går upp snabbare än priset.
Så priset per GB går ner, medan pris per area (fysisk storlek) går upp. Alltså kommer det inte dröja många år innan även 2,5" är onödigt stort för en rimligt prissatt mängd minnen.
Och här antar jag att flashminne går att skala ner flera generationer till. Det gör den inte. Vi har redan fastnat på ca 20nm, flash är svårare att skala ner än vanliga transistorer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ajp_anton:

Priset per kretsyta går snarare upp än ner. Det som gör att priset går ner är att antal transistorer per yta går upp snabbare än priset.
Så priset per GB går ner, medan pris per area (fysisk storlek) går upp. Alltså kommer det inte dröja många år innan även 2,5" är onödigt stort för en rimligt prissatt mängd minnen.
Och här antar jag att flashminne går att skala ner flera generationer till. Det gör den inte. Vi har redan fastnat på ca 20nm, flash är svårare att skala ner än vanliga transistorer.

Hur ökar man då densiteten om man inte kan ändra till en mindre tillverkningsteknik?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur ökar man då densiteten om man inte kan ändra till en mindre tillverkningsteknik?

jag gillade den här stickan som fallenhero länkade:) och i den har de ju dessutom gömd en usb-kontroller utöver 32gb flashminne

Skrivet av FallenHero:

Eller helt enkelt kolla vad små USB-minnen blivit http://www.inet.se/produkt/4304192/lacie-moskeyto-32gb
Får de in 32GB på den där liilla så behövs det aldrig större, snarare mindre SSD diskar inom ett par år

bara om du fyller en 2.5" enhet med såna så kommer du upp i ganska stora minnesmängder, så jag tror inte det är ett stort problem på ett antal år att det inte går att krympa kiseltillverkningen så mycket mer. och under tiden kommer så klart utvecklingen av alternativa halvledare gå framåt så det kanske är ett reellt alternativ när säg en terabyte på ssd inte räcker till längre

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur ökar man då densiteten om man inte kan ändra till en mindre tillverkningsteknik?

Man hittar en ersättare till flashminne.
Under tiden kan man t.ex gå över till 3bit/cell från dagens 2bit (3bit används redan för långsamma, billiga och kortlivade USB-minnen). Det minskar livslängden och pålitligheten, men det kan kompenseras av bättre tillverkningsmetoder.
Samtidigt kommer väl priserna att sakta sjunka när yields går upp och utvecklingskostnader tjänats in. Visst kommer dimensionerna säkert också att minska något, men räkna inte med samma fördubblingar av densitet vartannat år som CPU-sidan fortfarande följer.

Permalänk
Medlem

Brukar inte många SSDs ha med en adapter 2,5->3,5? Annars borde det inte vara så dyrt att köpa en:)

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Blupparen:

Brukar inte många SSDs ha med en adapter 2,5->3,5? Annars borde det inte vara så dyrt att köpa en:)

I princip alla skickar med det, då bracketen kostar typ en tjuga i handeln lär det inte kosta många ören för Intel, Corsair mfl.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

roliga svar jag fick!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam skur:

roliga svar jag fick!!

Ja, blir så när snillen spekulerar.

Permalänk

Jag har en 3,5" SSD OCZ vertex 2 och de använder fler av lite äldre minnen med mindre kapacitet men har till 98% samma hastighet som 2,5" OCZ:an i alla olika mätningar jag kollat på. Och den Diffar väldigt lite i de som det diffar något i. Eftersom jag inte flyttar runt den eller har en laptop sitter den bra där med sina 180Gb och sin lite större storlek.
Psykiskt så ser den lite långsammare ut dock även om den är lika snabb mest för att storleken är förknippad med mekaniska så det slår fel i min skalle när jag tittar på den. =S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blupparen:

Brukar inte många SSDs ha med en adapter 2,5->3,5? Annars borde det inte vara så dyrt att köpa en:)

Det har ju inte med storleken på disken att göra, det är ju för att kunna sätta den på en 3,5" plats bara

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)