Spelstudio samlar ihop en miljon dollar från äventyrsfantaster – på ett dygn

Permalänk
Inaktiv

Väldigt intressant lösning till att få fram pengar till ett spel ingen pengakåt utgivare skulle vilja finansiera. Är ingen stor fan av äventyrsspel men fan vilken kul grej, spelbranshen behöver verkligen mer själ och hjärta.

Permalänk
Inaktiv

Oups, glömde Grim Fandago, skönaste spelet någonsin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Trihxeem:

Hög nostalgifaktor på den typen av spel.
Hoppas det blir bra, köper gärna!

Kommer ihåg shadowgate som vi spelade som faaaan i slutet på 80talet:
http://nerdtrek.com/wp-content/uploads/2011/04/shadowgate.gif

Det där ser ut som ett spel jag spelade en del på NES.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Hög nostalgifaktor på den typen av spel.
Hoppas det blir bra, köper gärna!

Kommer ihåg shadowgate som vi spelade som faaaan i slutet på 80talet:
http://nerdtrek.com/wp-content/uploads/2011/04/shadowgate.gif

En riktig gobit

Zak McKracken var själv en av de första spelen jag lirade på min IBM Amstrad klon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Försökte spela Grim Fandango då det är ett av de bästa spelen någonsin etc etc. Grafiken har jag inget problem med, dock förstördes spelupplevelsen av den låga upplösningen och de usla kontrollerna. Jag spelade max en kvart.

Finns det inte något sätt att porta dessa spel så att folk som inte upplever nostalgin i att traggla med kontrollerna kan spela dem på en modern burk?

Handlar inte så mycket om nostalgi, med lite tålamod ser man förbi kontrollerna (och jag kan hålla med dig om att just Grim Fandango hade rätt irriterande kontroller och kameravinklar) till ett minst sagt tidlöst spel storymässigt. Spelade det inte själv förrän långt efter release men blev helt förälskad i atmosfären.

Tänkte just på att jag inte spelat något riktigt bra spel sen Psychonauts (testade aldrig brutal legend heller). Och vad ser man, ett projekt som realiserar ens drömmar? Underbart. För er som är fast i välgörenhetsdebatten så skrattar jag lite distansierat åt er, då detta inte har särskilt mycket med välgörenhet att göra. Även om du nu inte tar ut någon 'reward' så ger du ändå pengarna till ett konkret syfte. Sluta moralisera för i h-e.

Permalänk
Hedersmedlem

Så köpt, blir det hälften så galet som day of the tentacle är det värt pengarna många gånger om.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

4chan > Reddit > 9gag > Sweclockers.......

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mistard:

4chan > Reddit > 9gag > Sweclockers.......

Internet är fantastiskt.. Nån idiot gör en fånig video med anime och finsk folkmusik och nåt år senare kan man kan köpa en purjolök i plysch från en automat i Tokyo.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av mozez 54:

Ja man får ju spelet "på köpet" så att säga så det inte helt tokigt.

Finns nivåer där man ger mer så får man mer, art work mm.

Jag ska lätt va med, hade velat haft det man får för 1000 dolares hehe

http://www.kickstarter.com/projects/66710809/double-fine-adve...

Jag hade velat ha det man fick för 50 000$ ^^

http://www.doublefine.com/news/comments/the_double_fine_adven...

Men eftersom jag inte har oändligt med pengar får jag väl nöja mig med det man får för 30$

Permalänk
Medlem

Sjukt kul! Blir ett köp!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Så köpt, blir det hälften så galet som day of the tentacle är det värt pengarna många gånger om.

fAgIooafv_4

LucasArts var verkligen mästare på att göra bra spel i början av 90-talet

m.m.

Permalänk

Sitter än idag och lyssnar på Monkey Island Temat . Skulle gärna se många äldre spel i 'ny tappning' Nej inte grafikmässigt eller sådär utan bara känslan och alla ideer de hade. Saknar Descent en hel del även fast det inte är samma genere.

Tycker spelen var mycket bättre för och grafiken ja mer livlig och bättre på något sätt.
Saknar malcholms revenge eller vad spelserien hete.

Edit. Bara jag som tycker att Det där klura lösa problemet i pyramiden var rätt så skoj förutom när man kom typ till fråga 50 och inte visste svaret så man dog?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Notch twittrade om detta idag med den bilden. Är det "tipset" till artikeln?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Wunderbaar! Det här ser jag fram emot enormt.

Det finns en otrolig mängd titlar ur LucasArts kollektion som jag har sätter högt på topplistan, The Dig är tveklöst en av dessa. (Likaså Monkey Island 1/2, Fate of Atlantis, Zak McKraken.....)

Permalänk
Medlem

Löve it! Klart man går med en 100SEK, Du får se hela dokumentären och vara med att skapa spelet. Som du får spela redan i beta. Kommer ju blir riktigt kul! Klarade nyligen både The Dig och BASS på min OpenPandora ^_^ Hoppas på typ GLP OpenSource så kan man porta till Pandora! Onödigt att böka runt med skydd.. dem blir ändå aldrig 100% säkra.. kostar bara onödigt mycket..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta går inte hem hos mig, men har aldrig riktigt varit en fantast av äventyrsspel, blir lite långtråkigt imo. Men kul för de fantaster som finns.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag gillar äventyrsspel sådär värst mycket men 15$ är det lätt värt. Får jag nåt att göra nästa vinter iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Yay, I'm so 'appee. Har f.ö. just kommit igång med Pendulo Studios senaste äventyrsspel The next BIG thing. Verkar lovande.
Men Shafer / Gilbert som skapare till ett nytt peka och klicka. Yay... :). Lätt värt en hundring eller två.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Nerdpower!

Har inget med det att göra, detta kan bli ett episkt spel till skillnad mot ja jag ska inte säga något.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Hedersmedlem

"Pledge $30,000 or more:
Picture of Ron Gilbert smiling.

Pledge $35,000 or more:
Undoctored picture of Ron Gilbert smiling."

Jag skrattar så jag gråter!

Senast det kändes så bra att lägga pengar på något datorrelaterat var till Wikipedia. Det är ett mycket högt betyg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in att gog.com är en bra källa för alla oss som älskar äventyrsspel. I deras bibilotek finns bland annat Kings Quest, Space Quest, Police Quest, Beneath a Steel Sky, Gabriel Knight... och spelbiblioteket växer hela tiden.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Llhweiir:

Vill bara flika in att gog.com är en bra källa för alla oss som älskar äventyrsspel. I deras bibilotek finns bland annat Kings Quest, Space Quest, Police Quest, Beneath a Steel Sky, Gabriel Knight... och spelbiblioteket växer hela tiden.

Glöm inte att de har nya spel också. Jag köpte fantastiska The Witcher 2 där.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med att man får spelet? Hur vet dem vem som ska ha det? Går de på mejl, nickname eller vad?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som satt fast i Commander keen serien

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av chjp:

Är det bara jag som satt fast i Commander keen serien

Nejdå jag har slösat många timmar på Commander Keen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fina minnen av Full Throttle.
Mark Hamill är en bra röstskådis dessutom.

Permalänk
Medlem

Vem kommer köpa denna godbit då?

Kul rewards på de högre nivåerna. Men för att ge $10,000 or more, så får man ha det rätt så gått ställt.
Eller det är nog många som skulle kunna ge 70kkr+ om de verkligen, verkligen, verkligen ville med socker på toppen. Ta allt man har på kontona (utöver vad man behöver till räkningar och mat) och låna resten.

Jag tänkte 'bara' 'ge' $30, men snubblade på målsnöret och ville ha en poster också.

Permalänk
Hedersmedlem

$110. Hoppas att genren kan få ett uppsving nu. Vi som vuxit upp med den är förmodligen ganska kapitalstarka och villiga att betala mycket för att få fler mästerverk som Grim Fandango!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Om man på ett dygn kan få fram 1.000.000 $ för ett spel, då kan man fråga hur svårt det kan vara att få fram samma summa pengar för att hjälpa behövande runt om i världen.

Jag tycker det är roligt och bra att dom kunde få fram så mycket pengar på den lilla stunden. Men är även deprimerad att det oftast inte alls hamnar i ens närheten av dessa summor när olika grupper, galor, organisationer försöker få pengar för att hjälpa människor i nöd. Detta visar lite hur sjukt folk ändå prioriterar i sitt liv.

Om vi ska börja prata penga-prioritering i vår värld.... Det är inte ens lönt..

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem