Letar efter stadsbyggare

Permalänk
Medlem

Letar efter stadsbyggare

Tjenamors.

Jag letar efter medeltida stadsbyggare, som Caesar, Pharao och Master of Olympus. Det är i stort sett bara de jag har spelat, alla andra stadsbyggare har varit moderna. Jag skulle kunna tänkta mig att spela moderna stadsbyggare också, men jag gillar inte Sim City sorten, utan jag vill ha mer micromanagement.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Tjenamors.

Jag letar efter medeltida stadsbyggare, som Caesar, Pharao och Master of Olympus. Det är i stort sett bara de jag har spelat, alla andra stadsbyggare har varit moderna. Jag skulle kunna tänkta mig att spela moderna stadsbyggare också, men jag gillar inte Sim City sorten, utan jag vill ha mer micromanagement.

Inte riktigt statsbyggare utan mer castle sim men de första stronghold spelen är ett hett tips

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Inte riktigt statsbyggare utan mer castle sim men de första stronghold spelen är ett hett tips

De hade jag helt glömt bort. En gammal favorit de med. Vet du om uppföljarna är bra?

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

warcraft 3

Permalänk

age of emipes?

Permalänk
Medlem

Jag älskar också stadsbyggare. När jag var liten spelade jag farao ganska mycket, senast så har det varit Anno 2070. Farao var i alla fall bra på sin tid och Anno kan jag varmt rekommendera.

Senaste Stronghold har jag hört ska vara kass.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

De hade jag helt glömt bort. En gammal favorit de med. Vet du om uppföljarna är bra?

Personligen tycker jag 3:an är bättre en tvåan dock var den fruktansvärt buggig vid release. Dock är det mesta fixat nu

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk

cities xxl 2011/2012 är nog det spelet du tänker på, må hända vara modernt, men ack så roligt.
nu vet jag inte riktigt exakt vad du menar med "micromanagement", men jag antar att du menar sköta allting som har med staden att göra och då är cities xxl verkligen det jag rekomenderar, där sköter du allt från ekonomin till minsta detalj.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Anno 1602 är grymt roligt , 1503 och senare tyckte jag bara blev svårt att förstå sig på... 1602 är även ett av de roligare lanspelen jag spelat

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem

Tropico kan jag varmt rekommendera, tvåan utspelar sig runt 1700-talet men är den svagaste i serien. De andra är mer moderna men fortfarande klart värda att ta en titt på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

cities xxl 2011/2012 är nog det spelet du tänker på, må hända vara modernt, men ack så roligt.
nu vet jag inte riktigt exakt vad du menar med "micromanagement", men jag antar att du menar sköta allting som har med staden att göra och då är cities xxl verkligen det jag rekomenderar, där sköter du allt från ekonomin till minsta detalj.

Jag menar som t.ex. i Master Of Olympus där om man ska skaffa mat åt invånarna så måste man bygga farmer, väg till ett lager, väg till marknaden, en marknad och sedan bygga rutter till husen, och sedan liknande farmer för att få andra varor till husen för att de ska växa. Inte som i Sim City när man bygger lite hus, lite farmer och drar en väg mellan dem.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Ett annat spel som egentligen inte är ett stadsbyggar spel men som går hårt på micromanagment av resurser och resursvägar är Settlers 2. Antingen originalet eller om du vill ha något som är inte riktigt lika extremt svårt så kan jag rekommendera 10th Anniversary remaken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Anno serien rekommenderas varmt

Permalänk
Skrivet av Mcgreag:

Ett annat spel som egentligen inte är ett stadsbyggar spel men som går hårt på micromanagment av resurser och resursvägar är Settlers 2. Antingen originalet eller om du vill ha något som är inte riktigt lika extremt svårt så kan jag rekommendera 10th Anniversary remaken.

tänkte precis nämna det spelet:D

cities xxl kanske inte var nått för dig då, men settlers 2 kan kanske vara nått.
för att få plankor för att bygga hus så måste du först bygga en som planterar träd, för att få plankor så måste du bygga ett sågverk, för att få sten till hus måste du bygga en som sköter sten huggningen, för att få guld så måste du ha gruvor, för att gruv arbetarna ska kunna arbeta så krävs antingen bröd eller kött, för att få det så måste du bygga en gris farm och sedan en slaktare som fixar köttet...osv osv osv, mycket som är beroende utav varandra plus att du måste linka ihop allt med vägar.
kika på det spelet om du ej har lirat det förut.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Cossacks! gärna typ något av de första, typ European wars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Tjenamors.

Jag letar efter medeltida stadsbyggare, som Caesar, Pharao och Master of Olympus. Det är i stort sett bara de jag har spelat, alla andra stadsbyggare har varit moderna. Jag skulle kunna tänkta mig att spela moderna stadsbyggare också, men jag gillar inte Sim City sorten, utan jag vill ha mer micromanagement.

Emperor: Rise of the Middle Kingdom. Exakt som Caesar och Pharao fast Kina. Det nyaste av dem vad jag vet, har spenderat många många timmar med detta.

Settlers 3/4 tycker jag är mer samma sorts spel som dessa än tvåan, men smaken är ju kluven. Trean är egentligen roligare men mina originalskivor vill inte funka på moderna datorer så spelar mest fyran som är i stort sett likadant. Alla spel därefter är helt annorlunda och inte riktigt jämförbara.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Coldfire2143:

Tjenamors.

Jag letar efter medeltida stadsbyggare, som Caesar, Pharao och Master of Olympus. Det är i stort sett bara de jag har spelat, alla andra stadsbyggare har varit moderna. Jag skulle kunna tänkta mig att spela moderna stadsbyggare också, men jag gillar inte Sim City sorten, utan jag vill ha mer micromanagement.

Hej. Får börja med att du har bra smak.

Jag gillar Anno 1404 och Anno 2070. Båda är som Olympens Härskare bara lite mer avancerade. Prova det om du inte gjort det!!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||