Vad rekommenderar ni för CPU-kylare till Intel Core i7-2600K?

Permalänk
Inaktiv

Vad rekommenderar ni för CPU-kylare till Intel Core i7-2600K?

Vad rekommenderar ni för CPU-kylare till Intel Core i7-2600K?

Permalänk
Medlem

Corsair H100 , beror på hur mycke man vill överklocka, men H60 modellen är ganska så prisvärd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shekz0r:

Corsair H100 , beror på hur mycke man vill överklocka, men H60 modellen är ganska så prisvärd

Vete fasen om jag skulle vara så säker på att H60 vs H100 kommer avgöra hur mycket man kan överklocka med sandy bridge. Skulle vara i specialfall. För det mesta är man ju begränsad av hur mycket spänning som är hälsosam för chipet(, och observera att jag nu snackar SB och endast SB).

Men H100 har ju mer yta och man kan därmed köra fläktarna på ett lägre varvtal, så tystare kan man väl få det.

CoolerMaster Hyper 212+
Noctua nh-d14
Corsair Hydro H60/H80/H100
Antec Kühler 620/920

och en jädrans massa fler, duger långt för sandy bridge.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Har du tänkt överklocka den?,, annars finns det en hel del kylare att välja mellan som i dom flesta fall fungerar alldes utmärkt det landar nog på frågan om tycke och smak mest. Det finns ju faktorer som ljudnivå och sånt förståss, men om du kör den utan oc då duger iofs medföljande kylare den med.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Thermalright Silver Arrow Kyler bra om du ska överklocka och är samtidigt tyst + att den har PWM fläktar från början, Och är självklart Prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vete fasen om jag skulle vara så säker på att H60 vs H100 kommer avgöra hur mycket man kan överklocka med sandy bridge. Skulle vara i specialfall. För det mesta är man ju begränsad av hur mycket spänning som är hälsosam för chipet(, och observera att jag nu snackar SB och endast SB).

Men H100 har ju mer yta och man kan därmed köra fläktarna på ett lägre varvtal, så tystare kan man väl få det.

CoolerMaster Hyper 212+
Noctua nh-d14
Corsair Hydro H60/H80/H100
Antec Kühler 620/920

och en jädrans massa fler, duger långt för sandy bridge.

Kan inte mer än hålla me där.
Skillanden mellan min H50 och min H80 var ca 10 grader under IBT men kan inte klocka högre för de.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Om man inte tänkt överclocka och vill ha en så tyst kylare som möjligt, vad rekommenderas då?

Permalänk

Jag slog till på en noctua nh-d14 när jag la min beställning igår.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Om man inte tänkt överclocka och vill ha en så tyst kylare som möjligt, vad rekommenderas då?

Allt beror på lådan. Har du en riktigt stor låda kan du ju installera en sån där gigantisk passiv lösning som bara använder lådans ventilation, dock osäker hur de klarar full belastning. Men stora flänsar med stora fläktar betyder för det mesta tyst system.´

Jag har en CMH212+ som är billig och effektiv och jag störs inte av den förutom när processorn belastas högt (och den är lite överklockad). Sen står inte min dator i ett helt tyst rum bör tilläggas.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Allt beror på lådan.

Har ett Antec P182. Tittar lite på Thermalright HR-02 Macho som verkar prisvärd.
Har en Noctua nu till mitt 775 system som fungerar riktigt bra, kanske går att återanvända på 1155 iofs...

Permalänk

Jag rekommenderar Noctua NH-U12P SE2 med ulna adaptern om du vill ha en tyst dator. Det finns säkert fler tysta kylare men Noctuan är den enda jag har praktisk erfarenhet av.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Har ett Antec P182. Tittar lite på Thermalright HR-02 Macho som verkar prisvärd.
Har en Noctua nu till mitt 775 system som fungerar riktigt bra, kanske går att återanvända på 1155 iofs...

Macho lär vara det bästa valet, eftersom den är stor och tjock och bara har en 140mm fläkt som låter (en av marknadens tystaste).
Den är dessutom väldigt prisvärd som du säger.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv

Jag har tänkt att överklocka den och jag bryr mig inte om ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en h100 och ligger på 64C som max temp med IBT. Ligger på 4.5ghz och en vcore på 1.32v. :). Är rätt nöjd med den, låter inte så mycket heller =). Ska pröva och köra Push'n pull konfigurationen med fläktarna sedan och se.

Visa signatur

Speldator:
Chassi: Corsair 900D | CPU: Intel i7 2600k | Kylning: Corsair H100 | Ram: Corsair Vengeance 16gb | Grafik: Sapphire Radeon HD 7970 3GB x 2
Laptop:
Modell: Lenovo Thinkpad Yoga | CPU: Intel i7 4600 | Lagring: 256gb SSD | Ram: 8gb | Grafik: Intel HD4400

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172677:

Jag har tänkt att överklocka den och jag bryr mig inte om ljudnivån.

H100 kyler bäst om du har plats för en dubbel radiator och skaffat fyra bra fläktar till den, eftersom man kan få bra fart om man inte bryr sig om högt ljud.

En Silver Arrow ligger dock mycket lägre i pris och ljudnivå, och kyler väldigt bra bra, så troligtvis är det trevligare både för öronen och plånboken.
Då förutsätter det att du kör vanliga eller lågprofil-minnen och inte de onödigt höga flashiga kylflänsarna som t.ex. Dominator eller vanliga Vengeance-minnen har.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Kör en Schyte Kama Grand Cross på min, riktigt tyst, hörs inte alls rättare sagt.
Dock tar den stor plats och är ett as att installera, oavsett i eller utanför chassit om man inte har monster-chassi

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här