Permalänk
Medlem

Nätverks Hd strul

Vet inte alls om det vart del av forumet, men jag provar iaf!

Jag har en Buffalo Ls-CHL 1Tb nätverks hd som har fungerat kanon, tills en dag den sluta fungera.

Då hade den hamnat i nåt som kallas EM läge, då skulle man uppdatera den enligt buffalos forum, och de gjorde vi.
Efter det så funka den, men kunde inte komma åt den via datorn/datorerna.

Fick för mej å kolla om mitt Ps3 kunde kolla av hdn och det funkade alldelles utmärkt.
Då var det en på Media markt som sa att den troligtvis konverterat sitt filsystem till ps3ans filsystem.

Filsystemet på hdn var XSF efter de vart strul på den, han lyckades iaf tanka ur all info på disken.

Nu så har jag då försökt att få den att fungera som den ska igen, men de är ju inte alltid de lättaste när man inte är super haj på datorer.

Läste mej fram lite igår och har lyckats formatera hårddisken i min stationära dator så nu är det NTFS filsystem på disken, men nu när jag sätter i den i min buffalo så blir det fel signal e06= känner inte igen hårddisk.

Så då är frågan, ska jag formatera hårddisken med Linux? då det är linux system på disken normalt.
Och hur formaterar jag med Linux?
Jag tankade ner nått linux som man installerade på usb (Debian)
Men de var svårt, provade massa kommandon ja hitta på goggle men inget fungerade.

Tips?

Enklast är ju att köpa en ny, men när den inte är trasig och det bara är mjukvaran det är fel på så vore de kul å få den att lira igen

Permalänk
Hedersmedlem

En nätverkshårddisk har ett eget operativsystem i sig (oftast Linux) vilket i sin tur har sitt egna filsystem. Detta kan man normalt inte formatera. Har nätverkshårddisken en USB-port brukar man ibland få tilldela en specialpartition för detta så att operativsystemet på datorn kan formatera och använda den.

Filsystemet delas ut via fildelningsprotokoll som SMB/CIFS eller AFP till klienter som en dator, en ps3 eller en HTPC. Om du på något sätt har låtit din PS3 formatera din NAS blir jag väldigt fundersam vad som egentligen hänt. Jag tycker du ska försöka nollaställa NAS:en och försöka köra allting som standard.

Har du tagit ur hårddisken ur skalet så att säga och formaterat? I så fall kan det bli knepigt, eftersom du troligen måste ha Buffalos egna Linuxbaserade operativsystem. I vissa fall kan man installera andra Linux-system, men enligt min erfarenhet är detta rätt krångligt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Så alltså hade de varit bättre å skriva här först innan jag tog ur den ur skalet och formatera den i xp till ntfs

De va ungefär så han sa att ja skulle göra, han på media markt.

Kan man få fatt på Buffalos egna linux? som jag förstod så finns de en uppsjö med massa olika linux.

Japp det sitter usb på Buffalon.
Men som det är nu så måste de ju in ett linux via den stationära datorn ioch med att buffalon inte kan läsa hdn som det är nu.

Jag har firmwares en äldre och en nyare från buffalos hemsida, men hur jag får dom att bli installerade är ju svårare då programet inte hittare buffalon, vilket var likadant innan jag formaterade.

Grunldligt vad som hände..
Hade lite musik låt på disken som jag spelade, helt plötsligt blev det tyst, varav jag började kika lite granna, då står det i Nasnavigator (prog till buffalo) att hårddisken var i EM läge ( emergency mode)
Och vad annat folk hade gjort så hade dom uppdaterat till en nyare firmware och då hade det fungerat.

Vi uppdaterade och det fungerade i ps3an men inte i nån av datorerna hemma.
Klickade man på hårddisk ikonen så stod det "Bekräfta hårddisk bokstav" men de enda man kunde göra var i utforskaren och trycka på hjälp vilket inte ger så mycket.

Och skulle man prova uppdatera igen så skulle man rycka i och ur strömsladden tills den hamna i EM läge igen, men det hade ju itne hjälpt då den faktiskt fungerade, fast med fel filsystem, för hur skulle den annars kunna fungera i ps3an å inte i datorerna.
För en dator kan ju inte läsa ps3ans filsystem, right?

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju alltid kika på NAS Central efter mer information om hur du eventuellt kan formatera en hårddisk med Buffalo-firmwaren.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Tack, ska se om jag kan få fram nå svar där hur man går tevägs

Permalänk
Medlem

Dåligt med svar därifrån...

Permalänk
Hedersmedlem

Du har effektivt "brickat" din egna NAS när du formaterade hårddisken i din dator. Generellt har bra NAS-enheter ett litet flashminne med operativsystemet på, så att hela hårddisken kan användas för lagring. Jag har också mekat med en Buffalo Live tidigare, och kommer ihåg att det inbyggda Linux-systemet hade 3-4 partitioner. Jag försökte även att köra andra hårddiskar i NAS:en, med samma resultat. Så kan du inte på något sätt ladda ner ett Buffalo-Linux-System (eller motsvarande) och sedan köra in det på disken via din dator (med syslinux eller liknande) är det i princip kört. Se till att köpa en bra NAS nästa gång!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ok haha jag gjorde de hela lite svårare

Nu har jag suttit å läst en massa och har tankat hem massa program, men exakt vad man ska göra.. ja de återstår att se, bara testa sej fram å se vad som händer

Fick bra svar på buffalo forumet oxå, men som sagt när man är en rookie så är de inte alltid jätte lätt att förstå.

Tankade hem nått som heter GPARTED som man ska kunna formatera hdn till XFS som det ska vara.
Tankade även hem denna http://www.mediafire.com/?0d9y64q2lvt1rtv tftp boot recovery.

Bara hoppas att de funkar sen

Är buffalo skit eller? jag har haft den i ett par år å den har funkat klockrent.
Köpte en ny Verbatim nu å de var de sämsta skiten, laggar när man streamar film å musik. jobbig åtkomst och nej den får nog bara 1/5 av mej.