Permalänk
Medlem

Q9400 - Överklocka!

Tja. Jag bulla in en Q9400 från min gamle E6400 (överklockad till 3Ghz) i min burk. Men! Jag är orolig för temperaturen innan jag ger mig på att öka FSB:en då jag gör Orthos 4Core test så kommer CPUn upp i 99 grader!!!! Iallafall första coren. Och detta är utan överklock såklart. Just nu ligger den idle på 25grader vilken är sweet och har läst den kan ligga högre på forum.

Vad tolererar Q9400? Jag har än sålänge bara stock-kylare se de behöver ni inte kommentera Har kört fin överklock på min gamle e6400 med stock. Bör jag vara orolig eller köra på?

Och bara för att svara på min egen fråga; Q9400 antar jag trottlar när den blir för varm precis som på min e6400? Med andra ord är risken sjukt liten när man inte ens börjat leka med volten?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

du bör nog inte överklocka om det går upp i 99 grader...

min Q9400 gick upp i 45 grader full load med 3.6ghz klock i intelburntest. Detta var ju dock inte med stock...

men säger i alla fall överklocka ej skaffa ny kylare ..

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Medlem

Med stock-klock och stock-kylare låg min Q9450 på runt 90 grader under 3D-rendering, och den lever och frodas än (dock med annan kylare, och lite överklockning numera).

Eftersom processorn blir såpass varm så är det nog ingen höjdare att klocka utan att först byta ut kylaren, dessvärre.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk

Core 2 quad ger ifrån sig en hel del värme.

Vad ska du ha cpu'n till?

Spel eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Core 2 quad ger ifrån sig en hel del värme.

Vad ska du ha cpu'n till?

Spel eller vad?

Ja.

Ok får införskaffa bättre kylare. Läst att Core Temp registrerar 10 grader mer än....
Så det är en ganska varm cpu jämfört med min e6400 som jag kunde klocka 50% det är helt sjukt 3,2ghz fick jag den till stabilt men ett jävla oväsen från fläktarna

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Du måste ha misslyckats med montering av kylaren eller nått. Min gamla Q9550 gick inte över 65grader i load med stockkylaren, och det var med säkert 40 grader i chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Du måste ha misslyckats med montering av kylaren eller nått. Min gamla Q9550 gick inte över 65grader i load med stockkylaren, och det var med säkert 40 grader i chassit

Bra felsökning

Du har rätt, en pinne sitter inte i ordentligt men rycker jag i den sitter den stabilt. Så det är ny kylare som gäller. Ville bara ha bekräftat vilka temps som gäller. Dock blir jag förvirrad när jag har 25c idle.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Är det vanligt att folk säljer bara kylare på tradera?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Är det vanligt att folk säljer bara kylare på tradera?

Händer lite då och då, brukar vara bättre kylare på marknaden här dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Händer lite då och då, brukar vara bättre kylare på marknaden här dock.

Tack! Ska kolla läget! Till min Q9400 begagnad från tradera fick jag med en oanvänd stock-kylare men den var DUBBELT så liten som till min E6400 därav använde jag min gamle.

Men BC2 flyter sjukt bra så vettifan om jag behöver klocka den till BF3 - vilket är hela syftet med CPU-uppgraderingen.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Tack! Ska kolla läget! Till min Q9400 begagnad från tradera fick jag med en oanvänd stock-kylare men den var DUBBELT så liten som till min E6400 därav använde jag min gamle.

Men BC2 flyter sjukt bra så vettifan om jag behöver klocka den till BF3 - vilket är hela syftet med CPU-uppgraderingen.

Får man vara lite nyfiken att undra vad du fick ge för din Q9400 på tradera? Och fick du bättre temp efter du satte i sista pinnen till kylaren också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Får man vara lite nyfiken att undra vad du fick ge för din Q9400 på tradera? Och fick du bättre temp efter du satte i sista pinnen till kylaren också?

Forum är ju till för att fråga
1000kr fick jag ge, räknar med att få 400-500kr för min e6400. Så 600kr för en rätt schysst uppgradering.
Sista pinnen bröt jag av efter lite våld, dom andra 3 sitter som stenen dock. Shit vad jag hatar att montera kylare!!

Du kan kolla här om du har tid, http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1085345-noobfraga-e...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Forum är ju till för att fråga
1000kr fick jag ge, räknar med att få 400-500kr för min e6400. Så 600kr för en rätt schysst uppgradering.
Sista pinnen bröt jag av efter lite våld, dom andra 3 sitter som stenen dock. Shit vad jag hatar att montera kylare!!

Du kan kolla här om du har tid, http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1085345-noobfraga-e...

Lite roligt då jag gjorde precis tvärtom vad du gjort nu. Sitter på en q9550 (som är på tradera nu) och kände att det var bäst att sälja innan Ivybridge lanseras.

Detta är vad jag hade och vad jag räknar med att få för det på tradera.
q9550 1500-2000kr
4x2 GB ddr2 800kr
gigabyte ga-ep45-ds3 3-500kr

2600-3300kr alltså

Sen köpte jag en 2600k, ett Asus sabertooth och 8GB ddr3 för 3200 här på marknaden, en uppgradering som kostar mig lite eller inget

Permalänk
Medlem

Sweet, quad's verkar gå bra på tradera, sjuk efterfråga på 775:or generellt. Hur känns de att gå från Q9550?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Känner inte av så stor skillnad faktiskt, det går snabbare att packa upp filer mm men tror nästan jag hade fått mer prestanda ökning till det jag gör med en SSD (sitter på en 300GB maxtor med 16MB cashe, är säkert 6-7 år gammal^^)

Permalänk
Medlem

Ärligt svar - även om det känns surt "när man nu uppgraderat". Min sig. behöver jag knappast förklara

Visa signatur

Baaahh