Permalänk

Vart går du?

Ja lite mystisk rubrik kanske. Men i alla fall så tänkte jag starta en omröstning här för där finns en hel del linux användare på forumet. Jag undrar helt enkelt vilken skrivbordsmiljö ni tänker gå till eller kanske rent av stanna kvar med?

Under förra året hände där en del GNOME 3 släpptes, Canonical fortsatte att utveckla Ubuntu/Unity, KDE blir mer och mer stabilt och finslipat, XFCE säger många är den perfekta ersättaren till klassisk GNOME och vi har även LXDE där Lubuntu fåẗt komma med som ett projekt under Canonical.

Jag kommer givetvis lägga till ett alternativ som säger Windows också finns kanske en del som fått ny uppskattning för detta operativ. Jag tex använder W7 för fullt på min lilla bärbara dator.

Jag kommer även lägga till ett annat alternativ för de som kör en annan skrivbordsmiljö osv. De som kör något annat får gärna berätta vad de kör för något.

Alternativen är:

GNOME 3
KDE
XFCE
LXDE
Unity/Ubuntu
Windows
Annat

Kom gärna in och diskutera om vilken skrivbordsmiljö ni föredrar och varför.

Gjorde en liten enkel bild också givetvis.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag går ditåt, men ibland så går jag hitåt.

Kanske skulle lägga till skrivbordsmiljön för Mac (vad den nu heter)?

Själv kör jag oftast Enlightenment men försöker ge Unity en chans just nu.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av d0b:

Jag går ditåt, men ibland så går jag hitåt.

Kanske skulle lägga till skrivbordsmiljön för Mac (vad den nu heter)?

Själv kör jag oftast Enlightenment men försöker ge Unity en chans just nu.

Du menar OSX? Jo det är klart men tänker på de som kör Linux. Tror inte man kan lägga in det på en vanlig dator direkt?

Sen blev det som jag misstänkte att många går in och röstar Windows. Om man nu ska lägga en röst där ska man alltså ha kört Linux innan och sedermera gått tillbaka till Windows. Så de som alltid kör Windows behöver icke rösta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kör Xfce just nu och trivs bra med det. Att jag gillar Xfce är för att det har allt jag behöver utan onödigt krims-krams och att det känns snabbt att använda. OpenBox som jag körde innan var också snabbt och hade allt jag behövde men krångligare att konfigurera. GNOME3 har jag inte testat ännu. Men jag är lite sugen på att testa LXDE.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Kör Xfce just nu och trivs bra med det. Att jag gillar Xfce är för att det har allt jag behöver utan onödigt krims-krams och att det känns snabbt att använda. OpenBox som jag körde innan var också snabbt och hade allt jag behövde men krångligare att konfigurera. GNOME3 har jag inte testat ännu. Men jag är lite sugen på att testa LXDE.

Kör du Xubuntu då? Gillar själv XFCE men jag vill ju så gärna ge Ubuntu en chans!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kör Gnome 3 med Debian wheezy. Tycker det funkar bra, med några extensions.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gnome 3 börjar bli riktigt najs.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Skulle gärna sett resultaten utan alla dessa windows- troll i mixen..

KDE kör jag på. Det är konfiguerbart som en ren WM, och det grafiska krimskramset gör inte ont heller. (framför allt möjligheten att zomma ut för att se alla skrivbord bredvid varandra) Annars är det egentligen bara panelen från hela plasma-paketet jag använder. Brukade köra PekWM förr i tiden (testade även fluxbox och alla de där), men tröttnade till sist på att allt pill man behöver göra med en ren WM för att få det som man vill ha det.. Vidare har Gnome lika vidrig fönster-hantering som windows och xfce kändes otroligt inkomplett sist jag provade det.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

När jag inte sitter ansluten till beräkningsdatorn över SSH genom Putty kör jag endast linux i en virtuell maskin på jobbdatorn. Där föredrar jag något lättdrivet så växlar lite mellan LXDE och Xmonad (när jag inte orkar bråka med en mus). Tilltalas extremt av idén med en tiling window manager men tråkigt nog jobbar jag för sällan i en hel skrivbordsmiljö i linux för att komma ihåg alla finesser.

Permalänk
Relik 📜

*omröstning redigerad på trådskaparens begäran*

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Jag kör Ubuntu 12.04 LTS Alpha med gnome-panel (gnome-session-classic) istället för Unity eller gnome-shell.

Samma användarupplevelse som GNOME 2.3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kör du Xubuntu då? Gillar själv XFCE men jag vill ju så gärna ge Ubuntu en chans!

Jag kör det på Arch Linux då jag gillar det bättre än ubuntu-varianterna. Men jag har testat xubuntu vid något tillfälle men det är länge sedan nu. Då var det knappt någon skillnad mot ubuntu tyckte jag. På Arch känns det mera lättdrivet inbillar jag mig. Debian med Xfce känns ungefär som på Arch när det gäller snabbheten och debian är ju väldigt likt ubuntu i övrigt så det skulle nog kunna vara ett vettigt alternativ för de som tröttnat på ubuntu. Fast Linux Mint Xfce är väl också debianbaserat har jag för mig men har inte testat det.

Permalänk
Jubileumsmästare

Dom gångerna jag installerar Linux för skrivbordet så är det Gnome som åker in. Antar att det är väldigt mycket vanesak för min del som avgör mitt val.

Permalänk
Medlem

körde ubuntu och sedan fedora 11 på min gamla laptop :), mest för skojskull. kör dock W7 på två och windows server på en för tillfället. dvs inge linux

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Efter ca 5 har jag för ca en månad sen ämnat ubuntu och sitter med windows istället. Har i och för sig kvar ubuntu virtualiserat men inte som huvudOS. Tycker inte om den väg ubuntu valt med unity.

Angående att folk röstar på windows; när man skapar en omröstning på nätet så behövs alternativ så samtliga har något att rösta på. Man får ta bort alternativen man inte vill ha sen när man sammanställer statistiken.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu/unity för det mesta tycker det är riktigt trevligt. På jobbet är det blandat kör windows 7, och Linux mint debian XCFE.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Linux mints senaste.

Permalänk
Medlem

Helt nöjd med Unity allt sitter där det skall, men skall det spelas då loggar jag in Win-7 ,som iofs är ok den med.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Unity/Ubuntu 11.10 som är bra om än inte helt färdigt.

Intressant och se resultatet för några år sedan så var det ungefär jämt mellan kde/gnome.

Permalänk
Medlem

Arch Linux med WMFS

Permalänk
Medlem

Lade min röst på XFCE

Permalänk
Medlem

Annat - Openbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

När jag inte sitter ansluten till beräkningsdatorn över SSH genom Putty kör jag endast linux i en virtuell maskin på jobbdatorn. Där föredrar jag något lättdrivet så växlar lite mellan LXDE och Xmonad (när jag inte orkar bråka med en mus). Tilltalas extremt av idén med en tiling window manager men tråkigt nog jobbar jag för sällan i en hel skrivbordsmiljö i linux för att komma ihåg alla finesser.

Jaha? Ser inte hur xmonad stoppar dig där? Bara att installera och köra xmonad i gnome om du vill det. Funkar både med gnome2 och gnome3 senast jag kollade.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Openbox at the moment.

Brukar testa olika vid nyinstallation, dock har denna installationen flutit på bra så jag har haft openbox ett bra tag, dock inte orkat konfigurera det alls, men jag har terminalen och det räcker för denna laptopen.

Föredrar något lätt, sitter på en svag laptop som inte klarar 1080p under windows eller ubuntu, men uppenbarligen nu under Arch med en lätt WM vilket är konstigt men skönt

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagle:

Jaha? Ser inte hur xmonad stoppar dig där? Bara att installera och köra xmonad i gnome om du vill det. Funkar både med gnome2 och gnome3 senast jag kollade.

Oj, tror du missförstod mig lite. Grejen är att jag arbetar väldigt lite med verktyg/program med grafiska interface och det är sällan jag har ett behov av X11 överhuvudtaget. Det är nästan bara när jag sitter i den virtuella maskinen och vill köra en webbläsare bredvid alla terminaler eftersom det är meckigare att alt-tabba ut till mitt host-windowssystem och använda webbläsaren där än att köra en direkt i den virtuella maskinen.

Permalänk
Medlem

Gnome 2 (LMDE), inte vackert men fungerar och är stabilt.

Visa signatur

HP PAVILION DV6-6141 i7-2630QM @ 2.0Ghz 8 Gb Ram 120 Gb CORSAIR FORCE SERIES 3 AMD HD6770M 2 Gb | Server: Emachines E528 Intel Celeron 900 2.20 Ghz Intel GMA 4500 4 Gb Ram | OS: Mint 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av M.Frans:

Gnome 2 (LMDE), inte vackert men fungerar och är stabilt.

Hur då? Kör inte LMDE Gnome 3 nu, eftersom Wheezy kör det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Hur då? Kör inte LMDE Gnome 3 nu, eftersom Wheezy kör det?

Nej, Gnome 2.30.2 är det som gäller, fungerar utan att distrahera (mig)

Visa signatur

HP PAVILION DV6-6141 i7-2630QM @ 2.0Ghz 8 Gb Ram 120 Gb CORSAIR FORCE SERIES 3 AMD HD6770M 2 Gb | Server: Emachines E528 Intel Celeron 900 2.20 Ghz Intel GMA 4500 4 Gb Ram | OS: Mint 12

Permalänk
Medlem

Openbox i första hand.
DWM på mindre bärbara vikdatorer där för mycket musanvändande blir för jobbigt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Bra fråga. Just nu är det Gnome 2 som tog över när KDE 3 försvann men vart det skall bära hän efter det vette tusan. Problemet jag har med att välja en ny DE är att ingen av dom nya gör saker bättre eller enklare för mig utan rör mest till det om dom går att använda alls.
Det känns som Linux DE utvecklare fått förändring för förändrings skull på hjärnan och helt släppt allt annat.

Men efter att ha kollat upp Openbox skall det undersökas närmare.