värdelös skalning trifire 4890 bf3. Samma fps som två kort.

Permalänk
Medlem

värdelös skalning trifire 4890 bf3. Samma fps som två kort.

Hej! Saxar min post från battlelog:

Hey guys. I've Been playing with a dual crossfire setup 4890 since release without any major problems. But I came over another piece rather cheap so I decided to go trifire.

However this is not working good at all. I'm having pretty much the exact performance and possible even worse considering there is even more stuttering. Almost the same min fps as å single card even.

I've tried reinstalling drivers (12.1 and 12.1a) several times with driversweeper without any succes.

Running an Intel i5 2500k so my cpu shouldn't be a problem.

My gpu activity is really weird as well.

Gpu 1: around 55%
Gpu 2: around 55%
Gpu 3: around 90%

When I ran dual crossfire they would be aprox 85-95%

Does anyone out there possibly have any solution running the 48xx series in trifire for BF3?

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk

Du säger att CPU inte borde vara ett problem, men vilken belastning ligger den på när du spelar?

Permalänk
Medlem

Den ligger på runt 80%. Den körs iofs i stock hastighet just nu.

Brukar köra den i 4.2ghz men jag är osäker på om mitt nätagg som endast är 650 pallar med det eller inte. Ska låna en wattmätare av en kompis idag.

Men det är just det att gpu aktiviteten skiljer mellan korten så mycket!

Vad händer om kortena inte får tillräckligt med ström? Då borde väl datorn hel dö!?

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Vad kör du för inställningar i BF3?
Är det samma sak i andra spel? Att det inte ger något dvs.

Permalänk
Medlem

Har inte testat något annat spel. Ska göra det när jag kommer hem.

Prövade dock furmark och där var det bra gpu användning, runt 90% på alla tre.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Skrivet av edda123:

Har inte testat något annat spel. Ska göra det när jag kommer hem.

Prövade dock furmark och där var det bra gpu användning, runt 90% på alla tre.

ska bli 99 på alla kort? när man testar dom,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiteroses:

ska bli 99 på alla kort? när man testar dom,

Tror inte det var så. Om det nu inte är det, kan det bero på att mitt agg inte kan leverera tillräckligt med ström?

Ska kika när jag kommer hem.

EDIT: Jo, i furmark så ligger alla tre korten på 99%.

Antar att det är drivrutiner för BF3 som ställer till det för mig. Finns inte så mycket annat man kan göra.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av edda123:

Tror inte det var så. Om det nu inte är det, kan det bero på att mitt agg inte kan leverera tillräckligt med ström?

Ska kika när jag kommer hem.

EDIT: Jo, i furmark så ligger alla tre korten på 99%.

Antar att det är drivrutiner för BF3 som ställer till det för mig. Finns inte så mycket annat man kan göra.

Om du klockat cpu och har tre graffen kan det vara en del strömproblem iom att du inte har "äkta" till mer än ett kort (2xPCI-e ström), så ett vassare agg med fler sådana hade ev gjort sig bättre

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du klockat cpu och har tre graffen kan det vara en del strömproblem iom att du inte har "äkta" till mer än ett kort (2xPCI-e ström), så ett vassare agg med fler sådana hade ev gjort sig bättre

Kör CPUn i stock clocks. Behövs inte mer. Den ligger på runt 80% i BF3 med de här korten.

Har helt okej FPS i BF3 nu efter mycket tweakande hit och dit. Men offantligt med stuttering.

http://imageshack.us/f/12/lolnvs.png/

Läste någonstans om att för bäst resultat i spel vid flergrafikkortslösningar så ska man helst inte ha någon CPU kraft över.

I och med det ska jag testa att klocka ner min CPU tills det att den precis ligger på 100% och kolla om det blir någon skillnad i stuttering.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Tjenixen!

Kör med två stycken HD4850 och upplever nästintill ingen microstuttering alls, trots att det i teorin borde vara värre att köra två stycken. Dock utnyttjas inte korten fullt ut, och ökas grafikinställningarna blir det betydligt värre när det kommer till microstuttering.

Då mina kort bara har 512 MB att röra sig med har min teori varit att det läggs mer press på internminnet när inställningarna ökas, men vet egentligen inte alls hur det ligger till med den saken. Vet visserligen varken hur mycket minne dina kort har, eller hur battlefield faktiskt hanterar detta med grafikminnet; men fungerar gör det icke.

Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem

det är ju så att ditt moderkort inte är gjort för tre grafikkort så vad förväntar du dig?, det tredje kör väll i pci-e 2.0 x4 i ett pci-e slot som inte är tänkt för grafikkort så det buggar sönder då moderkortet bara klarar av två grafikkort, (vid trifire på ditt mobo så behövs i princip 6990+6970, 6990+6950 eller 5970+5870)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Vad och varför skulle det bugga? 4x pci bandbredd ska inte hämma speciellt mycket. Någon enstaka procent på ett nytt kort.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Vad och varför skulle det bugga? 4x pci bandbredd ska inte hämma speciellt mycket. Någon enstaka procent på ett nytt kort.

ja men moderkortet har fortfarande inte stöd för mer än två grafikkort så det blir fel när man försöker köra ett tredje i den sista pci-e slotet

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

ja men moderkortet har fortfarande inte stöd för mer än två grafikkort så det blir fel när man försöker köra ett tredje i den sista pci-e slotet

"2 x PCIe 3.0 x16 Slots, 1 x PCIe 2.0 x16 Slot, Supports AMD 3-Way CrossFireX™ and NVIDIA® Quad SLI™"

Snackar du gojja utan att ha kollat upp eller av egna erfarenheter? Haha!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

"2 x PCIe 3.0 x16 Slots, 1 x PCIe 2.0 x16 Slot, Supports AMD 3-Way CrossFireX™ and NVIDIA® Quad SLI™"

Snackar du gojja utan att ha kollat upp eller av egna erfarenheter? Haha!

har kollat upp fler sidor om mobot idag det ska gå att köra med trifire men pci-e x4 ger en kraftig prestanda förlust och rekommenderas inte att köra trifire på detta moderkort

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

har kollat upp fler sidor om mobot idag det ska gå att köra med trifire men pci-e x4 ger en kraftig prestanda förlust och det rekommenderas inte att köra trifire på detta moderkort

EDIT: drog lite förutfattade kommentarer innan om att det inte stödjer trifire överhuvudtaget SRY

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

EDIT: drog lite förutfattade kommentarer innan om att det inte stödjer trifire överhuvudtaget SRY

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Scaling/25.html

Så är det!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

EDIT: drog lite förutfattade kommentarer innan om att det inte stödjer trifire överhuvudtaget SRY

och om lite mer tydligen om du kollar prestanda-testet i länken ovanför.

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Kör CPUn i stock clocks. Behövs inte mer. Den ligger på runt 80% i BF3 med de här korten.

Har helt okej FPS i BF3 nu efter mycket tweakande hit och dit. Men offantligt med stuttering.

http://imageshack.us/f/12/lolnvs.png/

Läste någonstans om att för bäst resultat i spel vid flergrafikkortslösningar så ska man helst inte ha någon CPU kraft över.

I och med det ska jag testa att klocka ner min CPU tills det att den precis ligger på 100% och kolla om det blir någon skillnad i stuttering.

Vad du än har läst och hur du än tänker säger allt mitt förnuft att din prestanda inte kommer öka av att du klockar ner din cpu.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Vad du än har läst och hur du än tänker säger allt mitt förnuft att din prestanda inte kommer öka av att du klockar ner din cpu.

Har för mig att när CPU hinner långt före GPU så kan det orsaka extra stuttering. Tror det faktiskt var på en genomgång av DICE när dom visade consol commands innan bf3 släpptes. Eller så var det i samband när SWEC hade microstuttering specialen.

Ska prova det idag så får vi se. Kommer säkerligen inte få mer fps men flyter det bättre är det helt klart värt det.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Vad du än har läst och hur du än tänker säger allt mitt förnuft att din prestanda inte kommer öka av att du klockar ner din cpu.

http://img37.imageshack.us/img37/7125/omfgnx.png

Där kör jag min CPU i 2.0ghz. Ser du någon skillnad?

Snacka om att spelet flyter:)

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk

Nu har jag inte läst hela tråden. Men att korten inte jobbar för fullt har förmodligen att göra med att de enbart har 1Gb minne. BF3 kräver mycket minne på de högre inställningarna och detta gör att minnet ofta tar slut innan GPU'ns prestanda gör det.

Vilka inställningar kör du på? Viktigt är att du inaktiverar "AA defferred" helt. AA defferred = OFF. Detta tar mycket minne.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra med bara 2 kort i cf?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Hot Hot Hot med Tri-fire på det bordet, kolla tempen!

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har du testat att köra med bara 2 kort i cf?

"Hey guys. I've Been playing with a dual crossfire setup 4890 since release without any major problems. But I came over another piece rather cheap so I decided to go trifire. "

Det första han skriver är att han har gjort just det.

Förmodligen är det hans 1gb Vram som sätter stopp och därmed kan inte korten gå på full effekt.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8