Permalänk

Lagra texturer på RAM

Undrar varför man inte lagrar texturer på RAM när grafikminnet är fullt. Som jag förstår det så går man direkt till hdd/ssd:n och RAM är ju mycket snabbare än diskenheter. Eller gör man det här redan?

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av FudgieCars:

Undrar varför man inte lagrar texturer på RAM när grafikminnet är fullt. Som jag förstår det så går man direkt till hdd/ssd:n och RAM är ju mycket snabbare än diskenheter. Eller gör man det här redan?

Man gör det redan, men RAM är betydligt långsammare än VRAM (128-bit 1600 MHz vs 384 bit 4000 MHz i fallet en 1155-rigg med ett 580), plus att man får en fördröjning eftersom RAM är längre bort från GPUn.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Synd att dom inte gör portar som man kan sätta överklockade ddr4 i som nästan ligger bredvid grafikkortet, kanske i en egen plats?

Skulle det var omöjligt?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Synd att dom inte gör portar som man kan sätta överklockade ddr4 i som nästan ligger bredvid grafikkortet, kanske i en egen plats?

Skulle det var omöjligt?

Låter som en bra idé. Typ två playser precis bredvid PCI-e platsen om man bara 1gb på två kort i crossfire t.ex. och vill ha två.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av FudgieCars:

Låter som en bra idé. Typ två playser precis bredvid PCI-e platsen om man bara 1gb på två kort i crossfire t.ex. och vill ha två.

Japp, men tror det skulle kosta för mycket att göra dom modekortet först, för lixsom då blir det ju special men det borde ju inte vara så svårt för tex asus att konstruera det?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Synd att dom inte gör portar som man kan sätta överklockade ddr4 i som nästan ligger bredvid grafikkortet, kanske i en egen plats?

Skulle det var omöjligt?

Det handlar inte bara om fysiskt avstånd, utan om logiskt avstånd. Kortfattat måste datan skickas mellan en massa olika kontrollers, för att skickas från RAM:en till grafikkortet. Sen begränsar också det fysiska avståndet bandbredden som kan finnas mellan de olika kontrollersena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Synd att dom inte gör portar som man kan sätta överklockade ddr4 i som nästan ligger bredvid grafikkortet, kanske i en egen plats?

Skulle det var omöjligt?

Omöjligt är det ju inte, men jag ser ingen anledning till varför man skulle vilja göra. Det finns ju ingen brist på minne på grafikkorten i dagens läge. ATIs senaste high-end kort är ju uppe i 3GB, och jag tror det är riktigt svårt att ens hitta en enda situation där man skulle behöva mer. Och om det skulle behövas brukar ju företag som Zotac tex. släppa modeller med dubbelt minne.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Skrivet av MaloW:

Omöjligt är det ju inte, men jag ser ingen anledning till varför man skulle vilja göra. Det finns ju ingen brist på minne på grafikkorten i dagens läge. ATIs senaste high-end kort är ju uppe i 3GB, och jag tror det är riktigt svårt att ens hitta en enda situation där man skulle behöva mer. Och om det skulle behövas brukar ju företag som Zotac tex. släppa modeller med dubbelt minne.

Själv kör jag med ett 6870 med 1gb minne och vill kanske skaffa ett till. Och jag kör mycket bf3 som drar 1,5gb, så det skulle hjälpa mig rätt så mycket.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av MaloW:

Omöjligt är det ju inte, men jag ser ingen anledning till varför man skulle vilja göra. Det finns ju ingen brist på minne på grafikkorten i dagens läge. ATIs senaste high-end kort är ju uppe i 3GB, och jag tror det är riktigt svårt att ens hitta en enda situation där man skulle behöva mer. Och om det skulle behövas brukar ju företag som Zotac tex. släppa modeller med dubbelt minne.

Ja, det var ju en anledning att tex AMDs high end kort som sagt har ju runt 3gb så no need för mer lixsom men folk som tex kanske kör med ett hd 5970 och ett hd 5870 kanske det blir ju lite surt för dom

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Kanske 2 RAM-Stickor för varje GPU!.
Vore något?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av E-Trojan:

Kanske 2 RAM-Stickor för varje GPU!.
Vore något?!

Då måste man kunna köpa VRAM separat, för att vanligt RAM-minne (DDR3) funkar inte för GPU. (låg hastighet)

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk

Varför inte göra grafikkort och sen får man tex köpa till hur mycket vram man vill ha istället? Tex att det finns som ett ddr uttag eller liknade som man sätter dit det på?

Men standard för vad som finns borde kanske vara 256mb eller liknande så man ifall skulle kunna starta kortet utan xD

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

jag gillar idén med uppgraderingsbart minne till grafiken, men tror att det skulle vara bäst att ha slottarna på grafikkortet. och inte vanliga ram-stickor utan mer av samma grafikminne.

kul att folk dissar det genom att säga att det aldrig kommer behövas mer än det som finns på grafikkorten Och vi kommer aldrig behöva mer än 640 kB RAM, eller hur det nu var?

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Själv kör jag med ett 6870 med 1gb minne och vill kanske skaffa ett till. Och jag kör mycket bf3 som drar 1,5gb, så det skulle hjälpa mig rätt så mycket.

Moderkortet skulle säkert blivit 200-300 kr dyrare och sjävla minnet hade kostat 500-600kr iaf. Vad tror du är bäst, 6870 med 2 GB minne (1GB på kortet, 1 GB mha. moderkorts-slot), eller ett 6950 med 2GB minne (by default).
Grafikkorts-tillverkarna balanserar minnet på grafik-korten idag, och enligt mig gör dom ett bra jobb. Ett 6870 kostar 1500kr. Och för 1500kr är 1 GB minne ihop med den grafik-processor-kraften som du får från ett 6870 en optimal mix. Mer minne hade betytt att dom var tvungna att skära ner på grafik-prestandan för att hålla budgeten, vilket leder till lägre FPS. Även om du hade haft mer minne på grafikkortet hade du inte klarat köra på högre inställningar för ett 6870 hade inte gett dig spel-bara FPS ändå. Om du nu har något special-fall där du kör tex. 6870 i CF och flera skärmar och du verkligen behöver mer minne så finns ju som sagt tillverkare som gör specialmodeller med extra minne på.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Eller så kör man superhardccore och löder fast nya kretsar på grafikkortet...
Som Zcenicx och sirnicke påpekar så blir det för långsamt. Processorer har ju två eller tre nivår till av minne för att kunna mata processorkärnorna med data hela tiden. om latencyn blir dubbelt så lång får GPUn stå och vänta på data vilket när den måste hämta data var och varannan klockcykel har förödande effekt på prestande. (beroende lite på förhållanden mellan bandbredd och beräkningskraft)

ett GTX580 skulle ju lida fruktansvärt om det var tvunget att hämta data på ramminnet då den behandlar datan snabbt och sen ber om ny data och så ska det fram och tillbaka medans en intel HD 3000 (eller vad de nu heter) knappt ställer några krav alls på minnesprestanda då den ändå inte behandlar datan snabbare än vad den kan levereras.

Intressant är i övrigt tekniker där man streamar texturer tillg V-RAMen. Dvs texturer som inte kommer visas där spelaren befinner sig raderas ur minnet och sen när han kommer närmare laddas det tillbaka till V-RAMen så att när den behövs finns den där snabbt och gått. Rage använde sådan teknik (funkade sådär med drivrutiner i början men de verkar ha löst det) smart teknik men funkar nog dåligt på öppna vyer. (då det då är svårt att veta vad spelaren kommer se snart plus att man blir tvungen att ladda fram till horisonten.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Intressant är i övrigt tekniker där man streamar texturer tillg V-RAMen. Dvs texturer som inte kommer visas där spelaren befinner sig raderas ur minnet och sen när han kommer närmare laddas det tillbaka till V-RAMen så att när den behövs finns den där snabbt och gått. Rage använde sådan teknik (funkade sådär med drivrutiner i början men de verkar ha löst det) smart teknik men funkar nog dåligt på öppna vyer. (då det då är svårt att veta vad spelaren kommer se snart plus att man blir tvungen att ladda fram till horisonten.

BF3 använder ju streaming också. Och det funkar ju mycket bra för dom. Jag märker ofta att mitt GTX 570 får slut på minne (windows ställer om sig till basic theme etc i bakgrunden) Men jag får aldrig FPS drops pga av det.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

BF3 använder ju streaming också. Och det funkar ju mycket bra för dom. Jag märker ofta att mitt GTX 570 får slut på minne (windows ställer om sig till basic theme etc i bakgrunden) Men jag får aldrig FPS drops pga av det.

har för mig att de bara streamar högre och lägre upplösta texturer men kan vara att jag hittar på saker såhär på kvällkvisten. Men det är skillnad på streama och streama. t.ex. Crysis 2 fortsätter ladda texturer ett tag efter att man kommit in i spelet för att korta ner ladd-tider men det är inte samma sak som rage där texturerna aktivt flyttas in och ur V-RAM kontinuerigt

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av MaloW:

Moderkortet skulle säkert blivit 200-300 kr dyrare och sjävla minnet hade kostat 500-600kr iaf. Vad tror du är bäst, 6870 med 2 GB minne (1GB på kortet, 1 GB mha. moderkorts-slot), eller ett 6950 med 2GB minne (by default).
Grafikkorts-tillverkarna balanserar minnet på grafik-korten idag, och enligt mig gör dom ett bra jobb. Ett 6870 kostar 1500kr. Och för 1500kr är 1 GB minne ihop med den grafik-processor-kraften som du får från ett 6870 en optimal mix. Mer minne hade betytt att dom var tvungna att skära ner på grafik-prestandan för att hålla budgeten, vilket leder till lägre FPS. Även om du hade haft mer minne på grafikkortet hade du inte klarat köra på högre inställningar för ett 6870 hade inte gett dig spel-bara FPS ändå. Om du nu har något special-fall där du kör tex. 6870 i CF och flera skärmar och du verkligen behöver mer minne så finns ju som sagt tillverkare som gör specialmodeller med extra minne på.

Jo det är sant, men om man annars skulle ha ett gammalt men väldigt bra kort för runt 3-4k som man verkligen vill ha kvar skulle det kanske löna sig. Men antalet sådana personerna är förmodligen väldigt få.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!