Spelstudio samlar ihop en miljon dollar från äventyrsfantaster – på ett dygn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Om man på ett dygn kan få fram 1.000.000 $ för ett spel, då kan man fråga hur svårt det kan vara att få fram samma summa pengar för att hjälpa behövande runt om i världen.

Jag tycker det är roligt och bra att dom kunde få fram så mycket pengar på den lilla stunden. Men är även deprimerad att det oftast inte alls hamnar i ens närheten av dessa summor när olika grupper, galor, organisationer försöker få pengar för att hjälpa människor i nöd. Detta visar lite hur sjukt folk ändå prioriterar i sitt liv.

Varför ska man donera pengar till människor i nöd när företagen tar pengarna i egen ficka?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Detta var något av det mest intressanta jag läst på länge. Det står förmodligen ett eller några stora företag bakom finansieringen och därför de fått ihop pengar så snabbt. Fast det kanske någon redan skrivit

Att jämföra detta med världssvält och krig? Seriöst....

Edit: Nu är man med också Detta kommer bli roligt!

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Om man på ett dygn kan få fram 1.000.000 $ för ett spel, då kan man fråga hur svårt det kan vara att få fram samma summa pengar för att hjälpa behövande runt om i världen.

Jag tycker det är roligt och bra att dom kunde få fram så mycket pengar på den lilla stunden. Men är även deprimerad att det oftast inte alls hamnar i ens närheten av dessa summor när olika grupper, galor, organisationer försöker få pengar för att hjälpa människor i nöd. Detta visar lite hur sjukt folk ändå prioriterar i sitt liv.

Enbart Sida ger över 4500kr per svensk till bistånd. (om jag räknade rätt) Anser att jag får gör vad jag vill med resten av pengarna jag äger och arbetat för.

Men du, din dator? Har du inte lite dåligt samvete över den? Kanske bäst du säljer den och ger resten av pengarna till "nån gala". Gärna någon där 5% av pengarna faktiskt hamnar dit dom är lovade, resten går till "omkostnader".

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Varför detta hugg? Du verkar misstolka mig rejält. Skriver inte på något sätt om att alla ska skicka alla sina pengar överallt till folk. Det jag försöker få fram är att på ett litet dygn får en grupp på några få personer runt 7.000.000 kronor för ett spel skull. Men om en världsmusikgala försöker få fram pengar så kanske dom kommer upp till 500.000 kr max...

Det jag menar är att det är lite sjukt att man utan problem kan ge vi säger 100 kr för att stödja ett spel men inte några 100 kr till någon välgörenhet.

Problemet tror jag är att så många grupper som försöker få pengar tar så mycket till cheferna. Om jag ger 100 kr så går kanske 10 kr till dom behövande. Därför så vill man inte ge pengar. Jag är ju likadan. Jag har donerat pengar till vissa ställen som har med IT mm att göra men inte donerat nästan något till mer viktiga saker.

Det du visar är inte frivilligt stöd från enskilda individer. Så tycker din jämförelse är rätt dålig.

Och här kommer åter någon som inte riktigt förstår vad jag försöker få fram. Allt är inte mellan 1 och 0, svart eller vitt, in eller ut.
Jag pratar inte om att alla ska ge alla sina pengar till alla andra. Jag tycker det är intressant att det på ett dygn ges runt 7.000.000 kr för ett spel men det inte på långa vägar ges lika mycket pengar för att hjälpa folk som behöver nödhjälp.

Tycker inte du det är rätt märkligt?

Har du överhuvutaget sett resultaten för insamlingar?
Live-Aid drog in ca 1,5miljarder kr
Musikhjälpen som bara samlar in pengar i sverige har dragit in 2008: 3 016 247kr 2009: 5 748 442kr 2010: 12 236 417kr 2011: 18 104 362kr.

Vilka världsgalor har bara dragit in 500 000kr max???

Har inte betalat på den här kickstarten än för januari i år var ingen bra månad men så fort löningen kommer så.
Men har då betalat bra mycket mer än vad det här kommer kosta mig (ska ha affischen) till två separata insamlingar sen jag började få lön 1998.

Så om du ska leka indignerad så kom iaf med riktiga argument för din sak.

Permalänk

Man kan ju ställa sig frågan om bistånd är rätt väg att gå många gånger. Afrika har tagit imot över 60,000,000,000,000$ dom senaste 60 åren. Det är 420 000 Miljarder kr http://www.globalenvision.org/2009/04/20/foreign-aid-helping-...

Och Afrika har bara fått det sämre hela kontinenten har blivit beroende av bidrag och klarar inte av att överleva själv längre. Omvärlden uppmuntrar hela världsdelen att fortsätta på ett katastrofalt spår som inte fungerar utan att pengar/mat pumpas in. Och inte äns då funkar det.

Nej, sluta helt med bidrag tycker jag förutom till länder som drabbats av någon katastrof eller liknande.

Permalänk

Brorsan tipsade nyss om ett program som jag inte hade hört talas om innan
http://www.scummvm.org/

Kanske kan vara något

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

Man kan ju ställa sig frågan om bistånd är rätt väg att gå många gånger. Afrika har tagit imot över 60,000,000,000,000$ dom senaste 60 åren. Det är 420 000 Miljarder kr http://www.globalenvision.org/2009/04/20/foreign-aid-helping-...

Och Afrika har bara fått det sämre hela kontinenten har blivit beroende av bidrag och klarar inte av att överleva själv längre. Omvärlden uppmuntrar hela världsdelen att fortsätta på ett katastrofalt spår som inte fungerar utan att pengar/mat pumpas in. Och inte äns då funkar det.

Nej, sluta helt med bidrag tycker jag förutom till länder som drabbats av någon katastrof eller liknande.

Att Afrika har fått det sämre det senaste 60 åren är kort och gott skitsnack.

I stort sett hela norra Afrika är självständiga i-länder med blomstrande storstäder tack vare en enastående infrastruktur-upprustning bekostat av bidrag. Dvs järnvägar som ansluter öst och väst osv.

Sen finns det länder i Afrika, speciellt södra Afrika där regeringen och kapitalister i stort sett stoppar alla bidrag i egen ficka. Men det är en helt annan femma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Om man på ett dygn kan få fram 1.000.000 $ för ett spel, då kan man fråga hur svårt det kan vara att få fram samma summa pengar för att hjälpa behövande runt om i världen.

Jag tycker det är roligt och bra att dom kunde få fram så mycket pengar på den lilla stunden. Men är även deprimerad att det oftast inte alls hamnar i ens närheten av dessa summor när olika grupper, galor, organisationer försöker få pengar för att hjälpa människor i nöd. Detta visar lite hur sjukt folk ändå prioriterar i sitt liv.

Du är totalt ute och cyklar. I Sverige betalar vi per dygn (via skatten) tillsammans ca 100 miljoner svenska kronor till bistånd (35.8 miljarder per år). Alltså över 10gånger mer pengar än vad dessa lyckats samla in från hela världen... (dessutom varje dag år in och år ut, och inte under en extremt begränsad tid).

I USA där de inte har detta system har de inga problem att dra ihop långt högre belopp totalt via galor och privata välgörenhets insatser.

Permalänk
Medlem

Skänkte en liten slant, underbar idé

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag håller med om att alla spel var så mycket bättre förr!

Jag får också stora nostalgikänslor när jag ser demo från Full Throttle, men frågan är om man inte automatiskt glorifierar minnena från spel från "förr i tiden". Alternativt kanske fick bättre tycke för dem eftersom man var barn när man upplevde spel förr.

Jag har återvänt till en hel del nostalgiska spel under senaste året, och i många fall blir man förvånad och undrar vad som egentligen var så bra med dem.

Man får ofta mer valuta för pengarna nuförtiden dessutom. -Ofta så varar spel för 400kr i 50 timmar.
När jag plockade fram mitt NES för ett tag sedan varvade jag Gun Smoke på 20 minuter, och då kostade det säkert 500 spänn när det begav sig.

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Du är totalt ute och cyklar. I Sverige betalar vi per dygn (via skatten) tillsammans ca 100 miljoner svenska kronor till bistånd (35.8 miljarder per år). Alltså över 10gånger mer pengar än vad dessa lyckats samla in från hela världen... (dessutom varje dag år in och år ut, och inte under en extremt begränsad tid).

Har du källa på det? Skönt argument att kunna använda, men då vill jag vara säker på att siffrorna stämmer.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Har du källa på det? Skönt argument att kunna använda, men då vill jag vara säker på att siffrorna stämmer.

Sida har hand om ungefär häften av dessa pengar http://www.sida.se/Svenska/Om-oss/Budget/

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Sida har hand om ungefär häften av dessa pengar http://www.sida.se/Svenska/Om-oss/Budget/

Bra länk, de länkade vidare till en .pdf med regeringens biståndsbudget. Tack tack!

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ekipz:

Jag vet inte om jag håller med om att alla spel var så mycket bättre förr!

Jag får också stora nostalgikänslor när jag ser demo från Full Throttle, men frågan är om man inte automatiskt glorifierar minnena från spel från "förr i tiden". Alternativt kanske fick bättre tycke för dem eftersom man var barn när man upplevde spel förr.

Jag har återvänt till en hel del nostalgiska spel under senaste året, och i många fall blir man förvånad och undrar vad som egentligen var så bra med dem.

Man får ofta mer valuta för pengarna nuförtiden dessutom. -Ofta så varar spel för 400kr i 50 timmar.
När jag plockade fram mitt NES för ett tag sedan varvade jag Gun Smoke på 20 minuter, och då kostade det säkert 500 spänn när det begav sig.

Jag trodde vi pratade point'n'click äventyrspel?

Lycka till att spela igenom någon av Discworld-spelen, The Dig, Indiana Jones and the fate of Atlantis, DOTT eller varför inte fantastiska the longest journey, på 20 minuter. Jag tror helt enkelt ditt minne sviker, ordentligt.

Jag spelar igenom dessa spel någorlunda regelbundet och tycker fortfarande de är i den absoluta toppen, tillsammans med minst 20-30 andra point'n'click eller FMV från den tiden.

Kommer att tänka på Morpheus, Broken sword 1&2, Gabriel Knight 1-3, Neverhood, Byzantin the betrayal, Tex Murphy-spelen, Monkey Island-serien, Syberia 1&2, Myst med efterföljare, I have no mouth and I must scream, Black Dahlia, Lighthouse, Zork Nemesis och Grand inquisitor, 7th guest, Secrets of the Luxor, The last express, Starship Titanic, Grim fandango, Normality, Shivers, obsidian, the ripper, blackstone chronicles, dark side of the moon, schizm, blade runner och Phantasmagoria för att nämna några andra som står i hyllan och dammas av ibland. Ingen tar 20 minuter, snarare veckor av härligt historieberättande och problemlösning. Jag kan fortsätta om jag får gräva igenom alla titlar som jag inte minns just nu.

Då utelämnar jag medvetet en hög Sierra, Lucas Arts-titlar och massor av sherlock holmes-spel t ex Rose tattoo,

kom på några till
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast

Angående äventyrsspelens död så blev jag för ett tag sedan tipsad om The Book of Unwritten Tales som är ett nytt spel, släppt 2009, i genren som tydligen ska vara riktigt bra. Har inte spelat det själv men det kan vara värt att kolla på för alla er som inte kan vänta på att det här projektet blir klart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

gav dem $15

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Skrivet av ekipz:

Jag har återvänt till en hel del nostalgiska spel under senaste året, och i många fall blir man förvånad och undrar vad som egentligen var så bra med dem.

Nostalgi är förrädiskt, man kommer ihåg det som var bra men glömmer det som var dåligt.

Predikaren 7:10:

"Say not thou, What is the cause that the former days were better than these? for thou dost not inquire wisely concerning this."

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Nostalgi är förrädiskt, man kommer ihåg det som var bra men glömmer det som var dåligt.

Men det är nog mycket det som gör att nostalgi är charmigt. Saker och upplevelser från förr, där man kommer ihåg mycket av det som var bra och bara en bråkdel av det som var dåligt.

Kanske är ditt liv idag bättre om 10 år. Ett selektivt minne kanske t.o.m. är lite av en överlevnadsinstinkt, för vem mår speciellt bra av att gå och tänka på allt som varit dåligt? Bättre att glädjas över allt roligt man gjort än att gråta över spilld mjölk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Nostalgi är förrädiskt, man kommer ihåg det som var bra men glömmer det som var dåligt.

Spelade igenom alla broken sword, monkey island 3&4 och grim fandango för ett par år sen, lika bra ännu och kommer troligtvis vara lika bra om 5-10år när jag ska spela igenom dem igen, dock om man aldrig spelat dem och är bortskämd med hd grafik kan det bli lite jobbigt att spela dem.
Lite offtopic: Broken Sword 1 och 2 använder enbart handtecknad grafik och den är fortfarande underbar fast lite pixlig.

Permalänk
Medlem

Haha kommer ihåg att jag spelade broken sword på min htc touch diamond. Blev sugen på att kolla om det finns ett liknande till iphone. Top 1 på spellistan "den förlorade staden" , perfekt. Speley måste kommit nyss

Permalänk
Medlem

5 Dollar vart det i alla fall. ÄR en gammal Lucasfilm nörd

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadnitza:

Har du överhuvutaget sett resultaten för insamlingar?
Live-Aid drog in ca 1,5miljarder kr
Musikhjälpen som bara samlar in pengar i sverige har dragit in 2008: 3 016 247kr 2009: 5 748 442kr 2010: 12 236 417kr 2011: 18 104 362kr.

Vilka världsgalor har bara dragit in 500 000kr max???

Har inte betalat på den här kickstarten än för januari i år var ingen bra månad men så fort löningen kommer så.
Men har då betalat bra mycket mer än vad det här kommer kosta mig (ska ha affischen) till två separata insamlingar sen jag började få lön 1998.

Så om du ska leka indignerad så kom iaf med riktiga argument för din sak.

Musikhjälpen är väl i en vecka? 18 miljoner delat i 7 dagar = 2.5 miljoner per dag.
Live-Aid vet jag inte så mycket om i alla fall.

Men okey, 500 000 kr var väldigt fel av mig. Är bara så fascinerad att man för ett spel kan få fram 7 miljoner kr på en dag. Bara så där.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Inaktiv

Har bidragit med en slant, mest för att det är en väldigt smart och rolig grej av dem, och för att det ska bli kul att få följa utvecklingen av spelet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

5 Dollar vart det i alla fall. ÄR en gammal Lucasfilm nörd

Men för 15 $ får du ju spelet (Steam-nyckel) när det är klart någon gång mot hösten.

Permalänk
Medlem

1,6 miljoner dollar nu.
Om 0.4 är kravet så lär vi få se ett sjuj*vla bra 2D nu, med många detalj rika bilder å härliga toner i vacker symfoni som etsar sig fast i ens lilla hjärna

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Lismande moralkakor klarar vi oss fanimaj utan!

Skrivet av Knashatt:

Om man på ett dygn kan få fram 1.000.000 $ för ett spel, då kan man fråga hur svårt det kan vara att få fram samma summa pengar för att hjälpa behövande runt om i världen.

Jag tycker det är roligt och bra att dom kunde få fram så mycket pengar på den lilla stunden. Men är även deprimerad att det oftast inte alls hamnar i ens närheten av dessa summor när olika grupper, galor, organisationer försöker få pengar för att hjälpa människor i nöd. Detta visar lite hur sjukt folk ändå prioriterar i sitt liv.

Folk har ingen som helst skyldighet att hjälpa folk som har det svårt. Folken i tredje världen ska F*N lära sig att överleva själva och inte snylta på västvärlden!

Jag är otroligt förvånad över att folk är beredda att betala så mycket när de inte vet vad de får!
Alla indiepaket där man betalar vad man vill har ju inte gett så mycket och där får man ju en hel dröse spel medans här kommer man få ETT spel och man vet ju inte ens om man kommer gilla det!!

Ja, jag är helt enkelt väldigt förvånad över detta. Inte minst då det är en kraftig brist på logik. Men det handlar nog om det mänskliga hoppet.
Jag är glad över det om nu nån inte trodde det. Jag kommer visserligen aldrig spela nåt äventyrsspel i peka-klicka stil men för de som gillar den genren så äre skoj.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Folk har ingen som helst skyldighet att hjälpa folk som har det svårt. Folken i tredje världen ska F*N lära sig att överleva själva och inte snylta på västvärlden!

Om du läser på din egen historia kommer du till insikten att det faktiskt var västvärlden som ställde till det i tredje världen. Västvärlden är t.o.m fortfarande där och ställer till det. Sen om vi har en skyldighet eller inte är väl för var person att komma fram till.

Jag säger inte ofta vad jag tycker eller tänker på forum, men ditt inlägg äcklar mig.

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

$ 100 000 för en dokumentärfilm?

Vad är det bra för, lägg pengarna på spelet istället, och köp en billig digitalkamera och dokumentera "gorillastyle"

Och nej, folk kan lägga hur mkt pengar som helst på spel, nöjen, film och musik, men fan inte att hjälpa bättre behövande

Det är demokrati och kapitalism i ett nötskal!

Hjälpa?, vaffö då, skänk pengar till mig så skall vi fixa ett spel = jajjemän hur mkt vill ni ha, ja ge m,ig 6 millar så "kanske" det kommer ett spel om 5 år, hahahah

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem

Jag är mer sugen på filmen än spelet Älskar att se filmer när dom är 'behind the scene' på 3Dfilmer och spel! Sjukt intressant

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Knashatt:

Musikhjälpen är väl i en vecka? 18 miljoner delat i 7 dagar = 2.5 miljoner per dag.
Live-Aid vet jag inte så mycket om i alla fall.

Men okey, 500 000 kr var väldigt fel av mig. Är bara så fascinerad att man för ett spel kan få fram 7 miljoner kr på en dag. Bara så där.

Det är väl inte ett dugg konstigt. Modern Warfare 3 drog in 400 miljoner dollar på en dag när det släpptes. Det här är en piss i havet jämfört med vad de stora spelen drar in fast här används en annan affärsmodell. De flesta som betalat här har ju gjort det för att få spelet och extra saker till spelet sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24