Permalänk
Medlem

ssd problem :/

Jag börjar bli riktigt förbannad på min ssd nu, ibland hittar jag den och ibland inte
Här har ni hela berättelsen (Hur det började osv)
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Jag har testat tagit sladden från min hdd och satt i ssd:n (Samma uttag som hdd:n hade hela tiden) fortfarande samma problem
har testat med en helt ny sladd (aldrig använd iaf )
har testat att uppdatera firmware:n
har flashat mitt mobo till senaste som fanns på gigabyte:s hemsida

Problemet : datorn hittar ssd:n i ungefär 5 minuter sedan är den borta i 10 minuter+

Permalänk
Avstängd

Har du installerat drivrutiner sata 2 står ju något om okänt gränssnitt för ssdn

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

vad för drivrutiner?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

vilka drivrutiner då?
alla som har med sata att göra?

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur jag ska installera någon av dom där drivrutinerna X)
startar det man laddar ner så står det bara extrahera.. ska jag bara extrahera till default location (appdata nånstans)
eller vad ska man göra?
Någon som har nått annat förslag också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

Fattar inte hur jag ska installera någon av dom där drivrutinerna X)
startar det man laddar ner så står det bara extrahera.. ska jag bara extrahera till default location (appdata nånstans)
eller vad ska man göra?
Någon som har nått annat förslag också?

extrahera till desktop och installera sedan. Är det bios så lägg över filerna på ett usb, in i bios, sen installera därifrån. Inte säker på hur det fungerar med gigabyte men google är din vän, det var allt jag behövde när jag hade samma problem.

Du kan ju även pröva att uppdatera drivisarna i din SSD om några sådanna släppts

EDIT, du har ju fått ganska mycket bra svar i din tråd, som jag får intrycket av att du inte lyssnat på.

om du inte har tillgång till din moderkortsmanual, ladda ner den från gigabytes hemsida. Kontrollera sedan vilka portar som är marvel och vilka som är intel, koppla sedan in SSD´n i intel-porten.

Ny firmwire till din SSD hittar du via google eller mer troligt på corsairs hemsida. Notera att du inte får köra windows från din SSD när du uppdaterar firmwire på den.

NÄR DU GJORT DETTA kan du återkomma med resultat, annars finns ingen vitts att försöka hjälpa dig!

Permalänk
Avstängd

När du extraherar då packas filerna upp så du kommer åt dom. välj spara tex på skrivbordet så öppnas en ny mapp.Men i ditt fall hade jag satsat på ominstallation av hela windows HA INTE andra hårddiskar inkopplade under installationen någon viktig fil kan hamna där.Ladda ner filerna till ditt moderkort kan lägga alla på ett usb minne och extrahera sata preinstall driver.dom andra kan du packa upp o lägga in när windowsinstallationen är klar. i med windowsskivan starta windowsinstall men välj anpassad installation ska finnas en flik som heter load drivers leta upp ditt usbminne där och välj satadrivisarna.så gör jag o det brukar funka.Ett tips kasta filerna på usb minnet efterhand som du installerat dom blir lättare o hålla koll då.Lycka till

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

extrahera till desktop och installera sedan. Är det bios så lägg över filerna på ett usb, in i bios, sen installera därifrån. Inte säker på hur det fungerar med gigabyte men google är din vän, det var allt jag behövde när jag hade samma problem.

Du kan ju även pröva att uppdatera drivisarna i din SSD om några sådanna släppts

EDIT, du har ju fått ganska mycket bra svar i din tråd, som jag får intrycket av att du inte lyssnat på.

om du inte har tillgång till din moderkortsmanual, ladda ner den från gigabytes hemsida. Kontrollera sedan vilka portar som är marvel och vilka som är intel, koppla sedan in SSD´n i intel-porten.

Ny firmwire till din SSD hittar du via google eller mer troligt på corsairs hemsida. Notera att du inte får köra windows från din SSD när du uppdaterar firmwire på den.

NÄR DU GJORT DETTA kan du återkomma med resultat, annars finns ingen vitts att försöka hjälpa dig!

jag kan inte hitta nått om marvel (Iaf inte där det står om ahci och sata och raid och allt annat sånt)
borde väll stå där någonstans

men just nu är datorn hos en snubbe som jobbar med just sånt här
Hoppas det går bra

Permalänk
Legendarisk

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

Tråd låst

Visa signatur

Abstractions all the way down.