Permalänk
Medlem

Brytit revben?

Kraschade idag i en slalombacke pga att jag åkte för snabbt och hoppade vid en liten upphöjning i backen.
Så jag landade med bröstet mot backen och gled sedan en bit ner och gick till liften och skulle åka upp, då kändes det som att jag skulle svimma i liften
och fick en extrem smärta nedanför halsen i bröstet ungefär.

Om jag skrattar så får jag ont där och om jag sträcker mig över med ena armen över den andra så tar det ont.
Gör även ont om jag sitter mig lutande mot ryggstödet och andas.

Så har jag brytit ett revben eller fått en spricka i något revben?
Smärtan är just där revbenen börjar.

Isåfall hur länge tar det och läka innan jag kan åka igen?

Permalänk
Medlem

Vore jag dig, så kontakta din hälsocentral och få be om att få prata med någon sjuksyster får han eller hon bedöma om det är så att du behöver träffa någon läkare.

http://www.1177.se/

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har haft en spricka i ett revben .. Det gjorde ont som fan, i några veckor.. Jag skulle nog rekommendera dig att ta det lugnt i backen, samma smäll en gång till så bryter du det nog..

Men men 1177 is the shit ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Revben självläker för det mesta ~3-4v, kan ta längre tid oxå. Men skulle nog rekomendera att kolla med läkare iaf.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara alltid ifrån bruten/sprucken revben till skadad muskel eller avsliten sena så du gör nog bäst i att kontakta läkaren som kanske skickar dig till att röntga bröstkorgen. Lungor eller andra organ kunde ju också bli skadade och det är ingenting som man kan ta reda på utan att ha blivit undersökt.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Var till läkare idag och dem röntga och det var inte ett brutet revben eller spricka.
Han sa att den bara måste ha töjts ut från smällen.

Permalänk
Medlem

Revbensfrakturer är inte en diagnos man ställer via röntgen utan egentligen en klinisk diagnos, dvs den ställer man vid undersökningen av sin patient. Vid en vanlig lungröntgenbild syns vissa uppenbara revbensfrakturer men långt ifrån alla. Man gör egentligen lungröntgen för att se att man inte har någon pneumothorax, dvs kollapsad lunga till följd av lungskada. Det är det viktiga att utesluta. Sen är revbensfrakturerna sekundära. De läker, men det gör ont. Särskilt kring 3:e dagen, då brukar de faktiskt göra som mest ont.

Se till att offra dig en gång var 30-60 minut. Dra ett djupt andetag, trots smärtan. Det är bra att göra för att undvika att lungan klibbar ihop av slembildning, s.k. atelektaser.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Jag antar att du är 13? Dina revben och andra ben är fortfarande rätt mjuka och det är inte så lätt att bryta dem, det kommer göra ont ett tag framöver oavsett vad det är som fått en smäll men det var en bra sak att du åkte in och fick det kollat

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Som andra skriver så läker det sig själv men du kommer ha ont i veckor sedan kommer du vara öm ett bra tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Signatur"