Permalänk

Student söker skrivare

Godkväll,

Söker som rubriken meddelar en ny skrivare. Jag är medveten om att det finns trådar om detta redan, men i princip alla tycks handla om TS som inte ska skriva ut speciellt mycket - jag kommer att skriva ut relativt mycket, förmodligen varje dag. Är laserskrivare alltid bäst eller kan en bläckskrivare vara fördelaktigt i mitt fall? Det kommer absolut inte vara någon fråga om att "bläcket hinner torka"...

Då jag är en fattig student ser jag gärna en skrivare för så lite pengar som möjligt, och har sett ut denna som exempel:

http://cdon.se/hemelektronik/laser_brother_hl-2035_laser_offi...

Frågan är nu; håller en skrivare i den här prisklassen för mycket jobb under en längre tidsperiod? Enligt de omdömen jag läst ska kvalitén vara god - åtminstone sett till priset - men hur länge gäller detta? Är inte alls kunnig inom datorer och kringutrustning så skulle verkligen uppskatta lite hjälp.

Tack på förhand.

Permalänk

och nya toners kostar

pirat
http://www.24.se/lasertoner-brother-tn2005-svart-p-9550-c-844...

orginal
http://www.24.se/lasertoner-brother-tn2005-svart-p-17084-c-84...

kör själv piraterna i min brother och funkar utmärkt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Där ser man, tack för tipset! Vad har du för modell - är den i liknande prisklass? Hur mycket har du skrivit ut, är kvalitén fortfarande god?

Permalänk

Ser nu att CDON har nedsatt pris på flera bläckstråleskrivare - skulle det vara ett sämre alternativ om man ser till både kostnad och kvalité eller går det lika bra?

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du behöver en ny toner så kan du ofta fortfarande använda din gamla om du skakar om den lite, kan vara bra att veta om du inte får en ny innan din tar slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcesHigh6:

Ser nu att CDON har nedsatt pris på flera bläckstråleskrivare - skulle det vara ett sämre alternativ om man ser till både kostnad och kvalité eller går det lika bra?

Med Laser kostar varje utskrift mellan 10-30 öre, tror inte det blir billigare med en bläckstråle.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Har du inget behov av färgutskrifter (foto) så kör på Laser. Finns färglaser förvisso men priset drar iväg och det blir inte samma kvalitet som bläckståle på foton.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Färglaser är inte speciellt dyrt numera. Roligare än bara svartvitt.
http://www.webhallen.com/hardvara/113088-samsung_farglaser_cl...

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Om du ska skriva ut mycket text borde en laserskrivare vara given, sett till både utskriftskostnad, kvalitet och hastighet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk

Så laser känns som det solklara valet då. Skrivaren på CDON börjar kännas bättre och bättre... Två års garanti också. Men, är det någon som vet hur länge kvalitén är god för skrivare i den här prisklassen?

Permalänk

Just nu kör jag med en laserskrivare och är kanonnöjd! Innan körde jag alltid billiga bläckskrivare men färgerna hann torka hela tiden (skrev inte ut så ofta), men det gör ju inte laserskrivaren eftersom det typ är pulver istället för bläck.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Du bör dock kolla vad en ny Toner kassett kostar till den tänkta skrivaren. För även om en kassett oftast är god för 6k sidor eller så. Kanske du som student kommer upp i den snabbt. Ibland är toners ganska dyra till vissa skrivare. Ibland så dyra att det är billigare att köpa en ny skrivare istället.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:
Skrivet av Ctrl:

Du bör dock kolla vad en ny Toner kassett kostar till den tänkta skrivaren. För även om en kassett oftast är god för 6k sidor eller så. Kanske du som student kommer upp i den snabbt. Ibland är toners ganska dyra till vissa skrivare. Ibland så dyra att det är billigare att köpa en ny skrivare istället.

Piraterna ska tydligen fungera bra och de var inte speciellt dyra

Permalänk
Skrivet av AcesHigh6:

Där ser man, tack för tipset! Vad har du för modell - är den i liknande prisklass? Hur mycket har du skrivit ut, är kvalitén fortfarande god?

jag har en DCP-7040 kombi laser med inbyggd scanner och köpte på mig 2st 2000 sidors toner till priset av 1 på 24.se när de hade nån rea för några år sedan har kört upp en 1500 sid patron som kom med skrivaren och kanske 200 sidor med ena nya patronen och tycker inte det märks någon skillnad mellan orginalet och piraten

dock skriver jag mest text med budget läget på dvs endast 300 dpi och att den inte använder lika mycket färg så bokstäverna blir lite grådassiga och hackiga i kanterna men inte så det stör på text.

har väll skrivit ut nån svartvit bild med vanliga läget med full dpi och full färganvändning (altså att den inte tonar ner den svarta till grå) och det ser alderles utmärkt ut på photo papper.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag har en DCP-7040 kombi laser med inbyggd scanner och köpte på mig 2st 2000 sidors toner till priset av 1 på 24.se när de hade nån rea för några år sedan har kört upp en 1500 sid patron som kom med skrivaren och kanske 200 sidor med ena nya patronen och tycker inte det märks någon skillnad mellan orginalet och piraten

dock skriver jag mest text med budget läget på dvs endast 300 dpi och att den inte använder lika mycket färg så bokstäverna blir lite grådassiga och hackiga i kanterna men inte så det stör på text.

har väll skrivit ut nån svartvit bild med vanliga läget med full dpi och full färganvändning (altså att den inte tonar ner den svarta till grå) och det ser alderles utmärkt ut på photo papper.

OK, har ingen koll på hur man gör sånt utan jag klickar bara på "skriv ut" Men då ska det alltså inte vara några problem, vanlig kvalité på text även med piraten om jag inte mixtrar med "dpi"?

Permalänk

Om du skall skriva ut mycket kanske du borde kolla på en skrivare med automatisk duplex, jag köpte en sådan här i höstas, funkar kanon,

http://www.dustinhome.se/brother-hl-2240d/product/5010483259?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Du bör dock kolla vad en ny Toner kassett kostar till den tänkta skrivaren. För även om en kassett oftast är god för 6k sidor eller så. Kanske du som student kommer upp i den snabbt. Ibland är toners ganska dyra till vissa skrivare. Ibland så dyra att det är billigare att köpa en ny skrivare istället.

Dock så är kassetterna typ 1/4 fulla när man köper en ny skrivare så att köpa en ny skrivare istället för nya kassetter är rätt bortkastat. Tänk på det när du köper det att du kommer få köpa kassetterna rätt snart (om du skriver ut väldigt mycket) De kassetterna som sitter i en ny skrivare är bara "testkassetter" och alltså inte helt fulla... Visst finns det endel som skickar med fulla kassetter men eftersom de flesta tillverkarna är snåla och vill hålla ner priserna så sätter de inte i helt fulla, plus att en skrivare brukar ju inte säljas direkt heller utan står ett bra tag, så en vanlig bläckskrivare kan ju hinna torka... Därför det är "testkassetter" i nya skrivare

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Blir alltid irriterad över dubbelsidiga utskrifter så det klarar jag mig utan

Läste det, tänkte därför köpa två såna där pirattoner direkt men nu blev jag ju lite osäker på kvalitén ändå... Ska väl inte vara någon skillnad - någon annan kanske också har erfarenheter att dela med sig av?

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör absolut ha en duplexskrivare, det blir väldigt mycket smidigare och det är nästan löjligt att det säljs ensidiga skrivare idag, laser är ofta det billigaste alternativet, men inte alltid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.