Permalänk
Medlem

(Spel-)Tangentbord ca 300 kr

Ska köpa ett tangentbord till min pojkvän, kan inte så mycket om tangentbord men vet att det ska vara anslutet via USB. Det får gärna vara upplyst, praktiskt vid spelande (WoW och CSS) men framför allt ska tangenterna vara bra placerade så det blir lätt att gå över från hans gamla

Gärna runt 300 kr!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggmus:

Ska köpa ett tangentbord till min pojkvän, kan inte så mycket om tangentbord men vet att det ska vara anslutet via USB. Det får gärna vara upplyst, praktiskt vid spelande (WoW och CSS) men framför allt ska tangenterna vara bra placerade så det blir lätt att gå över från hans gamla

Gärna runt 300 kr!

http://www.webhallen.com/hardvara/46889-saitek_eclipse_keyboa...
Detta är underbart! Jag använder det nu själv. Du kan ställa in belysningen på 3 olika lägen. Låg,mellan,hög. Och sen kan du ställa in "Handled stödet" i 3 olika lägen Väldigt bekvämt är det!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Har läst många recensioner om det tangentbordet och det finns många som tycker att mellanslaget är för stort och stör och även att dess macro-knappar på vänster sida är ivägen. Är det någonting som ni upplevt? Är dessa macro-knappar någonting man vill ha som gamer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

http://www.webhallen.com/hardvara/46889-saitek_eclipse_keyboa...
Detta är underbart! Jag använder det nu själv. Du kan ställa in belysningen på 3 olika lägen. Låg,mellan,hög. Och sen kan du ställa in "Handled stödet" i 3 olika lägen Väldigt bekvämt är det!

Eventuellt lite dyrt men verkar som ett riktigt schysst tangentbord och ska kolla upp det lite till

Permalänk
Skrivet av Daggmus:

Har läst många recensioner om det tangentbordet och det finns många som tycker att mellanslaget är för stort och stör och även att dess macro-knappar på vänster sida är ivägen. Är det någonting som ni upplevt? Är dessa macro-knappar någonting man vill ha som gamer?

Det är exakt så som du skriver, mellanslaget är för stort fast man vänjer sig och jag själv tycker att macro knapparna gör bara tangentbordet för brett.
Om man kan leva med det där så är det väl ett helt okej tangentbord för det priset dock så tycker jag att tangenterna känns otroligt plastiga men det är ändå 300kr vi snackar om

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

Sidewinder är ett bra tbord för priset tycker jag.. har du ett litet bord kanske de där extraknapparna stör, annars inte.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Sidewinder x4 har tagit bort den högra windowsknappen och gjort spacebar längre vilket är sjukt störande om man använder ALT GR mycket, vid tex programmering. Jag upplever inte macroknapparna till vänster som störande eller ivägen på något vis, väldigt användbara om man tex använder XSPLIT och streamar "S1 = Scene 1" etc Annars är det trevligt belyst och bra höjd på tangenterna imo.

Permalänk
Medlem

Okej så sidewinder stör inte de flesta gamers?

Är det någon annan som haft Saitek eclipse och som har några åsikter?

Permalänk
Skrivet av Daggmus:

Okej så sidewinder stör inte de flesta gamers?

Är det någon annan som haft Saitek eclipse och som har några åsikter?

Vid den prisklassen så dominerar sidewinder x4 och du kommer inte ångra att du köpt den.
Längre spacebar är som sagt en vanesak och kommer ej störa dig senare, macro knapparna är endast störande om du har ett litet bort och en stor mus matta.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

Om jag höjer min budget till ca 400 kr, vilket tangentbord borde jag köpa då?

Permalänk
Avstängd

Skulle nog köra på det här:

http://www.inet.se/produkt/6606009/saitek-eclipse-keyboard

Spelutrustningstillverkare och bra för priset.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Saitek eclipse 1 för cirkus 4-5 år sedan. Aldrig vart så nöjd med någon som detta. Helt otroligt underbart tangentbord. Testat de lite nyare versionerna av det, Men anser att dom träffade rätt på första försöket. Du hittar inte mycket bättre.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk

Jag har ett Sidewinder X4 och stör mig inte på den relativt långa mellanslagsknappen. Man vänjer sig, det är ett bra tangentbord för 300

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Corsair TX 850W M | Asus P8Z68-V PRO GEN3 | Intel Core i7 2700K @ 4,3GHz | Thermalright Silver Arrow | Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance LP | Samsung SSD 830-Series 128GB & WD Black Caviar 1TB | Sapphire HD7970 @ 1100/6000

Permalänk
Medlem

Jag skriver det här på ett sidewinder x4 och jag hade helt glömt att spacebar var längre. Var väl lite störande i några dagar, inte mer än så. Mycket trevligt och prisvärt tangentbord. Gillar knappen som får upp kalkylatorn direkt också.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Har haft ett Saitek Eclipse tidigare men bytte till ett x4
Tyckte Saitek tangentbordet var grymt skönt men något som störde mig enormt med det var att jag upplevde att man inte kunde trycka ner fler än tre knappar samtidigt, vilket ledde till en del missöden (spelrelaterade). Annars var/är jag grymt nöjd med det och det är ett väldigt skönt tangentbord att spela på. Sköna knappar!

Sidewinder x4 som ja har nu funkar bra men tog ett tag för mig iaf att vänja mig vid det. Knapparna sitter inte riktigt som på andra tangentbord jag haft. I början hade ja problem med att jag tryckte på macroknapparna istället för ctrl när man spelade men det lärde jag mig att hantera efter ett tag. Även spaceknappen tog ett tag att lära sig men nu går det utmärkt

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Så även i den lite högre prisklassen så är sidewinder en stark tävlande? känns som eclipse är lite otympligt och det är många som har fått problem med att aswd-knapparna har blivit slitna...

Permalänk
Medlem

Finns det några andra konkurrenter till dessa två?

Permalänk

http://www.sweclockers.com/recension/6232-arctosa-lycosa-arvo...

Där kan du också ta en titt om du vill, de testar lite olika däribland Sidewinder X4 som de rekommenderar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Corsair TX 850W M | Asus P8Z68-V PRO GEN3 | Intel Core i7 2700K @ 4,3GHz | Thermalright Silver Arrow | Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance LP | Samsung SSD 830-Series 128GB & WD Black Caviar 1TB | Sapphire HD7970 @ 1100/6000

Permalänk
Medlem

Mellanslaget på Sidewinder X4 är bara jobbigt det första dagarna...sedan vänjer man sig, jag skulle säga att det är det skönaste och mest prisvärda tangentbordet under 500kr, det är snyggt och funkar fint, känns gediget.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av mommelito:

http://www.sweclockers.com/recension/6232-arctosa-lycosa-arvo...

Där kan du också ta en titt om du vill, de testar lite olika däribland Sidewinder X4 som de rekommenderar.

Tack, hjälpte väldigt mycket!

Och tack till alla er andra som hjälpt till och nu övertygat mig om att köpa sidewinder x4!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggmus:

Har läst många recensioner om det tangentbordet och det finns många som tycker att mellanslaget är för stort och stör och även att dess macro-knappar på vänster sida är ivägen. Är det någonting som ni upplevt? Är dessa macro-knappar någonting man vill ha som gamer?

Macro-knapparna var "jobbiga" första kvällen eftersom handen automatiskt la sig på dom och man tappade "WASD-greppet". Men som med allt annat vänjer man sig snabbt och nu förstår jag inte varför jag inte köpte detta underbara tangentbord tidigare. Det är snyggt och behagligt. Att mellanslag är för stor är inget jag kan skriva på i alla fall.. upplever det inte alls så.

Själv använder jag inte macro-knapparna. Jag har faktiskt inte ens orkat lära mig vad dessa används för och hur man använder dom.. Men känner inget behov av det heller.. Finner jag ett behov är det ju kul att dom finns där för test. ^^

Men åk till mediamarkt eller någon annan butik som kränger tangentbord och testa lite. Smaken är ju trotsallt som baken.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skrivet av Daggmus:

Har läst många recensioner om det tangentbordet och det finns många som tycker att mellanslaget är för stort och stör och även att dess macro-knappar på vänster sida är ivägen. Är det någonting som ni upplevt? Är dessa macro-knappar någonting man vill ha som gamer?

Jag älskar mellanslaget! Nej, använder inte macroknapparna