Tim Schafers nya spel

Permalänk

Tim Schafers nya spel

Här diskuterar vi om det kommande spelet som var/är baserat på donationer (http://www.kickstarter.com/projects/66710809/double-fine-adve...)

Jag själv donerade 30 dollar och hoppas ni på forumet donerar också

FAQ

Q: What happens if you go over the goal?

A: The extra money will be put back into the game and documentary. This could result in anything from increased VO and music budgets to additional release platforms for the game.

Q: When can I expect the game to be finished?

A: We're aiming to finish in October of 2012, but making games is hard and we'll give the project as much time as needed to ensure the it meets our standards.

Det här är tråden för det revolutinerande spelprojektet Double Fine Adventure. Vi fans har backat spelets utveckling finansiellt och kommer att få en inblick i utvecklingsprocessen. Detta hör inte till vanligheten i spelvärlden, och även om det har hänt i mindre skala tidigare så har aldrig interaktionen mellan utvecklare och spelare fungerat på det här viset.

I skrivande stund har projektet samlat ihop över 600 000 USD och fortsätter att få ihop mer och mer. Målet från första början var att samla ihop 400 000 på en månad. Säga vad man vill, men Double Fine var pessimistiska.

När utvecklingen drar igång kommer det finnas ett community för alla som hjälpt till att finansiera spelet, där man kan diskutera och ta del av fragmentariska dokumentärer. Detta kommer att vara tråden på sweclockers.com där alla -oavsett deltagande- kan diskutera om spelet och dess utveckling. Lite som en samlingsplats för alla som på något sätt är intresserade av projektet här på sidan.

Du kan fortfarande stödja projektet!

Donerar du pengar så kan du få lite saker och ting, beroende på hur mycket du donerar. Det finns förmåner för donationer på $15, $30, $100 och så vidare upp till $150 000. Den häftigaste är nog att du för $50 000 får en karaktär i spelet baserad på dig.

För de mindre donationerna och deras förmåner följer du stödlänken ovanför, för de "tyngre" följer du denna.

Just nu finns det inte riktigt någonting annat än själva finansieringen och spekulationer att dra fram i den här tråden, men diskussionsvärdet kommer att öka när utvecklingen drar igång. Tills dess: Spela Monkey Island, Gabriel Knight, Broken Sword, eller ditt favoritspel i genren, fyndigt namngiven, peka-och-klicka.

Ett peka-och-klicka, 2012, finansierat av alla förutom ett stort företag. Tack internet!

Förlåt om det finns redan en sån här typ av tråd men hittade ingen:)

Permalänk
Medlem

Även jag donerade $30, främst för att kunna ladda ner dokumentären i HD format. Gillar egentligen inte peka & klicka äventyrs spel men stöder projektet för att jag hoppas att även andra spel studios får upp ögonen för denna finansierings metod, studios som gör intressanta spel alltså ...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

*backat*
Snart uppe i $1'200'000

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kul att de behöver en budget på 400 000$ och har nu efter en dag 3 gånger så mycket redan. Antagligen kommer pengarna fortsätta rulla in och bli ett antal miljoner dollar. De vet nog inte själva vad de ska göra med allt.

Permalänk
Medlem

Hmm är skeptisk till ngt sånt här. Risken finns att ni betalat 30 dollar för skräp. Det är iofs ingen stor summa men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Hmm är skeptisk till ngt sånt här. Risken finns att ni betalat 30 dollar för skräp. Det är iofs ingen stor summa men ändå.

Risken är rätt liten, du kan köra $15 oxå det gjorde jag pga begränsad ekonomi men de som gör det är folk som
t.ex. Monkey Island seriens skapare, skaparen av Day of the Tentacle, Full Throttle, Grim Fandango och studion har gjort saker som Stacking, Brütal Legends, Costume Quest m.fl. så inte direkt first timers som gör detta utan några med en riktigt imponerade resumé.

Sedan får du ju ge input under skapandet m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

jag betalar hellre när det är klart

Permalänk
Medlem

Oerhört spännande, och på flera sätt viktigt "projekt". Alla som gnäller över usla konsolspel och grinar över det mesta med dagens spel bör nog följa detta närmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

jag betalar hellre när det är klart

Det är ju helt valfritt, tanken med detta är ju att de ska slippa vända sig till publishers som mer kollar på det som a quick buck om något än som ett spel de vill ha osv och även slippa ta stora lån vilket gör att de måste spela mer safe för att få igen pengarna m.m.
Självklart är detta inte för alla men gillar man denna typen av spel och speciellt de spel som personerna/studion gjort innan är det ju många som anser att $15 eller mer än väl spenderade pengar.
Sedan om de får en hyfsad budget kanske fler studios gör detta och då kommer spelare ha mer input i skapelsen av spel än de har nu och studios kommer inte piskas av utgivare som "MÅSTE HA SPELET UTE TILL JUL" osv utan får utforma något de gillar som spelarna uppskattar, där efter ska det tilläggas att $15 direkt till spelskaparen är troligen mer värt än $50 delat (ofta ojämnt) mellan utgivare/reklamkostnader/studion och ev. mellanhänder därefter.

Går de inte över vad folk givit med budgeten så riskerar de inget alls utan bara vinst i form av att företaget lever, lyckas de så blir sedan alla köp ren vinst som sedan kan användas för nästa projekt eller för att utvidga företaget och även om de går över budget och lånar så blir summorna mindre = mindre risker ekonomiskt = kan ta större chanser med spelen = mer innovativa spel.

Självklart kan det bli en jätte flopp, generellt sätt dock så är de flesta spel som idag släpps av hyfsade studios ok eller bättre, problemen som främst dödar spel är bristande nyskapande (de spelar safe för att få tbax pengarna) eller att de blir tvugna att ge ut spelet för tidigt innan det är helt klart för att utgivaren blir otålig och vill ha ut det på hyllorna så de kan få igen pengarna, kolla bara tråden här på skyrim och deras developer week så ser man att det blir ofta bra resultat när man släpper lös folk lite mer, alla måste ju ha ett mål men hur nöjda folk är på jobbet påverkar hur mycket själ de lägger ner i spelet och de betyder oftast (när man pratar om personer som är väldigt duktiga till att börja med) att det blir väldigt bra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Sedan om de får en hyfsad budget kanske fler studios gör detta och då kommer spelare ha mer input i skapelsen av spel än de har nu och studios kommer inte piskas av utgivare som "MÅSTE HA SPELET UTE TILL JUL" osv utan får utforma något de gillar som spelarna uppskattar, där efter ska det tilläggas att $15 direkt till spelskaparen är troligen mer värt än $50 delat (ofta ojämnt) mellan utgivare/reklamkostnader/studion och ev. mellanhänder därefter.

Precis, det finns redan minst en spel studio som visat intresse för denna typ av finansiering (Obsidian Asks Gamers: What Should We Create? )

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Precis, det finns redan minst en spel studio som visat intresse för denna typ av finansiering (Obsidian Asks Gamers: What Should We Create? )

Nice!

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tim Schafer please take my money!

30 dollars donerade.

Potten är uppe i otroliga: $1,596,911

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

Tim Schafer please take my money!

30 dollars donerade.

Potten är uppe i otroliga: $1,596,911

Ja det är riktigt nice, sedan syns inte donationer över $10'000 heller och min gissning är att de lär iaf få någon som vill ha en gubbe baserad på sig själv i spelet ^^

Med ~30dagar kvar det det väldigt lovande ut, håller tummarna för att de hamnar någonstans runt $4-5miljoner, iofs lär det betyda lite längre produktionstid men samtidigt skulle det troligen ge en otroligt nice produkt när de kan splasha lite samt skulle boosta Obsidians intresse och andras enormt för att göra liknande saker och motarbeta beroendet studios fått av utgivare och andra sponsorer som ser mer till pengarna än produkten.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Vet inte om jag kommer gilla spelet, men kommer ändå donera minst 50$ i förhoppning om att fler utvecklare skippar utgivarna och kör på denna metod!

Jag inbillar mig iaf att man i så fall kommer slippa spel som skyrim, dead island, bf3, med flera (då menar jag alltså spel som är ofärdiga när de släpps), då det inte finns någon utgivare som pressar dem med datum, och dessutom kommer vi få fler spel som utvecklarna själva vill göra, och som inte anpassats till utgivarnas detta-kommer-sälja-mall.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

donerade 100$, hoppas dom lever upp till deras 90tals standard

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

donerade 100$, hoppas dom lever upp till deras 90tals standard

Borde du inte ha donerat $110?

Citat:

(Posters will be shipped for free in the US. Please add an additional $10 to your pledge for international shipping)

Permalänk
Medlem

Har varken lirat några av deras spel eller är speciellt mycket för äventyrsspel, men bara idén med att spelarna betalar för vad för typ av spel dom vill ha är bara den värd 15$ för mig!

Permalänk
Skrivet av tJev:

donerade 100$, hoppas dom lever upp till deras 90tals standard

Haha här sitter man så fattig så man knappt har pengar till mat, sen kommer du och slänger iväg 700kr till ett spel? haha!

Men nej, hade jag haft pengar hade jag nog säkert dragit iväg en slant med!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Permalänk
Medlem

Donerade 30$ för jag är intresserad av betan och dokumentären, gillar dessutom hans spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Borde du inte ha donerat $110?

jodå, uppdaterade min pledge till 110

Skrivet av waspen123:

Haha här sitter man så fattig så man knappt har pengar till mat, sen kommer du och slänger iväg 700kr till ett spel? haha!

Men nej, hade jag haft pengar hade jag nog säkert dragit iväg en slant med!

Haha så kan man givetvis se det men känner att det är värt pengarna med tanke på vad jag får tillbaka. Är även stort fan av Double Fine och vill att dom ska komma tillbaks å slå igenom med t.ex Psychonauts 2 eller något annat mäktigt

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ferrat:

Risken är rätt liten, du kan köra $15 oxå det gjorde jag pga begränsad ekonomi men de som gör det är folk som
t.ex. Monkey Island seriens skapare, skaparen av Day of the Tentacle, Full Throttle, Grim Fandango och studion har gjort saker som Stacking, Brütal Legends, Costume Quest m.fl. så inte direkt first timers som gör detta utan några med en riktigt imponerade resumé.

Sedan får du ju ge input under skapandet m.m.

Du kan ju inte glömma Psychonauts, det vore olagligt
Jag beordrar förresten alla som inte spelat Psychonauts att göra det på en gång, finns att köpa på Steam för 9.99€

Ska ta och donera lite pengar jag med då jag tror spelet kan bli riktigt bra, det har rätt man bakom rodret iallafall.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Budgetten är nu uppe i $2000000!

Permalänk
Medlem

nice detta , aldrig hört talas om den här snubben eller dem där spelen som han gjort men det blir nog nice donera 110$ nu ^^

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

nice detta , aldrig hört talas om den här snubben eller dem där spelen som han gjort men det blir nog nice donera 110$ nu ^^

Har du aldrig hört talas om dessa lir? att man kanske inte har spelat dom är en sak, men aldrig hört talas om Monkey Island spelen tex

Tim Schafer Ludografi:

(1987) Maniac Mansion (NES) (programmerare, utvecklad och utgiven av Lucasfilm Games)
(1990) The Secret of Monkey Island (programmerare och manusförfattare, utvecklad och utgiven av Lucasfilm Games)
(1991) Monkey Island 2: LeChuck's Revenge (programmerare och designer, utvecklad och utgiven av LucasArts)
(1993) Day of the Tentacle (designer, producent, regissör, manusförfattare, utvecklad och utgiven av LucasArts)
(1995) Full Throttle (designer, manusförfattare, projektledare, utvecklad och utgiven av LucasArts)
(1998) Grim Fandango (designer, manusförfattare, projektledare, utvecklad och utgiven av LucasArts)
(2005) Psychonauts (Creative Director och manusförfattare, utvecklad av Double Fine Productions, utgiven av Majesco Entertainment)
(2009) Brütal Legend (utvecklad av Double Fine Productions, utgiven av Electronic Arts)
(2010) Costume Quest (utvecklad av Double Fine Productions, utgiven av THQ)

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Mmm, säga att man aldrig har hört talas om Tim Schafer på ett gaming forum är som att gå på ett konstmuseum och fråga vem Rembrant är ...

Permalänk
Medlem

Tim Schafer är med i Gametrailers Bonus Round

http://www.gametrailers.com/episode/bonusround/602?ch=2

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Ja, om vi skall länka intervjuer så kan vi också ta med den från NBC: SF Game-maker Becomes Internet Funding Sensation

Permalänk
Medlem

Ovh en intervju av IGN: