Permalänk
Medlem

Bostadsbristen i Stockholm

Tja! Jag sitter just nu på mitt rum och försöker vara tyst som en mus på grund av att familjen inte kan sova om jag så mycket som andas. Är tvungen att skriva på mobilen då de störs av ljudet från tangentbordet...

Jag är snart 21 år och har aldrig varit ens i närheten av att få en egen bostad. Har stått i kommunal bostadskö i 3 år och studentbostadskö i 1 år. Har ungefär 70 000kr kvar till handpenning om man skulle köpa nått men osäker på om föräldrarna ens skulle kunna ställa upp som medlåntagare vilket behövs då jag är student.

Bor nu hemma i en liten lägenhet med tre andra vuxna(ma, pa + syskon). Det är rent ut sagt förjävlig då det är både fysiskt och psykiskt trångt och jag börjar känna att mitt tålamod tryter. Kan inte ens få ett rum i korridor eller ett rimligt andrahandskontrakt i dagsläget. Vad har ni andra för erfarenheter av att lämna boet? Va det lika jävligt? Hur lätt är det att få bostad ute i landet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Flyttade hemifrån det året jag fyllde 20. Behövde inte söka lägenhet då min mor hade bra kontakter och fixade en stor lägenhet (5 rum o kök) till mig och min halvbror som vi delade på. Vi blev osams efter 1,5 år varpå jag fixade en ny lägenhet. Därefter hann jag flytta till 2 två andra lägenheter innan jag bestämde mig för att börja plugga och flyttade till Trollhättan 2007. Fick lägenhet direkt här uppe efter 1 samtal, delade men en annan student. Bodde där i 6 månader varpå jag tröttnade på att han aldrig städade och höll på att elda upp bostaden två ggr. Flyttade ihop med min bästa vän som jag delade lägenhet med i dryga 1,5 år. Efter det skaffade ny studentlägenhet i centrala Trollhättan där jag nu bor. Tar examen till sommaren så just nu söker jag ny lägenhet igen.

Edit:
Det var 2004 som jag fick min första lägenhet och jag kan säga att det så här efter 8 år är jävligt skönt att inte bo hemma.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet, flytt ut från stockholm. Ffs, det finns ICA här uppe i Luleå också. Jag hyr en 30+ kvm strax utanför, för 2 lax i månaden och då stod jag i kö i ca ett år utan någon som helst insats eller avgift.
Vissa gamla kamrater har flyttat ut i övriga delar av landet och åtminstone en av dem skaffade bostadsrätt med hjälp av handpenningen från sommarjobbet det året.
Du kommer inte kunna gå ut på samma sätt alla gånger, och kompisarna är långt ifrån ibland, ibland suger kollektivtrafiken och man önskar att man hade en riktig bio istället för SF. Men vad gör det när man faktiskt bor själv och kan slänga sina egna sopor på golvet hur man vill?

EDIT: När man själv lämnade boet på riktigt riktigt första gången (hade några misslyckade försök) så hamnade man under en privatvärd i en källare i Rimbo. Men det var säkerligen den bästa tiden i mitt liv så långt. Hade mysbelysning under sängen, TVn i garderoben och vinylspelare i soffan. Discord hade varit stolt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå frustrationen. Prova att häcka mer i universitetsbibblan och liknande när du pluggar för att undvika jobbiga familjemedlemmar som stör.

Men studentbostad borde du väl inte vara så långt ifrån att kunna få ?
Det beror naturligtvis på hur kräsen du är, men nöjer du dig med korridorsrum så borde det väl inte vara så mycket väntetid kvar ?
Fast vill du ha lugn och ro och egen lägenhet med pentry så lär det ta många år till.

Hyreslägenhetskön är löjligt lång. Jag har stått över tio år och det räcker väl för att börja få något i någon taskig förort lite längre från stan med stor hyra.

Att ta lån för att köpa bostadsrätt innan man ens tjänar egna pengar och har råd med kontantinsatsen låter som en riskabel ide'.

Så studentlägenhet skulle jag säga borde vara det vettigaste alternativet i din situation.

Skrivet av Alakai:

Om du har möjlighet, flytt ut från stockholm. Ffs, det finns ICA här uppe i Luleå också. Jag hyr en 30+ kvm strax utanför, för 2 lax i månaden och då stod jag i kö i ca ett år utan någon som helst insats eller avgift.
Vissa gamla kamrater har flyttat ut i övriga delar av landet och åtminstone en av dem skaffade bostadsrätt med hjälp av handpenningen från sommarjobbet det året.

Nja, möjligheterna att få jobb är ju ytterst begränsade i en mindre stad, speciellt när det gäller jobb som kräver lite mer utbildning och så.
Och att pendla in till Stockholm från typ Luleå är lite långt...

Den dagen teleportern uppfinns så köper jag dock mer än gärna ett villakvarter på landet istället för en liten skrubb i stan..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag kan förstå frustrationen. Prova att häcka mer i universitetsbibblan och liknande när du pluggar för att undvika jobbiga familjemedlemmar som stör.

Men studentbostad borde du väl inte vara så långt ifrån att kunna få ?
Det beror naturligtvis på hur kräsen du är, men nöjer du dig med korridorsrum så borde det väl inte vara så mycket väntetid kvar ?
Fast vill du ha lugn och ro och egen lägenhet med pentry så lär det ta många år till.

Det stämmer faktiskt att jag har nog bara ett halvår någonting kvar till studentrum om man tittar på köläget idag, dock har jag för mig att det brukar öka lite till hösten så kanske inte blir något då heller. Kommer nog ta ett korridorrum när jag får chansen men det är klart man är lite kräsen. Som sagt jag skulle säkert kunna få något riktigt kasst andrahandskontrakt där jag delar ett litet rum med andra men det är ju lite det här med kö till badrummet/köket och att jämnt ha andra människor runt sig som man vill komma bort från.

Kan tänka mig att korridorrum är riktigt roligt om man flyttat till en helt ny stad och inte känner någon dock för det lär vara ett extremt bra sätt att träffa nya kompisar Jag själv är uppvuxen i Stockholm och har bott här i hela mitt liv, ångrar lite att jag inte började plugga i Lund eller Linköping... Men sen har man kärleken här i stan också som man inte gärna lämnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomnsterjohn:

Det stämmer faktiskt att jag har nog bara ett halvår någonting kvar till studentrum om man tittar på köläget idag, dock har jag för mig att det brukar öka lite till hösten så kanske inte blir något då heller. Kommer nog ta ett korridorrum när jag får chansen men det är klart man är lite kräsen. Som sagt jag skulle säkert kunna få något riktigt kasst andrahandskontrakt där jag delar ett litet rum med andra men det är ju lite det här med kö till badrummet/köket och att jämnt ha andra människor runt sig som man vill komma bort från.

Kan tänka mig att korridorrum är riktigt roligt om man flyttat till en helt ny stad och inte känner någon dock för det lär vara ett extremt bra sätt att träffa nya kompisar Jag själv är uppvuxen i Stockholm och har bott här i hela mitt liv, ångrar lite att jag inte började plugga i Lund eller Linköping... Men sen har man kärleken här i stan också som man inte gärna lämnar.

Jag flyttade själv från Stockholm för att plugga i Linköping och jag trivs väldigt bra. Linköping är en trevlig stad, universitetet är ett av landets bästa och jag kunde flytta hemifrån vid 19 års ålder. De flesta av mina kompisar i Stockholm bor fortfarande hemma hos sina föräldrar.

Att Linköping ligger så pass nära Stockholm gör inte saken sämre. Det tar en halvtimme längre att åka från Linköping till Stockholm än vad det tog att åka till skolan när jag bodde i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Nja, möjligheterna att få jobb är ju ytterst begränsade i en mindre stad, speciellt när det gäller jobb som kräver lite mer utbildning och så.
Och att pendla in till Stockholm från typ Luleå är lite långt...

Den dagen teleportern uppfinns så köper jag dock mer än gärna ett villakvarter på landet istället för en liten skrubb i stan..

Det är huvudproblemet. Folk vill in till stora samhällena för att det är där jobben finns, men det finns inte bostäder eller kommunikationsmedel nog för att hålla alla inom staden som väl vill undvika pendling. En lösning är att bygga mer bostäder, snabbare, billigare.
En alternativ lösning är att fler flyttar ut i landet och därmed tar en del av jobben med sig. Efter en tid kommer även Stockholm att blomstra snabbare då inrikes handel ökar något samt att bostadsbristen har blivit relativt löst och hyror och bostadspriser blir något balanserade.

Att pendla från Luleå Centrum till Centralstationen tar tre timmar. Jag känner till en som bor i Luleå och arbetar i Stockholm. När jag tidigare bodde ute i Stockholms skärgård tog sig många in med första bussen och pendlade som mest i 2 timmar och 40 minuter enkel resa, varje dag.
Vad offrar man inte för sitt jobb?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superb:

¨

Jag flyttade själv från Stockholm för att plugga i Linköping och jag trivs väldigt bra. Linköping är en trevlig stad, universitetet är ett av landets bästa och jag kunde flytta hemifrån vid 19 års ålder. De flesta av mina kompisar i Stockholm bor fortfarande hemma hos sina föräldrar.

Att Linköping ligger så pass nära Stockholm gör inte saken sämre. Det tar en halvtimme längre att åka från Linköping till Stockholm än vad det tog att åka till skolan när jag bodde i Stockholm.

Känner också många som flyttat härifrån och är väldigt nöjda med att plugga i Linköping Får man fråga om du hyr eller har köpt något? Och vad läser du för något?

Permalänk
Entusiast

Ser ungefär lika illa ut här i Göteborg. Har sökt och blivit nekad 517 lägenheter än så länge. Har inte ens fått gå på en visning. Tittar man på statistiken på boplats ser det dystert ut med 126000 pers i kö förra året och totalt 8855 annonserade lägenheter. Såg för ett tag sedan en etta med pentry på 16 kvadrat. Markplan och gemensam dusch i trappuppgången bredvid. Den hade 2000 sökande.

Min plan ser ut så här ungefär. Fortsätt söka allt som går även om man inte har en chans att få det. I dagsläget söker jag i princip allt som kostar under 6000 kr i månaden och som går att pendla från. Sen när jag tar examen om 1,5 år så hoppas jag att det blir lättare eftersom fler hyresvärdar antagligen uppskattar att det står civilingenjör med 320000 om året än att det står student med studiemedel. Får jag inget inom hyfsat kort tid då får jag köpa min en lägenhet vilket kommer bli absurt dyrt. Håller på att spara ihop till en kontantinsats nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ser ungefär lika illa ut här i Göteborg. Har sökt och blivit nekad 517 lägenheter än så länge. Har inte ens fått gå på en visning. Tittar man på statistiken på boplats ser det dystert ut med 126000 pers i kö förra året och totalt 8855 annonserade lägenheter. Såg för ett tag sedan en etta med pentry på 16 kvadrat. Markplan och gemensam dusch i trappuppgången bredvid. Den hade 2000 sökande.

Min plan ser ut så här ungefär. Fortsätt söka allt som går även om man inte har en chans att få det. I dagsläget söker jag i princip allt som kostar under 6000 kr i månaden och som går att pendla från. Sen när jag tar examen om 1,5 år så hoppas jag att det blir lättare eftersom fler hyresvärdar antagligen uppskattar att det står civilingenjör med 320000 om året än att det står student med studiemedel. Får jag inget inom hyfsat kort tid då får jag köpa min en lägenhet vilket kommer bli absurt dyrt. Håller på att spara ihop till en kontantinsats nu.

Jag tror att det är en mycket bra idé att spara till handpenning och köpa dig en bostad! Jag har många vänner som med hjälp av föräldrar/som har bra fast arbete köpt en bostad och de har ofta likvärdig eller lägre månadskostnad än de som hyr. Om man lyckas pricka in ett köp i en period där priserna gått ner lite (som de gjort i Stockholm de senaste månaderna) har man ofta också gjort sig en riktigt bra investering då man kan förvänta sig att värdet ökar med åren.

Hoppas att du får tag på en bostad tidigare än så dock, jag håller tummarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomnsterjohn:

Känner också många som flyttat härifrån och är väldigt nöjda med att plugga i Linköping Får man fråga om du hyr eller har köpt något? Och vad läser du för något?

Jag hyr. Känner en som bodde här i Linköping och som dessutom kände min hyresvärd så jag hade tur som fick lägenheten. Hade egentligen tänk att söka till KTH och bo hemma men när jag fick erbjudandet om lägenheten blev valet ganska lätt. Pluggar civ.ing i datateknik just nu men hoppas komma in på teknisk fysik och elektroteknik till nästa termin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ser ungefär lika illa ut här i Göteborg. Har sökt och blivit nekad 517 lägenheter än så länge. Har inte ens fått gå på en visning. Tittar man på statistiken på boplats ser det dystert ut med 126000 pers i kö förra året och totalt 8855 annonserade lägenheter. Såg för ett tag sedan en etta med pentry på 16 kvadrat. Markplan och gemensam dusch i trappuppgången bredvid. Den hade 2000 sökande.

Min plan ser ut så här ungefär. Fortsätt söka allt som går även om man inte har en chans att få det. I dagsläget söker jag i princip allt som kostar under 6000 kr i månaden och som går att pendla från. Sen när jag tar examen om 1,5 år så hoppas jag att det blir lättare eftersom fler hyresvärdar antagligen uppskattar att det står civilingenjör med 320000 om året än att det står student med studiemedel. Får jag inget inom hyfsat kort tid då får jag köpa min en lägenhet vilket kommer bli absurt dyrt. Håller på att spara ihop till en kontantinsats nu.

Ungefär samma sak för mig... Har sökt runt 200-250 lägenheter i Göteborg men inte fått någon napp alls. Blir att att bo kvar i Trollhättan i 2-3 år till och spara ihop till kontantinsats och köpa en bostadsrätt istället.

Permalänk
Medlem

Om du väljer att plugga i Lund borde det inte vara helt omöjligt att få något. Hör runt med alla Nationer och ansök alla typer av förmansposter så brukar det ingå ett korridorsrum. Som förman har man arbetsuppgifter 1-2 gånger per månad som skall göras på nationen, ofta handlar det om att hjälpa till med nöjeslivet på något sätt. Lund ligger dessutom nära Malmö, Helsingborg, Trelleborg osv, många ställen att söka bostad i helt enkelt. Dessutom är det många i de intilligande byarna som hyr ut rum på olika sätt. Alla i min klass fick vettiga boenden hyfsat fort. Jag tycker det är lite överdrivet med bostadshypen, ligger man bara i lite brukar det gå att ordna något.

När du sen har pluggat ditt första år kommer du ha köat cirka ett år i AFBs bostadskö (www.afb.se) och då får du lätt en korridorsrum. Väntar du ytterligare 2-3 månader börjar bli möjligt att få vissa ettor också om man vill ha egen lägenhet. När du väl har AFB-kontrakt har du garanterat boende så länge du pluggar

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Flyttade hemifrån vid 16års ålder som alla i mina hemtrakter gjorde(gymnasiet), sedan dess bott borta, precis som alla andra grannar... Jag har heller aldrig haft något som helst problem med bostad, men kommer såklart få det.

Nå Trådskaparen problem ligger i att det finns något påhittat trams som kallas för kö. Vad hände med marknadsekonomin? Det vill säga att den som betalar mest får saken, inte att den som paxade först har företräde. Hade vi haft marknadsekonomi, ja då hade det dessutom varit lönsammare att bygga bostäder. Visst inte samma personer hade idag haft råd att bo i centrum, precis som att alla inte har råd att ha vilka fordon som de vill ha.

Så det man kan göra är att bita i det sura äpplet och vänta och såklart rösta för en vettig bostadspolitik, det behöver såklart inte vara en marknadsekonomisk sådan, men kösystem med minimal utbyggnad är ingen höjdar-bostadspolitik.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Vill du bara komma bort från hemmet, och inte har så stora krav i övrigt funkar blocket hur fint som helst. Jag har då alltid lyckats få tag på något, även i stockholm. Du får såklart räkna med att bo en bit ut, men åtminstone rätt nära tunnelbanenätet. Och du får såklart räkna med att få ett kortare kontrakt, några månader eller så.
Men det går absolut.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Flyttade hemifrån vid 16års ålder som alla i mina hemtrakter gjorde(gymnasiet), sedan dess bott borta, precis som alla andra grannar... Jag har heller aldrig haft något som helst problem med bostad, men kommer såklart få det.

Nå Trådskaparen problem ligger i att det finns något påhittat trams som kallas för kö. Vad hände med marknadsekonomin? Det vill säga att den som betalar mest får saken, inte att den som paxade först har företräde. Hade vi haft marknadsekonomi, ja då hade det dessutom varit lönsammare att bygga bostäder. Visst inte samma personer hade idag haft råd att bo i centrum, precis som att alla inte har råd att ha vilka fordon som de vill ha.

Så det man kan göra är att bita i det sura äpplet och vänta och såklart rösta för en vettig bostadspolitik, det behöver såklart inte vara en marknadsekonomisk sådan, men kösystem med minimal utbyggnad är ingen höjdar-bostadspolitik.

Vi har marknadsekonomi, i Göteborg finns ingen bostadskö. Boplats är en marknad men vissa väljer att ta med kötid i beaktning när de hyr ut fast det är mest de kommunala bolagen. De andra skiter fullständigt i hur länge du stått i kö. Problemet med en sådan marknad är att en student eller någon med mindre pengar inte har en chans i helvete att få en lägenhet i närheten av storstäderna.

Detta diskuterades i en annan tråd nyligen och ska man köra ren marknadsekonomi utan reglering på hyran skulle priserna sticka all världens väg på hyresrätter. Vet inte om jag tycker att det är helt rätt att tvinga folk att flytta från jobb och grejer för en principsak. Fast det är väl så, alla är jämlika men somliga är mer jämlika. Eller hur var det?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vi har marknadsekonomi, i Göteborg finns ingen bostadskö. Boplats är en marknad men vissa väljer att ta med kötid i beaktning när de hyr ut fast det är mest de kommunala bolagen. De andra skiter fullständigt i hur länge du stått i kö. Problemet med en sådan marknad är att en student eller någon med mindre pengar inte har en chans i helvete att få en lägenhet i närheten av storstäderna.

Detta diskuterades i en annan tråd nyligen och ska man köra ren marknadsekonomi utan reglering på hyran skulle priserna sticka all världens väg på hyresrätter. Vet inte om jag tycker att det är helt rätt att tvinga folk att flytta från jobb och grejer för en principsak. Fast det är väl så, alla är jämlika men somliga är mer jämlika. Eller hur var det?

Fast tanken är ju att med marknadsekonomi så läker såren sig själva. Kombinera min tidigare alternativa lösning med marknadsekonomi och du får receptet på lösningen till två problem: Du slipper lösdrivande ungdomar på stadsbiblioteket och fattigt fult folk flyttar ut på landet och tar staden med sig.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Vi har marknadsekonomi, i Göteborg finns ingen bostadskö. Boplats är en marknad men vissa väljer att ta med kötid i beaktning när de hyr ut fast det är mest de kommunala bolagen. De andra skiter fullständigt i hur länge du stått i kö. Problemet med en sådan marknad är att en student eller någon med mindre pengar inte har en chans i helvete att få en lägenhet i närheten av storstäderna.

Detta diskuterades i en annan tråd nyligen och ska man köra ren marknadsekonomi utan reglering på hyran skulle priserna sticka all världens väg på hyresrätter. Vet inte om jag tycker att det är helt rätt att tvinga folk att flytta från jobb och grejer för en principsak. Fast det är väl så, alla är jämlika men somliga är mer jämlika. Eller hur var det?

Intressant, kan du länka till tråden?
Sedan pratade jag inte om marknad helt utan avtal, där hyresvärden "hur som helst" kan vräka folk för att någon är villig att betala mer för lägenheten. Det vore fin marknadsekonomi, men knappast en gynnsam politik för landet.

Att studenter och folk med mindre pengar ej kan bo i centrum, så är det något de får acceptera. Tar vi göteborg så finns det många studenter som pendlar nästan 10mil utanför stan och det går fint, nu är det dock inte av ekonomiska orsaker som är huvudorsaken till varför de bosatte sig så långt ifrån stan.

Att det blir mer lönsamt att göra något (bygga bostäder t.ex.) brukar marknadsekonomin av sig själv lösa, d.v.s. fler bygger då bostäder vilket är positivt för bostadsbristen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Intressant, kan du länka till tråden?
Sedan pratade jag inte om marknad helt utan avtal, där hyresvärden "hur som helst" kan vräka folk för att någon är villig att betala mer för lägenheten. Det vore fin marknadsekonomi, men knappast en gynnsam politik för landet.

Att studenter och folk med mindre pengar ej kan bo i centrum, så är det något de får acceptera. Tar vi göteborg så finns det många studenter som pendlar nästan 10mil utanför stan och det går fint, nu är det dock inte av ekonomiska orsaker som är huvudorsaken till varför de bosatte sig så långt ifrån stan.

Att det blir mer lönsamt att göra något (bygga bostäder t.ex.) brukar marknadsekonomin av sig själv lösa, d.v.s. fler bygger då bostäder vilket är positivt för bostadsbristen.

http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Hyresvärden behöver inte vräka utan bara höja hyran för att passa resten av marknaden. I teorin är det ingen vräkning men om hyran dubblas eller mer så kommer många tvingas flytta vilket skulle ställa till med en hel del problem. Det är ingen vräkning i teorin men det resulterar i samma sak fast på lite längre tidsperspektiv.

Sen överdrev jag lite, vi har ingen ren marknadsekonomi eftersom hyrorna är bregränsade men kösystemet är sedan många år i praktiken borta.

Jag behöver inte bo i centrum, jag nöjer mig fint med pendlingsavstånd men det hjälper inte riktigt som marknadne ser ut nu. Med avregleringen försvann massa hyresrätter och priset på borstadsrätter gör det omöjligt för en student att få tag på en.

I grund och botten handlar allt kaos om den enorma bristen på bostäder. Att införa en strikt marknadsekonomi (som inte automagiskt löser alla problem utan skapar en del nya) skulle i dagsläget göra att det blir totalt kaos. Göteborgsområdet hade mått bra av 50000 nya bostäder och vad jag har hört är det ännu värre i Stockholm.

Sen ser jag inte riktigt vilka som ska gynnas av att släppa marknaden helt fri, förutom de som äger fastigheter som helt plötsligt kan dra in väldigt mycket mer pengar utan att lyfta ett finger. Befolkningen tjänar ju inget på att vi får ännu hårdare segregering i bostadsområdena baserat på inkomst. Att dela upp folk på det sättet leder ju till massa andra sociala problem som då måste lösas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag är förresten själv i lite samma situation som trådskaparen.
Bor för tillfället åter med mina föräldrar. Det är ingen katastrof, jag har övervåningen i villan i Saltsjöbaden själv och har inget emot sällskapet, men i längden vill man ju ha något eget.

Jag har väldigt svårt att se vettiga alternativ just nu.
Jag har stått lite drygt 10 år i hyresrättskön. Det kommer man inte långt med. Hur kul är det med ett litet nedgånget skyffe i Rågsved eller Rinkeby, dessutom till hyfsat hög hyra ?

Jag har väldigt mycket sparat så att jag nästan kan köpa en bostadsrätt kontant hyfsat nära stan.
Problemet är bara att det känns helt vansinnigt. Varför ska jag använda mina riktiga surt förvärdade pengar till att täcka upp för en prisbubbla andra har skapat med sina låtsaspengar lånade från banken ?
Skuldsättningsgraden för bolån är ohållbart hög i Stockholmsområdet och jag är helt säker på att priserna lätt kan sjunka 30% eller mer när allt väl spricker.

Finns det inga bostadsprisoptioner man kan köpa som ger mer pengar desto mer priserna sjunker ?
Jag är väldigt osugen på att betala av andras dåliga ekonomiska sinne...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag är förresten själv i lite samma situation som trådskaparen.
Bor för tillfället åter med mina föräldrar. Det är ingen katastrof, jag har övervåningen i villan i Saltsjöbaden själv och har inget emot sällskapet, men i längden vill man ju ha något eget.

Jag har väldigt svårt att se vettiga alternativ just nu.
Jag har stått lite drygt 10 år i hyresrättskön. Det kommer man inte långt med. Hur kul är det med ett litet nedgånget skyffe i Rågsved eller Rinkeby, dessutom till hyfsat hög hyra ?

Jag har väldigt mycket sparat så att jag nästan kan köpa en bostadsrätt kontant hyfsat nära stan.
Problemet är bara att det känns helt vansinnigt. Varför ska jag använda mina riktiga surt förvärdade pengar till att täcka upp för en prisbubbla andra har skapat med sina låtsaspengar lånade från banken ?
Skuldsättningsgraden för bolån är ohållbart hög i Stockholmsområdet och jag är helt säker på att priserna lätt kan sjunka 30% eller mer när allt väl spricker.

Finns det inga bostadsprisoptioner man kan köpa som ger mer pengar desto mer priserna sjunker ?
Jag är väldigt osugen på att betala av andras dåliga ekonomiska sinne...

Kan ju alltid övertala föräldrarna att det är dags för dem att gå i pension och ge dig huset Gudarna ska veta att jag hade dödat för ett boende på Saltsjöbaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Kan ju alltid övertala föräldrarna att det är dags för dem att gå i pension och ge dig huset Gudarna ska veta att jag hade dödat för ett boende på Saltsjöbaden.

Mja, det kunde ju vara något.
Dock är mina föräldrar redan pensionerade och de verkar inte speciellt sugna på att flytta

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag är förresten själv i lite samma situation som trådskaparen.
Bor för tillfället åter med mina föräldrar. Det är ingen katastrof, jag har övervåningen i villan i Saltsjöbaden själv och har inget emot sällskapet, men i längden vill man ju ha något eget.

Jag har väldigt svårt att se vettiga alternativ just nu.
Jag har stått lite drygt 10 år i hyresrättskön. Det kommer man inte långt med. Hur kul är det med ett litet nedgånget skyffe i Rågsved eller Rinkeby, dessutom till hyfsat hög hyra ?

Jag har väldigt mycket sparat så att jag nästan kan köpa en bostadsrätt kontant hyfsat nära stan.
Problemet är bara att det känns helt vansinnigt. Varför ska jag använda mina riktiga surt förvärdade pengar till att täcka upp för en prisbubbla andra har skapat med sina låtsaspengar lånade från banken ?
Skuldsättningsgraden för bolån är ohållbart hög i Stockholmsområdet och jag är helt säker på att priserna lätt kan sjunka 30% eller mer när allt väl spricker.

Finns det inga bostadsprisoptioner man kan köpa som ger mer pengar desto mer priserna sjunker ?
Jag är väldigt osugen på att betala av andras dåliga ekonomiska sinne...

Hur länge tänker du vänta på att bubblan spricker? Vad gör du om Riksbanken väljer att fortsätta med sin konstgjorda andning?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag är väldigt osugen på att betala av andras dåliga ekonomiska sinne...

Fundera på om det är värt slänga ut en halv miljon extra på att få eget boende idag, eller om det är värt spara halvmiljonen till annat exempelvis bil.
Vad du än gör med dina sparpengar så kommer du använda upp dem.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Hur länge tänker du vänta på att bubblan spricker? Vad gör du om Riksbanken väljer att fortsätta med sin konstgjorda andning?

Ja, det är lite det jag funderar över. Jag har inte bråttom, men man vet ju inte i hur många år allting kan eldas på med konstgjorda åtgärder.
När Grekland väl defaultar, vilket verkar vara helt oundvikligt, trots alla dess "räddningsförsök" och en massa banker och andra länder får ta smällen, så misstänker jag att det kan få effekter även här i Sverige så småningom och debatten kan komma igång lite mer.

Införs bara lite sunda amorteringskrav så tror jag att man kan få ordning bo bomarknaden på sikt. Sådant har ju redan börjat diskuteras lite smått (tex Sten Nordin tog ju upp frågan). Problemet är bara att mycket av "tillväxten" bygger på boprisökningar och genom om bopriserna skulle sluta öka så minskar "tillväxten" drastiskt och då har inte Borg lika fina siffror att peka på...

Så det är svårt att sia, speciellt om framtiden...

Skrivet av Alakai:

Fundera på om det är värt slänga ut en halv miljon extra på att få eget boende idag, eller om det är värt spara halvmiljonen till annat exempelvis bil.
Vad du än gör med dina sparpengar så kommer du använda upp dem.

En ny bil skulle jag aldrig få för mig att köpa. Det ser jag som direkt kapitalförstöring.
Behöver inte bil överhuvudtaget, men om jag någon gång gör det så blir det någon billig begagnad.

Jag kommer inte att använda upp mina sparpengar. Jag ser alltid till att gå på plus.

Det enda som är ett hot är om jag använder dem just till att köpa bostadsrätt och den sjunker i värde.
Ibland undrar jag om det inte är bäst att bara låna så mycket man kan bara för att alla andra gör det. De som inte sparar och lånar gynnas ju på alla tänkbara sätt och lär gynnas än mer i framtiden för att hålla igång en skentillväxt.
När det väl spricker får antagligen alla skattebetalare betala och då löner det sig att tillhöra kategorin som kompenseras för sina dåliga investeringar...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Fick ett förstahandskontrakt på en tvåa i närförort till sthlm 2006. Detta på strax över två års kötid. Eller egentligen fick vi erbjudande om tre lägenheter, vi hade längst kötid på samtliga. Jag tror inte att vi hade tur utan att det inte var så många andra som ville bo där helt enkelt. Konstigt egentligen för det var absolut inga dåliga lägenheter eller problemområde på något sätt.

Så bredda sökningen är mitt tips, det finns guldkorn som folk inte vet om. Ett annat tips är att höra med små privata hyresvärdar som ingen har koll på.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ja, det är lite det jag funderar över. Jag har inte bråttom, men man vet ju inte i hur många år allting kan eldas på med konstgjorda åtgärder.
När Grekland väl defaultar, vilket verkar vara helt oundvikligt, trots alla dess "räddningsförsök" och en massa banker och andra länder får ta smällen, så misstänker jag att det kan få effekter även här i Sverige så småningom och debatten kan komma igång lite mer.

Införs bara lite sunda amorteringskrav så tror jag att man kan få ordning bo bomarknaden på sikt. Sådant har ju redan börjat diskuteras lite smått (tex Sten Nordin tog ju upp frågan). Problemet är bara att mycket av "tillväxten" bygger på boprisökningar och genom om bopriserna skulle sluta öka så minskar "tillväxten" drastiskt och då har inte Borg lika fina siffror att peka på...

Så det är svårt att sia, speciellt om framtiden...

Jag hade samma tankegång som du kring boendet, men övergav hoppet om en normal bostadsmarknad i stockholmsområdet, drog på mig skygglapparna och belånade mig upp till öronen. Problemet med att sitta och vänta på att det ska ändras är att ingen vet hur lång tid det tar. Plötsligt är man 40+ och sitter fortfarande i samma sits och väntar på något som komma skall.

Det sundaste hade iof varit att bryta upp från 08-området och flytta till en mindre stad, det skulle innebära livskvalité och generellt sundare värderingar.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, och jag håller med flertalet skribenter. Jag är själv 25 och har fast jobb, men sitter hemma hos föräldrarna och är lite kylig och väntar och hoppas på att något schysst boende ska dyka upp. Står såklart i kö här och där. Tyvärr för mig då (hehu) så har jag blivit lite kräsen efter att ha varit med om en total flyttcirkus i Stockholm under 1½ år men trots det tagit mig igenom utbildning som gett mig fast jobb, och är dessutom en god samhällsmedborgare som inte skattefifflar, köper svart eller fifflar på andra sätt.* Så jag känner att jag förtjänar något bättre än att bo i en dassig ort utanför Malmö långt från vänner och kultur, eller något sunkigt område där allt löst och fattigt folk har förpassats, som ju också är ett resultat av bostadssituationen. Jag vägrar låna bort mitt liv och vara en del i hela lånecirkusen och trissandet av priserna och bubblan, men har på sistone åtminstone vidrört tanken på att jag kanske måste kapitulera till slut och ta ett fett lån eftersom alla andra gör det och tycks gynnas av det, fastän det kommer kollapsa till slut.

Jag tycker trådrubriken gärna kunde vara "Bostadsbristen i Sverige" eftersom det hela tycks ha blivit en epidemi. Minns inte var jag läste eller hörde det, men över hälften av Sveriges kommuner har bostadsbrist. Helt sanslöst. Vad beror detta på egentligen? Vi har knappast brist på mark. En konspiratorisk sida av mig misstänker att fastighetsägare och banker tjänar mer på att låta bli att bygga och istället låta folk trängas ihop i sina lyor och höja hyrorna.

Det lilla som byggs är i regel vansinnigt dyrt. Rent allmänt känns det som att samhällets utveckling har följt med och gynnat framgångsrika 40-talister från vaggan till slutskedet, och alla andra har trängts undan. Att ingen med ansvar eller inflytande tar problemet på större allvar är bestörtande. Problemet är knappast nytt. Vad ska det bli av Sverige om nästa generation inte tillåts finnas riktigt? Är det verkligen ingen som har tänkt på det?

Och så stör jag mig på att man i Sverige envisas med att anlägga småhusmattor och inte bygga flerbostadshus högre än 5 våningar. Varför? Det är väl knappast gott marknyttjande? Särskilt i större städer finner jag det helt befängt. Det är ju kostsamt för samhället också om det ska vara så långt mellan människor och platser i en stad och att anlägga infrastrukturen där emellan.

I Sverige har vi haft sedan åtminstone ett halvsekel en fin tradition av att flytta ut ur boet och bli självständiga rätt så tidigt. Detta ser jag som en av flera grundstommar i det svenska samhället och svenska värderingar och faktiskt också vår kultur och bidrar starkt till hur vi är och stimulerar ett självständigt och i förlängningen också en del förnuft och kritiskt tänkande. Detta är något som vi borde vara rädda om. Åtminstone jag vill inte ha ett samhälle där familjen står i centrum, där familjen alltid ska stå för tryggheten och även styra individen. Var och en ska få välja sina liv själva i möjligaste mån, i alla fall i fråga om sociala strukturer.

*Samhällstendenserna är ju tyvärr sådana att de som fifflar når framgång. Tydligen spelar det ingen roll hur man når välstånd, utan bara att man gör det. Tänker på direktörer med härliga bonusar, bidragsfusk, skattefusk och skatteplanering från såväl "vanliga" medborgare som större företag, samt kriminella ungdomsgäng och sedermera "riktiga" gäng som även ägnar sig åt stöld och uttag av "skrämselskatt". Men det är en annan historia.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Efter lumpen så bodde jag hemma i nästan 2 år till. I det sista så bodde jag i vardagsrummet då min mor flyttade till en mindre lägenhet då jag var i startgroparna för att köpa egen lägenhet. Då jag inte hade stått i någon bostadskö så var det ganska lönlöst att tänka på att få tag i hyresrätt i något någorlunda område. Vad som fanns kvar var då att köpa lägenhet. Eftersom jag inte pluggade utan hade fått jobb på manpower och drog in hela 17000kr i månaden innan skatt så lyckades jag få ett lån på strax över halvmiljonen. Som tur var så kunde föräldrar i det läget avvara några slantar så att jag kunde köpa mig en lägenhet i Gamlestan.

Har man jobb så kan man köpa. Brorsan min har ett säljarjobb och han har nu köpt en lägenhet i Trollhättan. Man måste ju knappast köpa där de kostar mest och är som mest centralt. Det går väl hur bra som helst att bo i utkanten av stan? För studenter och arbetslösa är det dock en väsentlig skillnad. Det jobbas väl en del med problemet men uppenbarligen inte tillräckligt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Efter lumpen så bodde jag hemma i nästan 2 år till. I det sista så bodde jag i vardagsrummet då min mor flyttade till en mindre lägenhet då jag var i startgroparna för att köpa egen lägenhet. Då jag inte hade stått i någon bostadskö så var det ganska lönlöst att tänka på att få tag i hyresrätt i något någorlunda område. Vad som fanns kvar var då att köpa lägenhet. Eftersom jag inte pluggade utan hade fått jobb på manpower och drog in hela 17000kr i månaden innan skatt så lyckades jag få ett lån på strax över halvmiljonen. Som tur var så kunde föräldrar i det läget avvara några slantar så att jag kunde köpa mig en lägenhet i Gamlestan.

Har man jobb så kan man köpa. Brorsan min har ett säljarjobb och han har nu köpt en lägenhet i Trollhättan. Man måste ju knappast köpa där de kostar mest och är som mest centralt. Det går väl hur bra som helst att bo i utkanten av stan? För studenter och arbetslösa är det dock en väsentlig skillnad. Det jobbas väl en del med problemet men uppenbarligen inte tillräckligt.

Oavsett om man köper centralt eller inte så krävs det att man är miljonär för att kunna köpa något i stockholmstrakten.
Ok, köper man en etta på 20 kvadrat i de allra yttersta nedgångna förorterna så kanske en halv miljon räcker.
I vilket fall så har ytterst få unga de pengarna sparade.

Ute på landsbygden och i mindre städer/orter kan man ju köpa sin bostads för närmast kaffepengar och då är det givetvis inga problem.
Men att behöva pendla 3 timmar in till stan till jobbet är knappast vettigt (om man ska få riktigt billiga bostäder krävs ju att man bor väldigt långt bort från Stockholm). Och hur bra är det för en ung person att bo isolerad ute på landet i något hus ? Det är ju helt förödande för det sociala livet för en ung person.
"Ok, ska vi träffas ? Bra, då kilar jag över direkt. Jag kommer om 4 timmar."

Av den anledningen känner sig många här i Stockholm tvingade att låna sina lägenheter för bankens pengar.
Att låna gigantiska belopp har ju inte varit några större problem om man har fast inkomst. Om man dock ser det vansinniga i att basera ett system på evig kreditexpansion så vill man inte gärna hoppa på detta skenande tåg.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.