Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Jag gillar hörlurar.

Jag ser det! Seriösa prylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Roligt med träkåpor, synd bara att det swer ut att vara en del kvistar och dylikt å andra sidan gör det ju att dom ser lite mer levande ut. Hur är kvalitén i övrigt? Är det grå fästet runt kåpan i metall eller plast?

Tycker att byggkvaliten är helt okej, huvudbygeln skulle kunna vara av högre kvalité men det är inget som jag direkt klagar på. Det gråa fästet är av metall.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Breddas: Finns INGEN anledning att lägga så mycket pengar på kablar. Har visats massor av gånger att INGEN märker någon skillnad i ljudet på olika kablar så länge dom fungerar/är tillräckligt tjocka och skärmade. http://www.head-fi.org/t/486598/testing-audiophile-claims-and...

Någon som kan rekommendera ett par shyssta in-ear-lurar för min iaudio 7? runt 1000kr eller billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Breddas: Finns INGEN anledning att lägga så mycket pengar på kablar. Har visats massor av gånger att INGEN märker någon skillnad i ljudet på olika kablar så länge dom fungerar/är tillräckligt tjocka och skärmade. http://www.head-fi.org/t/486598/testing-audiophile-claims-and...

Ehh, finns minst två anledningar! Det är snyggt och känns bra! Sedan var kabeln till HD800 för lång

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Ehh, finns minst två anledningar! Det är snyggt och känns bra! Sedan var kabeln till HD800 för lång

mjo det är klart och var och en får ju själv bestämma om han tycker det är värt det. Jag personligen föredrar ett enkelt utseende liknande lakritssnören. Sen tror jag du enkelt kan hitta "snygga" kablar som fungerar lika bra mycket billigare. Dock lär inte dom hävda att dom har en massa magiska egenskaper som förbättrar ljudet..

Dessutom tycker jag personligen att det skulle vara lite pinsamt om någon skulle se att jag lägger massor av pengar på något som inte fungerar. Men å andra sidan verkar många tycka det är coolt också..

Permalänk
Medlem

Men har man en hörlursanläggning för över 60.000:- så vill man ha kablar som känns bra också. Känns tryggt att veta att kablarna garanterat håller hög klass och inte kommer att vara ivägen på något sätt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Akg k242 hd kopplade till hörlurs uttaget på min Denon avr 1311 och sen digitalt in i datorn, hur skulle jag kunna förbättra ljudet mer? En Dac kanske? Vet att den redan går digitalt men jag vet inte hurdan skillnad det skulle bli mellan min inbyggda dac i förstärkaren eller en separat i 1000kr klassen. Eller kanske en hörlur förstärkare för ungefär 1000? Eller kanske både och?

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

Recivers brukar kunna ha rätt bra dacar och förstärkare. Och förstärkare och dac gör i regel mindre skilnad än hörlurar, så kolla på ett par bättre lurar till och börja med.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacke910:

Jag har ett par Akg k242 hd kopplade till hörlurs uttaget på min Denon avr 1311 och sen digitalt in i datorn, hur skulle jag kunna förbättra ljudet mer? En Dac kanske? Vet att den redan går digitalt men jag vet inte hurdan skillnad det skulle bli mellan min inbyggda dac i förstärkaren eller en separat i 1000kr klassen. Eller kanske en hörlur förstärkare för ungefär 1000? Eller kanske både och?

Nja en dac tror jag inte gör skillnad men en lurstärkare skulle nog kunna göra susen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=92624 om det blir bättre kan jag tyvärr inte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Men har man en hörlursanläggning för över 60.000:- så vill man ha kablar som känns bra också. Känns tryggt att veta att kablarna garanterat håller hög klass och inte kommer att vara ivägen på något sätt.

Njae dom som säljer och förespråkar kablarna säger ju att man ska höra en skillnad på dom och andra kablar. Om så är fallet så har ju någon förstört kabeln så att den färgar ljudet. Dock verkar det som att inga eller väldigt få kablar faktiskt gör det utan förlitar sig på placebo genom att förändra utseendet. Men jag skulle verkligen inte lita på att en kabel är av högre kvalitet för att den är dyr, dom extra pengarna verkar mest gå till falsk marknadsföring.

Jag skulle köpa en kabel för studiobruk. Där lägger dom pengar där det räknas - gör den tillräckligt bra för att få igenom ljudet oförändrat och sen lägger resten på att göra kabel och kontakter hållbara.

Permalänk
Medlem

Någon som har något förslag på någon bra hörlurskabel till ett par akg q701? Helst inte för dyr, men fortfarande bra kvalitet

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av durutti:

Njae dom som säljer och förespråkar kablarna säger ju att man ska höra en skillnad på dom och andra kablar. Om så är fallet så har ju någon förstört kabeln så att den färgar ljudet. Dock verkar det som att inga eller väldigt få kablar faktiskt gör det utan förlitar sig på placebo genom att förändra utseendet. Men jag skulle verkligen inte lita på att en kabel är av högre kvalitet för att den är dyr, dom extra pengarna verkar mest gå till falsk marknadsföring.

Jag skulle köpa en kabel för studiobruk. Där lägger dom pengar där det räknas - gör den tillräckligt bra för att få igenom ljudet oförändrat och sen lägger resten på att göra kabel och kontakter hållbara.

Men Supras elkabel är ju skärmad mot magnetisk strålning! Man får ju cancer bara man tittar på en vanlig apparatkabel. Tänk på strålningen!

Supra LoRad är ju perfekt för:
Hi-Fi och studiosystem
Medicinsk utrustning
Elsanering för elallergiker
Medicinsk utrustning

Can't make this shit up: http://svalander.se/shoppen/kablar/kablar_i_loesmeter/natkabl...

Nu är ju 70 kr metern inte så blodigt för lite kabel med tanke på vad vissa andra av deras produkter kostar. Har inte tittat på den själv men om den är så mjuk som de påstår och om plasten är av bra kvalité kan det ju vara värt lite pengar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BigBunny:

Någon som har något förslag på någon bra hörlurskabel till ett par akg q701? Helst inte för dyr, men fortfarande bra kvalitet

Vad är det för fel på originalkabeln? inget alls om du inte skadat den..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för fel på originalkabeln? inget alls om du inte skadat den..

Det är det som är problemet, råkade göra sönder kabeln :S

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Rekordmedlem

Ok, då är det enklaste att beställa en ny som reservdel, då passar det direkt utan bök, hittar du ingen lokalt så finns:
http://www.thomann.de/se/akg_k_601_k_701_ersatzkabel.htm
Ursäkta, du ska ju ha med kontakt, är kontakten i luren öppningsbar? i så fall funkar det ju med samma kabel, annars får du kontakta septon så fixar de nog en ny färgmatchad kabel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna se både en och två rants om Superlux. Visste inte om dem förrän några dagar sen och vill gärna höra, vad tycker ni egentligen? Hur låter det, med och utan priset i åtanke, och hur bör dem drivas??

Permalänk

Det finns mycket läsning ute på nätet om superlux bland annat flertalet trådar på head-fi..Jag har tyvärr inte köpt några själv men går i tankarna kring 668 eller 669..Eller så kanske jag köper en öppen eller en sluten.

Vad jag förstått så är det bra lurar för lite pengar. Det som tummats på är väl byggkvalitén. 668an som ser ut som tex k242HD eller liknande sextettlur från AKG har inte alls samma kvalitet och estetik.

Annars om man vill ha en bra lur för lite pengar så är min rekomendation fortfarande Panasonic HTF-600. Den passar mycket bra om man vill ha ett lite mer "in your face" sound med lite extra botten. Låter fortfarande inte ankskit i övriga register som många andra billiga lurar. Ett kap enligt mig!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av oyegie:

Nja en dac tror jag inte gör skillnad men en lurstärkare skulle nog kunna göra susen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=92624 om det blir bättre kan jag tyvärr inte säga.

Din SE II är förmodligen mycket mer potent, jag äger en Heabox II (ej SE) och den imponerar inte på mig.

Det ska gå att modifiera den, har planer på detta och kan återkomma efter det, men i standardutförande så är den väldigt klen. Basen orkar i regel 3 dunk och sen är den i princip borta resten av en bastung låt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

En combo för max 2k kan bli svårt. Dock så beror det ju på hur mkt du lyssnat på olika lurar och med olika amp's samt dac's.
Om jag antar att dessa lurar är dina into lurar till ämnet så skulle jag kunna rekommendera Matrix M-Stage amp'en, den nya versionen har inbyggd usb-dac (24/41,48,96). Jag fick hem min nyligen och den kan driva mina k701'or och Pro900 väl och du kommer inte kunna klaga på ljudet om du inte använt hi-end utrustning tidigare.

Jag köpte mina på ebay från tyskland, inc frakt så kostar de ca 2 330:-, finns i Silver och Svart.
(Jag har en svart. Jag har allt i svart. Allt utom mina k701'or.. men dem älskar jag endå. )
Det du behöver köpa till är en usb-kabel.

Den här är svår, det beror på vad du lyssnar på och är ute efter. Först så rekommenderar jag att du kollar på den här hemsidan.
Där har du reviews på Lurar, AMP's och DAC's.

Sen också Head-Fi Forumet, här har du allt du behöver veta gällande ljudutrustning, okej nästan iaf, här är det fullt utav audiofiler.

Ett tips om du vill hitta någonting där är att söka med "site:head-fi.org" på google, ett exempel: "matrix m-stage site:head-fi.org"

Har du fler frågor så fråga bara.

Har nu kollat runt rätt mycket om matrix m-stage och ja gillar va ja läser. lite över budget men sådant får man räkna med ibland. Det ja inte har hittat mycket om där imot är prat om DAC:en i matrixen. USB ljud har väll med några negativa sidor, så ja är lite fundersam just över den biten. Annars är ja helt såld på den. Läst mycket om att den kan driva låg ohmare rätt bra vilket är skönt till mina hd555 med. Men om du ger Dacen och usb ljudet godkänt så beställer ja den där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Men Supras elkabel är ju skärmad mot magnetisk strålning! Man får ju cancer bara man tittar på en vanlig apparatkabel. Tänk på strålningen!

Supra LoRad är ju perfekt för:
Hi-Fi och studiosystem
Medicinsk utrustning
Elsanering för elallergiker
Medicinsk utrustning

Can't make this shit up: http://svalander.se/shoppen/kablar/kablar_i_loesmeter/natkabl...

Nu är ju 70 kr metern inte så blodigt för lite kabel med tanke på vad vissa andra av deras produkter kostar. Har inte tittat på den själv men om den är så mjuk som de påstår och om plasten är av bra kvalité kan det ju vara värt lite pengar.

Jag vill att alla mina elkablar bakom datorn ska vara skärmade, just nu är det bara min skärm som inte ha en skärmad elkabel. För bakom datorn blir det lätt ett kabelbo, och med en massa oskärmade elkablar så är risken högre för hörbara störningar. Jag tycker att wireworlds elkablar är väldigt intressanta då de lindat ledarna så att hela kabeln ska fungera som en spole och på så sätt filtrera högfrekvent skräp, hur mycket det påverkar i praktiken kan jag inte svara på, men konceptet är helt klart intressant. Sedan så tror jag skilnaden på ren/smutsig ström är väldigt beroende på apparaten i fråga, te.x har både min dac och dator inbyddga störningskydd, och inte har jag kunnat höra någon skilnad på elkablage eller nätfilter heller.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av GreeM:

Har nu kollat runt rätt mycket om matrix m-stage och ja gillar va ja läser. lite över budget men sådant får man räkna med ibland. Det ja inte har hittat mycket om där imot är prat om DAC:en i matrixen. USB ljud har väll med några negativa sidor, så ja är lite fundersam just över den biten. Annars är ja helt såld på den. Läst mycket om att den kan driva låg ohmare rätt bra vilket är skönt till mina hd555 med. Men om du ger Dacen och usb ljudet godkänt så beställer ja den där.

Det är inget fel på ljudet. Jag kör med gain 10. DAC'en kan köras på följande:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

Det är inget fel på ljudet. Jag kör med gain 10. DAC'en kan köras på följande:
http://img689.imageshack.us/img689/2811/24bit.jpg

Okej, då tar ja o beställer den där. Synd bara att man betalar med paypal. Tar ett par dagar o skicka över pengar, men ja överlever nog sålänge.

Tack så mycket för hjälpen!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Breddas:

Jag vill att alla mina elkablar bakom datorn ska vara skärmade, just nu är det bara min skärm som inte ha en skärmad elkabel. För bakom datorn blir det lätt ett kabelbo, och med en massa oskärmade elkablar så är risken högre för hörbara störningar. Jag tycker att wireworlds elkablar är väldigt intressanta då de lindat ledarna så att hela kabeln ska fungera som en spole och på så sätt filtrera högfrekvent skräp, hur mycket det påverkar i praktiken kan jag inte svara på, men konceptet är helt klart intressant. Sedan så tror jag skilnaden på ren/smutsig ström är väldigt beroende på apparaten i fråga, te.x har både min dac och dator inbyddga störningskydd, och inte har jag kunnat höra någon skilnad på elkablage eller nätfilter heller.

Så de har alltså gjort sladden till ett första ordningens lågpassfilter? Låter ju lite häftigt faktiskt. Fast tror de överdriver lite med frekvenserna för när jag försöker räkna på det så behöver de ha en fruktansvärt tunn ledare, under en mm i diameter, för att få tillräckligt hög induktans för att få en brytfrekvens vid 100 Hz. Tittar man lite på storleken på kabeln och antar att de kör med vanlig 1,5 kvadrat ledare så har jag svårt att se hur de får till en brytfrekvens som ens ligger inom det hörbara området. Fast det kanske blir massa interferens och skit? Nu är det ju iof sällsynt tråkigt att räkna på spolar som har konstig form, speciellt när man är trött. Hade varit intressant att se mätningar på den för att se vad den faktiskt gör. På hemsidan står ju inget vettigt alls utan bara massa buzzwords vilket får mig att dra öronen åt mig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag gillar också lurar.
Har ett par HD650 tillsammans med en NuForce Icon HDP som primära luranläggningen vid datorn, plockar ut ljudet via elektrisk digitalutgång. Har även ett par gamla HD555 som används till tv-tittande(nhl hockey nattetid). Ett par Grado SR60i finnes också då jag var nyfiken på "Grado-ljudet".
Bärbart till telefonen eller mp3spelaren finnes ett par D-Jays samt ett par Shure E2C (det var dessa som satte igång intresset för lurar).

I en låda ligger också en Firestone Audio Cute beyond förstärkare med externt nätagg som förmodligen ska säljas nåndag. Jag körde denna kombo ihop med mina HD650 när de var nya och med en Udac för att plocka ur ljudet ur datorn. Var otroligt nöjd med ljudet till jag fick låna hem en Icon HDP som jag köpte på stört.

I en annan låda ligger en Pocket amp2 v2, min allra första lurstärkare. Köpte den som alla andra direkt från Gary på http://www.electric-avenues.com/amplifiers.html för 270kr om jag inte missminner mig, och för de pengarna är den grymt prisvärd. Om inte annat så måste Gary vara en av de trevligaste säljarna på denna planeten. Inga autosvar utan personlig kontakt med alla han säljer till. En kille med klass helt enkelt, trots att han säljer en budget-pryl.
PA2V2 kommer jag behålla tills jag dör.

Jag går i och funderar på ett par nya lurar just nu och har länge varit insnöad på ett par BeyerDynamic, speciellt DT880 pro.
Men så såg jag att HD700 från Sennheiser var pågång och då väcktes genast en ha-begär. Vill egentligen ha ett par HD800 men jag tycker än så länge att det är för mycket pengar att lägga på ett par lurar, HD700 däremot kan jag övertala mig själv att köpa och kommer troligtvis att göra om dem låter bra när jag ska provlyssna.

Cred till denna tråden, hoppas nu bara alla belackare som inte tycker om lurar kan hålla sig undan så vi nördar kan prata lurar ostört.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Jag har aldrig lyssnat på ett par HD800 tyvärr..Dom ser ju minst sagt fräsiga ut! Men dom lirar inte i min liga när det kommer till pris tyvärr

Som vanlig så satt jag och surfade runt igår kväll..Ramlade över dessa Superlux HD661 och hittade en ganska positiv recension http://headfonics.com/2011/08/superlux-hd661-headphones-we-are-evolving/

Tydligen väldigt ljusa vilket jag har letat efter, Mina shure SRH-840 är ju ganska ljusa också iofs men vadå..Det gör väl inget att skaffa en lur till? Bra grejer till ännu bättre pris är ju alltid roligt.. Plus att det går att få dom i massor med obskyra färger.

Någon lur från superlux måste man ju ha i samlingen..Gillar man inte ljudet så får man väl gå lös med lödkolv och modda dom lite, kanske är perfekt tillfälle att levla sina lödningskills

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dala56:

Jag gillar också lurar.
Har ett par HD650 tillsammans med en NuForce Icon HDP som primära luranläggningen vid datorn, plockar ut ljudet via elektrisk digitalutgång. Har även ett par gamla HD555 som används till tv-tittande(nhl hockey nattetid). Ett par Grado SR60i finnes också då jag var nyfiken på "Grado-ljudet".
Bärbart till telefonen eller mp3spelaren finnes ett par D-Jays samt ett par Shure E2C (det var dessa som satte igång intresset för lurar).

I en låda ligger också en Firestone Audio Cute beyond förstärkare med externt nätagg som förmodligen ska säljas nåndag. Jag körde denna kombo ihop med mina HD650 när de var nya och med en Udac för att plocka ur ljudet ur datorn. Var otroligt nöjd med ljudet till jag fick låna hem en Icon HDP som jag köpte på stört.

I en annan låda ligger en Pocket amp2 v2, min allra första lurstärkare. Köpte den som alla andra direkt från Gary på http://www.electric-avenues.com/amplifiers.html för 270kr om jag inte missminner mig, och för de pengarna är den grymt prisvärd. Om inte annat så måste Gary vara en av de trevligaste säljarna på denna planeten. Inga autosvar utan personlig kontakt med alla han säljer till. En kille med klass helt enkelt, trots att han säljer en budget-pryl.
PA2V2 kommer jag behålla tills jag dör.

Jag går i och funderar på ett par nya lurar just nu och har länge varit insnöad på ett par BeyerDynamic, speciellt DT880 pro.
Men så såg jag att HD700 från Sennheiser var pågång och då väcktes genast en ha-begär. Vill egentligen ha ett par HD800 men jag tycker än så länge att det är för mycket pengar att lägga på ett par lurar, HD700 däremot kan jag övertala mig själv att köpa och kommer troligtvis att göra om dem låter bra när jag ska provlyssna.

Cred till denna tråden, hoppas nu bara alla belackare som inte tycker om lurar kan hålla sig undan så vi nördar kan prata lurar ostört.

Men du kan ju inte bara lägga ut länkar sådär! Tänk på konsekvenserna! Nu blev ju jag galet sugen på att köpa en och testa för har länge velat prova en hörlursförstärkare. Mitt bankkonto blänger surt på dig nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Var någon förutom mig förbi hi-end mässan på Hotel Sheraton i helgen? De hade lite hörlurar man kunde testa här och var, men förhållandena var förstås inget vidare för utvärdering.

Jag lyssnade tex på Ultrasone Edition 8 (~11000kr) och Sennheiser HD800 (~10000kr) inkopplade i samma stärkare. (den var nått dyrt uddamärke jag inte minns namnet på just nu) *edit* Antelope Zodiac var det!

Lyssnade på någon 80-tals Fleetwood Mac och någon Diana Krall-jazz tror jag det var.
Det var informativt, då det iallafall visade att ED8 inte var något för mig. Öronkåporna var för små och rymde inte riktigt öronen, och egentligen går de bort redan där... Förvånansvärt nog tyckte jag även de kändes lite tama även i jämförelse med HD800! Jag trodde alla Ultrasone var basmonster, men det gällde helt klart inte dessa. ED8 som är slutna lurar kändes förstås mer instängda, men de var även också förvånansvärt tunna och ljusa... Nu var det inte något basigt material i musiken jag hörde, men jag kände iallafall inte av någon stadig basbotten att bygga på i ED8 lurarna. Känsligheten verkade konstigt nog dessutom lägre än HD800? De är dock sjukt snygga och välbyggda lurar. Jag älskar verkligen den där solida metalldesignen

HD800 har jag hört förut vid en lite längre provlyssning och då tyckte jag den var lite spröd/tunn, men här förvånade den mig med ett fylligare ljud än jag minns det. (Inga basmonster dock!) Den stooora omslutande ljudbilden var minst lika bra som jag minns den. Kåporna är parodiskt stora och ligger snarare runt huvudet än runt öronen - vilket känns helt OK Dock finns den en antydan till vassa i "ess" dock i lite diskantrikare låtar med vissa röster... Kan tänka mig att viss musik kan bli jobbig, lite beroende på utrustning, men totalintrycket var helt klart att intresset ökade en del för HD800 för mig!
*edit* jag tror nog Zodiac:en var en anledning till att lurarna lät lite fetare... Såvitt jag vet har Zodiac som standard hela 120ohm i utgångsimpedans, vilket får som konsekvens på HD800 att basen blir fetare! Se detta foruminlägg: http://www.changstar.com/index.php?topic=90.0
Ett bakvänt sätt att tune-a en hörlur på, men det funkade

Sen hann jag i ett annat rum även snabbprova/jämföra Audeze LCD2 och LCD3 (~10000 och ~20000) i kanske en minut vardera. Trångt och mycket ljudligt i den lokalen dessutom! LCD2 har jag provat lite mer förut. Då hade de en mycket stadig och städad basbotten med viss värme och rejält djup, kombinerat med uttrycksfullt mellanregister och en ganska snäll diskant med lite begränsad ljudbild... De kändes vid det testet riktigt tunga och otympliga, och inte helt lätta att vänja sig vid... Intrycket nu på mässan bekräftade otympligheten tyvärr
De lyckas kännas trånga, tajta och bökiga, och ändå inte sitta speciellt bra. Trycker mot huvudet, skaver lite på kinderna, men ändå lite vingliga. Vete 17 om jag skulle klara ha dessa som "daily-drivers", men man kanske vänjer sig.
LCD3 däremot hade några rejält mjukare kåpor som var mycket behagligare och det verkade även göra att lurarna satt åt på ett bättre sätt som minskade trycket ovanpå skallen! Undrar om man kan få LCD2 med samma kåpor?
Ljudet till dessa två lurar gick via en Violectric V200... Vet ej exakt vad det var för musik som spelades, men var manlig singer/songwriter av något slag - tänk Ryan Adams eller lågmäld Bruce Springsteen ballad. Tyvärr tyckte jag inte det lät lika bra som när jag provat LCD2 förut: rösten tog nästan över, och hade en lite obehaglig skarp "attack" och förvånansvärt vassa "S". Men väldigt svårt att säga så mycket om det under dessa förutsättningar. Kompet kan ha drunknat i bakgrundsoväsendet! LCD3 lät iallafall i jämförelse lite rundare/mjukare/behagligare och mer harmonisk, men ev lite tystare med samma drivning. Kunde inte höra 10000kronors skillnad dock (men som sagt helkassa förhållanden) Önskar man kunde få LCD3 kuddarna till LCD2!

Det är dock helt klart oroväckande med det lite "jobbiga" ljudet jag tyckte jag fick ur Violectricstärkaren dock, då jag är lite sugen på deras "studio/budget" amp Lake People G100... (finns på thomann.de) Konstigt då ju många på tex head-fi förordar just V200 och LCD2.
Tror det måste varit förutsättningarna.

I ett annat rum kunde jag jämföra Beyerdynamic:s modeller T1 (~10000kr) med DT990 (icke-PRO versionen för ~3000kr+) på Beyers egna stärkare. Musiken var Body talk pt3 av Robyn, dvs kanske inte hi-fi-perfektion, men det svängde och kändes fint iallafall
DT990 hade gott tryck från botten och luft och detaljer i diskanten. Lite väl spritsig i högre registren kanske, och kanske för mycket attack överlag.. Risk för lyssningströtthet? Men det svängde helt klart måste jag erkänna
T1 var i jämförelse nästan lite tråkig om man ser det på det sättet, eller "balanserad" om man ser det på annat sätt. Ett klart neutralare ljud där inget register tilläts sticka ut på samma sätt var intrycket. Ingen partylur, men bör gå att leva länge med! Ingen aha-upplevelse för de pengarna dock. Men också ett väldigt kort test.
990 pro har jag provat förut, men intrycket var nog att 990 kändes lite livligare, kraftfullare och mer detaljerad. Dock kan skillnaden till stor del bero på drivningen, då jag körde pro (80ohm) från portabel mp3-spelare. I vilket fall gjorde testet att mitt intresse för 990/770 ökade lite igen.

I Sennheiserrummet provade jag mycket mycket kort nya HD700 och deras nya trådlösa värsting RS220.
HD700 (~6000kr) lämnade inga bestående intryck alls konstigt nog. Minns banne mig inget av den. Kan bero på att jag blev avbruten av telefonen mitt i testandet av den, och att jag mentalt avfärdade den väldigt snabbt. Har läst en del kritik om diskanten på den i head-fi tråden, så den lockar inte så mycket. (inte för det priset!) Mer sannolikt att jag skaffar föregångaren 650 istället.

RS220 (~3000kr?) lät rätt bra. Påminde (såvitt jag minns) om HD650 med rätt fin omslutande ljudbild och lite "lagom" i toppen och botten. Ingen baskung, men inte heller "tunn". Mjuk, och sannolikt lättlyssnad, men svårt att säga säkert. Gick inte heller att utvärdera brusnivåer och annat pga oväsendet. (Jag äger RS180 och de är enligt mina öron för brusiga för lyssnande på låg volym - faktiskt lite av en besvikelse. Ljudet överlag är väl OK dock på 180:na, men inte 100%) ... så jag är fortfarande lite tveksam till att RS220 verkligen lyckas lyfta sig helt från de vanliga trådlösa "fällorna". Skulle vara intressant att testa mer!

Skrivet av Breddas:

Jag gillar hörlurar.

Jag tror dig! 8-o
Fet setup!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av volvov700:

Har samma, grymma. Men går inte att köpa längre.....

Jag har haft likadana, fick med ett par när jag blev prenumerant på tidningen M3. Sköna lurar med vad jag tycker bra ljud. Dock väldigt stora. De gick tyvärr sönder.
Har ett par AKG nu för tusenlappen.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Jag har haft likadana, fick med ett par när jag blev prenumerant på tidningen M3. Sköna lurar med vad jag tycker bra ljud. Dock väldigt stora. De gick tyvärr sönder.
Har ett par AKG nu för tusenlappen.

Även jag har Philips 890! De håller än, men har lite sprickor... Trevlig, mycket bekväm lur som jag fortfarande trivs ganska bra med! Vettig varm bas, men kanske lite tillbakadraget mellanregister och lite ojämn diskant, men nu är man ju så van vid den att allt annat känns färgat

... men nu känns det som läge att ta steget uppåt, och vill fixa det innan den här går i bitar

Jag köpte Sennheiser PC350, men tycker ljudet är sämre än Philipsarna till allt förutom möjligen rent tal.
Jag köpte Sennheiser RS180 (dock för lite annat användningsområde - mer för film osv) och tycker inte de har egentligen bättre ljud. Dessutom brusar de.

Får se vad det blir framöver, om man ska slå på ordentligt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så de har alltså gjort sladden till ett första ordningens lågpassfilter? Låter ju lite häftigt faktiskt. Fast tror de överdriver lite med frekvenserna för när jag försöker räkna på det så behöver de ha en fruktansvärt tunn ledare, under en mm i diameter, för att få tillräckligt hög induktans för att få en brytfrekvens vid 100 Hz. Tittar man lite på storleken på kabeln och antar att de kör med vanlig 1,5 kvadrat ledare så har jag svårt att se hur de får till en brytfrekvens som ens ligger inom det hörbara området. Fast det kanske blir massa interferens och skit? Nu är det ju iof sällsynt tråkigt att räkna på spolar som har konstig form, speciellt när man är trött. Hade varit intressant att se mätningar på den för att se vad den faktiskt gör. På hemsidan står ju inget vettigt alls utan bara massa buzzwords vilket får mig att dra öronen åt mig.

Här har du uppbyggnaden på elkablarna. Kanske inte fungerar som ett bra nätfilter i praktiken, men får man bort lite extra skit så känns det bra ändå. Den billigaste modellen är inte så fasligt dyr heller, kostar ungefär som supra men det känns som om de håller högre kvalite. Jag kör med den näst billigaste varianten, dock bara för att de är lila istället för blåa (gillar lila+silver+svart), ljumässigt tror jag ingen kan märka någon skilnad på dem då det bara är materialet i ledarna som skiljer dem åt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT