Behöver tips på vegetarisk middagsrätt

Permalänk
Medlem

Behöver tips på vegetarisk middagsrätt

God fortsättning gott Sweclockersfolk.
Är nämligen så att jag ska få en donna på besök imorgon vilket är anledningen till att jag givetvis måste dra till med en middag av episka mått. I all hast höll jag på att glömma bort att fråga om hon är vegetarian men alert som jag är kom jag på det igår och ställde henne givetvis mot väggen.....och ja, hon är vegetarian.
Så vad tusan gör jag nu då!?

Har aldrig lagat något vegetariskt i hela mitt liv. Är medveten om att det finns en mängd köttsubstitut men det känns på något vis inte riktigt genuint vegetariskt. Får snarare känslan av att det skulle ge intrycket av att jag bjuder på snabbmat.... Är någon pastarätt ett alternativ?

Jag pratade lite kort om detta och även hon ska fundera på vad vi ska laga för något då hon vet att man kan likställa mina kunskaper om vegetarisk mat med en blind mullvad ovan gjord.... Jag tyckte annars att det vore en bra idé att laga maten ihop. Blir som en gemensam aktivitet

Hur som helst. Jag känner att jag vill kunna bidra med några alternativ iaf när vi står och ska handla, så shoot (länka gärna)!

tack på förhand!

/mvh

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Sydfransk potatissoppa, mer avancerad som kan imponera om den blir bra. Ratatouille, populär. Bönröra, matigt och lätt variera. Fisk och skaldjurssoppa, svår att misslyckas med. Ugnsrostade grönsaker och tomatröra, vegetariskt och lite snacksliknande. Spenat och ädelostsås till valfri pasta, gott och oerhört enkelt. Strömingflundra, gott och nyttigt. Injera och tillbehör, om man tycker om att kladda lite. Skaldjur- och ärt-paella, enkelt och matigt.
Annars kan du ta i stort sett vilken maträtt som helst och byta ut kött mot vad som helst och du får en annan rätt som smakar hur som helst. Använd vad du lärt på hemkunskapen och det går inte att misslyckas, oftast.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Får tacka för tipsen Alakai. Har hittat mitt projekt nu och det blir följande ; http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=1754 (ungnsbakad paprika) som jag kör avocado/fetaostsallad
Verkade enkelt och gott och det är något som man kan göra tillsammans. Rödvin till detta så kan det inte bli fel!

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Hejhej!

brukar kolla här: http://www.facebook.com/veckomatsedel efter vegokäk

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem

Ugnsbakad paprika låter riktigt gott.

Skrivet av Alakai:

Fisk och skaldjurssoppa, svår att misslyckas med.

"Vegetarian" brukar inte betyda att man äter fisk, eller skaldjur. Men visst finns det många som kallar sig "vegetarian" som gör det. Sen finns det de som äter fisk, men inte skaldjur.. osv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Sydfransk potatissoppa.

Det var ett jevla tjat om den där potatissoppan

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Inaktiv

Shakshuka
http://smittenkitchen.com/2010/04/shakshuka/

Med pitabröd och hummus
http://smittenkitchen.com/2007/01/with-glee-and-ebullience/
http://smittenkitchen.com/2009/03/pita-bread/

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Det var ett jevla tjat om den där potatissoppan

Det är ju klart man uppfattar text som repetitiv om man behöver läsa flera gånger. Badumtish?
Tycker'u inte om soppa eller?! >:)

----------------------------
Ugnsbakad paprika är alltid en hit, men tyvärr är den ju godast med köttfärs och stark ost :/
Varför kan inte käringen fixa ingredienser och se på när en riktig man lagar mat? Visst att det är att imponera med fint käk men att visa hur händig man är med samma käk är än mer imponerande.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Det är ju klart man uppfattar text som repetitiv om man behöver läsa flera gånger. Badumtish?
Tycker'u inte om soppa eller?! >:)

#11677351

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Stalkermode

#11680889
#11655432
#11644752
#11552616

Makron är kul.

---------
EDIT: MAKARONIPUDDING!! Med broccoli eller spenat och den där ugnsbakade paprikan som man råkade skära sönder. Mums full i biblan nu vet jag vad jag ska ha imorrn.

EDIT2: Nu vet man att det efterfrågas lite stiligare käk, men jag tänker som såhär va att om man bara lyckas laga till något efter ens kunskapsnivå som smakar mycket bra så har man bevisat sig duglig som familjeman och därmed blir honan kåt. Om man tar sig an att göra den där satans potatissoppan och glömmer krossa vitlöken innan man hackar den så har man bevisat att man bryr sig om att imponera, att honan är viktig, även om man får ett halvt minuspoäng för sträv eftersmak. Men det är ju inte det hon vill ha! Hon vill ha en hane som är kompatibel med hennes framtida familjeliv, en hane som släpar hem kött istället för blommor. En hane som lagar god husmanskost. Makaronipudding.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Härlig diskussion som dragit igång här. Kan sammanfatta kvällen med att den vart lyckad. Paprikan smakade väldigt bra (trots att jag i regel inte gillar vegetariskt) och damen i fråga blev överraskad av mitt val. Det visade det sig vara en väldigt bra rätt att laga tillsammans samtidigt som man sippade på ett glas rött. 5/5 för ungnsbakad tacopaprika Gott och enkelt samtidigt som det gav ett proffsigt intryck!

Alikai, man ska nog vara försiktig med att ta för givet vad en dam vill ha då detta ofta är höjt i dunkel....Det kan visa sig vara ett fatalt misstag Måste dock hålla med om att makaronipudding är bra skit!

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Update: Nästan 2 månader sen jag bjöd damen i fråga på middag. Ansträngningen gav utdelning då vi nu är tillsammans

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Skrivet av Algstrand:

Update: Nästan 2 månader sen jag bjöd damen i fråga på middag. Ansträngningen gav utdelning då vi nu är tillsammans

Grattis!

Blir många trådar som denna den dagen ni flyttar ihop! (ironi)

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Den dagen vi flyttar ihop är det hon som börjar laga maten

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Avstängd

Ryyyys...:(:S Men men alla har vi olika smak.xD

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Ryyyys...:(:S Men men alla har vi olika smak.xD

Såja såja, Hummus med div tillbehör att dippa är helt knasigt gott på fyllan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Den dagen vi flyttar ihop är det hon som börjar laga maten

Dags att skicka ut detta svar till henne....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Ryyyys...:(:S Men men alla har vi olika smak.xD

Och jag fick betala 70 spänn på teatern för en matpausfika med en assiett hummus i tre olika smaker..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cybertrash:

Såja såja, Hummus med div tillbehör att dippa är helt knasigt gott på fyllan

Skrivet av Alakai:

Och jag fick betala 70 spänn på teatern för en matpausfika med en assiett hummus i tre olika smaker..

He he...så kan det vara.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Hon har humor så det är nog lugnt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Algstrand:

Update: Nästan 2 månader sen jag bjöd damen i fråga på middag. Ansträngningen gav utdelning då vi nu är tillsammans

Gratulerar, men SweC får ta lite av äran! jk ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?