Tänkte ominstallera Windows 7 på min SSD men får det inte att fungera.

Permalänk

Tänkte ominstallera Windows 7 på min SSD men får det inte att fungera.

Så jag tänkte ominstallera windows 7 på min SSD men det går ju inte att bara boota från windows skivan och sedan formatera då eftersom det står att jag då behöver minst 10gb att installera windows på och att man inte ska formatera disken. några förslag vad jag ska göra ?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför ska "man" inte formattera disken? Det är det normala annars blir det ju ingen ren installation.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vad har du gjort?

Tänk på att det är bäst att bara ha SSD igång när du installerar windows (förutom DVD läsaren).

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Varför ska "man" inte formattera disken? Det är det normala annars blir det ju ingen ren installation.

jo jag vet men det kommer upp en ruta när jag försöker att formatera den som säger att man inte ska göra det. tycker det är konstigt jag med!

Skrivet av Orici:

Vad har du gjort?

Tänk på att det är bäst att bara ha SSD igång när du installerar windows (förutom DVD läsaren).

har inte gjort så mkt än att försökt att formatera men det värkar som att jag inte får till det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferW:

jo jag vet men det kommer upp en ruta när jag försöker att formatera den som säger att man inte ska göra det. tycker det är konstigt jag med!

har inte gjort så mkt än att försökt att formatera men det värkar som att jag inte får till det :/

Vad händer när du försöker boota ifrån Windows skivan?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Vad händer när du försöker boota ifrån Windows skivan?

det går som vanligt till man ska välja disk och då står det att man inte kan formatera den :/

Permalänk
Medlem

Du skall formatera eller ta bort dom gamla partitionerna när du vill göra en helt ren installation, om du väljer att ta bort dom gamla partitionerna (System och den lilla 100MB) så behöver du inte formatera SSD innan installationen eftersom Windows gör detta automatiskt under själva installationen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Du skall formatera eller ta bort dom gamla partitionerna när du vill göra en helt ren installation, om du väljer att ta bort dom gamla partitionerna (System och den lilla 100MB) så behöver du inte formatera SSD innan installationen eftersom Windows gör detta automatiskt under själva installationen.

Om jag nu skulle vilja göra en helt ren installation och ta bort alla files vad ska jag göra dårå om den inte tillåter mig att formatera den :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferW:

det går som vanligt till man ska välja disk och då står det att man inte kan formatera den :/

Kan du ta bort partitionen?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

är det så att du har en till dator hemma, kan du stoppa in ssd i den och formatera.

Annars kan du ju ta bort lite , sen pröva instlaera om , och då formaterna under själva installationen(om du nu bootar med usb/skiva)

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferW:

Så jag tänkte ominstallera windows 7 på min SSD men det går ju inte att bara boota från windows skivan och sedan formatera då eftersom det står att jag då behöver minst 10gb att installera windows på och att man inte ska formatera disken. några förslag vad jag ska göra ?

Om du kan inte kan formatera vanligt så kan du göra den hederliga Fdisk genom usb... http://www.ultimatebootcd.com/
Skulle inte det funka så är det mer som de andra grabbarna säger att du får koppla in de i en dator med win på redan och sen formatera den där...
tycker det är lite skumt att du inte kan det men jag hade själv krångel första installen..

EDIT
om du har kvar den andra disken med os på så kan du koppla in SSD, spelar ingen roll om det är sata2/3, bara du kommer åt den genom " Skapa och formatera hårddiskpartitioner " i win.. ge den ett namn typ och sen bör du hitta den i boot.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 16Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 980 || Strider Gold 1000W +80 || ASUS 27" / 23.5" Samsung || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem

Om det inte är något fel på DVD skivan så skall det fungera bra att stoppa in DVD skivan och starta om datorn och trycka på valfri tangent så att DVD skivan bootar.

Du kan kolla denna guide som beskriver hur det fungerar vid en ren installation av Windows 7, välj Anpassad (avancerat) vid Steg 10 och sedan Enhetsalternativ (avancerat) vid Steg 11, nu skall det vara möjligt att markera dom gamla partitionerna och klicka på Ta bort, http://windowshjalp.se/?p=34

Om inte detta fungerar så vet jag ej vad felet är. kanske DVD skivan eller SSD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferW:

Om jag nu skulle vilja göra en helt ren installation och ta bort alla files vad ska jag göra dårå om den inte tillåter mig att formatera den :/

har du provat att trycka delete eller ta bort, när du ska välja vilken disk du vill installera på?

Permalänk
Skrivet av Orici:

Kan du ta bort partitionen?

Nu fick jag äntligen till det. Men när jag bootar nu så står det att jag kan boota mellan 2 windows 7 eftersom jag installerade win7 på en annan hårddisk och på den hårddisken kan jag nu inte ta bort windows på och jag vill inte formatera den eftersom jag har en massa saker som jag vill ha kvar! något förslag på vad jag ska göra? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferW:

Nu fick jag äntligen till det. Men när jag bootar nu så står det att jag kan boota mellan 2 windows 7 eftersom jag installerade win7 på en annan hårddisk och på den hårddisken kan jag nu inte ta bort windows på och jag vill inte formatera den eftersom jag har en massa saker som jag vill ha kvar! något förslag på vad jag ska göra? :/

För över det till en annan hårddisk och formatera sen?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

För över det till en annan hårddisk och formatera sen?

kommer nog ta lite tid eftersom det är saker för 1.5tb :I inget bättre förslag ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferW:

kommer nog ta lite tid eftersom det är saker för 1.5tb :I inget bättre förslag ?

Jag vet inte hur man gör det, så jag har googlat fram något. http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/how-to-delete-a-...

Testa att googla efter: Delete windows files eller nått

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du har AHCI aktiverat i BIOS och du är nöjd med Windows 7 installationen på SSDn och dessutom inte vill göra en ominstallation så kan du först kolla att SSD ligger före (över) HDD i bootordningen i BIOS, efter detta så kan du klicka på start knappen nere till vänster på skrivbordet och skriv msconfig i sökrutan, kör msconfig och välj fliken Systemstart markera sedan operativsystemet som inte är aktuellt och klicka på Ta bort >Verkställ>OK.

Men jag rekommenderar att du rycker bort SATA kabeln till gamla HDD och gör en helt ny installation på SSDn för att undvika framtida problem, Linus visar hur man installerar Windows 7 på en ny SDD och behåller operativsystemet på gamla HDD http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Om du gör likadant som Linus så kan man välja vilket operativsystem som skall boota genom att ändra på bootordningen i BIOS.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Om du har AHCI aktiverat i BIOS och du är nöjd med Windows 7 installationen på SSDn och dessutom inte vill göra en ominstallation så kan du först kolla att SSD ligger före (över) HDD i bootordningen i BIOS, efter detta så kan du klicka på start knappen nere till vänster på skrivbordet och skriv msconfig i sökrutan, kör msconfig och välj fliken Systemstart markera sedan operativsystemet som inte är aktuellt och klicka på Ta bort >Verkställ>OK.

Men jag rekommenderar att du rycker bort SATA kabeln till gamla HDD och gör en helt ny installation på SSDn för att undvika framtida problem, Linus visar hur man installerar Windows 7 på en ny SDD och behåller operativsystemet på gamla HDD http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Om du gör likadant som Linus så kan man välja vilket operativsystem som skall boota genom att ändra på bootordningen i BIOS.

Tack för hjälpen men har löst det där nu! Det ända jag har problem med nu är att när jag bootar så kan jag välja mellan 2 win7 och eftersom jag installerade win7 på en annan hårddisk så kan jag inte få bort det nu kolla citat ovanför. Om du har något förslag på att få ort dom så är det mkt hjälpsamt !

Permalänk
Skrivet av Orici:

Jag vet inte hur man gör det, så jag har googlat fram något. http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/how-to-delete-a-...

Testa att googla efter: Delete windows files eller nått

fungerade inte fattar inte att det ska va så svårt att ta bort filer som inte används :/
Men tack för att du hjälper mig

Permalänk
Medlem

Mitt senaste inlägg var ett svar på att du har 2 st Windows 7 att välja på vid start av datorn, du kan använda msconfig för att ta bort startalternativet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Mitt senaste inlägg var ett svar på att du har 2 st Windows 7 att välja på vid start av datorn, du kan använda msconfig för att ta bort startalternativet.

Ok tackar då va det löst ! sista problemet nu är att jag inte får bort filerna i den gamla hårddisken och jag vill som sagt inte formatera eftersom jag har saker över 1.5tb på den :I

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag rekommenderade en helt ny installation av Windows 7 på SSD med SATA kabeln utdragen på HDD är att det kan bli problem att radera gamla Windows 7 på HDD eftersom det är stor risk att den har boot filer (MBR) som behövs för att boota SDD.

Vad försöker du radera på HDD och vilka felmeddelanden får du?

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Anledningen till att jag rekommenderade en helt ny installation av Windows 7 på SSD med SATA kabeln utdragen på HDD är att det kan bli problem att radera gamla Windows 7 på HDD eftersom det är stor risk att den har boot filer (MBR) som behövs för att boota SDD.

Vad försöker du radera på HDD och vilka felmeddelanden får du?

Eftersom jag installerade win7 på HDD för att kunna formatera SSDn så försöker jag nu ta bort windows filerna som blev under installationen på HDD men det går inte eftersom det står att jag behöver tillstånd av administratör

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferW:

Eftersom jag installerade win7 på HDD för att kunna formatera SSDn så försöker jag nu ta bort windows filerna som blev under installationen på HDD men det går inte eftersom det står att jag behöver tillstånd av administratör

Tyvärr kommer jag just nu inte på någon enkel lösning för ditt problem, vi får hoppas att någon annan kan hjälpa dig.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Tyvärr kommer jag just nu inte på någon enkel lösning för ditt problem, vi får hoppas att någon annan kan hjälpa dig.

Jovisst annars är jag ju tvungen att formatera HDD ändå :I, iaf tack för hjälpen !

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferW:

Jovisst annars är jag ju tvungen att formatera HDD ändå :I, iaf tack för hjälpen !

Jag vet att det finns en lösning på ditt problem men detta är förenat med risker, du kan använda en Linux Live skiva eller Linux på ett USB minne och radera precis som du vill men om du gör fel så är risken att du förlorar allt som finns på HDD.

Visa signatur

janee