7970 XBX Black Edition värme funderingar/problem

Permalänk
Medlem

7970 XBX Black Edition värme funderingar/problem

Fick hem mitt 7970 XBX Black Edition (dubbla fläktar) förra veckan efter att ha läst recensionen här på SweClockers.
Enligt SweClockers höll deras exemplar en idle temp runt 40 grader och en load temp på runt 70 grader (ca 10 grader under referens)

Mitt exemplar/eller config ger dock värden som ligger i linje med referens kylarna (50 grader idle 81 grader när jag lirar bf3). Frågan är du vad detta beror på. Jag har testat att installera ytterligare en fläkt som blåser in luft framifrån (2 st 120) samt även laborerat med en 120 mm från sidan (rakt mot grafikkortet, både somutblås och som insug). Inget av detta har dock hjälpt.

Chassit som jag använder är ett big tower chassi med gott om plats i, med 1 st 120 m.m. fläkt + nätdelsfläkt samt 92 m.m. fläkt monterad upptill.
Jag har 3 st 24" skärmar kopplade till grafikkortet (eyefinity) kan denna konfiguration orsaka högre värme?

Frågan är nu vad den höga värmen beror på. Är det dåligt applicerad kylpasta som är boven i dramat eller?!?!

Vad säger ni. Har ni haft liknande problem och vad har ni gjort åt dem.

Mina tidigare xfx 5870 hade lägre temperatur trots att de var crossfire monterade.

info om skärmar
Permalänk
Medlem

Testa överklocka det sänker värmen. Jag ligger på 1230/1750 1.28V och får 74 grader i load med 47% fanspeed. Och 35 grader i 22% fanspeed i idle.

Annars är det väl bara att slänga in mer chassifläktar.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Testa överklocka det sänker värmen. Jag ligger på 1230/1750 1.28V och får 74 grader i load med 47% fanspeed. Och 35 grader i 22% fanspeed i idle.

Annars är det väl bara att slänga in mer chassifläktar.

Vänta.... Va?

Sweclockers kör för det första med öppen bench, sen vet du inte riktigt om din fläktkurva är exakt likadan som deras.
Att det sedan inte finns något sätt att garantera att det belastas helt fullt ut (så som furmark) gör inte saken bättre.
Var det inte i sweclockers recension dock som de la om kylpasta och sänkte tempen med 10 grader? Räkna dock med förlorad garanti i så fall.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tror knappast du får bättre temps av att överklocka!

Snarare luftflödet i lådan som är problemet. En fläkt på sidan som blåser kall luft på kortet är inte fel

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Tror knappast du får bättre temps av att överklocka!

Snarare luftflödet i lådan som är problemet. En fläkt på sidan som blåser kall luft på kortet är inte fel

Jo fläkt(ar) på sidan hjälper otroligt mycket, mitt 5850 ( helt annan sort då ) gick i ca 45-50 idle innan.... och då hade jag 1styck 200mm fläkt på sidan.
Nu har jag 4 stycken 120mm, och det sänkte tilll otroliga 34grader = 10 grader över rumstemp.
Sammantfattning, Luftflöde = viktigt för temps

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Testa överklocka det sänker värmen. Jag ligger på 1230/1750 1.28V och får 74 grader i load med 47% fanspeed. Och 35 grader i 22% fanspeed i idle.

Annars är det väl bara att slänga in mer chassifläktar.

Jag gråter å det Svenska skolsystemets vägnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag gråter å det Svenska skolsystemets vägnar.

Vad har vi för problem här konstapeln?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Vad har vi för problem här konstapeln?

Han kanske syftade på fysiken i klass 8-9:

P=U*I

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

V stog för voltage och inte något annat. Annars syftar han på min blandning mellan Svenska och Engelska.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

V stog för voltage och inte något annat. Annars syftar han på min blandning mellan Svenska och Engelska.

jag syftar på din absurda tro att mer spänning (energi) och högre klockfrekvenser (mer utfört arbete) på något magiskt vis skulle medföra lägre temperatur. Detta är tvärt emot fysikens lagar som vi lärt oss i grundskolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

jag syftar på din absurda tro att mer spänning (energi) och högre klockfrekvenser (mer utfört arbete) på något magiskt vis skulle medföra lägre temperatur. Detta är tvärt emot fysikens lagar som vi lärt oss i grundskolan.

Ärligt talat, jag tror han trollar^^

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Hasse_L:

Fick hem mitt 7970 XBX Black Edition (dubbla fläktar) förra veckan efter att ha läst recensionen här på SweClockers.
Enligt SweClockers höll deras exemplar en idle temp runt 40 grader och en load temp på runt 70 grader (ca 10 grader under referens)

Mitt exemplar/eller config ger dock värden som ligger i linje med referens kylarna (50 grader idle 81 grader när jag lirar bf3). Frågan är du vad detta beror på. Jag har testat att installera ytterligare en fläkt som blåser in luft framifrån (2 st 120) samt även laborerat med en 120 mm från sidan (rakt mot grafikkortet, både somutblås och som insug). Inget av detta har dock hjälpt.

Chassit som jag använder är ett big tower chassi med gott om plats i, med 1 st 120 m.m. fläkt + nätdelsfläkt samt 92 m.m. fläkt monterad upptill.
Jag har 3 st 24" skärmar kopplade till grafikkortet (eyefinity) kan denna konfiguration orsaka högre värme?

Frågan är nu vad den höga värmen beror på. Är det dåligt applicerad kylpasta som är boven i dramat eller?!?!

Vad säger ni. Har ni haft liknande problem och vad har ni gjort åt dem.

Mina tidigare xfx 5870 hade lägre temperatur trots att de var crossfire monterade.

Att du får 10 grader mer i idle och load än i swec's test beror på att de kör med en öppen låda. Du kör med ett stängt chassi. Annars verkar det ju stämma väl då dina grader ökar lika mycket som i deras test. 40 till 70=30 graders ökning. 50 till 80=30 graders ökning.

som någon tidigare nämnde så sänktes temperaturen med ca 10 grader när de lade på ny kylpasta, så detta kan vara en sak för dig att göra. Men detta kan häva garantin, så förvissa dig om att ditt kort fungerar felfritt först.

Skrivet av Cameltotem:

Testa överklocka det sänker värmen. Jag ligger på 1230/1750 1.28V och får 74 grader i load med 47% fanspeed. Och 35 grader i 22% fanspeed i idle.

Annars är det väl bara att slänga in mer chassifläktar.

Hur fasen tänkte du här? Det stora problemet vid överklockning är just att det blir varmare. Det är hela grundproblemet, värmen som blir när du överklockar.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Skärmen hittar inte mitt 7970 :(

Tja, min skärm kan inte hitta mitt 7970, jag har provat med alla drivrutiner och startan om, bytt kabel och allt möjligt.
Kan någon möjligtvis lösningen till detta?

Permalänk
Medlem

7970 med 57 grader idle !!

Jag prova att skriva i denna tråd innan jag skapar en

Jo jag har ett His Radeon Hd 7970 i stock , alltså ej överklockad och min temp ligger på 57 grader med fläckt på 23% i IDLE .. funderar på att lämna tillbaka kortet då jag ej kan hitta någon annan lösning på det , rummet är inte särskilt varmt med mycket ventilation chassit är stort nog , kör med den medföljande fläkten till min cpu , stängd chassi.

Har läst någonstans att tempen kan sänkas något om man kopplar bort sina andra skärmar och kör endast med 1 st. Har provat det utan resultat.
Det borde gå att reklamera kortet eller få ett nytt då jag kollat runt lite och tempen borde ligga på runt 40 grader med fläkt på 22 %

Är det någon med liknande problem eller en eventuell lösning skulle uppskattas hjärtligt

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludofia:

Tja, min skärm kan inte hitta mitt 7970, jag har provat med alla drivrutiner och startan om, bytt kabel och allt möjligt.
Kan någon möjligtvis lösningen till detta?

Du menar att du inte får någon bild på skärmen när du startar datorn?

Visa signatur

[ Intel i5-2500K ][ ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 ][ Kingston HyperX 1600MHz 8GB ][ XFX Radeon HD 7950 ][ OCZ SSD Agility 3 120gb ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

Jag prova att skriva i denna tråd innan jag skapar en

Jo jag har ett His Radeon Hd 7970 i stock , alltså ej överklockad och min temp ligger på 57 grader med fläckt på 23% i IDLE .. funderar på att lämna tillbaka kortet då jag ej kan hitta någon annan lösning på det , rummet är inte särskilt varmt med mycket ventilation chassit är stort nog , kör med den medföljande fläkten till min cpu , stängd chassi.

Har läst någonstans att tempen kan sänkas något om man kopplar bort sina andra skärmar och kör endast med 1 st. Har provat det utan resultat.
Det borde gå att reklamera kortet eller få ett nytt då jag kollat runt lite och tempen borde ligga på runt 40 grader med fläkt på 22 %

Är det någon med liknande problem eller en eventuell lösning skulle uppskattas hjärtligt

Varför vill du köra den kallare är min första fråga?

förstår inte denna hysteri om temperaturer. Varje grafikkort/tillverkare har sina egna fläktprofiler där de väljer hur snabbt en fläkt skall rotera mot angiven temperatur. Alltså har de valet att låta kortet låta som en hårfön och ha temperaturen 30c eller låta kortet stiga till 50-60 och låta det vara tyst och när det behövs låta lövblåsaren gå igång och hålla kortet inom rimliga temps.

Så länge den inte stiger över 90c vid belastning så skulle jag inte oroa mig. Idle temps är irrelevanta ganska mycket pga rumstemperatur och chassi samt trovärdigheten på sensorerna.

Vill du ha den kallare, kontrollera efter damm och höj fläktprofilen på kortet om du nu måste ha kortet kallare, alternativt kontrollera luftflödet i chassit samt rumstemperatur.

Skrivet av Zeuxlarsson:

jag syftar på din absurda tro att mer spänning (energi) och högre klockfrekvenser (mer utfört arbete) på något magiskt vis skulle medföra lägre temperatur. Detta är tvärt emot fysikens lagar som vi lärt oss i grundskolan.

Vet inte kortets standard spänning men gissar på att han kanske syftar på att undervolta kortet. Inte säker dock

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Commander;12248988"]Varför vill du köra den kallare är min första fråga?

förstår inte denna hysteri om temperaturer. Varje grafikkort/tillverkare har sina egna fläktprofiler där de väljer hur snabbt en fläkt skall rotera mot angiven temperatur. Alltså har de valet att låta kortet låta som en hårfön och ha temperaturen 30c eller låta kortet stiga till 50-60 och låta det vara tyst och när det behövs låta lövblåsaren gå igång och hålla kortet inom rimliga temps.

Så länge den inte stiger över 90c vid belastning så skulle jag inte oroa mig. Idle temps är irrelevanta ganska mycket pga rumstemperatur och chassi samt trovärdigheten på sensorerna.

Vill du ha den kallare, kontrollera efter damm och höj fläktprofilen på kortet om du nu måste ha kortet kallare, alternativt kontrollera luftflödet i chassit samt rumstemperatur.

Hej

Nja jag måste inte ha kortet kallare utan jag är mest orolig för att kortet ej ska hålla ex antal år då jag vill tro att det påverkar livslängden på kortet med tanke på , just att jag läser på olika sidor vad deras temperaturer är på vid idle som är just 22% och runt 40 grader.

Men visst kan jag köpa att det är irrelevant om du nu säger det då jag ej är någon expert
Bara det att mitt kort är tydligen det varmaste jag hittat på nätet och får mig bara att fundera , thats all

Obs fick ändra lite här , jag provade förut att dra ut sladdarna från gpu för att se om man får ner tempen vilket ej fungerade , men just nu gick jag in i skärmupplösning/kontrollpanelen och stängde av den 2a skärmen den vägen och vipps så sjönk graderna till 40 ... så att det verkade vara en lösning och titta på för dom med flera funderingar kring detta

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Sir.Djs;12249092"]

Skrivet av Sir.Djs:

Hur mycket grader påverkar livslängden kan jag inte säga. Men skall man börja räkna på det kan man lika bra börja räkna på om kortet kommer leva längre om den är på längre eller om du stänger av den ofta.

Oftast brukar kort dö pga värmeskillnaden när kortet är av/på då bristningar i lödningarna uppkommer. Därav brukar lösningen oftast vara att man tar in kortet i ungnen och bakar det ett par minuter i hög temperatur. Vill du ha ännu längre livslängd, köp kort med bakplatta vilket kan hjälpa lite på livslängden.

Att börja stänga av skärmar för att minska användningen och sänka temperaturen känns lite onödigt enligt mig men såklart upp till dig Nått annat vore att undervolta och underklocka kortet ännu mer än vad det gör nu, men då kan andra problem uppstå som tearing när kortet klockar upp sig snabbt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Commander;12250678"]

Skrivet av Sir.Djs:

Hur mycket grader påverkar livslängden kan jag inte säga. Men skall man börja räkna på det kan man lika bra börja räkna på om kortet kommer leva längre om den är på längre eller om du stänger av den ofta.

Oftast brukar kort dö pga värmeskillnaden när kortet är av/på då bristningar i lödningarna uppkommer. Därav brukar lösningen oftast vara att man tar in kortet i ungnen och bakar det ett par minuter i hög temperatur. Vill du ha ännu längre livslängd, köp kort med bakplatta vilket kan hjälpa lite på livslängden.

Att börja stänga av skärmar för att minska användningen och sänka temperaturen känns lite onödigt enligt mig men såklart upp till dig Nått annat vore att undervolta och underklocka kortet ännu mer än vad det gör nu, men då kan andra problem uppstå som tearing när kortet klockar upp sig snabbt.

Eh .... ok , som jag skrev så löste det sig i alla fall och jag fick reda på varför min temp var så hög ok .. ? , sedan så hade du inte behövt skriva en hel uppsats om något helt annat än vad ämnet var. .. Det enda jag försökte ta/få reda på var varför min temp var så hög thats all !!.. Och du börjar med att fråga varför jag vill att den ska gå kallare o.s.v. ... lägg ner tack

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3