Permalänk
Medlem

Skyrim kraschar.

Tjena Sweclockers, på senaste tiden har mitt skyrim börja krascha lite då och då. När det blir för intensivt flippar mitt gtx 460 (820mhz) clockat ur och stället sig i 400mhz läge vilket suger och jag måste starta om burken för att komma tillbaka till 820mhz. Varför kraschar det? Kan det bero på överhettning? Glider runt med 60 fps med ulta förutom shadows och AA.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Överhettning?
Senate drivers?
Överklockat för mycket?
Testat ominstallera?
Etc.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.
Mitt spel har även det börjat krascha.
Helt utan förvarning så bara slänger det ut mig till skrivbordet..
Har kunnat lira nonstop i ca 12 timmar nu. Levlat upp som vanligt och inga konstigheter.
Dvs inga patchar eller andra mysko filer.
Har bara fortsatt lira så helt plötsligt slänger spelet ut mig.
Har testat att reloada en tidigare save, men blir även då utslängd.

Någon som har några tips?
Ingen överhättning eller klockade graffekort.

Permalänk
Medlem

Helvete nu kraschar det igen!! kortet ligger på 100% i gpu usage och runt 60 i temp!

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Lånar tråden.
Mitt spel har även det börjat krascha.
Helt utan förvarning så bara slänger det ut mig till skrivbordet..
Har kunnat lira nonstop i ca 12 timmar nu. Levlat upp som vanligt och inga konstigheter.
Dvs inga patchar eller andra mysko filer.
Har bara fortsatt lira så helt plötsligt slänger spelet ut mig.
Har testat att reloada en tidigare save, men blir även då utslängd.

Någon som har några tips?
Ingen överhättning eller klockade graffekort.

Är du i något speciellt område i skyrim när spelet krashar? Det uppstår ibland errors i vissa områden/celler pga AI eller fysik-kollisioner. Sånt brukar fixa sig automagiskt om man låter cellen återställa sig, vilket brukar göras efter en veckas ingame-tid om man inte har varit i området under igen den tiden. Det gamla tricket då är att helt enkelt göra en fast-travel till något ställe så långt bort från detta som möjligt eller en oberoende interiör-cell, spola fram tiden 7 dygn genom att spamma wait/sleep, och sen pallra sig tillbaka till det området som tidigare strulade. Man kan även göra det via console, men jag föredrar att göra det på "naturliga" vis istället för att lita på Bethesda's console-kommandon som brukar ha lite oönskade sidoeffekter

Skrivet av Rudzki:

Helvete nu kraschar det igen!! kortet ligger på 100% i gpu usage och runt 60 i temp!

Provat att ställa tillbaka frekvenserna till orginal än? En ostabil överklockning syns inte alltid på GPU-temperaturen om du har rört mer än GPU-frekvenserna. Prova även andra drivrutiner, om du inte redan har gjort det. Det låter ju iaf onekligen som något problem med grafikkortet snarare än spelet i sig.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Har hänt mig 2-3 gånger tidigare också, men det var länge sedan jag råkade ut för det nu.

Skrivet av Yorgo_:

Dvs inga patchar eller andra mysko filer.

Med det menar du att du inte har uppdaterat spelet sen release eller? Om så är fallet så rekommenderar jag dig att uppdatera det.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."