Samsung 830 SSD långsam

Permalänk
Medlem

Samsung 830 SSD långsam

Har precis installerat Windows 7 på min alldeles nya SSD-disk (samsung 830 256 GB) och det tar riktigt länga att starta datorn ca 1 minut. Någon som vet vad jag ska göra för att få den att gå snabbare?

Permalänk
Medlem

Ladda ner ett SSD Benchmark programm, kan hittas här: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/879008-hur-snabb-a...

Följ instruktionerna längre ner i länken om hastigheten inte överensstämmer med det utlovade. (830 brukar stämma).
T.ex:
- Sätt i AHCI mode i BIOS.
- Kolla så att du har satt den i en 6 Gbs SATA port och inte en 3 Gbs.
- Kolla så att du har satt den i Intel-portarna till moderkortet och inte Marvel-portarna.
etc.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

För att tillägga till föregående post.
Hur lång tid av din uppstart är BIOS posten? Har sett jättemånga som klagar på att det tar tid att starta Windows med deras nya SSD och så kommer man fram till att själva Windows starten ligger på mindre än 10 sekunder och det som faktiskt tagit tid är BIOS post med alla I/O kontrollers och skit som inte behöver ligga aktivt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

För att tillägga till föregående post.
Hur lång tid av din uppstart är BIOS posten? Har sett jättemånga som klagar på att det tar tid att starta Windows med deras nya SSD och så kommer man fram till att själva Windows starten ligger på mindre än 10 sekunder och det som faktiskt tagit tid är BIOS post med alla I/O kontrollers och skit som inte behöver ligga aktivt.

Det ca 16-18 sekunder från det att man startar datorn till att första bilden kommer fram (moderkortet).

Permalänk
Medlem

vad har du för moderkort? det är snarare det som är problemet! ssdn snabbar upp tiden för windows att starta, dvs från att du ser win loggan till du är på skrivbordet

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd

Övrig hårdvara kanske är långsam? en nyinstallerad Windows7a som tar mer än en minut att starta borde det vara något fel på, eller som sagt bara långsam hårdvara. Jag har själv en Samsung 830 och tycker den är riktigt snabb.

Permalänk
Medlem

Går från Win-flaggan till färdigladdat skrivbord på 13-15 sek med min 830'a @ 256 GB i en Sata 3Gb/s.
Det som tar tid är som sagt BIOS post för mig. Total uppstart ligger på runt ~45 sek.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

vad har du för moderkort? det är snarare det som är problemet! ssdn snabbar upp tiden för windows att starta, dvs från att du ser win loggan till du är på skrivbordet

Det här är det: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=866330

OBS: Datorn är väldigt ny köpt i oktober förra året men pågrund av problem med en tidigare SSD som visade sig vara korrupt så har datorn används väldigt liite (totalt 20-30 timmar)

Permalänk
Antielefant

Stäng av alla extrafunktioner som du inte använder på moderkortet i BIOS (typ extra diskkontrollers för SATA och eSATA) samt flytta eventuell utrustning kopplad till USB3-portar (som inte är USB3, vill säga) till USB2.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

Ja en SSD snabbar ju inte upp BIOS POST (Power On Self Test) men kan ju förhala det om den är defekt på något vis.
Tar det längre tid med 830:n än med tidigare enhet (har du den korrupta SSD:n kvar? Eller någon annan hårddisk). Om det är lika lång tid så kan du stryka Samsungen, då får du jaga extrafunktioner som sagt. Är serie och parallellportar påslagna trotts att de inte finns på I/O-plåten utan bara interna kontakter som man inte använder?
Är det interna nätverkskortet påslaget med PXE boot och isf ligger PXE boot före SSD:n i bootordningen? Det vill du inte ha. Det är funktion för att starta datorn utan något lagringsutrymme alls, från en nätverksserver.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Ja en SSD snabbar ju inte upp BIOS POST (Power On Self Test) men kan ju förhala det om den är defekt på något vis.
Tar det längre tid med 830:n än med tidigare enhet (har du den korrupta SSD:n kvar? Eller någon annan hårddisk). Om det är lika lång tid så kan du stryka Samsungen, då får du jaga extrafunktioner som sagt. Är serie och parallellportar påslagna trotts att de inte finns på I/O-plåten utan bara interna kontakter som man inte använder?
Är det interna nätverkskortet påslaget med PXE boot och isf ligger PXE boot före SSD:n i bootordningen? Det vill du inte ha. Det är funktion för att starta datorn utan något lagringsutrymme alls, från en nätverksserver.

Den gamla SSD är bortplockad från datorn. Jag operativetsystemet på den tidigare och då tog ca 1:30 minuter att komma in i windows. Men precis som tidigare tar det nästan 20 sekunder att få upp första bilden (på moderkortet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Men precis som tidigare tar det nästan 20 sekunder att få upp första bilden (på moderkortet).

Det där känns inte helt bra. Första bild säger du, är det en bild eller text? Är det en bild så gå in i bios och slå av den så du kan se processor hastighet, minnes info osv så du kan se att det ser rätt ut. Nog för att POST är slöt men det bör inte ta mer en ett par sekunder för det att komma igång.

Om du kan så testa 830:an på en annan dator så vet du iaf om det är den eller något annat som strular.

Permalänk
Medlem

Har du tesat uppdatera bios? http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3847&dl...

låter snarare som det är där problemet ligger

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Det tar nu ca 43 sekunder från att man startat till att windows har laddat klart och av den här tiden så är 18 sekunder Bios post. Datorn är inlämnad för genomgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Det tar nu ca 43 sekunder från att man startat till att windows har laddat klart och av den här tiden så är 18 sekunder Bios post. Datorn är inlämnad för genomgång.

Nu har jag fått svar från Datorfixarna de har inte lyckats få ner tiden i Bios post, känns märkligt :-/. Det känns som att de helt klart ska gå att få under 10 sekunder i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hade du kikat boot device priority? När man installerar Windows via skiva så sätter man ju DVDn till primär bootdisk, om man inte ändrar denna tillbaka till SSDn när Windows är installerat så ligger den och försöker boota på DVDn innan den väljer SSDn för att DVDn är tom. Jag har själv Samsungs 830 på 128GB och startar datorn kallt på 25 sekunder totalt, men det tog mycket längre tid innan jag satte SSDn som första boot device.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Hade du kikat boot device priority? När man installerar Windows via skiva så sätter man ju DVDn till primär bootdisk, om man inte ändrar denna tillbaka till SSDn när Windows är installerat så ligger den och försöker boota på DVDn innan den väljer SSDn för att DVDn är tom. Jag har själv Samsungs 830 på 128GB och startar datorn kallt på 25 sekunder totalt, men det tog mycket längre tid innan jag satte SSDn som första boot device.

Hur kollar jag upp det där?

Permalänk
Skrivet av TheQuo:

Hur kollar jag upp det där?

i bios finns bootmeny.

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheQuo:

Hur kollar jag upp det där?

I BIOS i boot menyn, sen ändrar du bara så SSD står överst i prioriteringslistan.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Kontrollera följande:
Att din ssd sitter på intels s-ata 6 styrkrets så att den inte sitter på marvells, detta har föreslagits tidigare i tråden.
AHCI aktiverat
Bootordningen
Biosuppdaterat
Ifall du har fler hårddiskar inkopplade än din ssd och även optisk enhet, koppla ur dessa
Byt s-ata kabel till ssd till en ny
Kontrollera så du har senaste bios till ditt moderkort
Uppgradera firmware på din ssd ifall det finns en nyare

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Stäng av alla funktioner du inte använder i bios. T.ex Marvell-kontrollern, stäng av den. Och RAID-grejjer. ALLT som du inte använder är det bara stänga av. Då kommer det gå mycket fortare att post'a. Jag hade själv det problemet.