Permalänk

Ljudisolera HAF X?

Tjenare Sweclockers medlemmar!
jag har ett HAF X och är riktigt nöjd med det eftersom luftflödet är kanon och utrymmet är ännu bättre,
nu till problemet.. Min flickvän har börjat bo väldigt mycket hos mig (det är inte problemet) och när jag sitter och spelar och hon ligger och sover eller vilar sig så vill jag inte att det ska låta allt för mycket så att hon verkligen får vila sig.

Eftersom HAF X har ett fönster så är det ju inte bara att kleta fast isolering direkt på där utan jag måste ju få bort själva fönstret på något vänster. Jag är inte så skicklig hantverkare så en sidopanel som redan är "clean" hade varit bäst.

Hade gött!

Visa signatur

**Inget värt att skryta om**

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini_rappen:

Tjenare Sweclockers medlemmar!
jag har ett HAF X och är riktigt nöjd med det eftersom luftflödet är kanon och utrymmet är ännu bättre,
nu till problemet.. Min flickvän har börjat bo väldigt mycket hos mig (det är inte problemet) och när jag sitter och spelar och hon ligger och sover eller vilar sig så vill jag inte att det ska låta allt för mycket så att hon verkligen får vila sig.

Eftersom HAF X har ett fönster så är det ju inte bara att kleta fast isolering direkt på där utan jag måste ju få bort själva fönstret på något vänster. Jag är inte så skicklig hantverkare så en sidopanel som redan är "clean" hade varit bäst.

Hade gött!

Ljudisolering är troligtvis inte det lättaste sättet. Att sätta i bättre kylare eller att skaffa en fläktkontroller ger ofta ett bättre resultat.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Vad jag vet finns inga sidopaneler till HAF X utan hål. Du kan få det hyfsat tyst genom att byta fläktar i lådan till tystare och även byta kylare till processorn och grafikkortet.
Tyvärr är det svårt att få det riktigt tyst om man vill ha prestanda samtidigt, jag kunde aldrig sova i samma rum som min dator innan jag hårdmoddade chassit och bytte ut alla strömkrävande delar mot svalare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Låter som att det är hon som är problemet ändå
Kan inte flytta datorn till ett annat rum eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Låter som att det är hon som är problemet ändå
Kan inte flytta datorn till ett annat rum eller något?

Eller flickvännen?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

ja eller så är du lite social och lägg dig och gosa med henne ist för med datorn !

Permalänk
Medlem

Ljudämpa ett HAF-X är som att styla en Trabant.

Hela poängen med HAF-X genomflöde dör när man ljuddämpar det.

Köp ett Fractal R3 istället.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Det är som redan sagts mycket enklare och effektivare att sänka ljudnivån genom att sänka hastigheten på fläktarna. Detta inverkar dock negativt på luftflödet och därmed även överklocknings möjligheterna.
Jag har inga fläktar i över 800RPM samt nästan hela insidan av chassit klätt i ljuddämningsmatta. Jag började i samma ende som du vill, med mattan och visst gjorde det skillnad dock mest på vibrationerna i chassit, för att få det tyst var det bara att sänka farten på fläktarna som hjälpte.

Sen att jag gick på niten att köpa ett väldigt billigt begagnat gtx 470 som låter som en damsugare när jag spelar (vilket jag typ aldrig gör) är en annan sak, resultatet blev att jag fick köpa ett headset...

Skrivet av Awwee:

ja eller så är du lite social och lägg dig och gosa med henne ist för med datorn !

Inget man kan göra hela tiden, framför allt inte när man bor tillsammans vilket det låter på TS som något som är på väg att hända

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Låter som att det är hon som är problemet ändå
Kan inte flytta datorn till ett annat rum eller något?

Det blir lite svårt då jag bor i en etta
att ligga i köket blir väl inte det trevligaste (säg nu inte att det är där hon hör hemma xD).

Skrivet av LTsm:

Eller flickvännen?

Bor i en etta så det blir lite svårt ^^.

Skrivet av Awwee:

ja eller så är du lite social och lägg dig och gosa med henne ist för med datorn !

Vi ligger och gosar ganska länge, men just nu ska hon upp omänskligt tidigt för att åka till sin praktik plats. (hon går upp runt 3:00)

Skrivet av AkUs:

Ljudämpa ett HAF-X är som att styla en Trabant.

Hela poängen med HAF-X genomflöde dör när man ljuddämpar det.

Köp ett Fractal R3 istället.

Jag har ett Gigabyte GA-890FXA-UD7 och det får inte plats i ett R3 annars hade jag köpt det direkt. :/

Skrivet av lanbonden:

Det är som redan sagts mycket enklare och effektivare att sänka ljudnivån genom att sänka hastigheten på fläktarna. Detta inverkar dock negativt på luftflödet och därmed även överklocknings möjligheterna.
Jag har inga fläktar i över 800RPM samt nästan hela insidan av chassit klätt i ljuddämningsmatta. Jag började i samma ende som du vill, med mattan och visst gjorde det skillnad dock mest på vibrationerna i chassit, för att få det tyst var det bara att sänka farten på fläktarna som hjälpte.

Sen att jag gick på niten att köpa ett väldigt billigt begagnat gtx 470 som låter som en damsugare när jag spelar (vilket jag typ aldrig gör) är en annan sak, resultatet blev att jag fick köpa ett headset...

Inget man kan göra hela tiden, framför allt inte när man bor tillsammans vilket det låter på TS som något som är på väg att hända

Ja hon är här mer och mer och hon kan baka så jag blir bara fetare och fetare

Visa signatur

**Inget värt att skryta om**

Permalänk

Tack för alla svar!
Nu ska jag leta upp andra trådar som föreslår tysta fläktar och andra komponenter!

Visa signatur

**Inget värt att skryta om**