Tips om BluRay-spelare (xvid divx)

Permalänk
Medlem

Tips om BluRay-spelare (xvid divx)

Hej

Är xvid och divx samma sak? Jag undrar därför jag har tänkt att köpa en blu ray spelare som bl a stödjer divx men jag vill helst att den stödjer xvid.

Permalänk
Medlem

Lite info om det kommer här http://en.wikipedia.org/wiki/Xvid
Google is your friend

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/XviD

Attans, neomike var först! x(

Permalänk
Medlem

Imponerande snabbhet:)

Skrivet av Neomike:

Lite info om det kommer här http://en.wikipedia.org/wiki/Xvid
Google is your friend

Permalänk
Medlem

DivX, en kodek för att spela upp filmer, XviD är en kodek för MPEG-4-kodning. Ursäkta om jag är trög. Innebär det här om jag köper en spelare som som enligt teknisk spec klrar DivX att den klarar xvid filer?

Skrivet av Pewtah:
Permalänk
Hedersmedlem

DivX är väl ursprunget och xvid en senare gratisvariant? Båda både kodar och spelar upp och togs fram som ett bra sätt att få ner storleken på videofiler utan att tappa alltför mycket i kvalitet. Samma sak egentligen men eftersom det säkert kan skilja småsaker som kan ställa till det skulle jag nog köpt en spelare som klarar både divx och xvid, på papperet iaf. Om det verkligen är skillnad i praktiken vet jag inte.

Länken/länkarna ovan borde väl förklara mer i detalj om historien bakom.

tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tackar! Så blir det nog...

Skrivet av MultiMan:

DivX är väl ursprunget och xvid en senare gratisvariant? Båda både kodar och spelar upp och togs fram som ett bra sätt att få ner storleken på videofiler utan att tappa alltför mycket i kvalitet. Samma sak egentligen men eftersom det säkert kan skilja småsaker som kan ställa till det skulle jag nog köpt en spelare som klarar både divx och xvid, på papperet iaf. Om det verkligen är skillnad i praktiken vet jag inte.

Länken/länkarna ovan borde väl förklara mer i detalj om historien bakom.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ofta att bara byta fourCC kod på filmen så funkar den, kodningen är så lika att det oftast handlar om "spärrar" och inte tekniska problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack!

Skrivet av mrqaffe:

Det går ofta att bara byta fourCC kod på filmen så funkar den, kodningen är så lika att det oftast handlar om "spärrar" och inte tekniska problem.

Permalänk
Medlem

Blu ray spelare

Hej

Jag har tidigare varit innne och skrivit ang extern mediaspelare på annan tråd men har nu ev tänkt om. Jag har hittat en blu ray spelare med inbyggt mediaspelare, se länk som verkar klara det mesta. Kan det vara ett bra köp? Andra förslag?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=466539

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste firmware är från november 2011, så de verkar iaf supporta den hyfsat. Nödvändigt om alla olika format ska fortsätta fungera.

Själv föredrar jag HTPC där man kan installera och spela upp vad som helst om man bara anstränger sig. Det du ska fråga dig är väl vad du främst ska använda den till.

*Trådar sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ah, att jag aldrig lär mig. Se tidigare info. Tack! Och tack för denna info!

Skrivet av MultiMan:

Senaste firmware är från november 2011, så de verkar iaf supporta den hyfsat. Nödvändigt om alla olika format ska fortsätta fungera.

Själv föredrar jag HTPC där man kan installera och spela upp vad som helst om man bara anstränger sig. Det du ska fråga dig är väl vad du främst ska använda den till.

*Trådar sammanfogade*

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Hur håller man sig uppdaterad när senaste firmware är?

Skrivet av Felicia1:

Ah, att jag aldrig lär mig. Se tidigare info. Tack! Och tack för denna info!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felicia1:

Hej igen!

Hur håller man sig uppdaterad när senaste firmware är?

Varför citerade du dig själv?

Man gör som jag, går in på tillverkarens site och letar efter supportsidorna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro