Hur många fläktar behöver jag?

Permalänk
Medlem

Hur många fläktar behöver jag?

Jag hittade ett chassi som jag gillar och det har 3 fläktplatser. 2st 120mm och 1st 140mm. Räcker det med de fläktarna i ett chassi? Hur många behöver man? Jag kommer att bygga en speldator.

Permalänk

räcker utmärkt, har bara 1 120mm som inblås och en 120mm som utblås själv och det är inga problem

Permalänk

vad är det för chassi ? det borde räcka beroende på vad du ska ha i datorn

Permalänk
Medlem

det beror inte på antalet fläktar utan luftströmmen i chassiet.. själv har jag "bara" 4 tot.. Cpu, graffe och 2 chassie fläktar.
MEN om vi säger så här då.. en fläkt som blåser ut bör kompenseras av en som blåser in..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainpoper:

vad är det för chassi ? det borde räcka beroende på vad du ska ha i datorn

Detta chassi är det:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=809779

Permalänk
Medlem

Allt är relativt. Själv har jag totalt 10st fläktar i burken (inkl cpu & gpu).
Testa så får du se, läs tester av chassit t.ex

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Vet någon många grader det bör det vara i ett chassi för att datorn ska må bra?

Permalänk

MASSOR

Visa signatur

[spoiler]Intel Core i7 2600K | x2 PNY 770 OC 1085/7000 | Cooler Master Silent Pro M 850W | 1600Mhz Ripjaws X Performance 8GB | 500GB Samsung Spinpoint 7200RPM | Antec 920 H2o | 120Gig Sandisk Extreme |[/spoiler]

Permalänk
Medlem

Det bästa svaret får du såklart om du skriver vad det är du ska ha för komponenter i chassit och hur mycket du ska klocka dom.
Ska du inte överklocka eller ha flera grafikkort tror jag du klarar dig fint med tre fläktar.

Viktiga saker att ta hänsyn till:
- Luftkyld processor? Då kommer du få mycket varmluft i burken som ska fläktas ut.
- Vattenkyld processor? Kyler du radiatorn med inluft kommer du behöva bra ventilation i chassiet.
- Överklocka processorn? Då blir det mer av denna varma luft från punkterna ovan.
- Dubbla grafikkort? Sämre luftströmmar och mer varmluft inne i burken.

Edit: Vetefan varför "komponenter" står flera gånger, går inte att ändra

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |