Moderkort klockar ner mina minnen! [HJÄLP MIG!]

Permalänk

Moderkort klockar ner mina minnen! [HJÄLP MIG!]

Tjänare!

Problemet lyder följande:
Mitt moderkort är 870A-G54 och den klockar ner mina RAM minnen till 1333 MHz när minnena är gjorda för 1600!
Vet inte om det gör så mycket prestanda skillnad men jag vill ha det som jag betalade för helt enkelt
Vad/hur ska jag göra? Har hört talas nånting om nån kod serie eller nåt sådant som man ska ställa in om man ska klocka upp minnena.

Mina RAM minnen är 2st Corsair Vengeance 4Gb Hela modell numret: CMZ4GX3M1A1600C9

Är det nåt mer ni vill veta för att klura ut problemet så är det bara o säga till!

BIOS version: H.D0 Såg nu att det finns en uppdatering till H.H0 men jag vågar itne uppdatera.. Mitt moderkort maknadsförs som säkert mot sånt där, att man ska kunna stoppa in usb minne o återskapa bios om modekortet slutar funka, vet ni hur det funkar?

Permalänk

Du får gå in o höja klocken, de gjorde jag, min ville inte ens starta när dem var i 1333!!!!

Visa signatur

| AMD PPHENOM 2 X6 1100T BLACK EDITION | ASUS FORMULA V | ASUS nVidia GTX580 1536MB PCI-E x 2 | 16GB CORSAIR 4GB CL9 1866Mhz DOMINATOR | INTEL X25-M 80GB SSD | ANTEC POWERSUPPLY HIGH CURRENT GAMER 900W |

Permalänk

Ja dina minnen är 1600MHz men standrard är 1333MHz så du får ställa in dom själv på 1600, det är absolut noll skillnad på 1333 och 1600MHz vad jag har märkt, men vist vill man ha det man betalat för, men det ska bara vara att ställa in dom till 1600MHz i BIOs så ska det rulla på sen.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk

Okej, tack alla! Men det är inget ni vet om nån sorts kod sträcka typ som en serial man ska skriva in nånstans? Och vet ni om jag kan uppgradera BIOS utan problem?

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Okej, tack alla! Men det är inget ni vet om nån sorts kod sträcka typ som en serial man ska skriva in nånstans? Och vet ni om jag kan uppgradera BIOS utan problem?

Hej. Ja dina timings är 9-9-9-24. Det ställer du in i Dram Conf. Denna sidan är bra.

Ja det är relativt lätt att uppdatera BIOS. Jag har ett asus kort och jag kan uppdatera både i BIOS och i windows genom ett program. Har funkat perfekt. Inget att vara orolig för.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Hej. Ja dina timings är 9-9-9-24. Det ställer du in i Dram Conf. Denna sidan är bra.

Ja det är relativt lätt att uppdatera BIOS. Jag har ett asus kort och jag kan uppdatera både i BIOS och i windows genom ett program. Har funkat perfekt. Inget att vara orolig för.

Tack!

När jag går in i Advanced Dram configs så kommer det upp om jag vill ha på Linked eller på Unlinked, vilken ska man ha?

Och dessutom kom det upp över 30 såna där konstiga förkortningar men dom kan jag väl ha på auto och bara ställa in dom där 4?

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Hej. Ja dina timings är 9-9-9-24. Det ställer du in i Dram Conf. Denna sidan är bra.

Ja det är relativt lätt att uppdatera BIOS. Jag har ett asus kort och jag kan uppdatera både i BIOS och i windows genom ett program. Har funkat perfekt. Inget att vara orolig för.

Du? Ska jag välja Linked eller Unlinked?

det fanns MÅNGA fler än bara dom 4 som jag hade, kan jag bara ta dom 4a o resten på auto så fixar det sig? Dessutom: Spel har börjat krasha, chrome crahsar 24/7 har det med linked/unlinked ogöra ellr att jag bara ställde in dom 4 (9-9-9-24)

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Du? Ska jag välja Linked eller Unlinked?

det fanns MÅNGA fler än bara dom 4 som jag hade, kan jag bara ta dom 4a o resten på auto så fixar det sig? Dessutom: Spel har börjat krasha, chrome crahsar 24/7 har det med linked/unlinked ogöra ellr att jag bara ställde in dom 4 (9-9-9-24)

Jag vet tyvärr inte vad unlinked och linked är. Ha den på auto?

Kolla i CPU-Z om de är i 9-9-9-24 nu. Ändra bara dom som det står på sidan jag länkade. Lämna de andra på auto.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Jag vet tyvärr inte vad unlinked och linked är. Ha den på auto?

Kolla i CPU-Z om de är i 9-9-9-24 nu. Ändra bara dom som det står på sidan jag länkade. Lämna de andra på auto.

Jag kan inte sätta den på auto, då väljs alla timings automatiskt!

Permalänk
Medlem

Har du kollat i din manual om det står något om linked/unlinked?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Du? Ska jag välja Linked eller Unlinked?

det fanns MÅNGA fler än bara dom 4 som jag hade, kan jag bara ta dom 4a o resten på auto så fixar det sig? Dessutom: Spel har börjat krasha, chrome crahsar 24/7 har det med linked/unlinked ogöra ellr att jag bara ställde in dom 4 (9-9-9-24)

Unlinked rekommenderas.
Kolla upp om minnet behöver högre spänning för 1600. Då får du ställa in det också. Förmodligen från en annan sida i bios.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Unlinked rekommenderas.
Kolla upp om minnet behöver högre spänning för 1600. Då får du ställa in det också. Förmodligen från en annan sida i bios.

Okej, ska kollas!