Vad kan man driva från "USB utan strömförsörjning"?

Permalänk
Medlem

Vad kan man driva från "USB utan strömförsörjning"?

Hallå!

Jag satt och kollade lite på USB-hubbar när jag såg att det stod att den här var utan strömförsörjning.
Dock kan det väl (förhoppningsvis) inte vara så att det inte finns någon ström alls i den när man har kopplat in den i datorn, utan att man ska kunna driva lättare saker som t.ex. USB-flashminnen. Jag undrar dock vad man kan driva som max på en sådan? Enligt wikipedia klarar en USB-port av att leverera 500-900mA beroende på version, är det då detta som gäller?
Anledningen till att den här tråden ligger i det här forumet är att jag har tänkt bygga ihop en liten kul enhet av ett Raspberry Pi-chip, och tyckte det var lite snålt med 2 USB-portar. Jag vill därför koppla in en hub, men man vill ju gärna att det ska gå att driva ett par USB-minnen, tangentbord och mus samtidigt

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

Hallå!

Jag satt och kollade lite på USB-hubbar när jag såg att det stod att den här var utan strömförsörjning.
Dock kan det väl (förhoppningsvis) inte vara så att det inte finns någon ström alls i den när man har kopplat in den i datorn, utan att man ska kunna driva lättare saker som t.ex. USB-flashminnen. Jag undrar dock vad man kan driva som max på en sådan? Enligt wikipedia klarar en USB-port av att leverera 500-900mA beroende på version, är det då detta som gäller?
Anledningen till att den här tråden ligger i det här forumet är att jag har tänkt bygga ihop en liten kul enhet av ett Raspberry Pi-chip, och tyckte det var lite snålt med 2 USB-portar. Jag vill därför koppla in en hub, men man vill ju gärna att det ska gå att driva ett par USB-minnen, tangentbord och mus samtidigt

Ett vanligt tgb + ett par flashminnen borde inte vara några problem.
Skulle däremot inte våga mig på större tangentbord med bakbelysning, LCD-skärm och sådant.

PI har nog max 500mA per port.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag visade mina paintskills i en annan tråd om rapsberry-pi.
En usb-hubb med extern strömförsörjning på typ 2a. Som ger ström till kretskortet och sedan även till alla enheter anslutna i den. Den blåa sladden är den som är tänkt att driva kortet med hjälp av en standard mobil-laddare eller genom en annan dator. Med den här kopplingen behöver du endast en kontakt i väggen och behöver inte oroa dig för att dina enheter ska begränsas av för lite kräm i usb-porten.

Permalänk
Medlem

borde inte vara några problem, jag driver ett tangentbord, bluetooth och webkamera på en sådan hubb

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag visade mina paintskills i en annan tråd om rapsberry-pi.
En usb-hubb med extern strömförsörjning på typ 2a. Som ger ström till kretskortet och sedan även till alla enheter anslutna i den. Den blåa sladden är den som är tänkt att driva kortet med hjälp av en standard mobil-laddare eller genom en annan dator. Med den här kopplingen behöver du endast en kontakt i väggen och behöver inte oroa dig för att dina enheter ska begränsas av för lite kräm i usb-porten.
http://forumbilder.se/images/bf6201250346P8752.jpg

Vilken intressant koppling.

Frågan är om den kommer starta, på alla typer av hubbar. Jag har en hub med extern strömförsörjning hemma, men den ger inte ut nån ström fören man ansluter den till en igångsatt USB-värd.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vilken intressant koppling.

Frågan är om den kommer starta, på alla typer av hubbar. Jag har en hub med extern strömförsörjning hemma, men den ger inte ut nån ström fören man ansluter den till en igångsatt USB-värd.

Vet att det var en del i tråden som var på den. Så jag hakade på och gjorde en ritning, för det lät smidigt att göra så.