Permalänk

Kommunikation för home automation.

Jag tänkte satsa på att ta min lägenhet några steg på vägen mot "Det intelligenta hemmet" under våren.

Mitt första mål är att få simpel elektronik som belysning centralstyrd. Takbelysning kommer köras via Tellstick, tv/hemmabio blir via IR, och dator/telefoner kommer självklart kommunicera via vanligt LAN.

Dock behöver jag någon slags kommunikation för att nå ut till dom enheter jag bygger själv. Det kommer bli rätt simpla enheter, nu håller jag tex på med en styrenhet för RGB-leds som första projekt.
Inga extrema datamängder, men vill ändå gärna kunna slänga iväg flertalet meddelanden per sekund, och jag får intrycket av att RF kommer vara för segt för det.
Dock vore det såklart trevligt att slippa dra extra kablar till allting, så trådlösa alternativ är ju såklart kul. Men det känns inte helt ekonomiskt att utrusta varje enhet med Wifi.

Det jag funderar på är I2C eller CAN. Någon som har erfarenhet av detta i hemmamiljö? Finns det kanske mer lämpade metoder?

Huvudenheten kommer vara nån slags PC, för hoppningsvis en Raspberry Pi, om den håller måttet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

I2C är klart det enklaste.
CAN är klart schyst men svårare att få igång.
1wire kan funka också för enkla operationer(fördelen att kabellängd kan vara rätt lång)
SPI är också ett alternativ och ligger nånstans mellan I2C och CAN när de gäller implementationen.

Jag tänker själv köra på I2C och 1Wire för mitt hemautomationsprojekt.
Ska dock styra värmepanna o.s.v i första hand så kommer att använda 1wire för tempgivare och i2c för att styra shuntmotor m.m

Permalänk
Skrivet av the_weird:

I2C är klart det enklaste.
CAN är klart schyst men svårare att få igång.
1wire kan funka också för enkla operationer(fördelen att kabellängd kan vara rätt lång)
SPI är också ett alternativ och ligger nånstans mellan I2C och CAN när de gäller implementationen.

Jag tänker själv köra på I2C och 1Wire för mitt hemautomationsprojekt.
Ska dock styra värmepanna o.s.v i första hand så kommer att använda 1wire för tempgivare och i2c för att styra shuntmotor m.m

Jag har funderar lite på 1wire, men då blir man väl låst till enbart en master. Nån dag vill man kanske ske lägga till en aktiv input-enhet
Och detsamma gäller väl SPI?

Det jag oroar mig för med I2C är rent elektriska egenskaper. Större delen av lägenheten är ojordad, och jag vet inte om jag vågar lite helt på elsystemet. Det vore trist om man råkade jorda hela Tv-möbeln via en liten LED-lampa i det jordade köket.

Men om det går att lösa vore det ju helt klart smidigare än att rigga upp en hel CAN-bus. CAN är visserligen det ända jag har erfarenhet av på lågnivå, jag har dock enbart använt det hårdvarumässigt färdigimplementerat.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Man kanske kan använda ZigBee för trådlös kommunikation?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-343-73&t...

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Man kanske kan använda ZigBee för trådlös kommunikation?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-343-73&t...

Visste inte ens att ZigBee fanns, men tja, det låter som ett väldigt lämpat alternativ. Verkar dock inte vara hel öppet, men ska kolla upp det.
MiWi är kanske ett bättre alternativ som hemmafixare då.

Synd att kretsen inte finns i hålmonterat utförande

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Kan tipsa om t.ex MRF24J40MA från Microchip.
Vi använder den en del i produktionen på jobbet och den funkar faktiskt helt ok.
Fördelen är att du kör seriell kommunikation via SPI på båda ändar så det är hyffsat enkelt att komma igång med.

1Wire funkar som du säger bäst till enkelvägskommunikation men SPI funkar ju åt båda hållen precis som I2C.
Sen att du måste ha en "master" spelar egentligen ingen roll. Slaven kan ju initiera överföring till mastern också så länge mastern faktiskt lyssnar

Permalänk
Skrivet av the_weird:

Kan tipsa om t.ex MRF24J40MA från Microchip.
Vi använder den en del i produktionen på jobbet och den funkar faktiskt helt ok.
Fördelen är att du kör seriell kommunikation via SPI på båda ändar så det är hyffsat enkelt att komma igång med.

1Wire funkar som du säger bäst till enkelvägskommunikation men SPI funkar ju åt båda hållen precis som I2C.
Sen att du måste ha en "master" spelar egentligen ingen roll. Slaven kan ju initiera överföring till mastern också så länge mastern faktiskt lyssnar

Det är samma krets som ronnylov länkade. I nuläget får den bli min primära strategi, med antingen ZigBee eller MiWi.
Förhoppningsvis kommer den gå att ansluta direkt till en Raspberry också, om inte SPI försvann i samma veva som I2C

Trådlöshet vore guld värt, då jag rätt nyligen blivit av med det värsta av mitt gamla kabelkaos

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Det är samma krets som ronnylov länkade. I nuläget får den bli min primära strategi, med antingen ZigBee eller MiWi.
Förhoppningsvis kommer den gå att ansluta direkt till en Raspberry också, om inte SPI försvann i samma veva som I2C

Trådlöshet vore guld värt, då jag rätt nyligen blivit av med det värsta av mitt gamla kabelkaos

Där får man för att man inte kollar vart länkar går
Läste bara ZigBee och det var inget jag kände igen utan vet bara vad kretsen heter "på riktigt".... my bad.

Hur som så finns där väll faktiskt ett annat alternativ om du vill satsa på WiFi som t.ex RN-121.

Kör med en liknande modul till min elmätar-logger som sitter över gården(tillsammans med en arduino över spi).

Permalänk
Skrivet av the_weird:

Där får man för att man inte kollar vart länkar går
Läste bara ZigBee och det var inget jag kände igen utan vet bara vad kretsen heter "på riktigt".... my bad.

Hur som så finns där väll faktiskt ett annat alternativ om du vill satsa på WiFi som t.ex RN-121.

Kör med en liknande modul till min elmätar-logger som sitter över gården(tillsammans med en arduino över spi).

Den drog upp priset lite. Jag tror nog att MRF24J40 räcker till inom lägenheten, speciellt som det mesta kommer hålla sig i vardagsrummet.

Wellwell, inann jag kommer så långt, så har jag lite borttappade elektronikkunskaper att ta igen, och se om jag ens kan behärska SPI
Kvällens projekt blir i2c.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Nu vet jag inte vilken plattform du kör på i dagsläget eller vilka kunskaper du besitter men kan rekommendera Arduino och en eller flera pcf8574 kretsar för att komma igång och labba med I2C.

Du blir av med mycket av elektroniken och kan fokusera på programmeringen.

Permalänk
Skrivet av the_weird:

Nu vet jag inte vilken plattform du kör på i dagsläget eller vilka kunskaper du besitter men kan rekommendera Arduino och en eller flera pcf8574 kretsar för att komma igång och labba med I2C.

Du blir av med mycket av elektroniken och kan fokusera på programmeringen.

Jag ahr ett par PIC'ar hemma som jag ska labba med. Ingen vidare elektronik att ala om där heller egentligen, men vad jag fått för mig mer lågnivåprogramering än på arduinon. Ska ge dom ett seriöst försök först

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

ZigBees kan jag också rekommendera, snabba, strömsnåla och pålitliga.

Har dock bara testat mina med 2 arduinos som kommunicerade genom att hålla in en knapp på ena så blinkar en led på andra arduinon till och skickar över en signal till den första så att den blinkade till en led. Det blinkade alltså varannan när man höll in knappen. Otroligt lätt att koppla ihop, finns massor med varianter i olika prisklasser och storlekar, kunskapen och informationen på nätet är enorm

Edit: Har ingen aning om vad jag citerade

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Hittade en intressant forumtråd på byggahus.se angående 1Wire:
http://www.byggahus.se/forum/teknik/61047-matning-med-1-wire....

Hade inte förväntat mig hitta sådant elektronikintresse på det forumet...