Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag får väl bidra med några av mina lurar:
Audio Technica ATH 910:

ATH 910 Lite hängmattekaraktär som så många andra slutna lurar, bra ljuddämpning och mycket bekväma, gammla trotjänare som är fint inslitna, lite skavsår i öronkuddarna o sånt, men de hänger med ännu.

AKG K701 Mina normala brukslurar hemma:

AKG K701/702/Q701 Troligen den bästa allroundluren som finns idag, oerhört prisvärd, väldigt neutral, men jag gillar inte riktigt knölarna på huvudbandet (tycker faktiskt att 601 är bekvämare men 601an har en bashöjning jag inte uppskattar alls) ljudet är i stort sett det samma i de här 3 lurarna.

Beyerdynamic DTX 100 och SonyEricsson MW600

Beyerdynamic DTX 100 och SonyEricsson MW600. Det vettigaste portabla systemet jag hittat, låter bra nog o funkar som headset till både telefonen och laptop, och inte så dyrt att man är rädd använda det ute, Mw 600 är en trevlig knöl, den funkar som fjärr och mikrofon, och innehåller en radio som går oberoende av vad den är ansluten till.

Å så till sist en riktigt udda fågel helt i en klass för sig, hoppas ingen misstycker med lite bilder för de flesta har nog inte sett den överhuvudtaget, och det är synd, ännu mera synd är det att inte ha lyssnat på den
Nu blir det riktig lurhårdporr eftersom det är en sån tråd
AKG K1000:

Den låter för det mesta bäst när den är vinklad kring 20-25 grader, och teorierna säger att högtalare ska vinkas 23,46 grader och samma sak gäller den här luren verkar det som.

Det finns justerbara kuddar förutom huvudbandet som man anpassar storleken med, det påverkar ljudet hur den sitter i förhållande till örat.

Här har jag dragit en kudde bakåt, och till höger ser man en låsflärp till vinklingen av elementen.

Så här kan det se ut om man är tjockskallig

Man ansluter den via en 4polig xlr, AKGs egen förstärkare till luren har en sån utgång, annars är originalkablaget kring 5meter om man tar med högtalarkablarna.

AKG K1000 är definitivt en av de bästa lurar som någonsin gjorts oavsett prisklass, den har fördelen av att vara helt öppen, en fantastisk lur som har en ljudbild som ingen annan matchar alltså ingen mitt i huvudet känsla (den klarar sig utan x feed) AKG kallade den öronhögtalare och det är nog det närmaste livekänsla man kan komma med lurar, den har lätt avrullad bas pga den öppna konstruktionen men är ändå superupplöst i basen, svårt att beskriva det, (är lite som att hänga på ett par panelhögtalare på huvudet och slippa alla rumsakustikproblem) men efter nån minut så tänker man inte på basavrullningen utan man sitter på plats i konsertlokalen, och man hör definitivt allt som händer ner i subboktaverna, den funkar även riktigt bra att spela tillsammans med subbar så att man får den fysiska känslan, då blir det snudd på så bra det kan bli även i jämförelse med de bästa högtalarsystemen som finns. K1000 ska anslutas till ett slutsteg, man behöver ungefär motsvarande 20W i 8ohm för att styra ut den fullt.
De är även extremt bekväma eftersom inget klämmer eller gör att man blir varm om huvudet och de är mycket lättare än de ser ut, lättare än K701 om man räknar bort kabelvikten.
En oerhört trevlig musikpryl som är rätt olik allt annat som gjorts i lurväg, speciellt vad gäller ljudbilden, den är kusligt "korrekt" att placera ut det som händer på rätt ställe, och tillsammans med några bra subbar så blir det som sagt bland det bästa som går att åstadkomma i musikåtergivning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli.

Kul att se nån på swec med en K1000, en riktigt raritet nuförtiden då de inte tillverkas längre. Kanske dags för AKG att ta an en ny flagskepp lur?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska ju ha stora lurar i egen design som syns, modet är sånt (o det lär höras också för de som är i närheten) det påminner mig om när en programmerare hade glömt laptopen och då kom på den brillianta iden att ställa en server på en kärra och dra med sig, bra prylar men på fel plats

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

20W!? Jadu, det kan man kalla för öronhögtalare! Det är lika mycket som mina element i mina main högtalare pallar :S
Vore kul att lyssna på ett par K1000. Det bästa jag hört i lurväg var Sennheiser HD800 och dom var ju riktigt bra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Var nyligen runt och lyssnade på ett par hörlurar, och dem lurarna jag bestämde mig för fick jag hem idag; så här kommer ett litet utlåtande. Eller litet och litet, jaja...

Efter ett antal olika, halvtaskiga headset som alla hade börjat glappa fick Koss PortaPro agera datorljud. Allt eftersom tiden gick började jag dock tröttna på dess hårryckande och öronklämmande fasoner, och till råga på allt lät dom inte särskilt kul. Sagt och gjort; dags för lya hörlurar!

Efter ett antal timmar på prisjakt, och ett flertal olika ljudsidor, var det dags för lite provlyssnande och först ut blev en av förhandsfavoriterna: Goldring DR150.
Dessa lät i enligt min bok riktigt bra, utan att för den sakens skull vara tråkiga. Med en ganska trevlig ljudbild, gott om detaljer och en hyfsad punch i basen behöll dom sin favoritplats. Men som alltid finns det ett par, om än små, klagomål; och Goldring DR150 är inget undantag. Lite mer botten hade kanske inte skadat, och dessutom kändes dem en smula för trånga runt öronen.

Näst på tur stod Beyerdynamic DT440, som visserligen var trevliga att se på, men inte lät särskilt bra alls. Om det saknades djup i Goldringarna var basen här fullkomligt obefintlig, och ljudbilden kändes heller inte särskilt kul. Till råga på allt verkade de otroligt plastiga och ömtåliga. Nej, dessa var åtminstone helt fel för mig.

Innan det bar av till nästa butik fick jag dock tillfälle att lyssna på ett par aningen mer välbyggda hörlurar, med en prislapp på det mångdubbla, nämligen Sennheiser HD800. Dessa är tveklöst ett par bra hörlurar, men jämfört med DR150 var dem aningen tråkiga att lyssna på; och även om detaljerna fanns där, liksom ljudbilden, var dessa inte riktigt vad jag sökte (vilket kanske var lika bra med tanke på prislappen).

Väl inne i nästa butik fanns varken någon vettig hörlursförstärkare eller förlustfri musik att tillgå, men däremot ett par välanvända demoex till hörlurar. Trots avsaknandet av kringutrustning var det denna lyssningen jag, efter avguides stora recension, sett fram emot allra mest. Hörlurarna jag talar om är Shure SRH840, och det blev dessa jag tillslut fastnade för. Anledningen till detta är att SRH840, i min mening, har en otroligt trevlig ljudbild, en lagom baskaraktär och gott om detaljer: ett par ruskigt trevliga hörlurar helt enkelt!

Sist, och kanske även minst fick bli de ofantligt populära Audio Technica ATH-M50, som jag inte kände hade en minsta suck att komma med jämtemot Shure-lurarna. Detta är absolut inga dåliga hörlurar, och de håller betydligt högre klass än Beyerdynamic DT440 (ljudet är dock raka motsatsen), men jag tyckte varken att detaljerna eller den fina ljudbilden från Shure fanns där. Vad som däremot fanns var en riktigt rejäl baskagge, så gillar man det kan M50 definitivt vara något att spana lite extra på.

För min del stod Shure SRH840 kvar som solklar vinnare, med Goldring DR150 hack-i-hälinen. En Pro-Ject Head Box II skaffades även för ändamålet, och denna kombo matas med en Cambridge DacMagic som jag hade sedan innan.

Lägger även med en bild på det bärbara ljudet, dvs. Sennheiser CX880i drivna av iPhone 4 med Spotify.

Dold text
Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Den här tråden är inte till för enskilda köpråd (av typen vilken lur för X kr) som jag förstått det så vänligen håll denna tråden fri från sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Men du kan ju inte bara lägga ut länkar sådär! Tänk på konsekvenserna! Nu blev ju jag galet sugen på att köpa en och testa för har länge velat prova en hörlursförstärkare. Mitt bankkonto blänger surt på dig nu.

55 dollar mäktar du med! Det kan bli dina bäst spenderade 55 dollar någonsin...
Eller så ballar du ur som många av oss andra lurnördar och lägger mångdubbelt mer så fort du bara har råd.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD-25-1 II är mysiga.

Permalänk
Skrivet av TheFork:

Var nyligen runt och lyssnade på ett par hörlurar, och dem lurarna jag bestämde mig för fick jag hem idag; så här kommer ett litet utlåtande. Eller litet och litet, jaja...

Grattis till ett bra köp! Jag är väldigt nöjd med mina 840 så jag hoppas du är det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Grattis till ett bra köp! Jag är väldigt nöjd med mina 840 så jag hoppas du är det också

Tackar så mycket! Har utöver musik även lirat lite battlefield och sett på lite film med lurarna, och tycker att dom fungerar galant till det mesta. Och, såklart, ett extra plus i kanten för att dom även lirar med lite klenare ljudkällor. Kunde inte bli så mycket bättre!

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dala56:

55 dollar mäktar du med! Det kan bli dina bäst spenderade 55 dollar någonsin...
Eller så ballar du ur som många av oss andra lurnördar och lägger mångdubbelt mer så fort du bara har råd.

Ja risken finns. Det kommer inte sluta bra sen när jag tar examen och får ett jobb och grejer. Tur att man har dyra hobbys så man vet var man ska göra av alla pengar man kommer tjäna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT, men ändå..

Är det någon som har provat att byta OP-amar på sitt Asus Essence ljudkort? Har läst en hel del om det, men smaken är ju väldigt individuell. Gillar grundljudet men skulle önska en något fastare bas, kanske mer detaljerat på toppen om det går att går utan att offra botten.

Kombinationen Essence STX - Denon D2000 är enligt mig mycket trevlig men moddjävulen blir man ju aldrig av med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Nån som har erfarenhet av DIY-förstärkare? Tycker det är kul att bygga samt man kan modifiera och få det utseendet man vill ha. Ska driva ett par AKG K701.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nån som har erfarenhet av DIY-förstärkare? Tycker det är kul att bygga samt man kan modifiera och få det utseendet man vill ha. Ska driva ett par AKG K701.

Edit: Detta är hörlursförstärkare
Har du kollat NwAvGuys O2?
http://nwavguy.blogspot.com/2011/08/o2-details.html

http://www.head-fi.org/t/568705/review-nwavguys-o2-diy-amplif...

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tompalaz:

Tackar får läsa lite. Vet du om det finns nåt diy kit så man köper allt ett ställe?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Tackar får läsa lite. Vet du om det finns nåt diy kit så man köper allt ett ställe?

Här finns massor av information om denna:
http://nwavguy.blogspot.com/2011/08/o2-details.html#resources

Där finns även en BOM (Bill Of Materials Spreadsheet) där du laddar upp dokumentet, vad jag förstår, till leverantören så specar den själv in allt i webbutiken.
BOM: https://docs.google.com/leaf?id=0B52Awjeyc5zKYWViZjlhNzItZDBm...

Beställde en idag, kan återkomma med när jag fått grejerna, förvisso fördigmonterad.
http://epiphany-acoustics.co.uk/our-products/ehp-o2-portable-...

Verkar som att du kan köpa härifrån också:
http://www.jdslabs.com

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk

=ezco=, jag hämtade mina Panasonic lurar nyligen. Som sagt, basen.
Jag fick dock EQ'a upp högre registret lite.

Permalänk
Skrivet av Mr_no_one:

=ezco=, jag hämtade mina Panasonic lurar nyligen. Som sagt, basen.
Jag fick dock EQ'a upp högre registret lite.

Härligt Övre registret släpper lite om du kör dom ett par timmar. Vad tycker du annars? Prisvärda är dom i alla fall?

Permalänk
Skrivet av =ezco=:

Härligt Övre registret släpper lite om du kör dom ett par timmar. Vad tycker du annars? Prisvärda är dom i alla fall?

Nice. Lyssnar på Infected Mushroom (album, Im The Superviza) och gillar basen väldigt, för att vara så billiga lurar är de väligt bra.
Byggkvalitén är inte den bästa, men ljudet är bra, då de inte håller ljud så kan jag inte ha dem med mig ut dock.

Permalänk

Mina Philips HP910 lade av efter närmare 10 års trogen tjänst. För att finna tröst fick det utan en enda provlyssning men en herrans massa läsande bli ett par Beyerdynamic DT-990 Premium 600 Ohm. Parad med en ASUS Xonar Essence One Låter de helt fantastiskt bra.

Direkt ur lådan var de välljudande men med lite krispig diskant och frånvaro av bas. Nu efter drygt 100 timmars spelande har de verkligen blivit precis som ja tänkte mig när jag läste om dem. Med andra ord, bra diskant och fantastisk bas (både volym och kvalitét). Mellanregistret är en aning lågt men inget jag stör mig på eller ens reagerar på nu efter massa timmars lyssnande. Är väl kanske något man vänjer sig vid också när man bara lyssnar på dessa och inte får andra influenser (Förutom mina in-ear sennheiser whatever för 300 spänn som inte direkt inponerar i jämförelse. Fungerar bra till dubstep men inte till något med riktiga instrument i).

Det enda dessa inte är kanonbra till tycker jag är klassiskt, där behöver man ett bättre mellanregister. Annars har de med bravur spottat ur sig behagligt ljud vad jag än matat dem med.

En sak att ta i beaktning om man funderar på dessa, vilket jag varmt rekommenderar, är att de är helt och hållet öppna. Man får en bättre ljudupplevelse av att lyssna på utsidan av dessa än man får av originallurarna som kommer med iPhonen om man har dem på konventionellt sätt.

Ytterligare an sak att tänka på är att om man ska ha 600 Ohmmodellen är en förstärkare ett måste.
På detta område har jag inget att jämföra Essence One med. Det betyder inte att jag inte kan uttala mig om den. Jag är jäkligt nöjd, kort och gott. Hittills har jag inte haft möjlighet att spela med volymen på mer än runt 70% utan att fega ur med avseende på hörseln, så den klarar att driva dessa lurar med bravur.

Utelämnad information
Visa signatur

"If we weren't supposed to eat animals, They wouldn't be made out of meat"

Permalänk

990 är en fin lur, jag hade 250ohms varianten..Men jag gillar inte riktigt designen och bygget..Även om dom är solida men dom känns osmidiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

Nice. Lyssnar på Infected Mushroom (album, Im The Superviza) och gillar basen väldigt, för att vara så billiga lurar är de väligt bra.
Byggkvalitén är inte den bästa, men ljudet är bra, då de inte håller ljud så kan jag inte ha dem med mig ut dock.

IM THE SUPERVISOR! Och skivan låter verkligen hemskt om man inte kompenserar rekonstruktionsfiltret i dacen, låten IM The Supervisor har den högsta peaken jag sett på 1,74!
Sedan så är det många låtar på skivan som klipper i den digitala domänen vilket inte heller gör basen "nice".

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Jag personligen ger blanka fan i vad en mätning säger eller om det klipper eller inte..Jag är tex en av dom ganska få som tokdiggar metallicas platta St anger. Perfekt kurva/ljud behöver ju nödvändigtvis inte låta bäst i lyssnarens öron. Så ser jag på det hela men jag vill inte heller starta ett krig..Här ska vi hörlursmysa inte kasta paj

Permalänk
Medlem

Jag har ett par creative aurvana live på väg som borde dyka upp imorgon. Det är ju verkligen inte på samma nivå som de flesta i den här tråden men för 400 kr tror jag att jag blir väldigt nöjd!

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Usch, sönderkomprimerad musik går ju inte att lyssna på Nu när man fått upp öronen mer för det så uppskattar man icke-komprimerad musik mycket mer men avskyr sönderkomprimerat.

Om man tänker popmusik så jämför Michael Jackson med t.ex Lady Gaga

Just nu så spelas det lite Sara K i lurarna. Plattan heter No Cover.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Jag personligen ger blanka fan i vad en mätning säger eller om det klipper eller inte..Jag är tex en av dom ganska få som tokdiggar metallicas platta St anger. Perfekt kurva/ljud behöver ju nödvändigtvis inte låta bäst i lyssnarens öron. Så ser jag på det hela men jag vill inte heller starta ett krig..Här ska vi hörlursmysa inte kasta paj

Ehh, det är väl självklart att perfekt alltid är bäst. Det står ju t.o.m på papper, sedan vad personen i fråga tycker är fel. Det är lite som mattematik, man kan inte "tycka" att 2+2 är 5, för det är fel. Ljud är en vetenskap och inte något subjektivt dravell.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Ehh, det är väl självklart att perfekt alltid är bäst. Det står ju t.o.m på papper, sedan vad personen i fråga tycker är fel. Det är lite som mattematik, man kan inte "tycka" att 2+2 är 5, för det är fel. Ljud är en vetenskap och inte något subjektivt dravell.

Man kan ju dock inte mäta t.ex ljudbild, subjektiv upplevelse osv... Enligt mig så är det i grunden vetenskap men hur varje person upplever det är subjektivt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Usch, sönderkomprimerad musik går ju inte att lyssna på Nu när man fått upp öronen mer för det så uppskattar man icke-komprimerad musik mycket mer men avskyr sönderkomprimerat.

Om man tänker popmusik så jämför Michael Jackson med t.ex Lady Gaga ;).

Roligare att jämföra olika releaser utav samma skiva. Hade köpt en massa Iron Maiden skivor som var "enhanced" när jag var yngre. Sedan på nätet hittade jag japanska första-releaser som jag tankade. Några hamnade direkt i soptunnan utan tvekan och några andra stannade på min hårddisk, jag behöver nog inte säga vilka som bokstavligen åkte i soptunnan.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Man kan ju dock inte mäta t.ex ljudbild, subjektiv upplevelse osv... Enligt mig så är det i grunden vetenskap men hur varje person upplever det är subjektivt.

Går att ta mätningar på personen i fråga och se hur den personen upplever det. Och ljudbild måste väl gå att mäta då det bara är ljud och ingen magisk historia.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Roligare att jämföra olika releaser utav samma skiva. Hade köpt en massa Iron Maiden skivor som var "enhanced" när jag var yngre. Sedan på nätet hittade jag japanska första-releaser som jag tankade. Några hamnade direkt i soptunnan utan tvekan och några andra stannade på min hårddisk, jag behöver nog inte säga vilka som bokstavligen åkte i soptunnan.

Hehe jo, det kan vara ruskigt stor skillnad. Men vissa "förbättringar" är faktiskt förbättringar. Jag har t.ex en remastrad version av Californication, som du nog vet låter ganska jobbigt i orginalutförande. Men den remastrade versionen låter faktiskt okej.
Men visst, oftast gäller det att först är bäst och ju mindre "enhancing" desto bättre.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare