Akustisk eller Elgitarr till 12årig tjej

Permalänk
Medlem

Akustisk eller Elgitarr till 12årig tjej

Vad är lämpligast att köpa till tösen? Väluppfostrad som hon är, så gillar hon hårdrock och metal.
Jag är själv sugen på en elgitarr.
Ingen av oss kan spela så är det nån skillnad för nybörjare?
Det jag kommer ihåg från musiken i skolan är att det är samma grej, elgitarr var coolare bara.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pope:

Vad är lämpligast att köpa till tösen? Väluppfostrad som hon är, så gillar hon hårdrock och metal.
Jag är själv sugen på en elgitarr.
Ingen av oss kan spela så är det nån skillnad för nybörjare?
Det jag kommer ihåg från musiken i skolan är att det är samma grej, elgitarr var coolare bara.

Skulle säga stålsträngad akustisk, faktiskt.
(För att greppbrädan är smalare & mer lik elgitarren)

Som nybörjare behöver man lära sig lite ackordspel & att få igång taktspelet
med högerhanden, så att det blir musik.

Köper du en elgura blir det "smoke on the water" & sen blir guran stående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pope:

Vad är lämpligast att köpa till tösen? Väluppfostrad som hon är, så gillar hon hårdrock och metal.
Jag är själv sugen på en elgitarr.
Ingen av oss kan spela så är det nån skillnad för nybörjare?
Det jag kommer ihåg från musiken i skolan är att det är samma grej, elgitarr var coolare bara.

Med överdrivet mycket dist så går det inte att höra om personen ifråga kan spela eller inte, så då kan elgitarr vara en fördel.

Rent seriöst så brukar det vara lite knepigare att få ackord att ljuda ut fint på en nylonsträngad akustisk gitarr så det är inte en dum idé att börja med en sådan så man får träna in fingrarna ordentligt. Det är dessutom enklare att bara ta upp gitarren och spela än att behöva handskas med en förstärkare också. Däremot låter det inte speciellt bra att spela dödsmetall på en akustisk gitarr.

Permalänk
Medlem

Stålsträngad. Då kommer hon att få blödande fingertoppar, ett bra nyp och så finns det så oerhört många bra metallåtar som är utmärkta i akustisk version. Se till att hon lär sig stränga den själv och underhålla guran ordentligt! Då ökar kärleken till instrumentet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Akustisk it is!
Tack för hjälpen, ytterligare en fråga i vilka prisklasser bör man lägga sig ungefär för att få nåt hyffsat? 1500?

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Elgitarr såklart... Ha lite sunt förnuft! En elgitarr för 1000kr, byta strängar och pickups (väldigt lätt) och en rörstärkare, 5 - 10w räcker för hemmet.

Du kan ju ge henne en akustisk gitarr också, så hon kan bli en bölig fjortis bland mängden eller en cool jävla rocker och vara lite unik.

Jag är inte alls partiskt

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Helt klart akustiskt för att det helt enkelt låter bättre tills man börjar lära sig spela. Och då blir det oftast roligare att spela.
Enligt mig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pope:

Akustisk it is!
Tack för hjälpen, ytterligare en fråga i vilka prisklasser bör man lägga sig ungefär för att få nåt hyffsat? 1500?

Kan du tänka dig begagnat? Där finns det fynd att göra.

Annars 1500-3000:- (för en ny) någonstans ger dig en bra gitarr.
Undvik de allra billigaste gitarrerna, de är ofta svåra att stämma ö.h.t.
& kan "döda" intresset för spelandet p.g.a. sina brister.

Välj ett känt märke typ Ibanez, Yamaha, Cort, Washburn, Epiphone osv,
så blir det lättare att hitta en bra & lättspelad gitarr.

Om du känner någon som kan spela gitarr är det vettigt att ta med sig
denne till musikaffär/begagnatsäljare för provspelning av gitarren.

Här finns det bra & billigt om du vill köpa online:
www.musikbörsen.se

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga,börja med akustisk stålsträngad och håll koll på begagnat marknaden och köp när det kommer upp något riktigt bra erbjudande:-)
Så gjorde jag,
Och den akustiska spelar jag faktiskt mer på än min Gibson.

Nu har man köpt sig en akustisk bas med och det är riktigt kul att spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Enligt mig så är den en akustisk gitarr som gäller men jag är inte så säker på om hon ska börja med en stålsträngad. Då hon inte är så van med att spela gitarr ännu så har inte hennes fingrar anpassat sig till att spela gitarr ännu. Det kan innebära att hon får väldigt lätt ont att spela på en stålsträngad gitarr. Jag skulle säga att hon börjar med en nylonsträngad gitarr och skulle det vara så att hon vill fortsätta så kan ni införskaffa en stålsträngad eller liknande senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorMattsson:

Enligt mig så är den en akustisk gitarr som gäller men jag är inte så säker på om hon ska börja med en stålsträngad. Då hon inte är så van med att spela gitarr ännu så har inte hennes fingrar anpassat sig till att spela gitarr ännu. Det kan innebära att hon får väldigt lätt ont att spela på en stålsträngad gitarr. Jag skulle säga att hon börjar med en nylonsträngad gitarr och skulle det vara så att hon vill fortsätta så kan ni införskaffa en stålsträngad eller liknande senare.

Dålig anledning till att inte börja med stålsträngad måste jag säga. Fingrarna vänjer sig med tiden och hon kanske ev får ta några dagars paus i början men det tar sig fort.

Förövrigt är det en akustisk gitarr du ska köpa TS. Som tidigare nämnt så är 1500 en bra prisklass att hålla sig till. Köp en akustisk gitarr utan inbyggd mick, då blir det mer gitarr för pengen.

Lycka till.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Skulle rekommendera en Washburn D10S, den är ganska billig och har en mycket bra klang för pengarna.

Permalänk
Skrivet av Eptk:

Dålig anledning till att inte börja med stålsträngad måste jag säga. Fingrarna vänjer sig med tiden och hon kanske ev får ta några dagars paus i början men det tar sig fort.

Förövrigt är det en akustisk gitarr du ska köpa TS. Som tidigare nämnt så är 1500 en bra prisklass att hålla sig till. Köp en akustisk gitarr utan inbyggd mick, då blir det mer gitarr för pengen.

Lycka till.

Det var just det jag menade. Man kanske inte vill behöva ta dagspauser mellan gångerna man spelar gitarr. Men det är väl en sak som TS får avgöra antar jag.

Ha en bra dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorMattsson:

Det var just det jag menade. Man kanske inte vill behöva ta dagspauser mellan gångerna man spelar gitarr. Men det är väl en sak som TS får avgöra antar jag.

Ha en bra dag.

Att ta 3-4 dagspauser är nog inte hela världen. Det går ju liksom spela ändå om man vill. Rätt få personer som börjar med nylon nu för tiden.

TS, ta med dig flickan och testa i en musikaffär annars. Se vad hon gillar bäst.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Om du vill köpa nytt så har Thomann.de riktigt fina priser. Det går att få relativt fina akustiska gitarrer för omkring en tusenlapp. Däremot kan det krävas att ni sedan besöker en musikverkstad som kan ställa in gitarren så den blir riktigt mysig att spela på... ifall den inte är det redan dvs.

Permalänk
Medlem

Tycker Pope ska lära sig spela trummor / bas så spelar dottern elgitarr och sjunger. Inget trams med akustiska gitarrer, hårdrock all the way!

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Tycker Pope ska lära sig spela trummor / bas så spelar dottern elgitarr och sjunger. Inget trams med akustiska gitarrer, hårdrock all the way!

Har ingen plats för trummor, men vem vet vad som händer i framtiden

Skrivet av frillan125:

Elgitarr såklart... Ha lite sunt förnuft! En elgitarr för 1000kr, byta strängar och pickups (väldigt lätt) och en rörstärkare, 5 - 10w räcker för hemmet.

Du kan ju ge henne en akustisk gitarr också, så hon kan bli en bölig fjortis bland mängden eller en cool jävla rocker och vara lite unik.

Jag är inte alls partiskt

Hehe, förväntade mig ungefär 20 såna här svar, och 2 för akustisk måste jag säga
Kanske köper en av båda, får se hur lönen ser ut. Akustisk har prio.

Skrivet av Hammar:

Kan du tänka dig begagnat? Där finns det fynd att göra.

Annars 1500-3000:- (för en ny) någonstans ger dig en bra gitarr.
Undvik de allra billigaste gitarrerna, de är ofta svåra att stämma ö.h.t.
& kan "döda" intresset för spelandet p.g.a. sina brister.

Välj ett känt märke typ Ibanez, Yamaha, Cort, Washburn, Epiphone osv,
så blir det lättare att hitta en bra & lättspelad gitarr.

Om du känner någon som kan spela gitarr är det vettigt att ta med sig
denne till musikaffär/begagnatsäljare för provspelning av gitarren.

Här finns det bra & billigt om du vill köpa online:
www.musikbörsen.se

Beggat är klart ett alternativ, kikar lite lätt på blocket och ska dra in en sväng till Jam i Gbg till helgen eller måndag. Såg på deras sida att dom har rea med.

Skrivet av Eptk:

Att ta 3-4 dagspauser är nog inte hela världen. Det går ju liksom spela ändå om man vill. Rätt få personer som börjar med nylon nu för tiden.

TS, ta med dig flickan och testa i en musikaffär annars. Se vad hon gillar bäst.

Tänkte jag skulle överraska henne lite, hon blev eld och lågor när hon såg att jag glutta inne på Jams hemsida häromdagen. Men det är nog bäst att ta med henne så får hon prova. Hon har lite svårt för fullsize gitarrerna i skolan, men hon får växa till sig lite helt enkelt. Jag vill gärna kunna låna den ibland med

En fråga om nylon vs stål strängar. Kan man inte bara byta till stål strängar om man redan kör nylon? Eller är nylon gitarrer för veka? Eller kommer det låta mongo helt enkelt? Antar att det finns en bra anledning till att man skiljer dom åt.
Tack för alla svar grabbar, Rock on!

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pope:

Tänkte jag skulle överraska henne lite, hon blev eld och lågor när hon såg att jag glutta inne på Jams hemsida häromdagen. Men det är nog bäst att ta med henne så får hon prova. Hon har lite svårt för fullsize gitarrerna i skolan, men hon får växa till sig lite helt enkelt. Jag vill gärna kunna låna den ibland med

En fråga om nylon vs stål strängar. Kan man inte bara byta till stål strängar om man redan kör nylon? Eller är nylon gitarrer för veka? Eller kommer det låta mongo helt enkelt? Antar att det finns en bra anledning till att man skiljer dom åt.
Tack för alla svar grabbar, Rock on!

Ja alltså gitarrerna är gjorda för olika strängar så det där är ingen bra idé :p.
Jag tycker fortfarande du ska köra på stålsträngat. Det blir roligare när hon lärt sig lite också då det låter skönare att sjunga till än att dra fulla ackord på nylon liksom.

Låt henne köra många timmar om dagen och träna sång på detta och sätt henne framför Youtube så är hon en stjärna där snart.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Jag ska ev. också kika på guitars i götet på typ lördag.

Permalänk
Medlem

Hon gillar hårdrock - valet är ju givet. Den väsentliga skillnaden mellan elgitarr och akustisk i detta fallet är väl att man kan spela det mesta som man kan spela på en akustisk gitarr på en elgitarr men inte direkt tvärtom. På en elgitarr kan hon lära sig vanliga ackord och allt annat hon kan lära sig på en akustisk, för att sen även börja spela hårdrock om hon vill. På en akustisk kan hon ju lära sig vanligt spel men om hon sen skulle vilja börja spela hårdrock blir det ganska svårt. Dessutom är elgitarrer mindre klumpiga, lättare att spela på (krävs mindre fingerstyrka) jämfört med stålsträngad akustiska och är inte så högljudda om man inte kopplar till förstärkare vilket inte behövs till en början. Men framför allt lär hon väl vara mer motiverad om hon gillar sådan musik Började själv spela elgitarr direkt när jag var runt 12 då jag gillade elgitarrsmusik och har aldrig känt ett direkt behov av en akustisk - och därför heller aldrig köpt någon sådan. Känner många andra som gått samma väg, akustisk gitarr är ganska poänglöst egentligen om man är mer inne på att spela elgitarrs-gitarr så att säga. Fast som sagt - bästa valet om du inte vill hålla det hemligt är ju att ta med henne så hon får testa på, eller iaf fråga henne.

Du kan inte ha nylonsträngar på en stålstängsgitarr eller tvärtom nej. Angående märken är det som sagt var bättre att köra på en enkel billig modell av ett välkänt märke (Squier/Fender, Epiphone/Gibson, Ibanez, Yamaha, Jackson etc) än någon gitarr som kanske ser "bättre" ut eller har fler funktioner fast är av något okänt märke.

Lycka till hur det än blir!

Permalänk
Medlem

Jag var hos Andreassons musik och Jam i Onsdags, och det lutar lite mer åt Elgitarr nu.
Främst för att jag tror att det är det tösen önskar sig mest, och jag tror att det finns en liten risk att hon kanske tappar intresset med akustisk och en Elgitarr är lättare för henne att hantera tills hon vuxit till sig lite.
Jag ska i varje fall dra med henne till Jam så får hon klämma lite och se vad hon tycker.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk tycker att akustisk är ett så självklart val. Gillar man musik som spelas främst på elgitarr är det klart man ska ha en sådan. Sen är en elgitarr "lättare" att spela på i början, tunnare hals oftast så man når lättare osv. Sen är det alltid kul att byta ljud på förstärkaren och lalla på

Eller köp en Toneport eller dylikt så kan hon lattja med miljoner olika ljud, det är kul bara det Dock måste man ha en dator till det, men riktigt grymma produkter!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Nylonsträngad akustisk känns vettigast för en nybörjare. Kanske inte rock 'n' roll, men att lära sig spela ackord och sätta takten med högerhanden är snällare på en akustisk. Det var så jag började och det var den generella uppfattningen bland de mer gitarrkunniga jag hörde med innan jag satte igång (2 år sen nu). Stål låter bättre och halsen är smalare vilket gör det lättare att få det att låta bra, men jag har det färskt i minnet att det gör ont så in i helvete i början om man verkligen spelar mycket. Köpte min stålsträngade i början på det här året och gillar att sitta en timme eller två om dagen och det funkade i ungefär två dagar, sen var fingrarna fruktansvärt ömma.

Det är tråkigt att spela när man är usel. Jag vet inte om hon är ett underbarn, men för min del var det en utmaning att få motoriken att fungera. Det är ännu tråkigare att spela om man dessutom har ont i fingrarna. Ge henne en akustisk gura och byt till en elgitarr/stålsträngad när hon kommit in i det hela.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nylonsträngad akustisk känns vettigast för en nybörjare. Kanske inte rock 'n' roll, men att lära sig spela ackord och sätta takten med högerhanden är snällare på en akustisk. Det var så jag började och det var den generella uppfattningen bland de mer gitarrkunniga jag hörde med innan jag satte igång (2 år sen nu). Stål låter bättre och halsen är smalare vilket gör det lättare att få det att låta bra, men jag har det färskt i minnet att det gör ont så in i helvete i början om man verkligen spelar mycket. Köpte min stålsträngade i början på det här året och gillar att sitta en timme eller två om dagen och det funkade i ungefär två dagar, sen var fingrarna fruktansvärt ömma.

Det är tråkigt att spela när man är usel. Jag vet inte om hon är ett underbarn, men för min del var det en utmaning att få motoriken att fungera. Det är ännu tråkigare att spela om man dessutom har ont i fingrarna. Ge henne en akustisk gura och byt till en elgitarr/stålsträngad när hon kommit in i det hela.

Har du ens testat att spela på en elgitarr? Att köpa en akustisk nylonsträngad gitarr till någon som gillar hårdrock är som att köpa ett piano till någon som gillar synth. För det första är vanliga ackord inte något man måste lära sig, powerchords och riff känns väl mer aktuellt för en hårdrockare. Och för det andra är det bara marginellt lättare för en nybörjare att lära sig vanliga ackord på en nylon-akustisk ändå.

"Stål låter bättre"? Det är två skilda instrument... http://www.youtube.com/watch?v=AIzKsNIRrV4 i rest my case

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Har du ens testat att spela på en elgitarr? Att köpa en akustisk nylonsträngad gitarr till någon som gillar hårdrock är som att köpa ett piano till någon som gillar synth. För det första är vanliga ackord inte något man måste lära sig, powerchords och riff känns väl mer aktuellt för en hårdrockare. Och för det andra är det bara marginellt lättare för en nybörjare att lära sig vanliga ackord på en nylon-akustisk ändå.

Jag kan ju bara prata om egna erfarenheter, jag är ingen självutnämnd gitarrexpert. Glad nybörjare och inget annat.

Skrivet av WaR:

"Stål låter bättre"? Det är två skilda instrument... http://www.youtube.com/watch?v=AIzKsNIRrV4 i rest my case

Stålsträngat låter bättre enligt mig, absolut.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WaR:

Har du ens testat att spela på en elgitarr? Att köpa en akustisk nylonsträngad gitarr till någon som gillar hårdrock är som att köpa ett piano till någon som gillar synth. För det första är vanliga ackord inte något man måste lära sig, powerchords och riff känns väl mer aktuellt för en hårdrockare. Och för det andra är det bara marginellt lättare för en nybörjare att lära sig vanliga ackord på en nylon-akustisk ändå.

"Stål låter bättre"? Det är två skilda instrument... http://www.youtube.com/watch?v=AIzKsNIRrV4 i rest my case

Fast du tappa snabbt massa teori och annat om du bara ska lira powerchords. Kan du spela vanliga ackord är det trivialt att lära sig powerchords fast det omvända är inte sant. Lite samma som att gitarrister har väldigt lätt för att lära sig bas men bassister har svårt att lära sig gitarr.

Problemet med att halsen på en klassisk gitarr är stor för barnfingrar är lätt att lösa genom att man köper en 3/4 gitarr. Då ligger dimensionerna inte alltför långt ifrån en elgitarr. Fast det beror lite på modell, de är inte lika tunna som Jackson eller Ibanez men skillnaden till en Gibson eller Fender är inte så stor. Har spelat lite på en kusins 3/4 gitarr och de är trevliga även senare när man vant sig vid större saker. Sen brukar det vara jobbigare att få ordning på ackorden om strängarna ligger tätt när man försöker lära sig.

Så frågan är väl mest vad tösen vill lära sig. Ska hon bli gitarrist eller vill hon lära sig spela Smells Like Teen Spirit?

För övrigt är det värt att gå upp lite i pris om man ska köpa elgitarr för paketen man får för en tusenlapp eller två brukar vara katastrofalt dåliga. Intoneringen är skit, halsen blir lätt skev och allt låter piss. Många har dessutom billiga stall med vassa skruvar så det är galet tråkigt att dämpa. Har också sett många billiga gitarrer där skruvarna som styr höjden på strängarna skruvar ur sig och har sig så att man måste ställa om det stup i kvarten. En dålig elgitarr är pest att spela på och tar verkligen död på ens lust att lära sig och leva. Man får mycket mer instrument för pengarna om man tittar på nylon.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag kan ju bara prata om egna erfarenheter, jag är ingen självutnämnd gitarrexpert. Glad nybörjare och inget annat.

Stålsträngat låter bättre enligt mig, absolut.

Det var väl ungefär min poäng

Skrivet av Zotamedu:

Fast du tappa snabbt massa teori och annat om du bara ska lira powerchords. Kan du spela vanliga ackord är det trivialt att lära sig powerchords fast det omvända är inte sant. Lite samma som att gitarrister har väldigt lätt för att lära sig bas men bassister har svårt att lära sig gitarr.

Problemet med att halsen på en klassisk gitarr är stor för barnfingrar är lätt att lösa genom att man köper en 3/4 gitarr. Då ligger dimensionerna inte alltför långt ifrån en elgitarr. Fast det beror lite på modell, de är inte lika tunna som Jackson eller Ibanez men skillnaden till en Gibson eller Fender är inte så stor. Har spelat lite på en kusins 3/4 gitarr och de är trevliga även senare när man vant sig vid större saker. Sen brukar det vara jobbigare att få ordning på ackorden om strängarna ligger tätt när man försöker lära sig.

Så frågan är väl mest vad tösen vill lära sig. Ska hon bli gitarrist eller vill hon lära sig spela Smells Like Teen Spirit?

För övrigt är det värt att gå upp lite i pris om man ska köpa elgitarr för paketen man får för en tusenlapp eller två brukar vara katastrofalt dåliga. Intoneringen är skit, halsen blir lätt skev och allt låter piss. Många har dessutom billiga stall med vassa skruvar så det är galet tråkigt att dämpa. Har också sett många billiga gitarrer där skruvarna som styr höjden på strängarna skruvar ur sig och har sig så att man måste ställa om det stup i kvarten. En dålig elgitarr är pest att spela på och tar verkligen död på ens lust att lära sig och leva. Man får mycket mer instrument för pengarna om man tittar på nylon.

Varför lära sig vanliga ackord med öppna strängar om man inte ska spela det, vad finns det att tappa? Och hur tänker du när du skriver att det är trivialt att lära sig powerchords från vanliga ackord med öppna strängar? Det är väl precis lika lätt att göra det motsatta, kan man räkna till tolv så kan man lära sig allt rent teoretiskt liksom. Folk har ofta en felaktig uppfattning om att man ska "börja med akustisk" och helst nylon, det är bara löjligt. Man börjar med vad man börjar med, det finns inget rätt eller fel. Huvudsaken är att man spelar, det finns inga genvägar. Däremot kan man väl säga att en 12-årig flicka nog kan spela lättare på en elgitarr eller nylonakustisk framför en stålsträngad, och framför allt kan man väl säga att en 12-årig flicka som lyssnar på hårdrock nog hellre vill ha en elgura, rätt enkelt. "Ska hon bli gitarrist eller vill hon lära sig spela Smells Like Teen Spirit?"... Satt Hendrix och pluggade vanliga dur- och moll-ackord på en nylongitarr under sina 27 år i livet för att bli världens mest inflytelserika gitarrist? Nä, han tog en vanlig högerhänt stratta, vände på strängarna drog upp gainen och spelade saker som folk aldrig hört innan, folk stod som frågetecken och resten är historia! "Whiskey? Nej nej nej, du ska köpa cognac om du är ny på spritdrycker, det är mycket bättre dricka för pengarna. Sen kan du börja dricka whiskey när du börjat med cognac men cognac är mycket bättre för nybörjare!". Vad som tar död på ens lust att lära sig och leva är subjektivt, för att återgå till Hendrix började han spela på ett kvastskaft! Passion kommer inifrån, inte från någon princip om "hur man blir gitarrist", pff...

Intonering är något man ställer in, det är därför som det sitter längd-skruvar på sadlarna Men ja, generellt sett är kända märkens billigare serier bättre än helt okända billiga märken med flashigt utseende. Som sagt...

Och det där om bassister tänker jag inte ens kommentera.. Gå och spela wonderwall på någon hemmafest med dig och undvik att ens kolla upp Victor Wooten, Jaco Pastorius eller Michael Manring så kan du leva lyckligt i din akustiska EADGBE-bubbla och spela dur/moll dagarna långa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Det var väl ungefär min poäng

Varför lära sig vanliga ackord med öppna strängar om man inte ska spela det, vad finns det att tappa? Och hur tänker du när du skriver att det är trivialt att lära sig powerchords från vanliga ackord med öppna strängar? Det är väl precis lika lätt att göra det motsatta, kan man räkna till tolv så kan man lära sig allt rent teoretiskt liksom. Folk har ofta en felaktig uppfattning om att man ska "börja med akustisk" och helst nylon, det är bara löjligt. Man börjar med vad man börjar med, det finns inget rätt eller fel. Huvudsaken är att man spelar, det finns inga genvägar. Däremot kan man väl säga att en 12-årig flicka nog kan spela lättare på en elgitarr eller nylonakustisk framför en stålsträngad, och framför allt kan man väl säga att en 12-årig flicka som lyssnar på hårdrock nog hellre vill ha en elgura, rätt enkelt. "Ska hon bli gitarrist eller vill hon lära sig spela Smells Like Teen Spirit?"... Satt Hendrix och pluggade vanliga dur- och moll-ackord på en nylongitarr under sina 27 år i livet för att bli världens mest inflytelserika gitarrist? Nä, han tog en vanlig högerhänt stratta, vände på strängarna drog upp gainen och spelade saker som folk aldrig hört innan, folk stod som frågetecken och resten är historia! "Whiskey? Nej nej nej, du ska köpa cognac om du är ny på spritdrycker, det är mycket bättre dricka för pengarna. Sen kan du börja dricka whiskey när du börjat med cognac men cognac är mycket bättre för nybörjare!". Vad som tar död på ens lust att lära sig och leva är subjektivt, för att återgå till Hendrix började han spela på ett kvastskaft! Passion kommer inifrån, inte från någon princip om "hur man blir gitarrist", pff...

Intonering är något man ställer in, det är därför som det sitter längd-skruvar på sadlarna Men ja, generellt sett är kända märkens billigare serier bättre än helt okända billiga märken med flashigt utseende. Som sagt...

Och det där om bassister tänker jag inte ens kommentera.. Gå och spela wonderwall på någon hemmafest med dig och undvik att ens kolla upp Victor Wooten, Jaco Pastorius eller Michael Manring så kan du leva lyckligt i din akustiska EADGBE-bubbla och spela dur/moll dagarna långa!

Den här mannen kan resonera! Bra att TS dotter lutar mot elgura, blir nog skitbra när hon får ta en hon gillar!

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation