SAF på tangentbord med blå switchar samt finns det ett som passar mina preferenser?

Permalänk
Medlem

SAF på tangentbord med blå switchar samt finns det ett som passar mina preferenser?

Har börjat titta efter ett nytt tangentbord då jag känner att min 10+ år gamla tangentbord som en gång i tiden följde med en IBM Aptiva börjar tappa lite av sin forna glans. Jag använder datorn till lite allt möjligt dock väldigt sällan FPS-spelande.

Varit och kännt lite snabbt på ett steelseries med röda switchar vilket jag inte tyckte kändes så mysigt samt ett black widow med blåa och det var kärlek vid första trycket. Dock dyker det upp lite frågor som jag har letat svar på men som jag inte riktigt hittar trots idogt googlande. Speciellt gällande SAF/WAF av blå switchar. Sambon sover med huvudet kanske 2.5-3 meter ifrån där tangentbordet kommer hamna. Vidare undrar jag hur det är att spela med blå switchar, ser på forumet att de inte rekommenderas för FPS men hur är det med RTS och MMORPG?

Sambon har ett saitek eclipse i hemmet och jag gillar verkligen att det lyser i/under knapparna och skulle således gärna ha samma funktion på ett potentiellt nytt tangentbord, en fördel om det går att stänga av vid behov. Vidare kommer jag troligen införskaffa en rollermouse någon gång inom en inte allt för avlägsen framtid och således ska ett nytt tangentbord vara kompatibelt med en sån, dvs inte för mycket handledsstöd som inte går att ta bort. Sist men inte minst tar jag gärna in åsikter kring tenkeyless eller ej, är lite småsugen på ett tenkeyless men osäker på hur det blir med ergonomin om man kör rollermouse med ett icke-fullängs tangentbord. Har någon erfarenhet så hojta gärna till!

Sist men inte minst, hur svårt är det att vänja sig med en halvhöjds enter-knapp? Hatar det på min laptop på jobbet men det kanske är en vanesak?

TL;DR

Finns det ett tangentbord med;

Blå switchar
Tenkeyless
Bakgrundsljus (+ om det går att stänga av men inget krav)
Passar med en rollermouse
Går att spela RTS och MMORPG på
Accepteras av en sambo som till och från sover med huvudet 2.5-3 meter ifrån

Upplys mig gärna

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Rollermouse är ju gjort för att passa på ett fullstort tangentbord, så ett tenkeyless med en sådan kommer ju inte passa.
Rollermouse Free 2 är ju lite kortare, men är inte säker om den passar tenkeyless. Dock använder du mest tummarna för att använda en Rollermouse, själva rullröret sitter ju under space.

Och att någon kommer sova 2-3 meter från ett tangentbord med blåa ser jag som svårt
Bruna kanske är något? Eller Clear, tyvärr är de mer eller mindre omöjliga att hitta.

Kolla upp Filco Majestouch, de finns på Keyboardco.com i svensk layout, de finns i alla switchar utom clear. Finns även vanligt och tenkeyless. Dock inte bakrundsbelyst.

Permalänk
Medlem

Man ska ju inte titta på tangenterna... omg

Edit;
http://www.youtube.com/watch?v=a4JkybVpPrI&feature=related

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Dock dyker det upp lite frågor som jag har letat svar på men som jag inte riktigt hittar trots idogt googlande. Speciellt gällande SAF/WAF av blå switchar. Sambon sover med huvudet kanske 2.5-3 meter ifrån där tangentbordet kommer hamna.

Om du insisterar med blåa switchar så kommer hon göra slut... Eller ta livet av dig

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Du kan nog ställa in dig på att leta ny sambo rätt fort.
Om du inte blir ett offer för hennes rage som hon rätt säkert kommer få.

Permalänk
Medlem

Sedär det kom en del svar och jag googlade ännu lite mera för att se mig om efter alternativ. Sambon och jag gick och lyssnade på olika switchar och hur de lät och tror att vi kommer överleva att ha blå switchar trots ljudet.

Bestämde mig för att testa ett bord med blå switchar för att se hur det kändes och tänkte då att jag tar ett "billigt" till en början bara för att se hur det fungerar. Så sitter nu och skriver detta på ett Razer black widow, tittade lite på qpad också men gillade inte deras handledsstöd. Ville som bekant gärna ha bakgrundsbelysning men fick lägga på 4-500 för att få ett black widow ultimate och det kändes inte värt det alls faktiskt.

Ser fram emot att hinna testa att spela med det här bordet då jag märker att jag måste släppa upp knappen en bit för att den ska registrera nästa tryck. Ska bli kul att se hur APM spam fungerar i starcraft 2 med en sån funktion.

Kan säga att jag gillar att skriva på det här bordet som bara den! Ljudet är lite störande men det känns som en inlärningssak. Förhoppningsvis blir sambon lika kär i det här bordet som jag är så kan jag köpa ett bättre om ett år eller två när hennes eclipse börjar bli utslitet <.<

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Varit och kännt lite snabbt på ett steelseries med röda switchar vilket jag inte tyckte kändes så mysigt samt ett black widow med blåa och det var kärlek vid första trycket. Dock dyker det upp lite frågor som jag har letat svar på men som jag inte riktigt hittar trots idogt googlande. Speciellt gällande SAF/WAF av blå switchar. Sambon sover med huvudet kanske 2.5-3 meter ifrån där tangentbordet kommer hamna. Vidare undrar jag hur det är att spela med blå switchar, ser på forumet att de inte rekommenderas för FPS men hur är det med RTS och MMORPG?

om din sambo ogillar klickljud så kommer det nog vara svårt att behålla ett sånt tangentbord. det låter en hel del. jag själv älskar dock ljudet och skulle nog sova som en stock om min sambo fick för sig att sitta och knappa på ett mekaniskt med blåa.

jag hade problem att spela rts och fps spel med blåa. det där är nog lite vanesak också. jag är van vid laptop tangentbord där man kan ligga precis på aktiveringspunkten och trycka upp och ned. med just blåa så måste du nästan släppa hela vägen upp för att återaktivera brytaren. jag hade problem med detta i sc2 och de fps jag spelade. dock kan man nog vänja sig vid detta om man ger det några veckor antar jag.

jag äger ett tangentbord med bruna switchar vilket är väldigt skönt och känns lite som ett mellanting mellan blåa och de linjära svart/röd. dock tycker jag blå var överlägset "roligast" eftersom de lät så skönt och kändes sköna men problemet för mig var att spela med blåa tyvärr.

edit: läste att du redan köpt ett nu. hoppas sambon står ut med ljudet. om hon/han gör det så gift dig direkt! en sambo som gillar ljudet av mekaniska brytare måste stå högt upp på en datornörds lista över egenskaper som en dröm partner skall besitta hahah

Permalänk

Jag har qpad mk 80 med blå swichar och jag älskar att spela smed det tanhentbortet men det är mer synd om den som sitter brevid i så fall men jag tycker att det lämpar sig utmärkt till fps.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Har inte blivit mördad ännu i varje fall, vilket väl får räknas som positivt. Skriver dock inte så mycket hemma just nu men desto mer på jobbet och känner verkligen skillnaden. Vilket är intressant då jag inte trodde att skillnaden skulle vara riktigt så stor och mest trodde att folk som skrev att de upplevde stor skillnad bara försökte övertala sig själv om det eftersom de just köpt tangentbord för över tusenlappen. Kanske gör jag samma sak, vem vet?

Han dra några matcher starcraft 2 också idag och mitt största problem hittills är att jag inte riktigt hittar på ett tangentbord med macroknappar på vänster sida. Lirade dock random och fick bara off-race'a så det återstår att se hur det går att lira zerg där spammet går igång på riktigt.

Kanske återkommer med någon vidare rapport senare

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Hoppas att detta inte räknas som en bump då det inte är meningen!

Tänkte bara berätta att sambon såhär efter typ 1.5 månad fortfarande inte hatar tangentbordet. Min bedömning är således att SAF på blå switchar är helt ok.

Vad det gäller Black Widow bordet så kan jag säga att jag ångrar att jag inte köpte ultimate då jag saknar bakgrundsbelysningen.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Har inte blivit mördad ännu i varje fall, vilket väl får räknas som positivt.

Imponerande, men det måste vara en tidsfråga

Skrivet av Willhelm:

Han dra några matcher starcraft 2 också idag och mitt största problem hittills är att jag inte riktigt hittar på ett tangentbord med macroknappar på vänster sida.

Jepp, känner igen problemet. Det tog tid att vänja sig vid tex Sidewinder X4 av den anledningen. ... och med tanke på att jag aldrig använde macroknapparna så kändes de mest ivägen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Helt sjukt att din sambo inte har dödat dig än, min sambo skriker från andra sidan huset när jag går igång och skriver som en galning med mina gröna alp switcha (låter ungefär som blå cherrys).

Min lösning på det problemet var att köpa ett Topre tangentbord, så om din sambo blir sugen på att döda dig en vacker dag så är det bara att inhandla ett sådant om du vill ha ett tyst mekansikt tangentbord, Topre är crem de la crem när det gäller mekaniska tangentbord.

Permalänk
Medlem

Mitt största problem hittills har varit att hon envisas med att själva använda min dator nu när jag har ett fint tangentbord.

Har övervägt att skaffa ett till bord med blå switchar till jobbet men där är folk lite mer ljudkänsliga så det får nog fortsätta att bara vara en önskan. Att skriva på gamla rubberdomes känns som en bestraffning mer än något alldagligt nu

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Har övervägt att skaffa ett till bord med blå switchar till jobbet men där är folk lite mer ljudkänsliga så det får nog fortsätta att bara vara en önskan. Att skriva på gamla rubberdomes känns som en bestraffning mer än något alldagligt nu

Mmm, brädan på jobbet känns rätt trög och motvillig ibland (sitter med K60 med cherry red hemma)

Fast - och det här är lite långsökt - själva knapparna på mitt mekaniska är liksom lite väl vassa i kanterna. Speciellt på K60 där de sticker upp och man inte kan vila händerna på basen på tangentbordet på samma sätt. Vet inte om det är lite så även på andra mekaniska? (misstänker det - tror jag läste nån annan som nämnde det förut)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Roger W:

Mmm, brädan på jobbet känns rätt trög och motvillig ibland (sitter med K60 med cherry red hemma)

Fast - och det här är lite långsökt - själva knapparna på mitt mekaniska är liksom lite väl vassa i kanterna. Speciellt på K60 där de sticker upp och man inte kan vila händerna på basen på tangentbordet på samma sätt. Vet inte om det är lite så även på andra mekaniska? (misstänker det - tror jag läste nån annan som nämnde det förut)

Finns massvis med olika knappar du kan köpa till tangenterna om du inte är nöjd. Sök på "cherry mx keycaps" på ebay och välj något du gillar. Ett tips är att ta knappar med PBT plast då de håller i oändlighet.

Skickades från m.sweclockers.com