Snart fler mobila enheter än människor

Permalänk
Avstängd

Köp-och-släng elektronik.
Dåligt med så mycket elektronik som tillverkas hela tiden.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Internet som det är idag kommer nog inte finnas 2016. Det kommer bli mer övervakat och censurerat med argument som främlingsfientliga kommentarer, rasism, piratkopiering, organisationer som håller på med Internetterrorism (Anonymous får extremt mycket exponering för något som alltid förekommit på nätet. Grupper som är bra på att kapa sidor, knäcka system med mera syns inte och lämnar inte spår efter sig), terrorism och andra argument. Det är argument som dom flesta människorna kommer svälja för att begränsa yttrandefriheten och friheten på internet för att känna sig lite mer säker säger ingen normal-svensson nej till.

Exakt samma argument som det pågår mot kontanter. "Terrorister använder kontakter för dom kan inte spåras", "skattesmitare", "svartjobb". När kontanterna är borta kommer nog dom flesta sakna dom, speciellt när elektroniska betaltjänsten inte accepterar deras kreditkort, mobiltelefonbetalning eller annan elektronisk lösning.

Men då dom flesta i Sverige vill, blivit lärda att, förinta friheter är bra så är det meningslöst att ändra riktning och få människor att inse konsekvenserna så det är bara att titta på medan det med tiden blir sämre. Fördelen är att när allt blir sämre börjar människor fundera och inte titta på TV-apparaten, läsa tidningen, spela datorspelet, slå sina medmänniskor eller andra saker med samma intensitet för att det börjar ploppa upp frågetecken i deras huvuden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Attans, konspirationen är avslöjad! I botten finns en hemlig Apple-sponsrad fond som öser ut pengar för "rätt" produktbilder och reklam. Det är ju ingen slump att flera i redaktionen har Macbooks, så att säga..

..eller så råkar det bara vara en snygg och relevant bild som låg i arkivet, med andra ord inget att gnälla om.. vad vet jag?

On topic så är det en spännande utveckling. Ska bli intressant att se hur marknaden formas, både totalt och fördelat på olika aktörer.

Hehe, jag förstod att det antagligen var av samma anledning som du nämner om det nu inte var helt givet trots min lilla "one-one" ironi hehe

Apple produkter är vackra, och är ofta en sak som gör att folk köper just det, för det är estetiskt tilltalande Förutom andra fördelar som givetvis finns också, men det behöver vi ju inte diskutera här

Så kan jag ju lika gärna passa på;
Props till dig och Jonas för alla trevliga fredags-videos förresten! Alltid lika kul att titta på!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Men i 3de bilden finns ju laptop med och visst måste det räknas som mobil enhet, vad är det annars? Knappast stationär iallafall.

Klippt från artikeln :

Kanske folk börjar tröttna på det enkelspåriga och vill ha lite olika flavors

Fast android borde väl gått om apple ganska ordentligt? Enbart samsung själva sålde väl fler smartphones än apple 2011? De andra är ju inte alls lika stora men långt långt från obetydliga om man börjar addera.

Permalänk
Medlem

Hmm, det jag brukar fundera på ibland är om mac adresserna kommer att räcka till precis som det är med IP adresser. Man kan inte få hur många unika tal som helst ur ett visst antal siffror, nån som vet hur många unika hexadecimala tecken kombinationer man kan få om de nu är begränsade till 12 tecken? Och jag förstår inte hur det funkar vid tillverkningen av nya nätverkskort, finns det nån officiell sida eller typ databas där man kan se vilka mac adresser som är tagna o_O IPv4 har redan som bekant nåt sin gräns och har därför utökats med IPv6.. finns det även på IP-sidan nån slags databas där man kan se vilka IP-adresser som är tagna?

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande!

Permalänk
Medlem

Nära

Skrivet av Boss302:

Fast android borde väl gått om apple ganska ordentligt? Enbart samsung själva sålde väl fler smartphones än apple 2011? De andra är ju inte alls lika stora men långt långt från obetydliga om man börjar addera.

Tyckte också att android borde ha gått om så jag googlade lite och hittade följande från Apples conference call gällande fjärde kvartalet 2011:

Citat:

On Apple’s earnings call, Tim Cook told analysts that Apple sold over 62 million iOS devices during the fourth quarter, which is about 4 percent more than all of the Android devices sold during the same time period.

http://www.apple.com/pr/library/2012/01/24Apple-Reports-First-Quarter-Results.html

Men det är bara en tidsfråga. Apple tillverkar bara (enligt de själva ) high-end smartphones och är inte aktiva inom resterande marknadssegment och det är där volymerna ligger.

Som utvecklare tycker jag att det är mer intressant att se på vilken plattform användaren är mest benägen att spendera pengar. Om plattform X har x % market share men konsumenterna spenderar us$10/mån på spel/program och plattform Y har 2*x % market share men konsumenterna endst är benägna att spendera $us2/mån så hade jag nog valt plattform X för betalapplikationer och plattform Y för reklamfinanserade eller gratisapplikationer.

Har dock INGEN aning om hur det ser ut i nuläget

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Detta kan aldrig förutses... :S

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Attans, konspirationen är avslöjad! I botten finns en hemlig Apple-sponsrad fond som öser ut pengar för "rätt" produktbilder och reklam. Det är ju ingen slump att flera i redaktionen har Macbooks, så att säga..

..eller så råkar det bara vara en snygg och relevant bild som låg i arkivet, med andra ord inget att gnälla om.. vad vet jag?

On topic så är det en spännande utveckling. Ska bli intressant att se hur marknaden formas, både totalt och fördelat på olika aktörer.

Hur mycket betalar Apple för att deras bild ska vara relevant?

Permalänk
Medlem

Onödigt många prylar vi människor besitter tydligen.. ;D

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Vico:

Hmm, det jag brukar fundera på ibland är om mac adresserna kommer att räcka till precis som det är med IP adresser. Man kan inte få hur många unika tal som helst ur ett visst antal siffror, nån som vet hur många unika hexadecimala tecken kombinationer man kan få om de nu är begränsade till 12 tecken? Och jag förstår inte hur det funkar vid tillverkningen av nya nätverkskort, finns det nån officiell sida eller typ databas där man kan se vilka mac adresser som är tagna o_O IPv4 har redan som bekant nåt sin gräns och har därför utökats med IPv6.. finns det även på IP-sidan nån slags databas där man kan se vilka IP-adresser som är tagna?

12 hexadecimala tecken ger 16^12 olika kombinationer. Alltså tillräckligt

Permalänk
Avstängd

Den där slutsatsen låter som ett typisk missbruk av linjär regression.

Permalänk

en grå telefon med nummerskiva är allt som behövs. Resten är påhittade behov.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag, åtminstone, välkomnar våra nya mikrovågsbaserade överherrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ser ut som IDG fick upp ögonen för denna nyhet också, de var mer neutrala i bild valet : http://www.idg.se/2.1085/1.432621/mobildatatrafik-spas-oka-18-ganger (som bara syns på första sidan). Men så missade de ju de fina graferna

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide