Vilken är den märkligaste musikstilen?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken är den märkligaste musikstilen?

Det finns en väldans massa olika musikstilar, det är vi nog alla beredda att hålla med om. Och i denna enorma mångfalden så finns det naturligtvis stilar som rätt få människor tycker om - eller ens vet att de existerar, och de kan låta rätt märkligt ibland. Därför tycker jag att vi i denna tråden ska länka youtubeklipp och liknande med den märkligaste och konstigaste musiken och musikstilarna vi vet!

Börjar själv med något jag sprang på för några dagar sedan, som kallas darkcore. Mörk och läskig techno-stil som skulle passat i en skräckfilm, och låter minst sagt märkligt:

http://www.youtube.com/watch?v=FA98Tery7Q4

Så vilken är den märkligaste musiken ni vet om..?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=bjblKLw0fZ8

Inget ont om stilen och vem som än ämnar lyssna på den. Men märkligt, det är det.

EDIT: Om man ska blidka TS litegrann så kan jag tipsa om fuckcore som inte riktigt nått Europa ännu.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=dq6fCOGyVJg

Man behöver iofs inte kasta ögat långt för att snubbla över märklig stil av känd och vanlig musikstil. Ibland finns den inom den ryggmärgsdjupa rocken.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alakai:

https://www.youtube.com/watch?v=bjblKLw0fZ8

Inget ont om stilen och vem som än ämnar lyssna på den. Men märkligt, det är det.

EDIT: Om man ska blidka TS litegrann så kan jag tipsa om fuckcore som inte riktigt nått Europa ännu.

fuckcore kunde jag inte finna på youtube. :/ Däremot lät det jag hittade väldigt likt en annan ganska underground-stil, som också passar i denna tråden. Frenchcore heter den, och är minst sagt vild. Fransmän är fan galna.

http://www.youtube.com/watch?v=YsxWH-aX-ic

Frenchcore..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Rock musik där de skriker så man inte hör ett skit utav vad de säger.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Dubstep.
Måste uppfunnits på någon mörk bakgård i ett Engelskt getto.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

fuckcore kunde jag inte finna på youtube. :/

Ska leta igenom mitt bibliotek om jag hittar någon riktig fuckcore. Stilen karaktäriseras av vanlig harsh noise, hardcore electronica och samplingar från porrvideos
Hittade för några år sedan första låtarna och fattade först för några månader sedan att det var samplingar från kinesisk porr..

Fuckcore är även en benämning på hardcore så oerhört smutsigt och hårt att man inte kan lyssna på det utan att dö. Alltså ett skämt.

Skrivet av H-can:

Dubstep.
Måste uppfunnits på någon mörk bakgård i ett Engelskt getto.

I see what you did there..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/embed/vtnG6EHh1N4

Drone är helt klart en av de mer märkligare "musikstilarna".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Rock musik där de skriker så man inte hör ett skit utav vad de säger.

Så både rock och musik menar du?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oobum:

http://www.youtube.com/embed/vtnG6EHh1N4

Drone är helt klart en av de mer märkligare "musikstilarna".

Whaat? Satt och väntade på att de skulle börja spela ett riff eller något, tills jag, två minuter in, insåg att this is it. Snacka om märklig skit. Finns det några fans till sånt här?

Här är ett liknande klipp, 25 minuters konsert med inga mindre än Syntjuntan. Märkligare får man leta efter..

http://www.youtube.com/watch?v=c10RlUOEfp0

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Testpilot

Hittade den här genom ett radioprogram, väldigt korta samplingar:

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Whaat? Satt och väntade på att de skulle börja spela ett riff eller något, tills jag, två minuter in, insåg att this is it. Snacka om märklig skit. Finns det några fans till sånt här?

Här är ett liknande klipp, 25 minuters konsert med inga mindre än Syntjuntan. Märkligare får man leta efter..

http://www.youtube.com/watch?v=c10RlUOEfp0

Ja... de har livespelningar så nog fan finns det folk till allt...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Whaat? Satt och väntade på att de skulle börja spela ett riff eller något, tills jag, två minuter in, insåg att this is it. Snacka om märklig skit. Finns det några fans till sånt här?

Tror det kan vara en annan grej att se live.
http://www.youtube.com/watch?v=1duvy3ewoks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Rock musik där de skriker så man inte hör ett skit utav vad de säger.

Tänkte precis skriva just det.
Sådan musik verkar av någon anledning vara väldigt populär hos många och det är ju såklart en smaksak, men jag ser det som väldigt märkligt att någon kan få ut någon musikalisk upplevelse av det. Det blir liksom "Jaha, han vrålar så högt han kan, det var ju vackert och duktigt ?".

Däremot kan det kanske funka som en sorts terapi för egen del. Man skriker så högt man kan för att få utlopp för en massa ångest.
Om jag minns rätt så var det en tradition på studentboendet vid lappkärrsberget vid Stockholms universitet. De vrålade gemensamt ut genom sina fönster en dag i veckan.
Fast vad det har med musik att göra vet jag inte..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Tror det kan vara en annan grej att se live.
http://www.youtube.com/watch?v=1duvy3ewoks

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Har sett Sunn O))) live, åkte till tyskland för att göra det. och det verkligen mer en fysisk upplevelse över musikalisk upplevelse...
Skulle nog också kunna göra en sån fin lite berättelse som TND gör om konserten...

Detta var en relativt lite festival i Essen, alla band soundcheckade framför publiken, förutom sunn O))), för då behövde man utrymma lokalen!
De flesta ställde sig i en entré som var ljudisolerad till konsertgolvet, eller de skulle var ljudisolerat förutom när Sunn O))) soundcheckade sin Moog-synth.

Jag tror dem soundcheckade i nästan 60 minuter. sen i 30 minuter lät dem sina rökmaskiner gå på fullt.

Det är en sjukt känsla att stå där och känna hur golvet skakar, dina byxor skakar och, ja tro fan att om man lägger handen på bröstet skakar du lika mycket

Dem spelade i ungefär 2 timmar och jag började stå någonstans i mitten av gröten men jobbade mig långsamt framåt och stod längst fram efter ett tag, men det orkade man inte så länge och gled senare bakåt igen...

Men va jag gillar med drone metal är faktumet att man kan verkligen tappa sin tidsuppfattning. Jag brukar lyssna på drone metal när jag går hem på kvällen och det kan få en 20mins gång kännas som 5 minuter..

Permalänk
Skrivet av H-can:

Dubstep.
Måste uppfunnits på någon mörk bakgård i ett Engelskt getto.

Lustigt nog så utvecklades Dubstep till stor del i Croydon, en förort till London

Permalänk
Hedersmedlem

En annan mycket märklig stil inom den elektroniska musiken är Psytrance, och i denna videon, dark psy.

http://www.youtube.com/watch?v=-EsdV3pXPmw

Inte dåligt, men märkligt som fan!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Lustigt nog så utvecklades Dubstep till stor del i Croydon, en förort till London

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Även jag har sett Sunn O))). Det var ballt.
Egentligen är ju hela frågan om konstiga musikstilar, konstig. Men även jag kan erkänna att det finns vissa akter som är, hur ska jag säga, speciella.

När jag såg dessa live så lät tjejen ungefär som en knäggande häst också! Helvilt!

Permalänk

*Nonplussed*

Permalänk
Medlem

Av det jag själv lyssnar på så är väl Skrillex märkligast. Låter jäkligt skumt bitvis men låtarna har ändå ett skönt beat tycker jag.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=WSeN...

Permalänk
Medlem

Dubstep förundras jag över att folk lyssnar på. Hjärndöda fjortis, okej, det kan jag köpa men ungefär där går väl gränsen. Tycker det låter rent förj**ligt, ofta repetativt och med samma woob woob woob waab waab waab sound.

waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob

Dold text
Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frillan125:

Dubstep förundras jag över att folk lyssnar på. Hjärndöda fjortis, okej, det kan jag köpa men ungefär där går väl gränsen. Tycker det låter rent förj**ligt, ofta repetativt och med samma woob woob woob waab waab waab sound.

Vill bara påpeka att du glömde två av de viktigaste dubstepljuden. Jag har därför kompletterat din dubsteplåt:

waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob

wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub
wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao

Dold text
Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Det där är ju inte ens musik, det är ju bara oväääääsen!

Tog mig friheten att sammanfatta ditt inlägg lite. Men ja, så där sa de äldre när dåvarande ungdomen lyssnade på Beatles också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Vill bara påpeka att du glömde två av de viktigaste dubstepljuden. Jag har därför kompletterat din dubsteplåt:

waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab waab woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob woob

wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub wub
wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao wao

Dold text

Bra kompletering, jag har var upptagen med att räkna ut hur hjärnan grillades så måste missat den biten, men ungefär så ja.

Skrivet av Frux:

Tog mig friheten att sammanfatta ditt inlägg lite. Men ja, så där sa de äldre när dåvarande ungdomen lyssnade på Beatles också.

Ja, så kommer det alltid vara, dock tycker jag dubstep är en klass för sig själv (inte på ett bra sätt) Oväsen lyssnar jag gärna på, så länge det är hardcore eller liknande. Satt en nisse på bussen i morse med hörlurar från sennheiser, såg inte modell men 5xx tror jag det var, öppna lurar såklart. Då jag glömt mina egna så tröttna jag ganska fort och sa åt snorungen att sänka skiten, de som satt runt om mig instämde och nog fan sänkte han rejält.

*everything worked out better than expected*

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Musik som uppfattas som atonal är väl i regel ganska "märklig" i sig.
Tolvtonsmusik:

Mikrotonal musik:
Västerländsk modern:

Österländsk traditionell:

Eller musik med udda taktarter:

Sen finns det ju noise och liknande "musik" som är mer eller mindre oberoende av både takt och ton, som Merzbow:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WaR:

Sen finns det ju noise och liknande "musik" som är mer eller mindre oberoende av både takt och ton, som Merzbow:
https://www.youtube.com/watch?v=pGzrL8J0t-c

Sånt här har alltid fascinerat mig, hur kan det finnas någon i hela världen som faktiskt tycker det här är bra..?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Sånt här har alltid fascinerat mig, hur kan det finnas någon i hela världen som faktiskt tycker det här är bra..?

Det handlar inte alltid om huruvida det ska vara bra eller ej. Endast fascinationen kan vara drivande till att göra noise. När man sen närmar sig mer vedertagen musik från exempelvis noise så märker man hur lite det är som skiljer mellan oväsen och musik. Eller tvärtom, ju mer man närmar sig oväsen från musik,d esto mer upptäcker man att ljud och takt är bra märkligt.
Till slut kommer man på att takt och melodi endast är verktyg för att kommunicera människor emellan och samlas till en större enhetlighet. Sen kommer man på att det inte alls är så för att..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.