Permalänk
Medlem

Ta luften utifrån.

Då jag ska bygga ett datarum här hemma så har jag lite funderingar, en dator blir aldrig svalare inne i lådan än vad temperaturen i rummet är, så funderar på om jag kan göra en luftkanal och ta luften direkt utifrån, men frågan är hur det går med fukt och liknande? då det regnar ute blir luften fuktigare ute än vad den blir inne i huset. Undrar även hur det ställer sig med minus graderna som kan vara ute, vid -10 eller mer så blir luften som kommer in i datorn väldigt kall, hur blir det med kondens? Någon som har testat detta eller har erfarenhet av liknande bygge?

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Kondens får du när varm luft når kalla delar. Kall luft på varma delar ger ingen kondens. Är det riktig kall luft kan du få kondens på utsidan av chassina om de inte är isolerad.
Hårddiskar och fläktlager trivs nog inte så bra med alltför mycket kyla.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

det finns dom som har byggt in datorn i kylskåpet och fått det att funka innan det blivit kondens.. kanske skulle kunna dra ett luft rör igenom ett kylskåp eller utifrån igenom en avfuktare...

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem

Ja det kommer bli problem med kondens och fukt, det med kondens bör inte vara ett problem så länge du har igång datorn hela tiden, men ett du kommer behöva ett bra fukt filter.

Edit: Kan passa på att säga att en hårddisk jobbar som bäst runt 35-40 grader, är medveten om att man aldrig kommer upp i de graderna vanligtvis heller, men just pointing it out.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Kanske får bli en avfuktare då, vill ju inte kortsluta datorerna. På så sätt värmer jag även luften lite innan den kommer in i datorn, luftfuktaren sitter på insidan av väggen, och då borde luften bli lite varmare under vintern.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Kondens uppstår bara om varmare fuktig luft kommer i kontakt med kallare ytor. I detta fall är det således ingen fara, så länge som uteluften inte är varmare än datorkomponenterna, vilket högst sannolikt inte kommer inträffa.

Det enda egentliga problem jag känner till är att hårddiskars arbetstemp inte får gå under noll grader, och enligt statistik från Google (har tyvärr ingen källhänvisning) så ökar risken för hårddiskhaveri kraftigt vid låga temperaturer, även t.ex. 10-15 plusgrader. Diskarna verkar må bäst vid ~35 grader om jag minns rätt.

Det finns folk här på forumet som kör och har kört maskiner ståendes utomhus, utan att uppleva problem, så de fyller säkert på med mer info i den här tråden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindflow:

Kanske får bli en avfuktare då, vill ju inte kortsluta datorerna. På så sätt värmer jag även luften lite innan den kommer in i datorn, luftfuktaren sitter på insidan av väggen, och då borde luften bli lite varmare under vintern.

Som sagt, det kommer inte behövas. Den enda kondens som kan uppstå är i så fall från inomhusluften, på utsidan av chassit om chassit blir kallare än inomhusluften. Det är väl kanske säkrast att se till så att inomhusluft inte smiter in i chassit dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

När jag läser denna tråd får jag roliga bilder i huvudet, med chassin som är flera kammare alternativt två chassin. Ena använder luftkylning från inomhusluften och andra tar luften från utomhus.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hardware guy:

Kondens får du när varm luft når kalla delar. Kall luft på varma delar ger ingen kondens. Är det riktig kall luft kan du få kondens på utsidan av chassina om de inte är isolerad.
Hårddiskar och fläktlager trivs nog inte så bra med alltför mycket kyla.

Eller för att vara lite mer korrekt så får man kondens då fuktig luft kyls till under daggtemperaturen.

Fuktig luft vid regn är inget problem eftersom det är högst långsökt att något i datorn kommer kunna kyla ner den fuktiga luften tillräckligt för att ge kondens. Det reella problemet blir då kall luft på vintern som möter varm luft inne. Här kan det bli kondens och exakt var det blir kondens är svårt att säga eftersom det beror på hur luftströmarna blandas. Får man in fuktig luft från rummet in i en dator som kylts ner av luft som är -10 kan du mycket väl få kondens inne i datorn. För att vara säker på att bara få kondens på utsidan måste man ha ett konstant övertryck i datorn som bara får byggas upp av luft från utsidan. Det blir ett rätt jobbigt bygge måste jag säga.

Ska jag vara helt ärlig så ser jag inte riktigt poängen med att aktivt dra in massa uteluft till datorn. Den kommer inte bli snabbare av det utan det blir bara ett krångligt bygge. Ska det stå väldigt många datorer i ett litet rum kan man däremot få problem med obehagligt hög temperatur i rummet så då kan extra ventilation vara aktuellt men då är det smidigare att bara dra upp ett hål i väggen och sätta ett filter som vanlig ventilation i villa brukar fungera. Risken för kondens i datorn är då noll.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

jag drog en stor slang utifrån till insuget fram på min dator under mina yngre dagar, visst blev det kallare men man ska nog inte stänga av datorn och ha slangen inkopplad. jag upplevde aldrig några problem. även om jag var lite lätt orolig för hårdiskarna ibland. man kan klocka lite högre och det är ju aldrig fel men å andra sidan kan det vara en bökig lösning. själv funderar jag på att ha datorn permanent på balkongen men då kanske den ska vara inglasad och att hårddiskarna skall vara isolerade så dom inte blir för kalla.
kul och underligt vore det att slippa allt ljud.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

det finns dom som har byggt in datorn i kylskåpet och fått det att funka innan det blivit kondens.. kanske skulle kunna dra ett luft rör igenom ett kylskåp eller utifrån igenom en avfuktare...

Ett kylskåps kylförmåga är inte många watt. Kylskåpet är byggt för att ta hand om den värme som läcker in trots isoleringen. Med en dator i kylskåpet kommer det väldigt snart att vara en bastu istället.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

He, he... trevligt att se att det finns fler som tänker så!
Jag har gjort så som du tänker, tagit luft utifrån för att kyla datorn.
Luften tas från torpargrunden under huset in i källaren där datorn står!
Det är oinredd källare utan värme och det har inte varit några problem med fukt, inte ens på sommaren när det regnar mycket.
Tempen har legat runt +12 grader där nu hela vintern och det ligger runt 18 på sommaren.

Jag har provkört mitt system nu ett tag och är nöjd med lösningen och kylningen.

Grafikkortet (GTX 470 luftkyld) idlar på runt 25 grader och runt 50 grader full load vid spel!
Då är det överklockat till 800 Core, 1600 Shader och volt på 1025 Mv

Som lägst har 1 kärna på cpun varit nere på 8 grader idle men ligger runt 15-20 grader nu!
Ligger runt 50 grader i 100% load med en volt på 1,424 och 4,9Ghz

Det är inte klart med mitt bygge på långa vägar men det blir ett bygge utan chassi!

Håller på att ordna ett galleri.
Jag har börjat ta bilder men det tar tid, har småbarn=)

Permalänk
Medlem

Då jag ska bygga ett rum som enbart ska vara till för datorer (och obligatorisk bar) så vill jag göra det så bra för datorerna som möjligt, kommer bli 3 alternativt 4 datorer som står där och som kommer vara online 24/7, med andra ord kommer dom endast stängas av för reboot eller då man ska sätta i nya delar, känns lite överkurs att montera in en kylmaskin då dessa inte är helt gratis, inte heller helt gratis att ha dem igång. Och med tanke på att luften ute oftast är betydligt svalare än den inne så borde det vara bra om man kunde använda sig av den på bästa sätt, så kom gärna med förslag på vettiga lösningar.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

öppna fönstret när ni ska lira. problem solved

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Avstängd

Jag har också funderat på att göra en liten skyddad radiatorkonsol ute för att förbättra kylningen i radiatorn.

Chassivärme har jag just nu löst genom att öppna ena chassisidan vilket generellt fungerar för mig men snyggt är det knappast...
Minnen och sådant behöver dock fortfarande forcerad kylning.

Annars är väl kritiska punkter som är relativt enkla att lösa, Nordbryggor, WRM osv.
Samtliga dessa finns det vattenblock till.

Behövde dock inte mer kylning till dessa än att det gick att lösa med passiva flänsar på mitt kort, men då är det inte överklockat i nuläget.

Grafik kortet skall få vattenkylningsmodul så snart jag fått hem frech kylpasata dock, det är för kraftigt för att klara sig med enbart passiv kylning och fläktarna låter väldigt illa just nu tycker jag. Men processorn låter inte mycket nu trots lågvarvig fläkt, men den är ju lättast att fixa block för.

To do lista i kommande projekt, block till RAM, processor, eventuellt WRM och nordbrygga med tillbehör samt möjligen fancontroller om jag uppgraderar den.
Tänkte sedan göra rörgenomföringar på baksidan av chassit och leda ut två slangar i en frostskyddad loop som går utomhus.
Var noga med att eventuella genomföringar i väggar inte kan suga upp kondens som rinner utmed ledningarna till trä och isolering bara så undviker du eventuella framtida mögelskador i väggen om du behöver borra.

Jag lindade även plastband runt genomföringar för en DX antenn jag monterade i en vägg för länge sedan för att slippa kalldrag just där, kabeln lade jag i ett PVC rör ("elrör") sedan böjer den sig svagt nedåt så att vatten inte kan rinna in i väggen genom att följa ledningen.

Edit, tänk som sagt på att vätskan måste frys skyddas i vårt klimat, tex glykol eller något.

-*

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number