Permalänk
Medlem

Till dreamhack 2012 med min son

Hej på Er

Till sommaren tänkte jag åka till DH med min 11-åriga son.
Jag har aldrig tidigare varit där så jag har några funderingar.

- Vilken hall? Vill sitta på en "lagom" plats. Inte mitt i röjet och inte mitt ute i ingenstans. Tips?
- Sovsal eller hotell? Hur funkar det att sova där egentligen? Han behöver ju trots allt lite sömn och jag börjar bli gammal...

Det är väl detta jag funderar på just nu inför biljettsläppet.
Har ni andra tips och tankar tas dessa emot med glädje

Hälsn
David

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

B-hallen är lite mitt emellan, och har du råd med hotell är det värt det.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk

B-hallen är ju "mes"-hallen så där passar det ju isåfall. Personligen tycker jag scenaktiviteterna är en stor del av DH.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Hur är det med stölder osv nu för tiden? Har inte vart på DH på flera år men tänkte på det när TS säger hotell.

När jag var där senast 2005 så sov vi i skift för att någon skulle ha koll på prylarna. Vi hade kensington-wire till datorerna men det kändes ändå olustigt att lämna prylar för 10-20k utan uppsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1mda:

Hur är det med stölder osv nu för tiden? Har inte vart på DH på flera år men tänkte på det när TS säger hotell.

När jag var där senast 2005 så sov vi i skift för att någon skulle ha koll på prylarna. Vi hade kensington-wire till datorerna men det kändes ändå olustigt att lämna prylar för 10-20k utan uppsikt.

Det förekommer en hel del stölder, man får vara uppmärksam
Har även råkat ut för sabotage.. Folk gick runt med avbitare och knipsade fler kablar, bla min och min bordsgrannes mus och headset. Snodde dock bara musmattan som tur va.
Brorsan blev av med headset och musmattan han med, jävla svin som härjar runt där.

Så ta med er tillbehören när ni lämnar om ni har värdefulla grejer.

Till Ts så tror jag att B-hallen är det bästa alternativet. Lite lugnare och nära till allt.
Ses på DHW 2012!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Toppen, tack för alla svar.
Ja, det blir nog B-hallen då.
Mesfaktorn är ganska så hög på en 45-årig curlingpappa med sin son på första DH

Det blir att ta med sig alla tillbehör när man går omkring och kollar.
Ska kolla om det finns något bra sätt att låsa fast datorerna på.
Grabben säger att han dessutom vill ha xboxet med sig, så det får man släppa runt på också.

Givetvis syns vi på DH2012

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Toppen, tack för alla svar.
Ja, det blir nog B-hallen då.
Mesfaktorn är ganska så hög på en 45-årig curlingpappa med sin son på första DH

Det blir att ta med sig alla tillbehör när man går omkring och kollar.
Ska kolla om det finns något bra sätt att låsa fast datorerna på.
Grabben säger att han dessutom vill ha xboxet med sig, så det får man släppa runt på också.

Givetvis syns vi på DH2012

Jag tycker att en Kensington wire är det bästa om man vill ha en smidig lösning.
Dra wiren runt ett bordsben (eller i en pall som de har på DH) och sen bara låsa den i datorn. Är den bästa lösningen och används ofta på mässor o.s.v. Vi låser alltid vårt företags datorer med Kensington när vi är på mässor och liknande. Är det en stationär dator och man är lite händig kan man säkert lösa det med en kedja och ett hänglås också.

Kensington hos Komplett: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444765

Sen finns ju USB larm också som jag sett att många butiker har börjat med på senare tid. Dras USB sladden ut så skriker en sirén som kanske får tjuven på andra tankar. http://www.idg.se/2.1085/1.131490

Men jag tippar väl på att det är just tillbehör som flukke nämner ovan som det är mest stölder på. Så att ha en liten väska att peta ner mus + matta, tangentbord, headset och annat löst i är nog inte så dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1mda:

Jag tycker att en Kensington wire är det bästa om man vill ha en smidig lösning.
Dra wiren runt ett bordsben (eller i en pall som de har på DH) och sen bara låsa den i datorn. Är den bästa lösningen och används ofta på mässor o.s.v. Vi låser alltid vårt företags datorer med Kensington när vi är på mässor och liknande. Är det en stationär dator och man är lite händig kan man säkert lösa det med en kedja och ett hänglås också.

Kensington hos Komplett: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444765

Sen finns ju USB larm också som jag sett att många butiker har börjat med på senare tid. Dras USB sladden ut så skriker en sirén som kanske får tjuven på andra tankar. http://www.idg.se/2.1085/1.131490

Men jag tippar väl på att det är just tillbehör som flukke nämner ovan som det är mest stölder på. Så att ha en liten väska att peta ner mus + matta, tangentbord, headset och annat löst i är nog inte så dumt.

Det där var klockrent, en sådan eller liknande låsanordning får det bli.
Sedan varsin ryggsäck för kringutrustningen.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Det där var klockrent, en sådan eller liknande låsanordning får det bli.
Sedan varsin ryggsäck för kringutrustningen.

Länkade lite galet, finns mycket billigare om du kollar här: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=&bn=10013&sortBy=p&zbo2=...

Så här ser hålet ut som den ska låsas i... om du inte visste det: http://support.gateway.com/s/MONITOR/7010827R/7010827Rrvr8.sh...

Permalänk
Entusiast

Ett baseballträ för att slå knips-personen i ansiktet med är ett bra tips. Eller kanske att du införskaffar tatuering version större (inte kinessymbol för tre små rätter a 2x2 cm)... det brukar avskräcka. Börjar tyvärr bli på tok för vanligt och har inte samma effekt längre

Styvsonen ville åka ner och att jag skulle följa med... dock är stöld nåt som oroar mig kraftigt. Hotell kanske vore nåt, men isf skulle jag givetvis ta med mig allt och inte lämna ett skit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ett baseballträ för att slå knips-personen i ansiktet med är ett bra tips. Eller kanske att du införskaffar tatuering version större (inte kinessymbol för tre små rätter a 2x2 cm)... det brukar avskräcka. Börjar tyvärr bli på tok för vanligt och har inte samma effekt längre

Styvsonen ville åka ner och att jag skulle följa med... dock är stöld nåt som oroar mig kraftigt. Hotell kanske vore nåt, men isf skulle jag givetvis ta med mig allt och inte lämna ett skit!

Ja, hotell får det bli.
Tänker kolla de Kensington produkterna jag fick tips om eller någon hemmabyggd låslösning.
Om inte det känns hundra så får det bli att släpa allt till och från hotellet.
Jag tänker inte lämna allt vind för våg nattetid, den saken är klar.
Om man ändå har ett rum någonstans så behöver man ju inte ha så mycket på plats under DH så då kanske det funkar att släpa hårdvara.
Vilken hall funderar ni på att sitta i ?

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kern:

Ja, hotell får det bli.
Tänker kolla de Kensington produkterna jag fick tips om eller någon hemmabyggd låslösning.
Om inte det känns hundra så får det bli att släpa allt till och från hotellet.
Jag tänker inte lämna allt vind för våg nattetid, den saken är klar.
Om man ändå har ett rum någonstans så behöver man ju inte ha så mycket på plats under DH så då kanske det funkar att släpa hårdvara.
Vilken hall funderar ni på att sitta i ?

Hoppas det går smärtfritt med flyttande av datorer och att ni får en trevlig tid där!

Permalänk
Medlem

Kern, du kan alltid hoppas på att dina bordsgrannar vill tjäna en slant, alltså de vaktar era grejer för lite kompensation :D... någon data pryl lr dyligt (behöver ju inte vara pengar liksom) så gjorde vi lite äldra pojkar förra året,.. (jag var den yngsta på 26, och gruppen sträckte sig till 43) och det fungerade riktigt bra, dock plockade jag med mig tangetbord, mus och lurar, för det väger knappt något och tar inte alls mycket plats =D

jag kommer nog hamna i "meshallen" med gamlingarna detta året. de har inte bestämt sig ännu

hoppas ni får en smärtfri och trevlig tid där, och vi ses kanske där,... hehe hejje

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

ett tips som jag kan dela med mig som jag har gjort varje år som har funkat, jag har tagit et hänglås som är lagomstor att kunna knö in ALLA kablar som går från datorn så du låser fast alla kablar mde varandra, dock så hade jag även en ögla i datorn så jag låste då fast kablar i varandra och sedan klicka i låset i datorns ögla, vem F*N orkar släpa iväg en dator med ALLA tillbehör inkopplade till den det ända jag plockar med mig då är musmattan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

kul att du och sonen ska på DH! Hoppas ni får det roligt

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inga vettiga tips.
Men fan va kul att du drar iväg med din son, sådan farsa skulle man ha

I övrigt har jag ( hört ) att det finns folk som sticker dit ENDAST för att sno åt sig grejjer, och det gäller allt från en dosa general till dyra tangentbord&möss.. jävligt tråkigt men det är nog sant? Så håll koll

Permalänk
Medlem

Creds för att du som förälder tar med sonen på DH

Jag har aldrig varit där själv men om jag skulle så skulle jag se till att aldrig lämna datorn med tillbehör utan uppsikt. Sedan ha med mig en ryggsäck med lås på för att stoppa kringutrustning i om jag ska iväg någonstans. Sedan komma överens med dom bredvid mig om att vi håller koll på varandras prylar och inte låter någon annan gå och pilla.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Testpilot

Lite tråkigt att DH-trådarna alltid ska skrämma upp alla om att allt blir snott, jag har varit på DH minst 6 gånger och aldrig fått nått snott, visst förekommer det stölder men om man ser det totala så måste det vara en väldigt liten del som blir drabbade. Tänk på att de flesta som är där är precis som er själva, de vill inte heller få saker stulna och tänker därför inte stjäla nån annans saker, de är där för att ha roligt.

Sen gäller så klart sunt förnuft, lämna inte kvar din mobiltelefon eller trådlös mus när ni går från plasten, allt som är löst kan få fingrarna att klia på personer som kanske inte alls tänkt att stjäla nått. Att ha plasterna ut mot de stora gångarna kan jag tänka mig är mer riskabelt då det passerar väldigt mycket folk men samtidigt är det där även stor risk att bli sedd om man tar nått.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Har varit där sen sommaren 07, alla gånger med farsan. Ja, stöld händer.. Men som hunden sa, låt inget ligga löst. Det jag kör på är att lägga allt bakom skärmen, fungerar kalas!

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.