Permalänk
Medlem

Grafikkort speldator

Jag håller på att pricka för komponenter till min framtida dator. Jag har nu kommit fram till grafikkortet. Vet inte om jag ska ha ett för. Datorn kommer att användas till spel, mycket krävande spel som bf3. kanske inte ska spela just bf3, men jag vill att datorn ska klara lite spel i framtiden :).datorn ska kosta ca 11k när den är klar. har kollat på hd7950 och hd7970. Känns dock lite overkill. vet inte om det är det men 5k känns lite mycket, de två grafikkort är nästan det ända jag känner igen, men vilket grafikkortet ska jag ha? behöver mycket hjälp

Permalänk
Avstängd

580 tycker jag att du ska satsa på.

Permalänk
Medlem

När ska du köpa den? kepler är ju på G.

Permalänk
Medlem

Om du tycker att det är overkill skulle jag personligen köra på ett 6970, jag har polare som köpt det och de är väldigt nöjda. Det är ett bra kort och inte så mycket sämre än 7950

Permalänk
Medlem

kan du länka något och förklara varför jag ska satsa på't?

Permalänk
Medlem

ska köpa den nu i veckan tror jag eller någon gång i månaden. vad är kepler och varför borde jag ha det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jespero:

Om du tycker att det är overkill skulle jag personligen köra på ett 6970, jag har polare som köpt det och de är väldigt nöjda. Det är ett bra kort och inte så mycket sämre än 7950

grejen är den att jag inte vet om det är overkill. jag har ingen lust att köpa ett förra generationens grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usel198:

grejen är den att jag inte vet om det är overkill. jag har ingen lust att köpa ett förra generationens grafikkort

Det vore ju ganska bra om du slutade med att bumpa.. men vad tycker du är rimligt att lägga ut? Vad har du för minimikrav på bf3(fps? settings?)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Det vore ju ganska bra om du slutade med att bumpa.. men vad tycker du är rimligt att lägga ut? Vad har du för minimikrav på bf3(fps? settings?)

Vad betyder bumpa? Mina krav på bf3 är väl ultra något på high kanske

Permalänk
Medlem

Jag skulle DEFINITIVT satsa på ett 7970, om du ska lägga ut 11k för datorn så ska du definitivt göra det. Det finns 7970 dual fan kort för så lågt som 4500kr. 7970 kommer vara hållbart ett bra tag in i framtiden medan det är tveksamt på 6970 med tanke på mängden VRAM. Här är en dator jag plockade ihop lite snabbt på inet med mycket bra delar. Priset blev där 10500, och om du plockar samma delar på CDON så kan du nog dra ner det till 9,5.

Lycka till nu

MVH

EDIT: Vill du ha lite extra knyck så kasta även på en ssd-disk, jag skulle rekommendera FORCE-GT 120GB

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, jag har det mesta klart från cdon. men tänker fortfarande om det är onödigt att lägga 11k på en dator. om jag verkligen behöver det. Är det något som ät värt att satsa på? jag tänker inte byta dator efter 2 år utan jkag kommer ha den här i ett lång tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usel198:

Vad betyder bumpa? Mina krav på bf3 är väl ultra något på high kanske

I princip att du skriver flera inlägg efter varandra:) Okej, vilken skärmupplösning kör du på? 1080?

Även om du köper ett 7970 så är det på vippen att det inte ser ut som du vill i bf3(online).

Skulle köra på ett billigare kort nu, vänta på kepler och sälja det kortet som du har köpt:)

Edit: Såg nu posten ovan, ett modulärt agg på 800W känns varken motiverat eller speciellt bra om man ska hålla ner priset.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

vad kan man göra för att inte bumpa?
Jag kör med en full hd skärm (1080).
klarar inte 7970 flytande på ultra?
Vad är kepler, varför ska jag vänta på den? vad ksulle jag köpa sålänge isåfall??
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usel198:

vad kan man göra för att inte bumpa?
Jag kör med en full hd skärm (1080).
klarar inte 7970 flytande på ultra?
Vad är kepler, varför ska jag vänta på den? vad ksulle jag köpa sålänge isåfall??
Tack

Du kan ju citera flera, och redigera tidigare inlägg:)

Jag skulle inte säga att det gör det men jag kanske är för kräsen:/ Kepler är Nvidias nästkommande grafikkortsserie. Det låter som om den kommer att spöa skiten ur 7970:) Jag skulle väl rekommendera att du köper ett beggat 6970/570 för lite under 2000:- här på SweC's marknad och se hur det blir med kepler^^

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

okej jag är inte så haj på sweclockers forum än, men men. kan det alså vara värt det att köpa ett billigare grafik kort nu?

Hur mycket kommer kepler kosta ungefär?

Hur mycket kan man sälja ett begagnat grafikkort för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usel198:

okej jag är inte så haj på sweclockers forum än, men men. kan det alså vara värt det att köpa ett billigare grafik kort nu?

Hur mycket kommer kepler kosta ungefär?

Hur mycket kan man sälja ett begagnat grafikkort för?

Jag skulle tycka att det var värt att köpa ett beggat grafikkort nu, räkna med att det kommer sjunka runt 30% tills när kepler kommer(om du köper det här på SweC så kan du nästan sälja det dyrare om du säljer det på tex. blocket).

Kepler kommer att först kosta en hel del, men sedan kommer sjunka ganska fort beroende på hur de presterar mot 7970/7990

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

det låter jätte bra vill du eller någon annan länka något som är bra här sweC

Permalänk
Medlem

BUMP = Bring Up My Post.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

BUMP = Bring Up My Post.

vad kan man göra för att inte bumpa??

Permalänk
Medlem

Så länge man svarar på nån annans inlägg eller själv postar med ny information räknas det inte som en bump. Däremot poster som bara är typ "Ingen som vet?" klassas som bump. Och den här posten med flera kan även klassas som off topic då det inte behandlar frågan från TS.

Men för att göra den on topic igen....

69xx serien må vara förra generationen men 79xx bygger mest vidare på den, så egentligen inga nya teknologier i 79xx serien. Är i stort sett bara mindre die och lite effektivare och strömsnålare. 6950 och 6970 är fortfarande väldigt bra kort som kommer stå sig väl i nåt år till.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Okej om jag gör så här: jag plockar ihop en hyfsad data paket för ca 9000 från cdon med ett äldre grafikort, och sedan väntar jag tills ett nyare (kepler) kommer ut. då får jag också längre tid att tänka på vilket grafikkort jag ska ha

Tack så mycket alla

Jag kan lägga ut paketet på den här tråden så kan ni se om det är något bra. om inte någon vill hjälpa mig (det måste vara från cdon )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usel198:

Okej om jag gör så här: jag plockar ihop en hyfsad data paket för ca 9000 från cdon med ett äldre grafikort, och sedan väntar jag tills ett nyare (kepler) kommer ut. då får jag också längre tid att tänka på vilket grafikkort jag ska ha

Tack så mycket alla

Jag kan lägga ut paketet på den här tråden så kan ni se om det är något bra. om inte någon vill hjälpa mig (det måste vara från cdon )

Gör så:) Glöm inte att du kan spara åtminstone en tusenlapp på att köpa begagnat(med garanti kvar). Senare så får du ju inte heller glömma att kolla kolla hur kepler presterar innan du kastar dig över ett nytt kort:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

I princip att du skriver flera inlägg efter varandra:) Okej, vilken skärmupplösning kör du på? 1080?

Även om du köper ett 7970 så är det på vippen att det inte ser ut som du vill i bf3(online).

Skulle köra på ett billigare kort nu, vänta på kepler och sälja det kortet som du har köpt:)

Edit: Såg nu posten ovan, ett modulärt agg på 800W känns varken motiverat eller speciellt bra om man ska hålla ner priset.

Ett 800W modulärt nätagg var det som fanns med skapliga specs på inet, är även mycket framtidssäkert -,- men håller med om att 600-700 skulle räcka.

Varför i ******* skulle han köpa ett sämre grafikkort nu och hoppas på att kunna sälja det för lågt pris senare när 7970 med 3Gb VRAM och ruskigt bra prestanda kommer klara spel på minst high 1080P 5 år framöver?

Go for it 7970 säger jag bara! Finns absolut ingen anledning att vänta ut nvidias nya serie då jag är säker på att den kommer prestera likvärdigt, med tanke på läckta uppgifter.

Tänker dock inte argumentera med folk som rekommenderar dig till att köpa begagnade saker och sedan försöka sälja detta om några månader...

Lycka till dock!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben97:

Ett 800W modulärt nätagg var det som fanns med skapliga specs på inet, är även mycket framtidssäkert -,- men håller med om att 600-700 skulle räcka.

Varför i ******* skulle han köpa ett sämre grafikkort nu och hoppas på att kunna sälja det för lågt pris senare när 7970 med 3Gb VRAM och ruskigt bra prestanda kommer klara spel på minst high 1080P 5 år framöver?

Go for it 7970 säger jag bara! Finns absolut ingen anledning att vänta ut nvidias nya serie då jag är säker på att den kommer prestera likvärdigt, med tanke på läckta uppgifter.

Tänker dock inte argumentera med folk som rekommenderar dig till att köpa begagnade saker och sedan försöka sälja detta om några månader...

Lycka till dock!

MVH

Anledningen till att han skulle vänta är ju dels för att det är dyrt nu och det inte ens kan "maxxa"(enligt SweC's standard) BF3 om man spelar online:/ 5år framåt...? Pff...

Han skulle förmodligen gå +-0 om han gör som jag säger kanske tappar en tusenlapp på vägen men det är väl bättre än att han köper ett grafikkort för överpris som inte ens presterar somhan vill...-.-'

Lugna ner dig.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."