Hårdisken flaskhalsar?

Permalänk
Medlem

Hårdisken flaskhalsar?

Hej sitter på ett 580 en 2500k (3,3GHz) samt 8GB minnen från corsair och en ssd på 60gb.

Mitt problem är att fps:n har blivit sämre i Battlefield 3 dom senaste dagarna, saken är den att den sjunker inte mycket utan den växlar lite hela tiden. Jag är medveten om att det är skillnad på bana och hur många spelare det är inne samt hur mycket explosioner och liknande som sker på skärmen, men jag har märkt att den blivit sämre än när jag köpte datorn.

Har kört med samma inställningar hela tiden.

Kan det vara för lite utrymme på hårdisken som är den bidragande orsaken till det här?

Har ungefär 10gb med ledigt utrymme på den.

Sen vet jag inte om jag bara har fått för mig detta men innan så låg cpu:n på 60% när jag spelade och efter patchen igår så ligger den på över 70%

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Kom igen gubbs, behöver era expert tips från SweC

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Om det precis varit en patch så är det väl därför kan jag tänka mig.
Fast 10gb är väldigt lite, så den skulle nog kunna spela in.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

du behöver MINST 10% ledigt utrymme på din HDD för att den ska kunna arbeta optimalt

Såg nu att du hade SSD, vete fan hur dom funkar gällande... Testa dock att ta bort lite grejer/för över de till lagrings disk o testa?

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som upplever sämre prestanda med ett gtx 580?

10% av 60 är 6 så då har jag ju mer än 10% utrymme kvar.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Är det någon mer som upplever sämre prestanda med ett gtx 580?

10% av 60 är 6 så då har jag ju mer än 10% utrymme kvar.

Skrev ju precis att jag efter mitt uttalande såg att du hade SSD och din storlek, men rådde ändå till att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Skrev ju precis att jag efter mitt uttalande såg att du hade SSD och din storlek, men rådde ändå till att testa.

Har ingen annan lagrings disk för tillfället så kan ej testa det.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Tanka hem crystaldiskinfo och kolla om du får fram något problemski. Jag har upplevt stor skillnad i bf3 beroende på hur mycket jag har på min crucial m4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DC_DJ:

Tanka hem crystaldiskinfo och kolla om du får fram något problemski. Jag har upplevt stor skillnad i bf3 beroende på hur mycket jag har på min crucial m4.

Gjorde det och det ända som står är hälsostatus "bra"

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Det har kommit en patch till BF3 för nån dag sen vilket har skapat problem för vissa användare.
Människor har upplevt fps drop mm. Om du väntar ett par dagar så kommer det en ny patch till BF3 som
fixar problemet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Kan inte se hur en SSD skulle "flaska" så att du har lägre fps hela tiden, är det den så borde det bli frysningar/hack.
De läser/skriver ju inte från den hela tiden (om inte vram på ditt kort tar slut..)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hårddisken kommer inte påverka FPS (om du inte har slut på RAM).
Prestandavinsten med en SSD visar sig i laddningstider och liknande.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Hårddisken kommer inte påverka FPS (om du inte har slut på RAM).
Prestandavinsten med en SSD visar sig i laddningstider och liknande.

Okej men då beror det säkert patchen som kom som gjort att jag fick sämre prestanda.

För ett 580 ska ju klara av BF3 på high, inget AA utan att droppa i fps från 60 ner till 50 hela tiden.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP