Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ganska lätt att kolla om det låter rätt, jämför med live, det behöver inte låta bra för att låta rätt, och med bra högupplösta prylar så hör man när musikerna är usla, eller det är tekniska brister i upptagningen, det behöver inte bara vara loudneswar, det finns mycket annat som kan spräcka en inspelning tekniskt.

Jag har påpekat detta innan för dig utan att få något svar men har du överhuvudtaget sett någonting live ? det låter ju olika varje gång beroende på var du står, vem som är ljudtekniker för tillfället, hur vädret är, lokalen osv osv.

att jämföra med live är kanske det sämsta sättet man kan tänka sig för att kolla om det låter "rätt". Vad du bör jämföra med är hur det lät i snubben som mastrade skivans lokal/hörlurar, det är den enda rimliga referensen och sen när man inser att hans lokal/lurar förmodligen inte heller har en spikrak kurva så inser man också lönlösheten i att tala om något sådant som "rätt/korrekt" och "fel". Tycker man det låter bra så låter det bra, att tala om rätt och fel är bara att skjuta sig själv i foten då det finns alldeles för många parametrar man inte vet/har kontroll över.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Rekordmedlem

Ja placeringen i en lokal påverkar självklart, men man behöver inte alltid ha en lokal, utomhus på rätt ställe är ett alternativ, man kan spela in själv också och inte bara sätta det i publikperpektiv, sedan så är det så att man justerar för lokalen ganska mycket så man brukar ha väldigt lätt att höra ev avvikelser ändå, detsamma gäller om man har väldigt bra återgivning via högtalare som står i ett rum, det låter korrekt även utanför rummet om man tex spelar upp någon som talar så brukar det vara ganska lätt att höra om det är färgat eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ingen här som sitter på ett par grado rs2/rs1?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

För er lurfantaster så var det ett bra event i helgen som gick av stapeln: http://www.head-fi.org/t/595545/can-session-at-stockholm-high-end-show-2012-impressions#post_8143681

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dnne:

För er lurfantaster så var det ett bra event i helgen som gick av stapeln: http://www.head-fi.org/t/595545/can-session-at-stockholm-high-end-show-2012-impressions#post_8143681

Jepp, jag nämnde några lur-intryck tidigare i den här tråden:
#11950723

Skrivet av Forbidden:

http://cdon.se/hemelektronik/creative_creative_headphone_aurv...

Ja eller Nej!?

De kommer användas till vardagen för musik.

De har tipsats om i tråden och i ett separat inlägg här i forumet redan, så de är heta
Vill du ha mycket lurar för pengarna, så JA.
Visst, om du kan lägga rejält mer pengar finns det andra alternativ.
Gillar du inte slutna lurar, eller vill ha extremt neutrala lurar, eller har väldigt stora öron, eller absolut vill ha headset med inbyggd mic, eller inte kan med pianolack osv, så bör du nog också leta efter andra alternativ.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, jag nämnde några lur-intryck tidigare i den här tråden:
#11950723

De har tipsats om i tråden och i ett separat inlägg här i forumet redan, så de är heta
Vill du ha mycket lurar för pengarna, så JA.
Visst, om du kan lägga rejält mer pengar finns det andra alternativ.
Gillar du inte slutna lurar, eller vill ha extremt neutrala lurar, eller har väldigt stora öron, eller absolut vill ha headset med inbyggd mic, eller inte kan med pianolack osv, så bör du nog också leta efter andra alternativ.

Allright! Då blir det väl ett par såna!
Kommer ha dessa som lite "all-around" lurar.
Ett bättre kommer att inhandlas senare, har tittat mycket på AKG K 701

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Ingen här som sitter på ett par grado rs2/rs1?

Jag har ett par Alessandro MS-Pro, de ska vara en "neutralare" rs1. Skitlur är vad det är, och grado rs1 lär vara lika så. Hör klara fel i mellanregistret.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jag har ett par Alessandro MS-Pro, de ska vara en "neutralare" rs1. Skitlur är vad det är, och grado rs1 lär vara lika så. Hör klara fel i mellanregistret.

Har läst dina tidigare inlägg och det verkar som att du inte lyssnar på musik utan endast kollar på grafer om musik så tänker ignorera dina förslag om hörlurar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, jag nämnde några lur-intryck tidigare i den här tråden:
#11950723

Kul!

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Forbidden:

Allright! Då blir det väl ett par såna!
Kommer ha dessa som lite "all-around" lurar.
Ett bättre kommer att inhandlas senare, har tittat mycket på AKG K 701

Jag har precis köpt ett par K-701 hos Thomann.de, rätt bra pris där (1740:-). Dessutom är Thomann väldigt seriösa, svarar snabbt och kan svenska, engelska och givetvis tyska. http://www.thomann.de/se/akg_k701.htm

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Har läst dina tidigare inlägg och det verkar som att du inte lyssnar på musik utan endast kollar på grafer om musik så tänker ignorera dina förslag om hörlurar.

Du får spendera flera tusen kronor på hörlurar som låter badrum och har klara resonanser i mellanregistret om du vill.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Du får spendera flera tusen kronor på hörlurar som låter badrum och har klara resonanser i mellanregistret om du vill.

Tackar för din välsignelse. Kan ge dig tillåtelse att köpa högtalarkablar som inte förändrar ljud det minsta men kostar mycket mer

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du får nog väldigt svårt att hitta musik som inte varit ett varv genom en kompressor.

Det har du så rätt i, men vissa artister nöjer sig med väldigt få varv medan vissa kör ganska många varv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kalium:

Det har du så rätt i, men vissa artister nöjer sig med väldigt få varv medan vissa kör ganska många varv.

Och med artiser menar du nog producenter och studiotekniker då få inom populärmusiken idag ens vet vad en kompressor gör
Jag ska sluta vara jobbig nu jag lovar. Tycker dock att kompressorn har fått oförtjänt dåligt rykte på grund av the loudness war. Det är en väldigt användbar pryl som gör musik bättre om den används rätt men som med det mesta kan det bli riktigt dåligt om den används fel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och med artiser menar du nog producenter och studiotekniker då få inom populärmusiken idag ens vet vad en kompressor gör
Jag ska sluta vara jobbig nu jag lovar. Tycker dock att kompressorn har fått oförtjänt dåligt rykte på grund av the loudness war. Det är en väldigt användbar pryl som gör musik bättre om den används rätt men som med det mesta kan det bli riktigt dåligt om den används fel.

Jo precis, hade den varit dålig så hade den ju aldrig funnits där från första början. Den fyller ju tydligen en funktion eftersom den finns men det finns ju alltid dom som missbrukar saker, oavsett om det är knark eller kompressorer...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompalaz:

Här finns massor av information om denna:
http://nwavguy.blogspot.com/2011/08/o2-details.html#resources

Där finns även en BOM (Bill Of Materials Spreadsheet) där du laddar upp dokumentet, vad jag förstår, till leverantören så specar den själv in allt i webbutiken.
BOM: https://docs.google.com/leaf?id=0B52Awjeyc5zKYWViZjlhNzItZDBm...

Beställde en idag, kan återkomma med när jag fått grejerna, förvisso fördigmonterad.
http://epiphany-acoustics.co.uk/our-products/ehp-o2-portable-...

Verkar som att du kan köpa härifrån också:
http://www.jdslabs.com

Uppdatera gärna tråden med dina intryck av o2-stärkaren sedan, jag är nyfiken på den också. Känner mig tyvärr inte så hemma med lödkolven dock

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk

stämmer bra det. Men snack om inspelningar, album mastringar osv hör inte hit. Mycket handlar om personlig smak även lurar och kringutrustning. Jag förstår vad du menar men man får ge och ta när det kommer till saker som helt enkelt är upp till var och en som avgör. Tur att du har fin rigg så du slipper bry dig om oss dödliga och vårat skräp vi använder oss av

Jag tycker ferrari 458 italia ser ut som stryck och att det är den supersportbil jag aldrig skulle köpa..Men så tycker inte alla..Synd om dom som lägger 3 mille på en ful bil men så är det

Om du själv skulle köpa en lur för 500 spänn vad hade du köpt då?

Permalänk
Medlem

f*n ta er, nu är jag 400kr fattigare! http://cdon.se/hemelektronik/creative_creative_headphone_aurv...
dom får duga så länga tills jag får in lite mer pengar för att ha råd med ett par HD25.
nu när TS ändå snackar bilar så är aston martin one-77 eller lamborghini aventador dom snyggaste moderna sportbilarna som finns just nu!

Permalänk
Medlem

All diskussion om själva musiken kan vi ta här: http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1064069-en-liten-tra...
I den här tråden kan vi väl hålla oss till själva hårdvaran, eller?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Om du själv skulle köpa en lur för 500 spänn vad hade du köpt då?

Finns inte med på kartan. Sist jag testade en lur för under 500kronor var ett par PortaPros och det var flera år sedan.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Jag har varit musik tokig i hela mitt liv. har ägt rätt många lurar av olika märken genom åren. många av dom har låtit riktigt bra, men det slutar ändå med att jag går tillbaka till att använda lurar från shure. Jag har mestadels hållt mig till lurar runt 3 tusen kronor. Men har ofta känt något sorts känsla av fake loudness i många lurar. Det kan ha att göra med att jag är extremt noga med att ljudbilden ska vara så exakt som möjligt. Inget ska läggas till, utan låta precis så som det lät när det spelades in.

Så nu sitter jag med ett par billigare lurar men är MER nöjd med ljudet. En riktig djungel det där med lurar.

Någon som känt samma sak med många lurar?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Jag har varit musik tokig i hela mitt liv. har ägt rätt många lurar av olika märken genom åren. många av dom har låtit riktigt bra, men det slutar ändå med att jag går tillbaka till att använda lurar från shure. Jag har mestadels hållt mig till lurar runt 3 tusen kronor. Men har ofta känt något sorts känsla av fake loudness i många lurar. Det kan ha att göra med att jag är extremt noga med att ljudbilden ska vara så exakt som möjligt. Inget ska läggas till, utan låta precis så som det lät när det spelades in.

Så nu sitter jag med ett par billigare lurar men är MER nöjd med ljudet. En riktig djungel det där med lurar.

Någon som känt samma sak med många lurar?

Jo, är man vad vid neutrala lurar så märker man ju klart och tydligt av eventuella färgningar på andra lurar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Jo, är man vad vid neutrala lurar så märker man ju klart och tydligt av eventuella färgningar på andra lurar.

Jag lyssnar mycket på guitarr baserad musik, och när den här loudness effekten kommer till som finns i många lurar så känns det som att det inte kommer fram rätt. Dvs att ljudet drunknar i någon sorts överdriven bas.

Jag kan även komma med ett skivtips för att kunna testa lurarna på ett bra sätt. Spela någon av roxettes hit skivor i lurarna. Dom har extremt bra ljudkvalitet på inspelningen och är en bra mix av blandat ljud. Ger tipset så ni kan testa.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Jag lyssnar mycket på guitarr baserad musik, och när den här loudness effekten kommer till som finns i många lurar så känns det som att det inte kommer fram rätt. Dvs att ljudet drunknar i någon sorts överdriven bas.

Jag kan även komma med ett skivtips för att kunna testa lurarna på ett bra sätt. Spela någon av roxettes hit skivor i lurarna. Dom har extremt bra ljudkvalitet på inspelningen och är en bra mix av blandat ljud. Ger tipset så ni kan testa.

Testa att spela lite Andy Mckee. Mycket bra gitarrist och lätt att höra ifall mellanregistret är färgat på något sätt.
Men ja, färgade lurar går ofta bra till elektroniskt och rock. Men för akustiskt och klassiskt så märks skillnaderna allt för väl. Därför jag alltid föredrar neutralt, för som någon nämnde tidigare så kan man ju alltid EQa och färga en neutral lur som man vill, men man kan ju inte göra en färgad lur lika neutral som en lur som redan är det från början.
Alltså, utgå från neutrala prylar sedan ändra som man vill ifall man känner behovet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Funderar lite på ett par komplement lurar till mina grado sr80 och mina kommande rs2. Skulle ni rekommendera Akg 701?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Funderar lite på ett par komplement lurar till mina grado sr80 och mina kommande rs2. Skulle ni rekommendera Akg 701?

K701 är ju ganska annorlunda jämfört med dina Grado. Du bor ju tydligen på lidingö vilket, om jag minns rätt, är stockholmstrakten. Ta dig in till stan och besök Audioconcept. Dom har stort sortiment och trevlig personal. Gå dit och lyssna några timmar på lite lurar i din prisklass och köp det som du tycker är bäst

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

AKG 701 kommer att vara ett bra "komplement" till Grado, då de är gjorda för att vara korrekta och Grado inte. De kommer att låta tama och tråkiga till en början, men sedan efter några dagar kommer det att låta riktigt bra. Sedan efter det kommer Grado låta hemskt Dock kräver dem rätt mycket mer effekt än Grado för att "blomma".

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

AKG 701 kommer att vara ett bra "komplement" till Grado, då de är gjorda för att vara korrekta och Grado inte. De kommer att låta tama och tråkiga till en början, men sedan efter några dagar kommer det att låta riktigt bra. Sedan efter det kommer Grado låta hemskt Dock kräver dem rätt mycket mer effekt än Grado för att "blomma".

Vad tror du om en little dot i+ förstärkare? http://www.littledot.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=819&sid=94...

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

K701 är ju ganska annorlunda jämfört med dina Grado. Du bor ju tydligen på lidingö vilket, om jag minns rätt, är stockholmstrakten. Ta dig in till stan och besök Audioconcept. Dom har stort sortiment och trevlig personal. Gå dit och lyssna några timmar på lite lurar i din prisklass och köp det som du tycker är bäst

Timmar kommer nog inte räcka. När jag först lyssnade på HD800 var jag inte imponerad alls, för att jag var så van vid det färgade ljudet hos mina Alessandro MS-Pro. Lyckligtvis hade jag med mig en neutral kompis som sa att HD800 lät bättre, och jag litade blint på vad han sa, så jag köpte HD800. Nu efter man avgiftat sig från Alessandro med HD800 i snart ett år så förstår jag inte själv hur jag kunnat vara så fel ute.

Innerfidelity har mätningar både på grado RS-2 och AKG 701.
RS2: http://www.innerfidelity.com/images/GradoRS2.pdf
AKG 701: http://www.innerfidelity.com/images/AKGK701.pdf

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Timmar kommer nog inte räcka. När jag först lyssnade på HD800 var jag inte imponerad alls, för att jag var så van vid det färgade ljudet hos mina Alessandro MS-Pro. Lyckligtvis hade jag med mig en neutral kompis som sa att HD800 lät bättre, och jag litade blint på vad han sa, så jag köpte HD800. Nu efter man avgiftat sig från Alessandro med HD800 i snart ett år så förstår jag inte själv hur jag kunnat vara så fel ute.

Innerfidelity har mätningar både på grado RS-2 och AKG 701.
RS2: http://www.innerfidelity.com/images/GradoRS2.pdf
AKG 701: http://www.innerfidelity.com/images/AKGK701.pdf

Nu är jag dock inte ute efter vad som står i en graf utan vad som låter bra i mina öron.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell