Arbetslös och lever på 0:- / mån...

Permalänk
Avstängd

Arbetslös och lever på 0:- / mån...

Hejsan! Har sedan i dec varit arbetslös! Sökt jobb varenda eviga dag utan resultat. Levt utan någon som helst inkomst förutom att min kära sambo pyntat in för mina privatlån!

Får man i detta land ingen som helst ersättning vid arbetslöshet utöver a-kassa som jag inte ens var berättigad till ??

Har fasta utgifter på 4k/mån och kan inte leva hur länge som helst på min sambo och behöver eran hjälp hur jag går tillväga för att stabilisera ekonomin något tills ett jobb erbjudande dyker upp!

Har man inte rätt till ersättning via arbetsförmedlingen? Är inskriven men någon ersättning får jag inte :s

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Det finns ju alltid socialbidrag som en sista utväg. Det kan du ansöka om hos Socialtjänsten i din kommun.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hraf:

Det finns ju alltid socialbidrag som en sista utväg. Det kan du ansöka om hos Socialtjänsten i din kommun.

Nä soc bidrag vill jag inte leva på! Kan nog inte få det heller för då anser de la att min sambo ska försörja oss med hennes 12-14 ut i månaden!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Ett jobb på Mc Donals, Max, burger king, maxi, ica, etc. Är väl inte så svårt att få tag på, ett jobb att ha under tiden du finner det jobb du vill ha

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Vad gjorde du innan du blev arbetslös?

Permalänk
Skrivet av Pissespann:

Nä soc bidrag vill jag inte leva på! Kan nog inte få det heller för då anser de la att min sambo ska försörja oss med hennes 12-14 ut i månaden!

Utveckla varför du ej vill leva på soc? Är det enbart för bidragspengarnas namn skull?

Angående soc, så vill de såklart att sambos ska dela på kostnaderna, dock ska inte den ena behöva försörja den andra helt och hållet, speciellt inte när denna inte har hög inkomst.

Så mitt råd är. Gå till soc. Sedan fortsätta att söka jobb såklart och eventuellt vidareutbilda dig, förutom lättare att få jobb får du då pengar under tiden av csn. Såvida du nu inte har läst för mycket eller har för många IG för att uppfylla deras krav. (alltså om du har sökt innan)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Jag har en gymnasieutbildning i form av Service tekniker inom bilbranschen, dvs. en yrkesförberedande utbildning. Dock inte högskole behörig då jag saknar ett g i historia.

ang. soc så tycker jag det känns fel att leva på bidrag, vill ju ha ett arbete och tjäna ihopp mina pengar!
Dock är vi inte sambos enligt papper utan är skriven hos min far fortfarande!

Har tidigare haft 3 yrken, 2st yrken i form av provanställningar (Bilmekaniker och mekaniker utav anläggningsmaskiner på golfbana) som båda gångerna inte förlängts pågrund av bristande ekonomi hos företagen. 3:e yrket var min egna firma som jag hade och sålde! Att studera går nog bort då jag redan har 2st privat lån på 102k totalt som ska betalas av, att sedan få ett CSN lån för studier med skräckexempel på 500k går bort helt tyvärr! är inte heller den som älskar skolbänken utan vill lära mig genom praktik och inte teori!

Ang. mcdonalds så anser jag att det är svårt då jag sökt hos dem utav svar ens :s
Även sökt statoil, 7/11 mfl. utan svar :s

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Gå runt med CV i handen, presentera dig, gör ett gott intryck och säg att du söker jobb.
Upprepa så länge det behövs.

Be vänner hålla öron och ögon öppna efter jobb.

Börja studera (du får CSN istället)

Gå till soc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

ang. soc så tycker jag det känns fel att leva på bidrag.

Visst, det är väl aldrig roligt att behöva leva på bidrag. Även om det nu tar imot att behöva gå till socialen, se det som ett tillfälligt alt. Det är ju inte så att du ska leva på socialbidrag livet ut. Utan se hjälpen som en tillfällig lösning. Det är den rätt du har. Du betalar skatt som alla andra du med.

Frågan är väl om du har råd att inte ta till hjälp från socialen ? Vad har du annars för alt. Leva på din flickvän, sambo ?

Du skev att du inte hade rätt till A-kassa. Något som är underligt då du har jobbat tidigare. Du var väl medlem i något fack då ?

Har man inte rätt till ersättning via arbetsförmedlingen?
Ta upp det med din handläggare på arbetsförmedlingen. Han eller hon borde ha informerat dig vad du har för rätt till för ersättning i samband med att du nu blev arbetslös.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Du har rätt till sk alfakassa. Den informationen borde du ha fått när du skrev in dig på arbetsförmedlingen.

Permalänk

I ditt första inlägg frågar du efter ersättning vid arbetslöshet och nu skriver du att du inte vill ha bidrag. Hur ska du ha det?

Att inte vara skriven på den adress man huvudsakligen bor på är olagligt.

Det bidrag du kan få är socialbidrag. Det kommer att beräknas utifrån din livssituation hos din far eftersom du är skriven där. Det är beundransvärt att du vill ha ett jobb och försörja dig själv men om du inte har någon inkomst så är det såklart svårt att klara sig. För att få Socialbidrag finns det dock vissa motkrav vad jag förstår, äger man t.ex. värdefulla föremål så måste dessa säljas av. Allt finns säkerligen beskrivet på nätet.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Visst, det är väl aldrig roligt att behöva leva på bidrag. Även om det nu tar imot att behöva gå till socialen, se det som ett tillfälligt alt. Det är ju inte så att du ska leva på socialbidrag livet ut. Utan se hjälpen som en tillfällig lösning. Det är den rätt du har. Du betalar skatt som alla andra du med.

Frågan är väl om du har råd att inte ta till hjälp från socialen ? Vad har du annars för alt. Leva på din flickvän, sambo ?

Du skev att du inte hade rätt till A-kassa. Något som är underligt då du har jobbat tidigare. Du var väl medlem i något fack då ?

Har man inte rätt till ersättning via arbetsförmedlingen?
Ta upp det med din handläggare på arbetsförmedlingen. Han eller hon borde ha informerat dig vad du har för rätt till för ersättning i samband med att du nu blev arbetslös.

Här pratar du ju med en man av den gamla skolan som gör att välfärdssamhället fungerar genom att vi alla hjälps åt. Har man möjlighet så ska man ju inte ligga samhället till last. Han och hans flickvän är förmodligen riktiga hedersmänniskor som förstår att man så långt som möjligt skall undvika socialen. Hade min flickvän varit utan arbete så hade jag självklart fått se till att ta större del av försörjningen. Varken hon eller jag skulle gå till socialen bara för det så länge vi klarar oss. Därmed vet vi att socialbidraget kommer till de personer som behöver det mest som inte har samma förutsättningar.

Jag är otroligt nöjd över att det fortfarande finns kvar personer av den här gamla skolan i dagens samhälle där man kan ta en WoW-semester på soc. pengar när skoltröttheten kommer krypande.

Nuförtiden kan man även bara vara med i A-kassa och behöver alltså inte tvingas söka sig till facket.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Det finns jobb. Sänk dina krav bara. Dessutom finns det alfa-kassan där jag själv fick runt 4000:- i månaden när jag hade dåligt med jobb. Tjata på hamburgerställen eller kiosker så får du anställning, garanterat! Känns som att du försöker hitta fel i allt. Förstår att din situation är jobbig, jag har själv varit där, men sänk dina krav helt och hållet så kommer du få jobb. Alt. flytta till en annan stad.

Permalänk
Medlem

istället för att sitta här och läsa hur 14-åringar spekulerar kan du pm´a mig. jag jobbar med de här frågorna.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

istället för att sitta här och läsa hur 14-åringar spekulerar kan du pm´a mig. jag jobbar med de här frågorna.

Varför kan du inte skriva svaren i tråden så andra kan ta del av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Varför kan du inte skriva svaren i tråden så andra kan ta del av dem?

För att de flesta 14 åringar inte behöver ett jobb skämt o andra sidan.
Men håller med. Sluta vara så dryg, långt ifrån alla på Sweclockers är "14 år"

Jag har varit arbetslös i 2 år sen studenten, men började plugga förra året istället : ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Varför kan du inte skriva svaren i tråden så andra kan ta del av dem?

först och främst så finns det inte en generell lösning för alla, och för det andra tycker jag inte att man bör fronta alla sina problem öppet på ett forum av denna karaktär.

jag är här främst som datorintresserad och "skriver jag om"/diskuterar datorer gör jag självklart det öppet, men då jag sitter på en hel del kunskap om andra ämnen vore det själviskt att inte dela med mig. jag är dock här som privatperson, inte som anställd av det företaget jag arbetar på, och den gränsen vill jag hålla tydlig.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Soc bidrag är man inte berättigad till om det finns någon form av inkomst över 7000kr (plus minus 2000kr)
Varit med om skiten för 6år sen, enda vi fick var matpengar på 700kr per månad..
Lite skillnad nu när man drar in 33.000kr efter skatt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

För att de flesta 14 åringar inte behöver ett jobb skämt o andra sidan.
Men håller med. Sluta vara så dryg, långt ifrån alla på Sweclockers är "14 år"

Jag har varit arbetslös i 2 år sen studenten, men började plugga förra året istället : ).

ärligt talat så tycker jag att det är ganska drygt att skriva "det finns jobb, sänk dina krav, gå till McDonalds, blaha, blaha" ....
att bara svamla utifrån en kort första post av TS hjälper väl knappast?

bra att du börjat studera, det behövs ... arbeten utan krav på utbildning är snart ett minne blott ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Aktivitetstöd kan du ha möjlighet till att få, då behöver du inte först ha varit medlem i någon a-kassa och jobbat. Men då ska du ju delta i någon av aktiviteterna i länken. Kolla in det här http://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattni...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Avstängd

Gör så här. Kräv av AF att de ska ge dig möjlighet att få en praktikplats. Sedan letar du upp en VVS firma, ber att få gå praktik där 3 dagar / veckan. Sedan kollar du om det inte finns några utbildningar. Kanske på nätet eller distans till VVS tekniker. Annars går det nog plugga själv. Bara att köpa böcker och börja plugga. VVS saknar massor av arbetskraft.

Permalänk
Medlem

nu verkar det ju nästan så, TS övergav tråden rätt snabbt .. men men..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Folk är i ALLMÄNHET allt för lata och kräsna idag.

Det FINNS ju faktiskt gott om jobb som inte kräver mycket mer än ARBETSVILJA.

Erfarenhet väger tungt. Och ifall man bara sänker sina krav lite till en början så får man mycket bättre förutsättningar.

Håller inte med alls här.
Eller jo, det är klart att jag håller med om att arbetsvilja är viktigt och att en hel del personer kanske är för lata och kräsna.

Men att det skulle bli lättare för att man sänker sina krav behöver verkligen inte vara fallet.
Desto enklare och mer okvalificerat jobb, desto fler personer kan och kommer att söka det jobbet.
Med dagens ungdomsarbetslöhet så är det ju tex som en idoluttagning att få en provanställning till att jobba i kassan i ICA (såg ett reportage om detta på tv nyligen).
Enklare jobb finns helt enkelt inte i tillräcklig utsträckning idag i förhållande till mängden arbetslösa.

Att istället satsa på att söka mer kvalificerade jobb som passar ens kompetens och utbildning bättre kan faktiskt gör det enklare att få jobb.
Dels blir det oftast färre sökande om jobbet kräver mer kompetens och dels så blir man inte bortsorterad för att man anses överkvalificerad.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Nä soc bidrag vill jag inte leva på! Kan nog inte få det heller för då anser de la att min sambo ska försörja oss med hennes 12-14 ut i månaden!

Det är ju soc-bidrag du efterfrågar i första inlägget. Om du inte ens gör en ansökan så har du ingen rätt att gnälla över att inte få någon ersättning. Återkom när och om du har fått avslag. Testa att ansöka om bostadsbidrag också.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid gå med i (jag tror det heter) jobbgarantin, något som arbetsförmedlingen har. Då får man ca 140kr om dagen. Fråga din arbetsförmedling om mer info, är inte så insatt

Permalänk

Jag tycker det är lite magstarkt att du efterfrågar bidrag samtidigt som du äger tre bilar:
#11953603

...en monsterdator (enligt sign)

...samt precis har lagt ner 15k på trim till en av bilarna:
#11934014

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Patetiskt...
Bränna en massa pengar på lyxkonsumtion av värsta sorten och sedan komma och klaga på att staten inte försörjer en ?
Ansvarslös parasit är vad jag kallar det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Du startade eget ock sålde företaget? Kanske ska starta upp något nytt då det låter som om att det fungerade förra gången.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Musikälskare

Ut på stan och gå in i butiker och fråga jobb, det finns en chans... Även om den är liten

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?