Budget dator/Allmän server vad ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Budget dator/Allmän server vad ska jag välja?

Hej, jag tänkte försöka sälja min lilla monsterburk. Men det känns onödigt att sälja den med 4-6TB utrymme vilket jag har, jag kommer knappast få ett högre pris jämfört med om jag har 1tb (+ en cache-sdd, men nu är det här ingen annons)

Jag har för tillfället en Macbook med en c2d 2.4ghz med 4gb ddr3 och frågan är om jag kan bygga mig en burk som har bättre prestanda än den, eller om det är lika bra och satsa på en "snor billig burk"

Jag var redan från start inställd på att köpa ett mATX kort med inbyggd processor, frågan är hur presterar egentligen dessa processorer? Går det och sitta i t.ex photoshop och sånt?

Lådan jag har bestämt mig för är nog troligtvis en Fractial Design Array R2, om de integrerade processorerna presterar dugligt vilket jag misstänker att de inte gör kommer jag även köpa till ett grafikkort så jag kan lira lite spel på.

Priset är det viktiga! Jag spelar inte särskilt mycket och skulle kunna klara mig utan sådan dator, men om det är möjligt utan att spendera allt för mycket pengar är det ett alternativ. Det finns alltid trevliga budget processorer, men jag har allmänt dålig koll på hårdvara.

  • 5 hårddiskar ska få plats eller så

  • Webläsare, photoshop, dreamweaver och andra "kreativa" program bör kunnas körs okej

  • Den ska ju vara en server och det är en väldigt stor bonus om den är tystgående, många mATX med integrerad processor är ju passivt kylda vilket är mycket bra