Permalänk
Medlem

CMD Kaos!!

Hej, min skola har fått problem med att alla stänger av varandras datorer via cmd! Snackar inte lite heller, ens dator kan bli avstängd typ 3 gånger på en lektion och det e inte så kul om man inte hinner spara sitt arbete. Så jag undrar om det finns något sätt att skydda sig mot att få datorn avstängd.

Permalänk
Hedersmedlem

Säg åt alla att växa upp?

Borde gå att göra så att man behöver lösenord för att starta något program på datorn.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Säg åt alla att växa upp?

Borde gå att göra så att man behöver lösenord för att starta något program på datorn.

Jag vet, men det går drygt 1000 personer där och vår admin klarar inte av att hantera någonting -.-

Permalänk

kan du inte testa att ladda ned en brandvägg och blockera de portar som krävs för att man ska få access via cmd till kill-komandot på din dator (för jag antar att det är ungefär hur det går till...?)

ha det gött å lycka till!

Visa signatur

[Moderkort: ASUS P8Z68 v-PRO] - [CPU: Intel i5 2500K @ 4.6 GHz] - [Kylning: Corsair H100 @ 58*C 6h Prime95] [Minnen: Corsair XMS3 CL9 2x4 @ 1333mhz] - [GPU: ASUS 560ti DCU II TOP 1GB @ 990mhz] [SSD: OCZ Agility 3 120GB] - [Chassi: Corsair Obsidian 650d] - [Övrigt: Dell U2311H - Steelseries Siberia v2 - Steelseries 6gV2 - Logitech MX510]

Permalänk
Medlem

Kavla upp ärmarna och gå rampage.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk

Shutdown -a avbryter avstängningen

man använder shutdown -i för att stänga av andras datorer i nätverket, men borde gå att kunna stänga av. google is your friend

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Master of Overkill

Shutdown -a binda den i en bat fill på typ tangentbordet spamma den 24 / 7 jag hade det problemet innan sen sluta dom för att jag gick till deras dator och tog bort bot.ini filen så starta den inte sen och då va det inte så roligt längre

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som oerhört dåligt konfade system om ni har behörighet att göra sånt, en seriös lösning är att sakligt framföra kritiken till skolledningen, kanske tillsammans med nån lämplig lärare.
Det är rimligt lätt att blockera sånt där rent tekniskt men problemet är på en annan nivå, så ta upp det med rektorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har alla varsin "egen" dator? Alltså en personlig laptop, isf borde det gå att stänga av i local security policy.

Permalänk
Entusiast

Logga in på skolans nätverk, plugga sedan ur nätverks-kabeln under tiden du arbetar. Borde vara den snabbaste och lättaste lösningen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha, de stängs alltså av via nätverk och inte manuellt som jag trodde. Väldigt dåligt konfigurerat system om ni ens kan komma åt sådant, borde vara bakom lås och bom. Ett bra tips om du skriver saker och vill behålla arbetet är väl att helt enkelt koppla från alla nätverk och köra offline. Word funkar nämligen offline.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Brukar man inte blockera CMD-access på sådana nätverk? Eller vad går du för linje alt grundskola

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67-M B3 Processor: Intel i5 2500k @ 3,3GHz Grafikkort: XFX Radeon HD6970 2048MB Internminne: Corsair 8GB Vengance 1600MHz LP Nätagg: NZXT HALE90 750w 80+ Gold HDD: Samsung Spinpoint 1Tb
Fraktfritt Inet.se: http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

gör en fil som stänger av dom andra sedan startar sig själv

Permalänk
Medlem

Okej, ta bort anslutningen funkar ju, men poängen är ju att jag vill kunna vara online. går det på nåt sätt att få en sån bat fil att loopa sig hela tiden så att man slipper spamma? och ja, normalt ska ju inte cmd gå att komma åt men av nån anledning fick vi den friheten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

gör en fil som stänger av dom andra sedan startar sig själv

Hur menar du och hur skulle kodningen se ut? (är inte särskilt bra på sånt)

Permalänk
Medlem

skapa en textfil med följande kod:

@echo off shutdown -a shutdownguard.bat

Döp filen till shutdownguard.bat och lägg till i autostart så den startar automatiskt när windows startar.

Alternativt finns det progam att ladda ner som blockerar.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Vet att på Server 2003 räcker det att slå på Windows brandväggen så blockeras det automatiskt (folk hade kul på vår LAN lektioner), kanske görs på andra OS med?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Skrivet av Anaii:

skapa en textfil med följande kod:

@echo off shutdown -a shutdownguard.bat

Döp filen till shutdownguard.bat och lägg till i autostart så den startar automatiskt när windows startar.

Alternativt finns det progam att ladda ner som blockerar.

Är det inte bättre då att sätta en loop istället ?

@echo off
:loop
shutdown -a
goto loop

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

schysst med alla svar!! får testa i morgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Är det inte bättre då att sätta en loop istället ?

@echo off
:loop
shutdown -a
goto loop

Möjligt, har inte undersökt vilket som är resurssnålast.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Vi har extakt samma problem med våra skoldatorer så en i min klass byggde en patch som fixade det och jag tror den bör fungera på andra nätverk..... här är iaf nerladdningslänken: http://pie-studios.com/creations och det är "ArmedGuys LAN Security Patch" som man bör ladda ner

Permalänk
Medlem

skapa en .bat fil där du har klistrat in "Shutdown -a"
hur många gånger som helst, och så startar du den så står den och kör hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Möjligt, har inte undersökt vilket som är resurssnålast.

En loop låter mer resursnål iaf,

Men eftersom vi snackar om bat filer med ett kommando så gör det nog inte en sån jävla skillnad så länge de inte sitter på amd c50/60's eller slöa gamla atoms.

Föressten är det konstigt att det inte var sådana här problem när jag gick i skolan, dock så rulla vi mac men iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

skapa en .bat fil där du har klistrat in "Shutdown -a"
hur många gånger som helst, och så startar du den så står den och kör hela tiden?

Problemet är att även om du skrivit in det 1000 gånger så tar det mindre än en sekund att köra hela scriptet. Man behöver göra en evighetsloop på något sätt, antingen genom att göra en faktiskt loop eller att göra automatisk återstart.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

skapa en .bat fil där du har klistrat in "Shutdown -a"
hur många gånger som helst, och så startar du den så står den och kör hela tiden?

Eller så gör man en loop som folk skrivit tidigare så behöver man bara skriva det en gång?

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

En loop låter mer resursnål iaf,

Men eftersom vi snackar om bat filer med ett kommando så gör det nog inte en sån jävla skillnad så länge de inte sitter på amd c50/60's eller slöa gamla atoms.

Tänkte att en loop snurrar mycket snabbare, återstarten blir som ett kort avbrott eller paus. Vet inte om det funkar i praktiken.

Och du har rätt om att det not inte spelar roll Bara jag som är van att prestandaoptimera.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Rekordmedlem

Det vettigaste är fortfarande att konfigurera rätt så möjligheten försvinner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

För att göra det lite snyggare och inte att shutdown -a spammas konstant kan man lägga in en 3sekunders paus.

:loop @echo off shutdown -a PING 1.1.1.1 -n 1 -w 3000 > NUL goto loop

Nu borde det vara obefintliga resurser som gås åt. en ping till en ick-existerande IP med 3sekunders timeout innan scriptet startas om.

Har inte testat den, men det borde funka

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

För att göra det lite snyggare och inte att shutdown -a spammas konstant kan man lägga in en 3sekunders paus.

:loop @echo off shutdown -a PING 1.1.1.1 -n 1 -w 3000 > NUL goto loop

Nu borde det vara obefintliga resurser som gås åt. en ping till en ick-existerande IP med 3sekunders timeout innan scriptet startas om.

Har inte testat den, men det borde funka

Funkade utmärkt! Problemet är väll bara om nån sätter nedstängningen till typ 1 sekund (går kanske till och med med direkt avstängning) och lyckas pricka pausen.

Till Ts, är det XP datorer ni sitter på kan du ju ge igen genom att köra NET SEND * "meddelande". Ganska stor risk att det inte kommer funka då ja tror någon tjänst måste vara igång men man vet ju aldrig när det gäller skoldatorer! Vill du vara riktigt jävlig om det funkar kan du slänga in den i en .bat fil med loop.

:loop
@echo off
:loop
NET SEND * "Hej"
goto loop

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!