Permalänk
Medlem

Billiga däck råd.

Hej jag ska nu skaffa 2 par billiga däck till audin det blir tyvärr åretrunt pga pengabrist
Är det skitidiotiskt att köpa kinadäck för 400 istället för ex Pirelli för ca 600kr ?
Ge mig tips. Upp till 600st (utan fälg o montering de gör jag själv) kan jag köpa för.
Vill altså beställa hem.
Hoppas någon har lite tips tack på förhand

Edit Måtten ska vara 175/65 14"
Har en till fråga också på nuvarande däcket Nokian något står det såhär 175/65 R14 har även sett R på andra däcks beskrivning vad betyder Ret?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

hade nog faktiskt tagit dom lite dyrare tror man klarar sig bättre på det i längden :P. om du inte stöter på begagnat kolla blocket vet jag! ibland säljs det nya däck där riktigt billigt. av bra märke som säljs av privat personer.

Permalänk
Medlem

Jo fast en grej jag tänkte är om billiga däck från ex pirelli kanske är samma skit som kina däcken fast säljs dyrare tackvare märket, vill gärna få bekräftat att det är bättre grejer jag köper och inte bara märket om jag lägger de extra slantarna;)
Vet ej om det är av betydelse när man väljer däck men bilen saknar alla moderniteter som antisladd osv det är en 84a

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo fast en grej jag tänkte är om billiga däck från ex pirelli kanske är samma skit som kina däcken fast säljs dyrare tackvare märket, vill gärna få bekräftat att det är bättre grejer jag köper och inte bara märket om jag lägger de extra slantarna;)
Vet ej om det är av betydelse när man väljer däck men bilen saknar alla moderniteter som antisladd osv det är en 84a

oki förstår din poäng nu jo men välja däck såsom continental,michelin,pirelli,gislaved,nokia alltså kända märken bra däck är bra men det säkraste är ändå att alltid köra efter din förmåga och ditt omdöme man måste alltid köra efter väglag. välj ett däck ifrån ett känt märke säkert oftast håller dom längre än billiga kina däck!.

ok jo samma här har heller inga moderniteter såsom abs o anti sladd... jag kör med kumho bak och nokia fram vinterdäck. o nokian som sommardäck.

så jag kan rekommendera nokior kostar lite men håller bra :). men som sagt däck ifrånt känt märke så tror du kommer bli nöjd med pirelli. känns lite som ja kanske krångla till det lite hoppas inte det allt för mycket bara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hej jag ska nu skaffa 2 par billiga däck till audin det blir tyvärr åretrunt pga pengabrist
Är det skitidiotiskt att köpa kinadäck för 400 istället för ex Pirelli för ca 600kr ?
Ge mig tips. Upp till 600st (utan fälg o montering de gör jag själv) kan jag köpa för.
Vill altså beställa hem.
Hoppas någon har lite tips tack på förhand

Edit Måtten ska vara 175/65 14"
Har en till fråga också på nuvarande däcket Nokian något står det såhär 175/65 R14 har även sett R på andra däcks beskrivning vad betyder Ret?

R = Rim = fälg, dvs fälgstorleken i tum.

Undermåliga däck är INTE värt den förhållandevis futtiga besparingen. Skillnaden mellan bra och dåliga däck är avsevärd, speciellt när det gäller "kinadäck".

Speciellt när det gäller åretrunt-däck är kvaliteten viktig, annars kommer du upptäcka att du kör omkring med usla sommardäck även på vintern, vilket är vad du i praktiken får, om du köper de billigaste M+S-däcken på marknaden.

Läs INTE "tester" som består av användares betyg, de flesta har inte den blekaste aning om vad de pratar om.

Lång lista med tester: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20090501/alla-v...

Du kan säkert hitta tester av M+S-däck där också.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulvenstein:

R = Rim = fälg, dvs fälgstorleken i tum.

Undermåliga däck är INTE värt den förhållandevis futtiga besparingen. Skillnaden mellan bra och dåliga däck är avsevärd, speciellt när det gäller "kinadäck".

Speciellt när det gäller åretrunt-däck är kvaliteten viktig, annars kommer du upptäcka att du kör omkring med usla sommardäck även på vintern, vilket är vad du i praktiken får, om du köper de billigaste M+S-däcken på marknaden.

Läs INTE "tester" som består av användares betyg, de flesta har inte den blekaste aning om vad de pratar om.

Lång lista med tester: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20090501/alla-v...

Du kan säkert hitta tester av M+S-däck där också.

Tackar för det
Pirelli däcken ja hittat
Fast såg nu att de hade rea på Nokian däck som tidigare kostat 800 och 700 så ska nog ta en titt på dom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hej jag ska nu skaffa 2 par billiga däck till audin det blir tyvärr åretrunt pga pengabrist
Är det skitidiotiskt att köpa kinadäck för 400 istället för ex Pirelli för ca 600kr ?
Ge mig tips. Upp till 600st (utan fälg o montering de gör jag själv) kan jag köpa för.
Vill altså beställa hem.
Hoppas någon har lite tips tack på förhand

Edit Måtten ska vara 175/65 14"
Har en till fråga också på nuvarande däcket Nokian något står det såhär 175/65 R14 har även sett R på andra däcks beskrivning vad betyder Ret?

Köp Pirellidäcken! Dom är helt okej, bättre än kinadäck iaf.... Det finns ju en anledning till att Pirelli levererar däcken till hela Formula 1 cirkusen. Många bilmärken har även deras däck orginalmonterade från fabrik. Mycket på Volvo personbilar.

R:et i R14 betyder att det är ett Radialdäck. Alltså hur korden ligger mot däckets rullriktning. Men det är igentligen inget man behöver tänka på iom att alla personbilsdäck är radial idag. Kanske undantag på äldre märken som gör däck till äldre bilar. (14 är ju såklart storleken på fälgen)

Även fast ett däck kan vara M&S märkt betyder det inte att det är godkännt som vinterdäck i sverige. Det beror ju på reglerna i olika länder.

Visa signatur

Hello my friend. Stay awhile and listen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikBre:

Köp Pirellidäcken! Dom är helt okej, bättre än kinadäck iaf.... Det finns ju en anledning till att Pirelli levererar däcken till hela Formula 1 cirkusen. Många bilmärken har även deras däck orginalmonterade från fabrik. Mycket på Volvo personbilar.

R:et i R14 betyder att det är ett Radialdäck. Alltså hur korden ligger mot däckets rullriktning. Men det är igentligen inget man behöver tänka på iom att alla personbilsdäck är radial idag. Kanske undantag på äldre märken som gör däck till äldre bilar. (14 är ju såklart storleken på fälgen)

Även fast ett däck kan vara M&S märkt betyder det inte att det är godkännt som vinterdäck i sverige. Det beror ju på reglerna i olika länder.

Okej jag har lagt ner den tanken nu, det var mer att jag tänkte att billiga märkesdäck kanske bara var omdöta kinadäck.
Kan även få nokiandäck nu för rätt bra pris 516st istället för 700. och jag har fått för mig att dom gör väldigt bra vinterdäck i alla fall
En annan sak jag kom o tänka på är om du tittar på Däckonline.se så har dom olika kategorier "vinterdäck" "Vinderdäck dubbade" och "helårsdäck" Vad är för och nackdelar med vinterdäck mot helårsdäck (antar att du får köra dem i snö också? )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

"Vinterdäck" är de odubbade däcken som är anpassade till vinterväglag... och dessa får användas året runt. Vilket jag dock aldrig skulle få för mig att göra, då denna gummiblandning är allt för mjuk och slits fortare under den varmare årsperioden. Bästa däcken då det är kallt men "barmark".

"Vinterdäck dubbade"... ja det är ju de bästa däcken för vinterväglag, inget snack om saken.

"helårsdäck"... ja här är kategorin för "dåliga däck". Det finns ju tyvärr inga däck som fungerar bra "året runt".

På isigt väglag, eller hårdpackad snö så är dubbdäcken överlägsna... medan det i snömodd och slask inte är någon skillnad mot odubbat.

För övrigt så är däck inget jag skulle rekommendera någon till att spara pengar på. Köper själv de däck som är "bäst i test". Alltså t.ex. Gislaved/Continental, Nokian eller Michelin.

Skulle gärna köpa bästa däcken men eftersom jag kan få tag på Nokiandäck för 516kr st nu så känns det som rätt okej ändå. Är medveten om att de kommer slitas fortare men samtidigt blir det dyrare att köpa 2 uppsättningar. Sen skulle jag gärna ha en säker volvo v70 också men det blir också för dyrt
Just nu har jag några gamla Nokian där jag plockat dubben bak och zotasmau eller liknande kinaskit fram så ett par färska däck är på tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Kolla http://www.dackonline.se/
Där köpte jag billigt märkesdäck till min moped när det begav sig...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skulle gärna köpa bästa däcken men eftersom jag kan få tag på Nokiandäck för 516kr st nu så känns det som rätt okej ändå. Är medveten om att de kommer slitas fortare men samtidigt blir det dyrare att köpa 2 uppsättningar. Sen skulle jag gärna ha en säker volvo v70 också men det blir också för dyrt
Just nu har jag några gamla Nokian där jag plockat dubben bak och zotasmau eller liknande kinaskit fram så ett par färska däck är på tiden.

satsa på nokian däcket du verkar redan änd bestämt dig och nokiorna kommer fungera alldeles utmärkt även om det bästa är att ha bra sommardäck och ett par bra dubbade vinterdäck men kommer nog fungera med året runt däck alltså MS däck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Kolla http://www.dackonline.se/
Där köpte jag billigt märkesdäck till min moped när det begav sig...

Det är den sidan jag tittat på men tack ändå

Skrivet av donic1989:

satsa på nokian däcket du verkar redan änd bestämt dig och nokiorna kommer fungera alldeles utmärkt även om det bästa är att ha bra sommardäck och ett par bra dubbade vinterdäck men kommer nog fungera med året runt däck alltså MS däck.

Ja rätt säker på att det blir de däcken beställer nog i morgon

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det är som sagt var en liten besparing (så länge ingen situation som kräver bättre däck uppstår). Vet bara att däck är en av de saker jag inte prutar på. Hakka7 vintertid och sen något billigare däck sommartid (Uniroyal Rain sport 2).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Det är som sagt var en liten besparing (så länge ingen situation som kräver bättre däck uppstår). Vet bara att däck är en av de saker jag inte prutar på. Hakka7 vintertid och sen något billigare däck sommartid (Uniroyal Rain sport 2).

Självklart är det dumt att göra som mig men det får komma senare i livet när man har råd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Självklart är det dumt att göra som mig men det får komma senare i livet när man har råd.

Ytterligare ett bevis på varför trafiken i Sverige ser ut som den gör tyvärr. Den lilla besparingen i peng vs liv är ju ditt val.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

Undvik kina skit om du planerat köra med bilen, deras sommar däck blir hårda i ett par mil när tempen är under + 10°..
Åretrunt fungera bara på sommaren med oljud som påföljd, valfria sommar däck fungerar bättre på vintern.

Jag har redan varit i dike med sådan, spelar ingen roll att jag kör quattro..

Trodde jag kom undan för 6000kr för både sommar och vinter däck.. Men blev bara 6000kr dyrare.

Just ja, kör med pirelli som dubben lämnat för länge sen och dom är mycket bättre än kina skiten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Självklart är det dumt att göra som mig men det får komma senare i livet när man har råd.

Sannolikheten för "senare i livet" minskar dock ju billigare däck du väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Sannolikheten för "senare i livet" minskar dock ju billigare däck du väljer.

Jo men man får ju prioritera, Man kan inte ha det bästa/säkraste av allt speciellt inte när man får in 3-4k i månaden;) Jag kör åtminstonne lungnare än de flesta andra när det är halt ute har jag märkt det är ju alltid något

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo men man får ju prioritera, Man kan inte ha det bästa/säkraste av allt speciellt inte när man får in 3-4k i månaden;) Jag kör åtminstonne lungnare än de flesta andra när det är halt ute har jag märkt det är ju alltid något

Felprioriteringen du gör är inte att du väljer fel däck utan att du väljer att ha bil över huvud taget om du lever på 3-4k/mån.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla begagnatmarknaden, valde själv mellan att köpa två nya dubbfria för 2000:- eller en hel uppsättning som brukats en vinter på orginalfälgar i gott skick för 2500:-
Märkesdäck för övrigt.

Permalänk
Medlem

Beställde inga idag utan gör det nog under veckan ska passa på att titta beg också som några tipsade om:)

Skrivet av fastforward:

Felprioriteringen du gör är inte att du väljer fel däck utan att du väljer att ha bil över huvud taget om du lever på 3-4k/mån.

Upp till dig att tycka det vad du vill, men jag väljer hur jag lever mitt liv själv tack Har bilen när min bror inte behöver den så vi delar kostnaderna dessutom behöver jag bilen för att kunna jobba när det väl dyker upp tillfälle, så att prioritera bort bilen är enligt mig rätt dumt. (för mig)
Edit Självklart är det inte bara till nytta utan även "Nöje" jag har den, men hoppas du förstår mig bättre nu
Nog talat om det i denna tråden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikBre:

Det finns ju en anledning till att Pirelli levererar däcken till hela Formula 1 cirkusen.

Inget fel på Pirelli, men du försöker väl inte påstå att deras F1-däck har något över huvud taget att göra med deras vanliga personbilsdäck?