Vilket program för kloning av senare operativsystem?

Permalänk
Medlem

Vilket program för kloning av senare operativsystem?

Halloj.

Undrar lite fort vilket gratisprogram som fungerar smidigt med Windows 7 och alla dess versioner.
Har testat massa program förr, men de var äldre och fungerade klockrent till XP.
Minns inga namn, men letar iallafall nu efter ett som kan klona en Win7, SATA disk.

Uppskattar svar.

Edit:
Hittade ett gammalt program. HDClone.
http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html
Och de stödjer Win7 utan några som helst problem.

Blir att testa detta.

Permalänk
Medlem

Windows 7 har annars denna funktionen inbyggt

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Har använt detta för några dagar sedan, fungerade utan några problem.

http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software...

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Windows 7 har annars denna funktionen inbyggt

Nu vart jag nyfiken.
Berätta mer.

Skrivet av pergro:

Har använt detta för några dagar sedan, fungerade utan några problem.

http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software...

Var det bara att koppla in en till tom hdd och sen bara köra eller behövdes det fixas och trixas med massa konstiga inställningar?

Permalänk
Medlem

Var det bara att koppla in en till tom hdd och sen bara köra eller behövdes det fixas och trixas med massa konstiga inställningar? =)[/QUOTE]

Jag gick från en 80GB SSD till 120GB SSD fick bara välja att den nya diskens storlek skulle bli 120GB.
Väldigt enkelt.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än instämma

Permalänk
Hedersmedlem

Använder jag också. Inte för dem som inte vad vad det handlar om men det klarar rätt många saker, t.ex. ta bort page och hibernatefilerna när man gör en klon så de inte tar onödigt utrymme (det skapas när windows startas om de inte redan finns).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Här har du en länk till en guide som beskriver hur man använder Windows 7 inbyggda program "Skapa en systemavbildning" http://windowshjalp.se/?p=255

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av pergro:

Har använt detta för några dagar sedan, fungerade utan några problem.

http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software...

Så med detta verktyg, kan jag bara köpa en större SSD hårddisk, exempelvis 180 GB, koppla in den , starta programmet, välja och klona min 80 GB SSD till 180 SSD, får exakt samma Windows och alla mina filer, fast mer utrymme?

Och kan ta bort 80 GB, eller wipa den och använda den som extern hårddisk att köra ev. spel på osv?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Så med detta verktyg, kan jag bara köpa en större SSD hårddisk, exempelvis 180 GB, koppla in den , starta programmet, välja och klona min 80 GB SSD till 180 SSD, får exakt samma Windows och alla mina filer, fast mer utrymme?

Och kan ta bort 80 GB, eller wipa den och använda den som extern hårddisk att köra ev. spel på osv?

Yes, använde de när ja gick från min 250gig hdd till 120 SSD, EXTREMT lätt program

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Windows 7 har annars denna funktionen inbyggt

Jag har för mig att det bara gäller för Windows 7 Professional, Enterprise och Ultimate. Starter och Home Premium tror jag inte har det.

Permalänk
Avstängd

Acronis är väl annars det mest välrenommerade programmet för proffs. Tidigare var ju Norton Ghost mest populärt. Har man köpt en Intel SSD är det gratis att ladda ner en Acronis från Intels supportsida som bara fungerar med Intel SSD.

Todo fungerar men känns lite som en skrammlig gammal cykel.

Windows 7:s inbyggda kan göra systemavbildning till en extern USB-disk exempelvis. Sedan byter du diskar, bootar med Windows 7 Rescue CD (som du skapar där du gör systemavbildning) och säger att du vill återställa en systemavbildning.

Permalänk
Medlem

Alla versioner av Windows 7 har Skapa en systemavbildning inbyggd.

Citat från guiden "Användare som kör Windows 7 Home Premium eller Windows 7 Starter kan välja mellan en extern hårddisk eller att bränna på DVD-skivor. Om du kör Windows 7 Professional, Windows 7 Ultimate eller Windows 7 Enterprise kan du även spara säkerhetskopian på en nätverksenhet".

Länk till guide för hur man använder Skapa en systemavbildning http://windowshjalp.se/?p=255

Visa signatur

janee