Inet: Råd & Rön berättar inte hela historien

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Det framgår genom att tänka igenom situation. När datorn har varit inne 11 dagar och teknikern ringer och säger att "jag tror att den överhettar, men jag rekommenderar ingen reparation eftersom det inte lönar sig" så uppfattar R&R det som att han undersökt den, och skriver därför det i artikeln, medans det som egentligen hänt är att teknikern kopplat problemen med tidigare erfarenheter och bedömt att det är en vanlig orsak. Kunden svarar då "Ok, det räcker med backup".

Men det är bara en gissning från din sida eftersom du inte vet.

Citat:

Teknikern i verkstaden tror efter genomgång att datorn är överhettad. Han tror inte att det går att laga och ger därför inget formellt kostnadsförslag.

Teknikerna tror efter genomgång att datorn är överhettad, han vet inte han gissar redan där tappar Inet sin professionalism.

Citat:

Råd & Rön lämnade in en sex år gammal dator med vad som sades vara ett självförvållat fel. Vår direkta bedömning var att det troligtvis skulle bli billigare att köpa en ny dator än att gå igenom hela processen med felsökning och reparation. Vi tog endast betalt för säkerhetskopieringen av hårddisken.

Deras direkta bedömning var att det skulle bli billigare att köpa en ny dator men det står inte att ingen felsökning gjordes däremot tog dom endast betalt för säkerhetskopieringen, vilken man kan tolka som att dom inte tog betalt för felsökningen.

Men med facit i hand kan man bara inse att Inet gjort bort sig för annars hade dom inte, jag citerar!

Citat:

Vi har nu förändrat vårt sätt att arbeta med serviceärenden för att något liknade inte ska hända igen. Våra interna rutiner är förbättrade så att begreppen felbeskrivning och arbetsorder är tydliga. Vi har dessutom skärpt rutinerna för återkoppling till kund samt haft utbildning med all servicepersonal.

Han tillägger att Inet redan agerat och gjort en översyn av servicepersonalens rutiner samt förbättrat kommunikationen med kunderna. Dessutom utbildas personalen för att något liknande inte ska inträffa igen

Hade dom skött detta ärende korrekt hade dom aldrig vidtagit dessa åtgärder!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Beroende på felbeskrivning är det inte helt fel att tro på överhettning i en bärbar då minnena bråkar tyvärr, och reparation av det är tämligen standard byte av moderkort eftersom det oftast är CPU eller nordbryggan som är körd.

Har jobbat support och ärligt talat låter deras beskrivning inte helt olik den jag fick av en vars dator betedde sig knep. visae sig i slutändan vara att han tappat den, varpå kylningen lossat från moderkortet.

Dessutom: med lösa minnen i burken, uppstartad. Risk för hårdvarufel på grund av kortslutningar och dålig kontakt någon?:-P

Permalänk
Medlem

Måste också säga att en dator som startar eftersom HDDn inte hittas? Jag plockar fram alla mina högskolepoäng i clairvoiance här, för jag har ärligt talat varit med om fler hårddiskar som slutat svara eftersom någon bara råkade tappa den/sparkade den eller fått strömfel medans metadata skrev till disken. Har man riktigt tur så var det vettigt filsystem på den, med lite redunans (typ inte FAT) så åtminstone lite går att rädda utan några timmars (betalad) avsökning av diskytan. Eller en annan sak jag råkade ut för på ett gäng bärbara: skruvar lossande inuti ODDn, resulterande i glapp i kontakten till moderkortet, i sin tur resulterande i att hela ATA-delen (de flesta var pata, men har för mig jag sett en sata med samma) fick problem då en av enheterna glappade. Detta i sin tur gav ibland blåskärm, ibland samma fel som de visade. Och hade jag tagit pengar för att leta upp det första gången jag råkade ut för det hade min vän jag fick den av haft en ny dator för samma pris. Dessutom blev aldrig ODDn någonsin fullt fungerande igen.

Permalänk
Medlem

Lämnat in en dator till inet. De frågade mig om vad jag kollat osv. Hade kört memtest, för minnenan samsungsegna för hdd osv... Fick tillbaka den efter en vecka med bytta minnen... Och ett kvarstående problem.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Men era korkade....
STÅR DET NÅNSTANS KORREKT FAKTA?
Sluta gissa att såhär gick det till.
Har sagt det hundratals ggr nu, R&R test är ett skämt, så många luckor som skapar ett helt oseriöst test!

Jag tror, så här har dom skrivit å jag tolkar det som....

Det enda vi vet är.
1: Dom lämnar in en beg dator värd 1500:- mätt i deras ögon, kan likaväl vara 1kr som 1miljon
2: Inet kör felsökning, men dom säger själva att dom blev avrått allt pga ålder på datorn å dess värde.
3: Kostnad Inet tar matchar inte felsökning, och inte "enkel backup", men backup i timpris + usb sticka.
4: Dom säger imotsig själva ex ang denna service som INET ska ha gjort men inte debaterat samt blivit avrådd från att göra.

SKRIV OM FAKTA å inte era teorier hurvida laptoppen var röd eller grön.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Ändrar inte min bild utav Inet för fem öre. Beställde en dator år 2009 som jag skulle försöka sätta ihop själv för första gången. Efter att många veckors tid hade gått så ringde jag dem och fick prata med en utav killarna på servicen, som förklarade för mig att jag inte hade tagit loss plast-skyddet på min processor. Jag frågade då om det var samma plastskiva som jag höll i handen, den plastskivan som det stod "REMOVE BEFORE INSTALLATION" på, det plastskydd som jag var noga med att stoppa ner i intel förpackningen igen.

Han fortsatte att neka till det och påstod att det var problemet. Fick hem en trasig dator, blev av med 1000:- och blev ljugd rakt upp i ansiktet.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Men era korkade....
STÅR DET NÅNSTANS KORREKT FAKTA?
Sluta gissa att såhär gick det till.
Har sagt det hundratals ggr nu, R&R test är ett skämt, så många luckor som skapar ett helt oseriöst test!

Jag tror, så här har dom skrivit å jag tolkar det som....

Det enda vi vet är.
1: Dom lämnar in en beg dator värd 1500:- mätt i deras ögon, kan likaväl vara 1kr som 1miljon
2: Inet kör felsökning, men dom säger själva att dom blev avrått allt pga ålder på datorn å dess värde.
3: Kostnad Inet tar matchar inte felsökning, och inte "enkel backup", men backup i timpris + usb sticka.
4: Dom säger imotsig själva ex ang denna service som INET ska ha gjort men inte debaterat samt blivit avrådd från att göra.

SKRIV OM FAKTA å inte era teorier hurvida laptoppen var röd eller grön.

Allvarligt talat, du borde söka läkare för detta.
Du skriver "Sluta gissa ..." varefter du skriver "Jag tror ...".
Hur skall någon kunna ta dig på allvar ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Allvarligt talat, du borde söka läkare för detta.
Du skriver "Sluta gissa ..." varefter du skriver "Jag tror ...".
Hur skall någon kunna ta dig på allvar ?

Citat:

Jag tror, så här har dom skrivit å jag tolkar det som....

Det enda vi vet är.

F-låt skulle satt mening inom "" så folk förstod att det var tänkt som allmänt talesätt som först i denna tråd.
Dock så skriver jag på nästa mening "det enda vi vet" vilket hämmar förra mening i sin helhet.
Ska bättra mig å skriva mer i klartext så, även om man bara läst ½ comment så ska risk för missförstånd vara minimala. :/

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeClerck:

Gläder mig att det går bra för dig och håller med att det kan bli felaktiga diagnoser, men PEBCAC faktorn kan man inte undvika, det har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Vad jag ville säga är att man ska anpassa såna där självdiagnostiseringar till egna kunskaper och det tror jag att dem flesta gör... Jag kan t.ex kolla om minnena är OK med Memtest, uppdatera drivisar, firmware, eller eventuellt komma fram till någon slutsats om jag byter ut en komponent i taget och kollar om problemet kvarstår.. Det kostar mig min tid och eventuellt, om jag lyckas klura ut vad som är fel, tillkommer materialkostnaderna. Hade jag direkt sprungit till dig, då skulle jag självfallet få betala dig för din tid när du undersöker min dator, samt för eventuella delar som får bytas ut. Då blir hela historien plötsligt mycket dyrare.
Och om det är en "märkesdator" och du jobbar på Infocare, då går det IMHO till överdrift, för om man skulle räkna ut hur mycket Infocare tar för varje enskild komponent som sitter i datorn (enbart materialkostnader) då är man uppe i minst 3-4 ggr det ursprungliga värdet på datorn (när den var ny). Konstig matematik...

Helt klart rätt att det blir billigare för den som kan att felsöka själv, det jag ville mena var att de flesta här underskattar hur många det finns som inte har en susning om hur man ska diagnostisera en dator. Dom vet inte ens vad ett RAM-minne är eller hur dom ser ut, och än mindre hur man använder Memtest som ändå kräver en fungerande dator att bränna en ISO-fil ifrån, eller boota från USB-minne. Finns t.om en mängd ungdomar som gått teknik-utbildningen på gymnasiet med data-inriktning som inte har en susning om hur man fixar en dator. Är lätt när man själv kan sånt där som baksidan av sin hand att tro att saker är bagateller. Men klart många gör det bästa dom kan hemifrån och många försöker verkligen och kan t.om få fram en hel del nyttig information, men det räcker inte till något konkret utan blir bara en samling ord i deras öron som låter bra.

Och jo Infocare osv är helt borta på månen. Skulle aldrig i mitt liv skicka in en dator dit. Bärbara har man ju oftast inget val med, och där kan man väl förstå höga kostnader men när det gäller stationärt som ändå oftast är uppbyggda på standardkomponenter som går köpa var som helst är det sjukt hur dom tar betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Har sagt det hundratals ggr nu, R&R test är ett skämt, så många luckor som skapar ett helt oseriöst test!

Jag tror, så här har dom skrivit å jag tolkar det som....

Det enda vi vet är.
1: Dom lämnar in en beg dator värd 1500:- mätt i deras ögon, kan likaväl vara 1kr som 1miljon
2: Inet kör felsökning, men dom säger själva att dom blev avrått allt pga ålder på datorn å dess värde.
3: Kostnad Inet tar matchar inte felsökning, och inte "enkel backup", men backup i timpris + usb sticka.
4: Dom säger imotsig själva ex ang denna service som INET ska ha gjort men inte debaterat samt blivit avrådd från att göra.

SKRIV OM FAKTA å inte era teorier hurvida laptoppen var röd eller grön.

Åter, allt verkar handla om att Inet är med. Om Inet inte hade varit med hade inga tyckt R&R:ns test var dåligt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Åter, allt verkar handla om att Inet är med. Om Inet inte hade varit med hade inga tyckt R&R:ns test var dåligt.

Kolla tråd topic, berätta gärna vad i denna tråd som inte bör handla om INET?

Utdrag från en som lämnat in ett grafikkort för artifacts...

Citat:

Felbeskrivning
har extrema problem med artifacs som kommer å går. har provat flera olika drivrutiner och ingen skillnad. ibland så går det spela utan att man ser en ända artifact och en annan gång så går det inte ens tyda vad visas på skärmen. om man betalar mellan skillnaden finns det nån möjlighet att få byta upp sig till ett GeForce GTX 570?

Åtgärd
Kortet har nu gått under 4 dagar utan problem. Det vi har då testat är att köra 3dmark11 och Unigine heaven 2.5 och Black Ops och Modern Warfare 2. Det troliga är att du har något annat fel på din dator som orsakar dessa artefacts eller så är det värme relaterat. Testa att köra programmet Furmark och kolla om du kommer upp emot 100 grader, om du gör det så är det orsaken till dina artefact och då behöver du ha bättre kylning i lådan. om du håller dig under 90 grader så ska du inte få artefacts på grund av värmen.

Då inget fel kan påvisas så avslutas ärendet och produkten skickas tillbaka till kund. Jag bjuder på felsökningen och frakten á 250 kr i goodwill. Får du inte bukt med ditt problem så kan du alltid skicka in hela datorn för en undersökning, denna kostar 699 kr ink frakt tur och retur.

Om du fortfarande vill byta kort så kan jag köpa tillbaka detta med avdrag 20% då jag måste sälja det på våran utförsäljning med samam avdrag.

På något sätt så har jag väldigt svårt å tro att annat företag ger sådan service

Så kom nu gärna med FAKTA.. plz i beg you ppl

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Jag har lämnat in en dator [den billigaste dom hade som var färdigbyggd] på inet för reparation.

Jag sa när jag lämnade in den att minnen eller nätagg är paj.

Det tog 4 [!!!!!!!!!!!] "reparationer" innan dom gick med på att det var så.

Inkompetens utan dess like!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Jag har lämnat in en dator [den billigaste dom hade som var färdigbyggd] på inet för reparation.

Jag sa när jag lämnade in den att minnen eller nätagg är paj.

Det tog 4 [!!!!!!!!!!!] "reparationer" innan dom gick med på att det var så.

Inkompetens utan dess like!

Berätta mer, vad hände dom första 3 "reparationerna"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Jag har lämnat in en dator [den billigaste dom hade som var färdigbyggd] på inet för reparation.

Jag sa när jag lämnade in den att minnen eller nätagg är paj.

Det tog 4 [!!!!!!!!!!!] "reparationer" innan dom gick med på att det var så.

Inkompetens utan dess like!

Skrivet av Kilroy:

Berätta mer, vad hände dom första 3 "reparationerna"?

Kan bara instämma, mer info plox!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Kilroy:

Berätta mer, vad hände dom första 3 "reparationerna"?

Skrivet av Bloopy:

Kan bara instämma, mer info plox!

Inget nämnvärt vad jag kan komma på Jag vet inte hur dom lyckades men datorn fungerade någon dag eller vecka mellan rep. Sen samma visa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Inget nämnvärt vad jag kan komma på Jag vet inte hur dom lyckades men datorn fungerade någon dag eller vecka mellan rep. Sen samma visa igen.

Vad var det som fick dig att komma fram till att det var nätagg eller minnen det var fel på?

Hur visade sig felet?

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av Kilroy:

Vad var det som fick dig att komma fram till att det var nätagg eller minnen det var fel på?

Hur visade sig felet?

Bluescreen när jag skulle köra minnestest

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Bluescreen när jag skulle köra minnestest

En av de vanligaste felsökningarna missade dom med din dator flera ggr? Jag gillar inte tonfisk, makrill e bättre.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Bluescreen när jag skulle köra minnestest

Och vad sade dom på Inet när du sade detta?

Under dagarna som datorn funkaden är du fick tillbaka den, kunde du då köra minnestestet?